Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruffe

Merc 650 lång till kort rigg?

Rekommendera Poster

Halloj alla!

har en gammal Selco Rival som jag fick i vattnet häromdagen...

Tyvärr verkar motorn ha gett upp då jag vid kontroll hittade spån på stiftet i ettans cylinder.

 

Nu har jag precis fyndat en likadan motor dock med lång rigg istället för kort som jag ska ha till min Selco.

 

Frågan är alltså, kan jag byta rigg mellan motorerna eller är det ett omöjligt projekt?

 

Båda motorerna har endast gått i insjö vilket gör att dom klarat sig bra från rost, bultar ser fina ut och växelhusen gick att ta bort utan bekymmer på båda.

 

någon som gjort liknande? Något jag bör tänka på?

Redigerad av Ruffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-11 vid 22:43 skrev Ruffe:

Halloj alla!

har en gammal Selco Rival som jag fick i vattnet häromdagen...

Tyvärr verkar motorn ha gett upp då jag vid kontroll hittade spån på stiftet i ettans cylinder.

 

Nu har jag precis fyndat en likadan motor dock med lång rigg istället för kort som jag ska ha till min Selco.

 

Frågan är alltså, kan jag byta rigg mellan motorerna eller är det ett omöjligt projekt?

 

Båda motorerna har endast gått i insjö vilket gör att dom klarat sig bra från rost, bultar ser fina ut och växelhusen gick att ta bort utan bekymmer på båda.

 

någon som gjort liknande? Något jag bör tänka på?

Sen på bollen men skit samma.
 

Det går att byta rigg. Bekymret är ofta att den är svårt ihopärgad. Ska du ändå ta isär allt kanske du vill byta bussningarna i riggen (”Dynafloat” som Kiekhafer kallade systemet) och då bör du ha gassvets, armstyrka och en ängels tålamod. Nu har du ju turen att ha två kompletta motorer med växelhus, så du slipper böket med att riva växelhuset och byta drivaxel från lång till kort. 
 

Hade jag varit du hade jag lyft över blocket från den långriggade motorn till den kortriggade. Det enda som skiljer är då växelförarens längd och den är rätt enkel att byta över också. Allt annat är bolt on under förutsättning att vi pratar två rakfyror (eller kanske treor om det är 70-talsmaskiner).

 

Blocket sitter med sex eller åtta bult (minnet sviker). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...