Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
quetrax

Ryds 18 GTS

Fråga

Hej!

Jag har köpt mig en Ryds 18 GTS från 2008. Dock saknas instruktionsbok till båt samt motor och drev. (Mercruiser 3.0 135Hk, Alpha One Gen2)

Är det någon här som har detta möjligtvis?

 

Just min modell finns inte med på Ryds hemsida.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Jag har denna båt, årsmodell 2006, och instruktionsboken på engelska.

Rekommenderar att köpa en riktig verkstadshandbok (finns bara på engelska), den kommer du att behöva.

Det finns dock vissa påhitt av RYDS som de själva har ingen dokumentation på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
22 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har denna båt, årsmodell 2006, och instruktionsboken på engelska.

Rekommenderar att köpa en riktig verkstadshandbok (finns bara på engelska), den kommer du att behöva.

Det finns dock vissa påhitt av RYDS som de själva har ingen dokumentation på.

Vart får jag tag på dessa böcker?
Hittar dom ingenstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Svarar mig själv!

Har fått tag på manual till båten. Skulle dock även vilja ha servicemanual till motor och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Köpte min på drev.se, men de verkar inte ha den längre. Hittade hos en firma i USA:
https://www.westmarine.com/buy/seloc-marine--repair-manual-mercruiser-stern-drive-2001-2008-all-gas-engines-all-hp--8620783?recordNum=2

Jag tror att det är värt att skaffa den, det finns vissa reparationshandböcken nedladdningsbara på nätet, men felsöker man i båten så är en pappersbok mest praktisk att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
22 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Köpte min på drev.se, men de verkar inte ha den längre. Hittade hos en firma i USA:
https://www.westmarine.com/buy/seloc-marine--repair-manual-mercruiser-stern-drive-2001-2008-all-gas-engines-all-hp--8620783?recordNum=2

Jag tror att det är värt att skaffa den, det finns vissa reparationshandböcken nedladdningsbara på nätet, men felsöker man i båten så är en pappersbok mest praktisk att använda.

Tack Jan!
Den manualen verkar grym. Dock skickar bara Westmarine i USA. Får söka efter den någon annan stans.

Kan ju kontakta Drev.se och se om dom kan ta hem den.
 

Läste en tråd där du frågade lite om styrningen. Upplever ett litet glapp i min styrning också. Dock ingen större fara än.

Tänkte dock att jag skulle göra en service/renovering innan nästa säsong på det för att allt ska vara tipptopp.

 

Du vet möjligtvis inte vilken typ/modell av styrning som sitter monterat? Hittade inget om det i båtens manual.

 

Återigen, tack för tips och hjälp!

Redigerad av quetrax
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Om du öppnar utrymmet under styrpulpeten kan du se vad det är för styrning som sitter där. Jag bytte ut min, till ingen nytta. Det finns en annan tråd här på Maringuiden om Mercruiser styrning med styrservo och det lät att den är byggt så att man inte kommer åt problemet med glapp på styrningen. Irriterande för mig som tidigare hade utombordare med hydraulstyrning.

 

Kolla om verkstadsmanualen kan köpas via Amazon i England eller i USA.

 

Det finns en grej som jag vill varna för, det är den röda lampan som varnar för att generator inte laddar. Det är en odokumenterad RYDS konstruktion. Hos mig (årsmodell 2006) rostade ingående reläat sönder utan att lampan lyste så att batteriet laddades ur helt utan varning då magnetiseringsströmmen går den vägen. Använde verkstadshandboken vid felsökning, hade ingen aning tidigare att det finns något som heter magnetiseringsström. Nu övervakar jag laddningen med voltmätare i Lowrance instrumentet.

 

Ett annat elände är avgasbälgen, jag kör utan den för den lossnar för lätt. Funkar bra, lite extra ljud bara men kanske någon extra hästkraft ?

 

Visste inte ens att det finns manual till båten, fick aldrig med den vid köpet, fast jag är 3e ägaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Om du vill så kan jag skicka manualen till dig. Har den på PDF.

Bara skicka ett DM här med din mailadress!

 

Ska försöka hitta den andra tråden här ang styrglappet.

Tack för tipset om laddningen. Kanske sätter in en annan mätare för att se laddning då.

 

Edit:

Hittade tråden, toppen!

Ang batteristatus funderar jag på att montera i en Ctek CTX Battery Sense. Verkar smidigt, och man behöver inte göra fler hål i båten.

Redigerad av quetrax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...