Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Martinssson

Båtplats vs Båtköp

Rekommendera Poster

Hej! 
Är en landkrabba som nu gått kustskeppare och gör sig redo för köpa båt i Stockholm.

 

Får inte ihop logiken bakom att köpa båt och skaffa båtplats. Läser på detta forum och för höra från glada skeppare att man ska skaffa båtplats innan båtköpet, vilket känns logiskt. 
 

Samtidigt vill båtklubbarna ha din båtmodell, exakta mått, motorstyrka mm vid ansökan av båtplats, vilket känns svårt  när jag inte köpt någon båt. Samma marinorna vill ha storlek för kunna ge rätt typ av plats. 
 

Någon med erfarenhet som kan förklara logiken och vilket steg man egentligen skall göra i vilken ordning? 
 

Båtköp eller båtplats först?

 

Tacksam för allas inspel! 
 

/M

Redigerad av Martinssson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska båtklubbarna med all den informationen? Måtten borde väl räcka gott.

Förmodligen är de flesta båtar man kollar på i ungefär samma storlek. Kanske tittar man på snipor runt 7 m längd och 2.5 m bredd. Eller segelbåtar på 9-10 m längd och 3 m bredd.

En variant kan ju vara att höra med de klubbar/kommunala hamnar/marinor som är aktuella för dig (av geografiska skäl) vilka storlekar på platser som de kan erbjuda med kort varsel och berätta vad för båtstorlek du siktar mot. Ibland kan den man köper båten av låta båten ligga kvar på platsen säsongen ut eller under en kortare tid, beroende på när på året, så man har lite tid på sig att ordna egen plats.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I närheten av storstad tror jag det är vanskligt att köpa båt innan man säkrat båtplats. Åtminstone om man det gäller en lite större båt och man inte vill lägga en förmögenhet på en fullservicemarina eller annan dyr plats. Jag har gått med i ett par båtklubbars båtplatsköer och angav då måtten på en båt i den klass som vi först och främst kikar på. Kan dock ta ett par tre år att få plats (eller kanske mer om båten vi köper blir ännu större...). Så nu har vi köpt en båtplats med vinterförvaring. Minus för att vi ligger ute med pengar och det finns risk för värdeminskning. Men plus för att väldigt låg årlig kostnad. Och jätteskönt att ha en bra plats färdig nu när vi letar båt runt 39 fot. Men hittar man drömbåten till riktigt bra pris är det nog bara att slå till även om platsen inte är säkrad ännu. Plats lär man alltid kunna fixa men fösta säsongen kan det bli dyrt/långt bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor i sthlm. Jag tror att du blir behjälpt av att se det som osannolikt att du får det perfekt direkt här. Vet att jag hade lite samma bryderier, hur funkar det egentligen att ta sig in på denna domän? Slutsats: Se det som en flerstegsraket.

 

1. Du köper din första båt, och ofta med den din första båtplats som nämnts ovan - i form av övertagande av säljarens båtplats säsongen ut eller kanske en eller flera säsonger till. Eller så hittar du en plats ganska långt bort. Du kuskar hursom förmodligen rätt lång väg för komma till båten.

2. Sedan får du plats på ett bättre ställe, ett av dem du hört av dig till så snart du köpt båten. Det kan vara bättre för att det är närmare hem eller jobb eller längre ut eller längre in i skärgården beroende på vad det är för båt och hur du använder båten.

3. Du kanske stannar där, det är tillräckligt bra, eller så fortsätter du att köa/höra av dig och får till slut platsen du tycker är allra bäst.

 

Det är störst omsättning på små båtplatser. Jag köpte liten 17 fots motorbåt en sommar, innan jag hade plats. Fick plats på klubb centralt i sthlm till nästa säsong, blev perfekt för mig, men tills dess fick jag plats i Nacka på en klubb, gick på 1-3 veckor att få den platsen.

 

Instämmer med föregående att ju större båt, desto svårare att få den plats du vill ha, så hade jag musklerna att skaffa ett riktigt skepp skulle jag kanske räkna in plats på en förhållandevis kostsam marina någon/några säsonger. Tror det är lite enklare att få plats där.

 

Kommunala båtplatser finns men de är mkt få och lång kötid.

 

Något som hjälpte mig när jag letade båtplats: ett eget register över båtklubbar, notera vilka du kontaktar och svar m.m. Blir snabbt för rörigt att ha det i huvudet, i alla fall för mig. 

 

Hoppas att detta kan vara till någon nytta, lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror förstås också på var man bor. I Bohuslän och Göteborg är de överlägset flesta båtplatserna kommunala. Vilket innebär att det finns mer eller mindre offentliga regler för hur man köar, vad för krav man behöver uppfylla för att ens ha chans på plats (t ex har några att man måste vara skriven i kommunen, andra att man behöver vara fastighetsägare i den, osv), och i vissa fall även kötid per storlek.


Det verkar som om västkusten och östkusten har radikalt olika förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Martinssson:

Hej! 
Är en landkrabba som nu gått kustskeppare och gör sig redo för köpa båt i Stockholm.

Gissar att det är Förarintyg du tagit, då du beskriver dig som "landkrabba". Man måste nämligen inneha Förarintyg innan man får ta Kustskepparen.

 

Eller har du tagit Kustskepparen för att båten du letar efter är så stor att det krävs för framförandet, dvs ett skepp (längre än 12m och bredare än 4m) ?  Då kan jag kanske lite mer förstå att de vill ha mer specifika data, annars borde det gå att ställa sig i kö bara på ungefärliga mått m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Beror förstås också på var man bor. I Bohuslän och Göteborg är de överlägset flesta båtplatserna kommunala. Vilket innebär att det finns mer eller mindre offentliga regler för hur man köar, vad för krav man behöver uppfylla för att ens ha chans på plats (t ex har några att man måste vara skriven i kommunen, andra att man behöver vara fastighetsägare i den, osv), och i vissa fall även kötid per storlek.


Det verkar som om västkusten och östkusten har radikalt olika förutsättningar.

Det finns kommunala båtplatser i Stockholm också. Stockholm stad/Idrottsförvaltningen har ett antal båtplatser/hamnar runtom i staden men kön är förstås bedrövligt lång. I de mest populära hamnarna är det säkert 15 års kö.

 

Kan tänka mig att det finns betydligt fler privata båtklubbar i Sthlm dock. Läget och förutsättningarna framförallt i Mälaren gör att det finns ganska många klubbar och därmed fritidsbåtar. Sedan kanske kommunen har en annan syn på privata båtklubbar i största allmänhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Gissar att det är Förarintyg du tagit, då du beskriver dig som "landkrabba". Man måste nämligen inneha Förarintyg innan man får ta Kustskepparen.

 

Eller har du tagit Kustskepparen för att båten du letar efter är så stor att det krävs för framförandet, dvs ett skepp (längre än 12m och bredare än 4m) ?  Då kan jag kanske lite mer förstå att de vill ha mer specifika data, annars borde det gå att ställa sig i kö bara på ungefärliga mått m.m.

Hej, 

Jag har tagit både förarintyg och kustskeppare nu för att göra mig redo för sjön även om jag inte tänker mig en så stor båt. :)

 

Tack för inspelet! 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martinssson:

Hej, 

Jag har tagit både förarintyg och kustskeppare nu för att göra mig redo för sjön även om jag inte tänker mig en så stor båt. :)

 

Tack för inspelet! 

Som skrivits ovan - i Stockholm brukar det gå att lösa plats ganska enkelt, om man är beredd till en liten biltur är det inga problem att hitta plats till en inte alltför stor båt i en klubb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martinssson:

Hej, 

Jag har tagit både förarintyg och kustskeppare nu för att göra mig redo för sjön

Respekt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som komplement till båtklubbar så finns det en stor uppsjö marinor där man kan ha sin båt i väntan på att få plats i en båtklubb. Det finns ju både lyxigare och mer spartanska, centrala och mer avlägsna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...