Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Hur fästa solpanel?

Rekommendera Poster

Jag håller på med min hårda sprayhood och funderar på hur det är tänkt att man skall fästa solpanelerna?
Det finns skruvhål i aluminiumprofilen längs kanterna men hur skall man hålla emot muttern om man drar bulten underifrån?
De fyrkantiga hålen i hörnen tänkte jag kanske var för vagnsbult? Då drar man muttern underifrån men bulten går ju inte att få på plats om den är längre än ett par centimeter.
Hur är det tänkt?
IMG_1266.thumb.JPG.ea721c2a30f219b6c33f573bc701b14e.JPG
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat många sådana paneler genom att använda små bitar vinkelprofil i aluminium. Denna skruvas fast i båten med självgängande skruv (3,5x16 eller nå't) med lite Sikatätning emellan. Sedan skruvar man fast panelen med vinkeln vid montering, t ex med samma typ av skruv i ett förborrat (litet) hål i panelens sida.

Eller nu senast gängade jag upp hålen man ändå får borra på panelens sidor så jag kunde använda maskinskruv istället (utan mutter på insidan). Men det kräver ju att det är såpass tjocklek på ramen att det blir ett par gängvarv.

 

bild.png.a1f9e743a67212ccc9fab3ff7cfdea69.png

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

hur skall man hålla emot muttern om man drar bulten underifrån?

Varför inte ha muttern inne i panelen och bulten utifrån? Bara att använda rätt längd på bulten. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förre ägaren av min båt hade monterat en 50W panel i sådana där dörrhållare med knapplås.

Sedan monterade jag tvenne 100-wattare i för ändamålet avsedda monteringshörn, som limmades på hyttaket  med Sikas konstruktionslim.

Sedan säljer Erlandssons ett monteringsbleck, kan det vara något?9D7DB119-B799-41E6-A03D-B0F96D69FC7E.thumb.jpeg.8d8ac8413897fb868579b262649665d0.jpegCB714853-2E8B-4EAA-A0C4-442CA90ADB9F.jpeg.f9903b35f8ee87d654ea328748862680.jpegCAE1B869-EA47-41DF-B8FA-35240CB0853B.jpeg.4d887e8b2cbc4aa6d84a74b325e7281d.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Varför inte ha muttern inne i panelen och bulten utifrån? Bara att använda rätt längd på bulten. Eller?

Ja men hur kommer man åt att hålla muttern inne under panelen medan man drar bulten? Limma fast muttern och hoppas att den hamnade exakt rätt?

De som har tillverkat panelerna måste väl ha haft någon tanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

De som har tillverkat panelerna måste väl ha haft någon tanke

Säkert!

 

1118027517_Screenshot_20200811-232543_SamsungInternet.jpg.a67e215f91715b563f6a2c258eef69de.jpg

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Förre ägaren av min båt hade monterat en 50W panel i sådana där dörrhållare med knapplås.

Sedan monterade jag tvenne 100-wattare i för ändamålet avsedda monteringshörn, som limmades på hyttaket  med Sikas konstruktionslim.

Sedan säljer Erlandssons ett monteringsbleck, kan det vara något?

Bra förslag! Problemet är att jag vill ha dom så lågt som möjligt då jag har "uppskattat" utrymmet mellan kåpan och bommen. Jag får göra som vanligt och uppfinna hjulet igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

Bra förslag! Problemet är att jag vill ha dom så lågt som möjligt då jag har "uppskattat" utrymmet mellan kåpan och bommen. Jag får göra som vanligt och uppfinna hjulet igen.

Tänk på att panelen blir effektivare om den kan få lite luftväxling/kylning på undersidan.

 

En U-profil på högkant fäst i båten och som du lägger panelen i borde funka.

Det borde räcka med en kort bit längs varje långsida eller två korta i vinkel i varje hörn.

 

Eller ett L-järn som fäst i panelen och skruvas fast i båten är ett annat alternativ.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte sätta grabbräcken som bomgalge och skyddar panelerna från bommen.
Här har jag lagt 10mm gummifötter under panelerna. Räcker det tror ni?

 

IMG_1267.thumb.JPG.33cc4f2d100d06624fc98f5ada877c75.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En centimeter borde ge tillräcklig luftväxling/kylning från baksidan tycker jag spontant. Ofta blåser det ju något lite och då ventileras värmen bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev BSven:

Ja men hur kommer man åt att hålla muttern inne under panelen medan man drar bulten? Limma fast muttern och hoppas att den hamnade exakt rätt?

De som har tillverkat panelerna måste väl ha haft någon tanke?

Det var inga problem när jag gjorde det. Ringnyckel som håller muttern och sen dra bulten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev BSven:

Jag håller på med min hårda sprayhood och funderar på hur det är tänkt att man skall fästa solpanelerna?
Det finns skruvhål i aluminiumprofilen längs kanterna men hur skall man hålla emot muttern om man drar bulten underifrån?
De fyrkantiga hålen i hörnen tänkte jag kanske var för vagnsbult? Då drar man muttern underifrån men bulten går ju inte att få på plats om den är längre än ett par centimeter.
Hur är det tänkt?
IMG_1266.thumb.JPG.ea721c2a30f219b6c33f573bc701b14e.JPG
 

Använd korgmutter i de fyrkantiga hålen, sådana som används i datarack 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev snilsson:

Använd korgmutter i de fyrkantiga hålen, sådana som används i datarack 

Det är en möjlighet men den känns inte helt tillfredsställande.
Tittar man noga så ser man att det fyrkantiga hålet delas av skarven mellan alu-skenorna.
Jag tror att jag limmar låsmutter på insidan och skruvar bulten underifrån.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst (tror jag)!
Det visar sig att de avlånga skruvhålen gör att man får upp en tillräckligt lång bult underifrån och hålets 7mm passar för att hålla en 6mm vagnsbult. Gummitassarna jag tänkt ha som distans/vibrationsupptagning går att gänga ner på bulten så att den hålls fast i läge. Sedan är det bara att låsa med mutter underifrån.
IMG_1307.thumb.JPG.cfabd8c2cc79cb3fd8f5250f9f80bf92.JPGIMG_1306.thumb.JPG.ee8a5188b9d5f8b0b4a68bda5b9260c3.JPG

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...