Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mani-32_Hilda

Ladda powerbank när förbrukarbanken är full?

Rekommendera Poster

Hej alla smarta.

Jag har köpt en powerbank på 30000 mA,. för att ladda telefoner Platta mm. Helst vill jag att den endast laddas när Solpanelerna har tryckt in minst 12,9 V i förbrukarbanken.

Finns det någon smart lösning på denna önskan?

Redigerad av Mani-32_Hilda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan utnyttja ett BT  skiljerele. Sätt en diod på den tunna svarta ledningen för önskad tillslagsspänning. Mata den ena pluspolen via säkring och brytare. Ta plus till powerbanken från den andra. Brytare därför att skiljerelet konsumerar 10 mA i vila...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar LonleyBird

Jag är dock inte med på det med dioden, hur kan jag välja önskad spänning?  Finns det dioder som håller emot till en viss spänning och sen släpper igenom ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mani-32_Hilda:

Tack för svar LonleyBird

Jag är dock inte med på det med dioden, hur kan jag välja önskad spänning?  Finns det dioder som håller emot till en viss spänning och sen släpper igenom ström?

Ja dom kallas för zenerdioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kräver väl oftast en begränsningsresistor, för att inte brinna upp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Kräver väl oftast en begränsningsresistor, för att inte brinna upp? 

Ja, det krävs ju iallmänhet en hel liten krets som antingen håller spänningen konstant, eller stänger av/sätter på vid en viss spänning. Istället för enskilda zenerdioder har jag sett att det finns färdiga små kretsar som byggelement man kan använda till sådana här applikationer, och då skulle Biltemas skiljerelä också vara överflödigt. Priserna brukar ligga på ”typ” 12 kr, plus frakt, tull och PostNords avgifter eftersom man köper dessa hos ”Mr Wang i Kinna”. Dessvärre har jag glömt det engelska namnet på prylen, men den som söker den finner.

På svenska heter det iallafall ”Spänningsstyrt relä med hysteres”.

 

Sedan förstår jag nog inte riktigt grundproblemet, varför får inte den där powerbanken laddas när som helst? Så stor förbrukning kan den väl ändå inte ha? Och varför måste man först ladda en powebank med hjälp av generatorn, solcellspanelen eller förbrukarbatteriet för att sedan koppla ur poverbanken och koppla den till en telefon eller surfplatta?

 

Varför kan man inte ladda sina telefoner och surfplattor direkt från förbrukarbatteriet via ett USB-uttag? Så gör jag, och jag har kopplat USB-uttagen direkt till solcellsregulatorns lastutgång, och den kan programmeras så att den bara är igång då solen skiner.

 

Jag tycker det känns som om trådskaparen gått in i en tankefälla och håller på att skapa sig en Citroën-lösning, en teknisk suverän lösning på ett problem som knappast existerar.🇫🇷

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna verkar mer gedigen.

Ställ in tillslagsspänningen och frånslagsspänningen, lättare kan det knappast bli. Den tål dessutom hela 30A, med den kan du låta batteriet ladda väldigt många powebanker när spänningen är hög.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så handlar det inte om en PB på 30 Ah! Skulle jag tro.... 

 

Gäller nog att fundera på detta vad 0.001 A är för något. 

D v s, 1 mA. 

1/1000 A

 

Tror inte det finns anledning att oroa, sig hur man fyller upp en P B. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Denna verkar mer gedigen.

Ställ in tillslagsspänningen och frånslagsspänningen, lättare kan det knappast bli. Den tål dessutom hela 30A, med den kan du låta batteriet ladda väldigt många powebanker när spänningen är hög.

Bara en om TS far med riktiga uppgifter om 30 000 mAh... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asch då... En, två eller tre nollor, spelar väl kanske ingen roll?

En enda nolla är ju inget värt... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Bara en om TS far med riktiga uppgifter om 30 000 mAh... 

Funderade litet på det också, man får ha stora fickor om man skall kunna bära med sig en sådan.

 

För övrigt har jag en powebank jag aldrig använder, den har solceller inbyggda, men det tar lång tid för solen att ladda upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej. Inte en zenerdiod !

I så fall en vanlig kiseldiod i serie med den svarta minus i sin framriktning (med strecket/katoden mot jord) för att höja spänningsnivåerna för omslag c:a 0,7V och en Schottky för c:a 0,3-0,4V. En zenerdiod är en diod för att ge en viss spänningsstabilisering då den även börjar leda i backriktningen vid en viss spänning. Och som Hybro skriver behövs då oftast en serieresistor för att begränsa strömmen/ta spänningsfallet när den börjar leda så den inte brinner upp. Men det är inte applicerbart i detta fall, och f.ö.ligger de lägsta på flera volt.

 

TS: Skippa det där med diod. Biltemas skiljerelä ligger rätt bra till med sina omslagsnivåer för din applikation redan som det är och kommer bli "good enough". Koppla, som redan nämnts, det som är "motorplus" till din (båt)batteribanks plus via en säkring på max 5A och en brytare, och "Förbrukarplus" till ett 12V-uttag. Svart minus på relät kopplas ihop med övrig minus.

Då har du ett uttag för laddning som bara har spänning när huvudbatterierna får någon laddning och brytaren till det är påslagen.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Hybro:

Så handlar det inte om en PB på 30 Ah! Skulle jag tro.... 

 

Gäller nog att fundera på detta vad 0.001 A är för något. 

D v s, 1 mA. 

1/1000 A

 

Tror inte det finns anledning att oroa, sig hur man fyller upp en P B. 

 

 

 

image.png.370d9d34f4bada963a8c7cb19f99a4e7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Denna verkar mer gedigen.

Ställ in tillslagsspänningen och frånslagsspänningen, lättare kan det knappast bli. Den tål dessutom hela 30A, med den kan du låta batteriet ladda väldigt många powebanker när spänningen är hög.

Tack för tipset, en sådan får det nog bli

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, nej. Inte en zenerdiod !

I så fall en vanlig kiseldiod i serie med den svarta minus i sin framriktning (med strecket/katoden mot jord) för att höja spänningsnivåerna för omslag c:a 0,7V och en Schottky för c:a 0,3-0,4V. En zenerdiod är en diod för att ge en viss spänningsstabilisering då den även börjar leda i backriktningen vid en viss spänning. Och som Hybro skriver behövs då oftast en serieresistor för att begränsa strömmen/ta spänningsfallet när den börjar leda så den inte brinner upp. Men det är inte applicerbart i detta fall, och f.ö.ligger de lägsta på flera volt.

 

TS: Skippa det där med diod. Biltemas skiljerelä ligger rätt bra till med sina omslagsnivåer för din applikation redan som det är och kommer bli "good enough". Koppla, som redan nämnts, det som är "motorplus" till din batteribanks plus via en säkring på max 5A och en brytare, och "Förbrukarplus" till ett 12V-uttag. Svart minus på relät kopplas ihop med övrig minus.

Då har du ett uttag för laddning som bara har spänning när huvudbatterierna får någon laddning och brytaren till det är påslagen.

Det verkar ju riktigt enkelt, jag kör ett test med denna lösning först

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att - oavsett lösning - reläet kan komma att slå från nästan direkt om solen skiner dåligt eller panelen är liten och inte orkar den ström PB drar när den bestämmer sig för att ladda. Och sedan till igen när belastningen försvann. Men det går att leva med.

 

Själv passar jag på att sätta i min laddare för t ex elutombordarbatteriet i 12V-uttaget när vi antingen ligger för landström, går för motor eller solen skiner. Och ibland andra gånger också, för det som den suger ut ur ordinarie batterier hämtas snart igen till dem nästa gång solen skiner.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, det krävs ju iallmänhet en hel liten krets som antingen håller spänningen konstant, eller stänger av/sätter på vid en viss spänning. Istället för enskilda zenerdioder har jag sett att det finns färdiga små kretsar som byggelement man kan använda till sådana här applikationer, och då skulle Biltemas skiljerelä också vara överflödigt. Priserna brukar ligga på ”typ” 12 kr, plus frakt, tull och PostNords avgifter eftersom man köper dessa hos ”Mr Wang i Kinna”. Dessvärre har jag glömt det engelska namnet på prylen, men den som söker den finner.

På svenska heter det iallafall ”Spänningsstyrt relä med hysteres”.

 

Sedan förstår jag nog inte riktigt grundproblemet, varför får inte den där powerbanken laddas när som helst? Så stor förbrukning kan den väl ändå inte ha? Och varför måste man först ladda en powebank med hjälp av generatorn, solcellspanelen eller förbrukarbatteriet för att sedan koppla ur poverbanken och koppla den till en telefon eller surfplatta?

 

Varför kan man inte ladda sina telefoner och surfplattor direkt från förbrukarbatteriet via ett USB-uttag? Så gör jag, och jag har kopplat USB-uttagen direkt till solcellsregulatorns lastutgång, och den kan programmeras så att den bara är igång då solen skiner.

 

Jag tycker det känns som om trådskaparen gått in i en tankefälla och håller på att skapa sig en Citroën-lösning, en teknisk suverän lösning på ett problem som knappast existerar.🇫🇷

Ang. grund problemet.

Det har hänt ett flertal gånger när vi har gäster ombord, när kvällen kommer så skall 2-4 telefoner och någon platta laddas. Vid ett tillfälle hade vi rätt dåligt med ström efter två dagar segling och mulet. 

 

Om vi bara är två så är det ju inte ett stort problem, vi laddar dessutom oftast på dagen.

 

Tanken är  att powerbanken skall utöka "förbrukarbanken" jag vill ersätta nuvarande usb uttag som är kopplat till batterierna med denna.image.png.bde86ab6b5c70500ee9c871e4501f36a.png

 

Redigerad av Mani-32_Hilda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Tänk på att - oavsett lösning - reläet kan komma att slå från nästan direkt om solen skiner dåligt eller panelen är liten och inte orkar den ström PB drar när den bestämmer sig för att ladda. Och sedan till igen när belastningen försvann. Men det går att leva med.

 

Själv passar jag på att sätta i min laddare för t ex elutombordarbatteriet i 12V-uttaget när vi antingen ligger för landström, går för motor eller solen skiner. Och ibland andra gånger också, för det som den suger ut ur ordinarie batterier hämtas snart igen till dem nästa gång solen skiner.....

Ja det förstår jag. Jag har 110w panel + 50w flyttbar, så jag tror att det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj Uj uj... Det var en fet PB. 

 

Visste inte att det fanns med så stor kapacitet. Ursäkta. 

 

- Vart köper man en sån? 

Och vad väger den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mani-32_Hilda:

Tack för tipset, en sådan får det nog bli

Det finns flera leverantörer av samma pryl, leta reda på en som har "free shipping" denna kostar 91 kr och 56 kr i frakt, det tillkommer ungefär 77 kr hos PostNord.

Här är en med fri frakt. Jag tror den blir billigare i slutändan. Beställ en extra eller något mer roligt från företaget, det behöver inte påverka avgifterna så himla negativt då dom sampackar.

Det brukar ta fem veckor att få hem grejerna hit sedan sölar PostNord i en vecka, minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Uj Uj uj... Det var en fet PB. 

 

Visste inte att det fanns med så stor kapacitet. Ursäkta. 

 

- Vart köper man en sån? 

Och vad väger den? 

Hittade den på Net on Net, väger 632 g

Jag har inte tänkt att släpa runt den, utan att den skall vara "fastmonterad"

 

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/andersson-prb-3-6-30-000-mah/1006667.13728/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns flera leverantörer av samma pryl, leta reda på en som har "free shipping" denna kostar 91 kr och 56 kr i frakt, det tillkommer ungefär 77 kr hos PostNord.

Här är en med fri frakt. Jag tror den blir billigare i slutändan. Beställ en extra eller något mer roligt från företaget, det behöver inte påverka avgifterna så himla negativt då dom sampackar.

Det brukar ta fem veckor att få hem grejerna hit sedan sölar PostNord i en vecka, minst.

Ja det blir ju billigare än BT´s relä, och helt ställbart.

 

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT... 

 

Ständig brukare av CPAP. 

Lite bökigt bara när man paddlar eller ligger i tält att dra med sig typ  12 V gräsklipparbatteri. 

 

Går åt ca 30 Ah på en natt. 

 

Känner ni till nåt lättare batteri, Powerbank e t c, som lämnar 12 V. 

Tänkte ev på sån där nödstartare till bil... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan styra med kraftutgången på solcellregulatorn, om du inte använder den till förbrukning. Batteribank kan du ladda direkt på den utgången. Jag styr ett relä, som skickar överskott till vvb via den, funkar klockrent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Caribic410:

Du kan styra med kraftutgången på solcellregulatorn, om du inte använder den till förbrukning. Batteribank kan du ladda direkt på den utgången. Jag styr ett relä, som skickar överskott till vvb via den, funkar klockrent

Tja det var original tanken. Jag har en Sunwind PeakPower 2.0 20A, men som jag förstår det då kan man endast styra hur många timmar den skall ge ström där efter solens nedgång

 

https://www.sunwind.se/files/userfiles/files/Bruksanvisning NY DESIGN/Nya MPPT manual SE.pdf

image.png.3f3aa9b6c12a2cfd89153e9abc2cb2a9.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...