Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Thor100

Vp b20 kyler dåligt

Rekommendera Poster

Hej, har problem med att avgaslimpan känns varm och dom där kopparledningarna som går vid avgas blir galet varma.

Fram till och efter oljekylaren ledningen mot limpan känns det svalt men efter det blir det varmt. Impellern ser bra ut vad jag kan se, kopplade direkt på vattenslang och då fungerade det. Tog ner limpan och kollade kanaler och knackade och en del skit kom ut och det så ok ut. Förslag? Har sötvattenskylning direkt genom skrovet och det fungerar bra fram till pumpen.  

Redigerad av Thor100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten?

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Thor100:

finns ingen....

Att impellern ser bra räcker inte har du kollat att den snurrar? 

Har du haft loss pumpen från motorn och är den rättvänd efter återmontering. Vissa pumpar går att återmontera 180 grader felvridna. Vattnet skall gå den långa vägen runt impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den roterar moturs....och den snurrar

Redigerad av Thor100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har tagit bort termostaten? Om den är borta så är det ett tecken på att försöka dölja ett överhettningsproblem. 

Sedan blir flödet fel om termostaten är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Thor100:

den roterar moturs....

Om den högra slangen på dina bilder är den som kommer från sjön så är det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rascal:

Om den högra slangen på dina bilder är den som kommer från sjön så är det rätt.

japp så är det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

När och hur började problemet?

vet inte har bara kört den nu i sommar ett par tillfällen och inte allt för långa svängar men har noterat att den känns varm/limpan inte så mycket på tempgivaren men den kan vara trasig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thor100:

20200812_155949.jpg

20200812_155807.jpg

Två frågor. Varför är impellerns blad vända som de är?  De bör väl vara tvärt om. Se pilen på locket (den nedre bilden).

Varför en rostfri skruv i locket?. Kan skapa problem!...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev LonelyBird:

Två frågor. Varför är impellerns blad vända som de är?  De bör väl vara tvärt om. Se pilen på locket (den nedre bilden).

Varför en rostfri skruv i locket?. Kan skapa problem!...

Bladen är vända som det blir när pumpen snurrar moturs vilket i detta fall är rätt.

Pilen på locket är en dubbelriktad pil som visar att dessa pumpar kan fungera åt bägge hållen beroende vilken rotationsriktning som den aktuella motorn har. Viktigt dock att den är rätt monterad på motorn som vi tidigare i tråden har kollat. Vrider man pumpen 180 grader försöker den suga vatten ur motorn med utebliven kylning som följd.

Materialet i två av skruvarna är inte perfekt men ett litet bekymmer i det här läget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...