Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Joabor

Blev en Askeladden 565 Wasper, Mercury F115 EFI 4-takt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag måste bara få prata av mig då jag precis köpt en Askeladden 565 Wasper -05 med en Mercury F115 EFI 4-takt -05 med stålpropeller som jag såg på Blocket i måndags och köpte den osedd (sjukt många som ringde på denna annons, enligt båtmäklaren:)). Passade precis in mina båtplaner och ska hämta den på fredag i nästa vecka i Hunnebo (50 mils enkel resa). Båten har tydligen haft en ägare sedan ny och den har 95 gångtimmar på mätaren! Stora servicen på motorn genomfördes för 1 vecka sedan. Kanske någon känner till denna båt? Var dock tvungen att köpa till en båttrailer, blev en Brenderup 201300B.

 

Min ursprungliga plan var annars att köpa en Uttern S55/S56 Exclusive men jag tyckte att 565 Wasper var så jäkla snygg och namnet kan man inte annat än gilla. Nu kommer säkert en del tycka att motorn är liten men efter lite Googlande (norskt forum) ska den ändå göra runt 38-40 knop med en 115 Optimax vilket räcker gott och väl, dock har jag en 115 4-takt (väger endast 5 kg mer än 115 Optimax).

 

Båten kommer att användas till transport till och från ön av gäster samt att leka lite med typ. vattenskidor (jag har läst om 2-takt kontra 4-takt) samt att åka runt i närområdet och fiska.

 

Anledning av min upphetsning är att jag under i princip alla år vi har haft vårt sommarställe (20 år) har velat köpa en bra och fin båt som jag kan ha i vårt båthus i Sankt Annas skärgård (Östergötland). Vi har en arbetsbåts - Uttern 6200AC samt några småbåtar och en Terhi 6020 som just nu ligger på land. Så varje år har jag kollat på båt men det har aldrig blivit av men nu vad det dags efter nästan 20 år:).

 

En sak jag undrar över om det är en ovanlig båt? finns ganska lite information om den och väldigt få på Blocket. 

 

Kommentera gärna vad ni tycker, jag tar inte illa upp.

 

Mvh,

Joakim

Redigerad av Joabor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Joabor:

Hej,

 

Jag måste bara få prata av mig då jag precis köpt en Askeladden 565 Wasper -05 med en Mercury F115 EFI 4-takt -05 med stålpropeller som jag såg på Blocket i måndags och köpte den osedd (sjukt många som ringde på denna annons, enligt båtmäklaren:)). Passade precis in mina båtplaner och ska hämta den på fredag i nästa vecka i Hunnebo (50 mils enkel resa). Båten har tydligen haft en ägare sedan ny och den har 95 gångtimmar på mätaren! Stora servicen på motorn genomfördes för 1 vecka sedan. Kanske någon känner till denna båt? Var dock tvungen att köpa till en båttrailer, blev en Brenderup 201300B.

 

Min ursprungliga plan var annars att köpa en Uttern S55/S56 Exclusive men jag tyckte att 565 Wasper var så jäkla snygg och namnet kan man inte annat än gilla. Nu kommer säkert en del tycka att motorn är liten men efter lite Googlande (norskt forum) ska den ändå göra runt 38-40 knop med en 115 Optimax vilket räcker gott och väl, dock har jag en 115 4-takt (väger endast 5 kg mer än 115 Optimax).

 

Båten kommer att användas till transport till och från ön av gäster samt att leka lite med typ. vattenskidor (jag har läst om 2-takt kontra 4-takt) samt att åka runt i närområdet och fiska.

 

Anledning av min upphetsning är att jag under i princip alla år vi har haft vårt sommarställe (20 år) har velat köpa en bra och fin båt som jag kan ha i vårt båthus i Sankt Annas skärgård (Östergötland). Vi har en arbetsbåts - Uttern 6200AC samt några småbåtar och en Terhi 6020 som just nu ligger på land. Så varje år har jag kollat på båt men det har aldrig blivit av men nu vad det dags efter nästan 20 år:).

 

En sak jag undrar över om det är en ovanlig båt? finns ganska lite information om den och väldigt få på Blocket. 

 

Kommentera gärna vad ni tycker, jag tar inte illa upp.

 

Mvh,

Joakim

Hej och välkommen till maringuiden kul med nya medlemmar. Grattis till ditt förvärv, hoppas sommaren blir lååång 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen åsikt om ditt båtköp men blev nyfiken på att du har stuga i StAnna. Var om man får vara frågvis, är nämligen mina hemmavatten.

Tycker mig sett en Uttern akterladdare susa förbi hemmahamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore ju extremt koolt om det var vi:)

 

Skaftö 2, Valdemarsvik.

Är det rätt område?

 

Mvh,

Joakim

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, ligger på andra (Ost) sidan av Norra Finnö brukar hålla till runt Missjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättsam återkoppling gällande Askeladden 565 Wasper efter 2 veckor från en icke båtkunnig person (jag).

 

Min nöjd-köp-känsla har nått nya nivåer då jag tycker att det är en fantastisk båt och ligger som en smäck i vårt båthus tillsammans med en gammal Crescent från 60-talet. Våra andra båtar blänger surt😉.

 

Har nu testat att köra med 3 personer (3 lättviktare) och kommer upp i max 35 knop med 6 200 - 6 300 varv på mätaren samt full tank (150 liter). Mao så borde det fungera bra med vattenlekar (proppen är en rostfri Vengeance 15 pitch). Sitter väldigt bra bakom den stora styrpulpeten men det blåser rätt bra i soffan bakom i högre farter. Trevlig fart är runt 22-25 knop och 35 knop tycker jag personligen är väldigt fort…

 

Har aldrig tidigare använt en plotter men fick med en Simrad GO7XSE och tycker att det är en extrem bra pryl som jag nu inte skulle vilja leva utan.

Citat från svärmor, 78 år, Uttern 6200 AC: ”En sån där vill jag också ha”. Gissa vad hon kommer att få i julklapp😊

 

Båten har även en GeoSafe GPS och fick den inte att fungera tills jag upptäckte att den är kopplad via huvudströmbrytaren och batteriet klarar max 1 dag (7 dagar enligt reklamen). Hur som helst en bra pryl och försäkringen blev lite lägre. Gällande försäkring blev det Atlantica med 5 000 kr självrisk både för stöld och sjöskada och kostar ca. 2 900 kr/år.

 

Brenderup-trailern jag köpte till känns stabil och det vara inga problem att köra över ”host” 110 km/h vid något tillfälle. Körde över 50 mil med denna och la i båten själv, var lite nervöst men jag tog det lugnt.

 

Några skavanker var att tilt-sensorn inte fungerade tills jag upptäckte att en sladd hade korroderat, har fixat den hjälpligt och men ska bli mer permanent när båten är upptagen och att några sömmar på dynorna behöver också fixas. Teaklaminatet kommer att färgas in då det ser lite blek ut (har köpt Polytrol efter tips på detta eminenta forum, tack).

 

Något jag gillar är det gigantiska utrymmet i och under styrpulpeten där man får plats med alla dynor, utrymmet är så pass stort så jag kan krypa in utan problem (sitter till och med lampa i utrymmet, vet ej om det är standard eller ej). Även utrymmet baktill under luckan till soffan är riktigt stort (jag kan även krypa ner där). Den hydrauliska styrningen (Baystar) är kanon och ser helt ny ut så jag undrar om dom nyligen har bytt den.

 

Motorn är helt nyservad med stora servicen vilket inkluderar kamremsbyte, motorn är en Mercury EFI 115 4-stroke -05 (är en Yamaha förutom riggen som är Mercury). Tänkte även byta bränsle/vattenavskiljningsfiltret till nästa år, sitter ett Quicksilver just nu.

 

Jag har också upptäckt att jag behöver fixa en hel del med powertrim beroende på hastighet till skillnad på Uttern 6200AC där man bara behöver ställa in i bra läge och tuta och köra.

 

Generellt så är jag supernöjd med båten och även motorn (hoppas jag inte jinxar nu), går tryggt och tyst och det känns som mycket hög kvalitet på båten. Båten är trots allt 15 år och är i kanon skick (relativt sett till åldern). Det enda är att PVC listen/fenderlisten som är blå/grå ser lite trist ut (lite flammig). Om någon vet hur man kan fixa denna så tar jag tacksamt emot tips.

 

Såg att en Wasper dök upp på Blocket men försvann på direkt så det verkar som den är eftertraktad men få som kommer ut på marknaden.

 

Kommentarer och tips tas gärna emot då jag är nybörjare gällande båtar trots att vi har några stycken.

 

Mvh,

Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Joabor Utan bilder måste vi bortse från dina inlägg......😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

@Joabor Utan bilder måste vi bortse från dina inlägg......😃

Jag vet, har varit så exalterad varje gång jag har varit vid båten så jag har glömt det...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båt. Grattis. Plotter förenklar men glöm inte att ha med sjökort itufall det bli elfel på plotter och för att det är mycket enklare få överblick. 
Relingslister är svårt få snyggt. Finns lite olika idéer men inte hittat något optimalt, hoppas någon kommer med den optimala  lösningen. Jag brukar ta t-röd och gno med och polish eller trallrengöring från biltema som otippat Visat sig fungera bra på min typ av list. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...