Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
OckelboUffe

För stort kapell

Rekommendera Poster

Hej! Råkat ut för en skojare som sa att hon kunde sy... det blev c:a 1 cm för stort runt om, det är ett litet förkapell, men hur gör jag det mindre, samlas en hel del vatten nu....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att det kanske, kanske, kanske hjälper med en bild? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.... alltså alla öglor sitter ca 10 mm fel, dvs om man kunde krympa det på något sätt 5-7% typ, så sitter den säkert perfekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev OckelboUffe:

Nja.... alltså alla öglor sitter ca 10 mm fel, dvs om man kunde krympa det på något sätt 5-7% typ, så sitter den säkert perfekt

Jag skulle åka tillbaks till skojaren med kapellet, och lämna det åter och få det omsytt, alternativ pengarna åter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon kan sy men inte mäta. Har du reklamerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

 

Jag skulle inte godtagit en rabatt så länge kapellet är "obrukbart". Visst, är det ett litet kapell till en styrpulpetare eller kaaanske till en HT men inte

en chans om det är ett större kapell.

 

Har hon mallat dit tidigare kapell eller har hon varit ut och måttat  och sedan efterpassat? Vad har du för typ av knappar? Hon kan ju kanske sy på nya 

stycken över tidigare hål för att på nytt passa in hålen. 

 

//Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev OckelboUffe:

Fick 25% rabatt, så det är kört...

Tog du det som kompensation för att det inte passade eller? I så fall, hur tänkte du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev OckelboUffe:

Fick 25% rabatt, så det är kört...

Reklamation skall vara 100% 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Tog du det som kompensation för att det inte passade eller? I så fall, hur tänkte du?

Som ny båtägare så tänkte jag inte så mycket, såg hyfsat ut på båten och 25% var jag nöjd med, och min tråd handlar om det jag skrivit... annat är historia. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OckelboUffe:

Som sagt, affären är gjord, sy på nya låter fult, jag får kolla med nån kapellmakare. Tack!

Det kanske uppfattas som att vi strör salt i såren här, men som konsument har man vissa rättigheter och vi vill inte att du skall lägga en massa pengar i sjön i onödan. Om det är en formell beställning hos en kapellmakare så har du fulla rättigheter att reklamera. Men om det är någon annan överenskommelse vid sidan om med någon som inte är kapellmakare så blir det förstås svårare.

 

Nåja, hoppas det löser sig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju gå bra att sätta i nya öljetter/knappar precis ovanför de befintliga.

 

 

Redigerad av Mani-32_Hilda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan göra ett lägga kapelltyget dubbelt och sy fast det? Alltså bara som ett streck längs med hela. Bara för att korta ner det npgon centimeter. Tror inte det behöver bli så fult. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev JamesCook:

Du kanske kan göra ett lägga kapelltyget dubbelt och sy fast det? Alltså bara som ett streck längs med hela. Bara för att korta ner det npgon centimeter. Tror inte det behöver bli så fult. 

Jag tror också på att göra att väck närmast knäppena och sy två parallella sömmar.

 

Det kan ju också gå att flytta/höja bågarna så att kapellet blir sträckt.

 

Dagens kapellvävar krymper (tyvärr) nästan inte vid tvätt, vilket oftast är bra.

Du kan ju ändå kolla med någon hur den väv du har skulle ev. skulle krympa om du tvättar det.

Tvättning i sig sliter en del på kapellet, så jag skulle nog försöka med vecken eller bågarna först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde gå att höja kapellbågarna.

Eller förlänga dem.

Är långt ifrån expert men på min båt har förra ägaren höjt bågarna 10mm.

Tycker det borde vara möjligt att justera lite, annars är det en dålig konstruktion.

Att sy kapell utan toleranser kan ingen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...