Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
EricT

Första båt för familjen, lutar åt DC. Tips?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är 2 vuxna och (snart) 3 barn. Nästa säsong är barnen 5, 3 och ca 6 mån gamla. Vi har i princip ingen erfarenhet av båtlivet men vill gärna komma igång med det livet och få in barnen på den linjen. Vi lutar åt motorbåt, vi lutar åt DC då vi initialt inte kommer sova flera nätter i båten även om en övernattning inte känns så långt borta. Eftersom barnen är små hoppas vi på att kunna sova en natt även i en DC givet bra förutsättningar (varmt, lugn sjö osv). En DC verkar också ha fördelen att kunna dra upp ett kapell om det går lite sjö eller om det kommer lite regn.

 

Vi lutar åt utombordare för att det är enklare att serva och känns som ett bra insteg men återigen - vi vet egentligen inte.

 

Vi bor i Göteborg och har tänkt att ha båten i norra skärgården vid Torslanda. Vi hoppas på att kunna ta oss runt i norra skärgården men också ta oss ner till södra skärgården och kanske även upp till Marstrand. Eftersom vi primärt siktar på dagsturer får det nog vara lite fart i båten, antar jag. Eftersom det är en del trafik i skärgården och även skärgårdsfärjor antar jag att en för liten båt kan bli otrygg i vattnet och det vill vi försöka undvika för att få en så bra upplevelse som möjligt av båtlivet.

 

Ett enklare bort för att kunna äta på båten och ett kylskåp känns som krav men toalett och kok-möjligheter känns inte som krav även om det kanske kan bli lurigt med småbarn utan toalett.

 

En kompis tipsade om Ryds 628 DC så den modellen har vi kikat lite på. Det är en relativt ny modell (?) och den är också ganska dyr med begagnat-priser runt 300-400k som inte är så långt från nypriset men man får en del tillbehör med på köpet antar jag (jämfört med en helt ny modell).

 

Vi skulle gärna hålla oss på en budget runt 200.000 kr men upp till 350.000 kr känns OK om det ger en tillräckligt stor ökning i upplevelse. Om vi gillar båtlivet är tanken att vi kan gå upp till större eller andra båtar framöver men vi vill ge det en ärlig chans. Att köpa en liten båt med enkel styrpulpet känns som att det kommer kännas för spartanskt och att den går för "otryggt" i vattnet för att vi ska uppleva tjusningen med båtlivet och vara trygga med småbarnen på båten.

 

Ingen panik med köp och vi siktar (såklart) på nästa säsong och hoppas på att kunna köpa nåt "kap" i höst när säsongen är över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen.

 

Tycker du tänker rätt. Men så fort du får smak för båtliv och den övriga familjen, så vill ni ha större.

 

Ordna vinterförvaring samt plats i sjön innan köp är mitt första tips.

 

Mitt andra tips är att ta med någon som vet och kan båt innan köp. Finns många fallgropar i en begagnad båt.

 

Vilken båt som du/ni vill ha kan ni bara välja själva. Alla har olika smaker och tycker olika.

 

Lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 68 DC

en båt som jag själv hade velat ha men kapital saknas. 
 

Uttern D66


Ett par du kan kika på och få en uppfattning om pris och utrustning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och det känns bra att våra tankar känns rimliga så här långt :)

 

Priset är fortfarande en osäkerhet, Finnmaster 68 DC verkar ligga i prisklassen 350-450k vid snabbsökning på nätet. Uttern D66 verkar ligga runt 300k men det kan säkert skilja sig mycket.

 

Finns det några stora skillnader mellan t ex dessa tre, Finnmaster 68 DC, Uttern D66, Ryds 628 DC? Uttern har inombordare och det är såklart en ganska stor skillnad, Ryds 628 DC har ingen spis men det känns som en liten sak (åtminstone för oss i nuläget).

 

Jag tittar t ex på en Flipper 630 DC: https://www.blocket.se/annons/skane/flipper_630_dc/91406757

Den är lika lång som Ryds 628 DC och de verkar ungefär lika stora. Flippern kanske inte har kylskåp och saknar säkert några mindre andra funktioner. Men vad gör att den kostar knappt hälften av en Ryds 628 DC? Är det att den är ~15 år äldre som gör att den blir så mycket billigare? Vad skiljer sig rent praktiskt med att den är ~15 år äldre? Det verkar säljas båtar från 90-talet (och äldre) för ganska mycket pengar. Jag har även förstått att Ryds 628 DC bygger på ett gammalt skrov.

 

Nu romantiserar jag lite om Ryds 628 DC för det är ett konkret tips jag fått men jag är egentligen öppen för förslag och tycker t ex att Finnmaster 68 DC ser ungefär lika fin ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Uttern D66 finns med både utombordare och inombordare.

Flipper 630 DC har bara soffa och det kommer bli trångt om ni hade tänkt sova över någon natt. Saknar vatten, kylskåp och toa.

Annars en trevlig båt, bra plattformar där bak. Trivs bäst med lite större motor. Tycker 115Hk är för lite på den båten. En nackdel är att det saknas höga pulpetar i fören. Otäckt att inte ha något att hålla sig i när man står där fram och ska lägga till. Har kapellgarage.

 

Bella 620/621 är motsvarande Flipper fast med U-soffa som kan göras om till solbädd.

Samma med den som med Flipper gällande motorstorlek.

Dock är ruffen lite trång, man får liksom krypa in.
Även den saknar vatten, toa och kylskåp. Finns några med någon kokplatta men då försvinner delar av soffan. Har kapellgarage.

 

Ryds 628 ser trevlig ut på bilder, har aldrig sett den live dock.

 

Yamarin har några trevliga DC också men sticker snabbt iväg i pris om man ska upp några fot i storlek.

 

Bästa är om man åka och titta på de olika båtarna och jämföra när man väl sitter i dom.

Provligga, testa att ta upp kapell. Ev provköra.

 

Just nu känns priserna höga pga hög efterfrågan på båtar.

Just Flippern du länkade till är +18år gammal. Motorn kan vara av typen förgasare då det inte framkommer något och det står inte tex Optimax (direktinsprutande) på kåpan. 2-takt betingar ett lägre värde helt enkelt av flertalet köpare.

 

Letar själv båt nu men blir nog mer åt Walkaround typen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med nyare båtar men det kostar och jag tycker ofta att det inte är försvarbart, om man inte har tummen mitt i handen eller inte känner en varvsgubbe. 
 

Jag gillar fräscha lite äldre båtar. Tycker man ofta får mer för pengarna om man är lite om sig och kring sig. 
 

Jag hade en Sea Ray 220 ov 89a som va riktigt fräsch. Och jag fixade lite till. Den årsmodellen är kanon med utrymmen. 
Ett annat alternativ jag alltid tyckt varit trevlig är en Nidelv 23 targa. Den har allt och upplevs större en den är, smart planerad. Finns fler att rada upp men så ser ett par tips ut från mig 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...