Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sammelito

Autopilot

Rekommendera Poster

Tja. Alltså jag har letat och letat och letat och letat... Men är det möjligt att det inte finns en enda autopilot att få tag på som inte kostar typ 15 000kr och uppåt? Hur kan de grejerna inte ha gått frammåt i utveckligen och blivit billigare som allt annat här i världen? De kostar ju samma som för 20 år sen... Och någon begagnatmarknad för detta finns ju inte..... Skulle verkligen vilja ha en autopilot men på en båt som är värd ca 50-60 000 så är ju 15-20 000 kr på en autopilot väl våldsamt för en småbarnsfamilj... HJÄLP????  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt för 50k man behöver autopilot på? Åker ni långa sträckor på öppet vatten med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopiloter är väl kanske en ganska smal marknad, så de behöver inte pressa priset speciellt mycket. Men de har ju blivit billigare om du tänker på kronans värde nu jämfört med för 20 år sedan.

Utvecklingen har ju också gått framåt med bättre elektronik, sensorer etc. och det kostar ju såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglat i 13 år. 

För mig duger denna/dessa.

 

Kostar ca 4500 kr. Ibland förekommer extraerbjudande, då följer trådlös fjärrkontroll med. 

 

Den mindre ST1000 är ca 15 år gammal och funkar fortfarande. Har bytt någon rem inuti och även fixat ett glapp i typ hållaren mot sittbrunnssargen, inne i autopiloten. Lätt fixat. 

 

När det blåser mer så använder jag ST2000. (Som jag köpte att ha som reserv). 

 

Autopiloten är min bästa vän på sjön... 

 

 

IMG_20200812_085347.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Vad är det för båt för 50k man behöver autopilot på? Åker ni långa sträckor på öppet vatten med den?

Spelar det nån roll? Det var inte frågan? Men det är en Nidelv 24 som vi semesterar ca 3 v med / sommar och gör ca 5,5 knop under färd så en autopilot Vore magiskt så man inte behöver aktivt styra heeeela tiden... 

 

9 timmar sedan skrev Kane:

Vad är det för båt för 50k man behöver autopilot på? Åker ni långa sträckor på öppet vatten med den?

 

Redigerad av Sammelito

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Seglat i 13 år. 

För mig duger denna. 

 

Kostar ca 4500 kr. Ibland förekommer extraerbjudande, då följer trådlös fjärrkontroll med. 

 

IMG_20200812_085347.jpg

Funkar den där på en motorbåt?

Redigerad av Sammelito

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft autopiloter på segelbåtar sen 1975. Vi rör oss ju inom samma fartområde ungefär. Kan inte tänka mig att vara utan. Framför allt när man går för motor men även när man seglar när det blir för tråkigt att styra eller man behöver göra annat, äta t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev trewq:

Har haft autopiloter på segelbåtar sen 1975. Vi rör oss ju inom samma fartområde ungefär. Kan inte tänka mig att vara utan. Framför allt när man går för motor men även när man seglar när det blir för tråkigt att styra eller man behöver göra annat, äta t.ex.

Exakt. Men funkar en rorkultsautopilot på en motorbåt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Sammelito:

Exakt. Men funkar en rorkultsautopilot på en motorbåt? 

Borde väl fungera om du har rorkult. En del båtar som har rätt har också möjlighet att montera rorkult som nödstyrning, men det kanske blir för tungt att dra runt. Samtidigt kanske en motorbåt inte kräver lika snabb korrigering som en segelbåt när det kommer en ny och den sticker iväg åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Sammelito:

Exakt. Men funkar en rorkultsautopilot på en motorbåt? 

Du kan nog sätta ett fäste på ratten. För att hålla kurs behöver du nog inte så stora rattutslag.

Det bör gå hur bra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Caribic410:

Du kan nog sätta ett fäste på ratten. För att hålla kurs behöver du nog inte så stora rattutslag.

Det bör gå hur bra som helst.

Det tror jag blir knepigt att få till. Möjligtvis kan det fungera om det är stiltje, men med vågor i sidled från ex.förbipasserande båtar kommer större roderutslag behövas.

Finns det inte möjlighet att montera rorkult måste man ha en autopilot för ratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Seglat i 13 år. 

För mig duger denna/dessa.

 

Kostar ca 4500 kr. Ibland förekommer extraerbjudande, då följer trådlös fjärrkontroll med. 

 

Den mindre ST1000 är ca 15 år gammal och funkar fortfarande. Har bytt någon rem inuti och även fixat ett glapp i typ hållaren mot sittbrunnssargen, inne i autopiloten. Lätt fixat. 

 

När det blåser mer så använder jag ST2000. (Som jag köpte att ha som reserv). 

 

Autopiloten är min bästa vän på sjön... 

 

 

IMG_20200812_085347.jpg


Tyvärr är det en undermålig produkt. Den har ingen som helst väder/fukttätning, utan vatten kan fritt rinna in vid knapparna rakt ner på kretskortet som sitter rakt under. Jag har en och har i förebyggande syfte virat in hela i plastfolie. Det har inte skett nån produktutveckling eller förbättring av den på 25-30 år. Tyvärr kan de ta svinigt mycket betalt för den eftersom det inte finns nån konkurrens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag på sjön i alla väder. Ligger ute ca 80 nätter. 

 

Aldrig haft problem relaterat vatten eller fukt. 

 

Rent slitage går man räkna med om man använder prylarna. 

Delar finns på nätet. Lite marinpoxi användes när fästets glapp, blev besvärande. Göt en lagerhalva på plats. 

 

Min ST1000 har varit i drift under ca 15 000 sjömil, och funkar än. 

 

Vet inte om det är mycket eller litet.

Snitthastigheten är 4 knop. Så det rör sig om mer än 3500 timmars aktiv styrningshjälp, som jag kan pyssla med annat. 

 

- Plastfolie är utmärkt att använda, om man vill stänga inne fukt, t ex runt en ost. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Nu är jag på sjön i alla väder. Ligger ute ca 80 nätter. 

 

Aldrig haft problem relaterat vatten eller fukt. 

Nej, förmodligen har du haft tur. Detta är ett välkänt problem med dem och det finns nog hundratals inlägg om detta i diskussionsforum över 20 års tid. Jag har även sett flera filmer där de plockas isär och det är skrämmande hur extremt dåligt konstruerade de är. Det ser verkligen ut som om de medvetet är konstruerade för att snabbt gå sönder, så dåliga är designvalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopiloter på fritidsbåtar skrämmer mig lite, eftersom det ibland är tveksamt med disciplinen att hålla utkik när de används.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Nej, förmodligen har du haft tur. Detta är ett välkänt problem med dem och det finns nog hundratals inlägg om detta i diskussionsforum över 20 års tid. Jag har även sett flera filmer där de plockas isär och det är skrämmande hur extremt dåligt konstruerade de är. Det ser verkligen ut som om de medvetet är konstruerade för att snabbt gå sönder, så dåliga är designvalen.

Då har jag tur på flera områden. Nuvarande sambon o jag har hållit ihop o är hela efter mer än 20 år

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och... De Autopiloter jag använder, är enkla att hantera även om det krävs stora roderutslag. 

 

Trycker då STBY och lyfter av Autopiloten från rorkulten. 

Inte alls svårt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

Nu är jag på sjön i alla väder. Ligger ute ca 80 nätter. 

 

Aldrig haft problem relaterat vatten eller fuk

 

12 minuter sedan skrev raol:

Nej, förmodligen har du haft tur. Detta är ett välkänt problem med dem och det finns nog hundratals inlägg om detta i diskussionsforum över 20 års tid. Jag har även sett flera filmer där de plockas isär och det är skrämmande hur extremt dåligt konstruerade de är. Det ser verkligen ut som om de medvetet är konstruerade för att snabbt gå sönder, så dåliga är designvalen.

Vi har haft vår sedan 2015 i alla väder utan problem (hittills).

Den brukar plockas fram när vi lämnar bryggan och sitta ute till vi kommer tillbaks (vår är inte i vägen när den inte används) så det rör sig väl i alla fall om sammanlagt minst 150 dygn i allt mellan ur och skur och stekande sol. Den har fått jobba ordentligt också, både ToR Stockholm - Haparanda och Stockholm - Tallinn.

 

Med det skrivet så packar den väl ihop...

 

1 timme sedan skrev raol:

Det har inte skett nån produktutveckling eller förbättring av den på 25-30 år. Tyvärr kan de ta svinigt mycket betalt för den eftersom det inte finns nån konkurrens.

Ta chansen nu!

Du skulle kunna bli ekonomiskt oberoende och kanske samtidigt frälsa båtvärlden med en billig nykonstruerad rorkultsautopilot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

 

Vi har haft vår sedan 2015 i alla väder utan problem (hittills).

Den brukar plockas fram när vi lämnar bryggan och sitta ute till vi kommer tillbaks (vår är inte i vägen när den inte används) så det rör sig väl i alla fall om sammanlagt minst 150 dygn i allt mellan ur och skur och stekande sol. Den har fått jobba ordentligt också, både ToR Stockholm - Haparanda och Stockholm - Tallinn.

 

Med det skrivet så packar den väl ihop...

 

Ta chansen nu!

Du skulle kunna bli ekonomiskt oberoende och kanske samtidigt frälsa båtvärlden med en billig nykonstruerad rorkultsautopilot.

Ja, jag måste bara börja med en fabrik för några hundra miljoner. Ställer du upp med ett lån?

Nej, men det är faktiskt ganska tragiskt att man år efter år efter årtionde efter årtionde pumpar ut en gravt felkonstruerad produkt. NOLL produktutveckling på 20+ år är skamligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte bara se hinder!

Fundera en gång till!

 

Det måste ju finnas enorma möjligheter att få finansiering så som du beskriver problemet. Dessutom behöver du ju max en monteringslinje - om du inte lägger ut även monteringen på lego -  och en linje kostar inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Du kan nog sätta ett fäste på ratten. För att hålla kurs behöver du nog inte så stora rattutslag.

Det bör gå hur bra som helst.

Behövs nån mer utrustning än själva grejen? Har den GPS inbyggd så den känner att den håller kursen eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Du kan nog sätta ett fäste på ratten. För att hålla kurs behöver du nog inte så stora rattutslag.

Det bör gå hur bra som helst.

Hur tänker du då?

1620188144_StyrplatsNidelv24.jpg.c1260e4f2deaba01b14c97c5a911f9e8.jpg

 

Jag tror det blir i stort sett omöjligt att få till någon vettig lösning via ratten.

Kanske kan det gå att koppla in sig på styrkabeln på något vis???

 

Det är nog bättre att försöka hitta något ställe där man kommer åt hjärtstocken och/eller en nödrorkult och försöka göra något där.

 

In och urkoppling måste ske manuellt genom att lyfta bort autopiloten, men med en fjärrkontroll kan man styra långa sträckor utan att komma åt autopiloten.

 

Tillägg: Den har en inbyggd kompass så den måste placeras rätt långt från magnetiska material och elkablar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Sammelito:

Behövs nån mer utrustning än själva grejen? Har den GPS inbyggd så den känner att den håller kursen eller? 

Jag tror att det blir svårt att få en autopilot tänkt för rorkult att fungera på ratt. Om inte ratten har så lite som 70-80 graders vridning mellan fullt babord och fullt styrbord. Osannolikt!

Men själva autopiloten har enbart en inbyggd kompass. Vissa går att koppla via nätverk till en kompatibel GPS och då ta emot styrinstruktioner från den, men eftersom man måste bekräfta kursändringen genom att trycka på autopilotens knappar, så är den nyttan tveksam. Jag upplevde det som enklare att bara ändra kurs direkt med knapparna. Tar lika lång tid och är mer situationsanpassat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog du får bita i sura äpplet och köpa en pilot för rattstyrning. Ni har ju en trevlig båt som ni verkar nöjda med, och en snyggt installerad rattpilot ökar bruksvärdet, och kanske även andrahandsvärdet på båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lätt gjort att testa nästa gång ni är ute. Prova att när ni går på en rak kurs att inte vrida ratten mer än 60 grader åt vardera hållet dvs mellan klockan 10 och 14. Funkar det så borde en rorkultspilot funka, annars kolla om man kan montera något på hjärtstocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller installera en autopilot för ratt... Eller köra manuellt. Måste vara de två bästa alternativen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Eller installera en autopilot för ratt... Eller köra manuellt. Måste vara de två bästa alternativen. 

Eller låta barnen styra.

Både med autopilot och barnpilot måste man ju ha god uppsikt så det är egentligen inte så stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...