Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Blandkrabban

Soffa i akterhytt - slöseri med plats?

Rekommendera Poster

Vissa båtar, modell fetare, har en liten soffa i ägarhytten, t ex Regina 43 på bilden nedan. Använder man en sådan i praktiken? Om man inte har blivit rejält sur på gästerna i salongen 🙂, känns det som ett märkligt ställe att sitta.

 

Det verkar lite märkligt att man inte i stället har använt utrymmet till förvaring, t ex genom att göra garderoben större och låta den ta allt utrymme som soffan nu använder. Soffa har man ju redan i salongen och Reginan på bilden har dessutom 2 fåtöljer bredvid pentryt (även fåtöljerna verkar vara ett märkligt sätt använda utrymmet på).

 

Regina43-layout.jpg.23c67fd69f76f9598b5d950ae11e8b77.jpg

Detta är en fundering av ren nyfikenhet, inte inför ett köp. Regina 43 och övriga båtar stora nog att ha den där soffan, ligger bortom min lönegrad, om man säger så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en liten soffa som sambon använder som avläggningsyta till min förtrytelse, varje plan yta fylles med prylar...

Enda praktiska nyttan kan vara om vi lägger i en iläggsskiva + madrassbit för att göra en extra bädd av aktersoffan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.....om jag gödslar plånboken så den blir fetare skulle jag inte ha nått emot aktersoffan å köpa Reginan. Hade min plats i en likadan akterhytt på franska kanalerna.  Helt okej.

På en annan seglats var det två likadana hytter med var sin toa å dusch på var sin sida. Kanon bra. Men man ligger på tvärsan under seglats pga krängningen-

 

En god vän till mig har akterhytt. Till råga på allt så har han dessutom masten i sittbrunnen så nu vet ni vem. Han sover i akterhytten å resten av båten är "ledig" för gäster å en å annan tok som jag som skall med å segla.

Så akterhytt är inte dumt. Man kan skicka dit ungarna åsså så man är av med dem å inte stör far å mor. Förrexten vill de gärna vara för sig själva där så det så.

 

Annars är  jag som bekant katamaranfreak å då har man två akterhytter, ibland med dubbelsäng å jag har även sett våningssäng. Okej, för pygmeer el småbarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med kompisar med en Bianca 107:a om akterkabiner och de hade en fåtölj i akterkabinen som i princip aldrig användes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, skippeer said:

Snackade med kompisar med en Bianca 107:a om akterkabiner och de hade en fåtölj i akterkabinen som i princip aldrig användes.

Efter en snabb bildgoogling, tycker jag att det definitivt ser ut som att den där fåtöljens plats borde ha använts till en garderob.

bianca_107_drawing.jpg.315c2114ec5594e04e5c987d1d815bf6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ett bord vid soffan/sittplatsen fyller den en funktion som avsides arbetsplats/(dator)spelplats (för barn givetvis 😏). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kojen är hög så kan sittplatsen erbjuda stöd vid tex klädbyte. Speciellt kanske för äldre seglare. (Vilka dessa varv/planlösningar vänder sig till..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-13 vid 23:15 skrev skippeer:

Vi har en liten soffa som sambon använder som avläggningsyta till min förtrytelse, varje plan yta fylles med prylar...

 

Hahaha, det där känner jag igen 😁😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en 43 fots segelbåt för ett antal miljoner kronor så kanske man valde den istället för en 41-fortare för att få plats med en soffa. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreställer mig en sån soffa som perfekt för nån som vill vara lite för sig själv när resten av sällskapet vill vara mer aktiva. Det kan t ex vara nån som vill koppla av med en bok en stund, eller nåt handarbete. Eller kanske amma ett barn.

Nåt jag däremot alltid tycker är märkligt är att man ska slösa massa utrymme på att ha TVÅ toaletter på så små båtar. Nog kan ett par sällskap samsas om en toalett. På köpet skulle man kunna få mycket större utrymmen att vistas på, eller få plats med tvättmaskin, eller ett enormt förvaringsutrymme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip håller jag med om att för 2 kabinsbåtar borde det räcka med 1 toalett

Just R43 med aktersoffa är nog inte förstavalet för en ammande familj, i alla fall inte i mina kretsar.

Det finns ett kön som kan bosätta sig på toaletten har jag lärt mig den hårda vägen, löften om att hen skall gå upp tidigare än oss ”normala wc besökare” var bara en målsättning så frukosten blev lite försenad😁

Så för vissa par kan det vara ett plus med flera toaletter.

 

På R43 finns det plats för tvättmaskin trots 2 toaletter.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev skippeer:

Just R43 med aktersoffa är nog inte förstavalet för en ammande familj, i alla fall inte i mina kretsar.

Det finns ett kön som kan bosätta sig på toaletten har jag lärt mig den hårda vägen, löften om att hen skall gå upp tidigare än oss ”normala wc besökare” var bara en målsättning så frukosten blev lite försenad😁

Så för vissa par kan det vara ett plus med flera toaletter.

 

På R43 finns det plats för tvättmaskin trots 2 toaletter.


Ja, alltså, jag är en långskitare av högsta rang. Kan sitta en timme här hemma ibland, om jag har nåt bra att läsa och inget bättre för mig. Har inget med manligt och kvinnligt att göra. Men jag bor ju ensam. Om jag delar toan med andra blockerar jag den inte.

Nä, jag tycker att det är dumt med mer än en toa på båtar under 20 meter eller så. Först där nånstans börjar det kännas vettigt, för då har man så enormt med plats på alla håll redan att man kan offra det på en extra toa.

Och hade jag varit spekulant på en båt runt 40-45 fot med dubbeltoa hade jag rivit ut den mindre toan direkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...