Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Albinbjo

Evinrude 90 tal 3hk/lägger av när jag gasar fullt

Rekommendera Poster

Halloj

blev med ny motor till min lilla fiskebåt nu i veckan,Evinrude 3 hk  (https://youtu.be/tpOnhMotnnA )

exakt en sådan som är i klippen till länken,när jag lägger i gasen för att köra fullt så lägger den av,det kommer mycket rök och han jag köpte den av sa att han hade haft i för mycket olja när han blandade bränslet därav röken,det jag undrar är om oljenivån i bränslet påverkar om den orkar gasa fullt? Båtmotorn hade stått utan att gå nu i 7 år men den startade direkt och gick skitbra på halvfart ! Så vad tror ni problemet kan vara? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Albinbjo:

Halloj

blev med ny motor till min lilla fiskebåt nu i veckan,Evinrude 3 hk  (https://youtu.be/tpOnhMotnnA )

exakt en sådan som är i klippen till länken,när jag lägger i gasen för att köra fullt så lägger den av,det kommer mycket rök och han jag köpte den av sa att han hade haft i för mycket olja när han blandade bränslet därav röken,det jag undrar är om oljenivån i bränslet påverkar om den orkar gasa fullt? Båtmotorn hade stått utan att gå nu i 7 år men den startade direkt och gick skitbra på halvfart ! Så vad tror ni problemet kan vara? :)

Om bensinen är 7 år gammal och dessutom felblandad så är det väl inte så tokig ide att byta till nytt bränsle !!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nej han hade blandat det nytt nu när han startade upp den igen,och då sa han att det va typ 3-4 procent olja! Jag har köpt färdigblandad 2 taktsolja nu ifrån ok q8,men undrar om det är nåt annat fel i och med att den inte riktigt orkar!?:) 

Redigerad av Albinbjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket olja är rätt enligt instruktionsboken? Min gissning är 2 procent men kolla det. 

Nästa steg är väl att göra ren tändstift och förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det fanns ej nån instruktionsbok men han sa att man skulle ha 2 procent igentligen så förstod inte varför han hade för mycket,men jag ska prova med färdigblandat bränsle nu,kan tändstiftet ha med att den lägger av på hög gas att göra alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Albinbjo:

det fanns ej nån instruktionsbok men han sa att man skulle ha 2 procent igentligen så förstod inte varför han hade för mycket,men jag ska prova med färdigblandat bränsle nu,kan tändstiftet ha med att den lägger av på hög gas att göra alltså?

Vad är det för färdigblandat bränsle?

Rent stift med rätt elektrodavstånd är grundläggande precis som en ren förgasare.

Googla fram en instruktionsbok du kan behöva en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är vanlig 2 takts olja köpte 5 liters dunk på ok q8,Den va till för utombordare sa dom,jag är en kille som bara haft elmotorer förr så är helt ovetande om vad jag pratar om vad det gäller utombordare,jag ska alltså prova köpa nytt tändstift,fixa en instruktionsbok,och göra ren förgasaren till en början?:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Albinbjo:

Hej det är vanlig 2 takts olja köpte 5 liters dunk på ok q8,Den va till för utombordare sa dom,jag är en kille som bara haft elmotorer förr så är helt ovetande om vad jag pratar om vad det gäller utombordare,jag ska alltså prova köpa nytt tändstift,fixa en instruktionsbok,och göra ren förgasaren till en början?:)

Bra början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...