Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BengtWinge

Propeller till 50hk Flipper 450HT

Rekommendera Poster

Har kört av halva undervatttenhuset och orginalproppen ligger på botten. Så vet inte vad propeller jag ska ha nu, på nya undervattenhuset hade vulkningen lossnat på proppen, samma med en vi köpte beg på en ganska lilla ansedd marin här i stan. Pratat med en Yamaha service center men hon kunde inte säga på rak arm heller, hon hade ingen körjornal för båten och motorn så hon kunde säga på rak arm. Snackade med propellerteknik med, han kunde inte säga heller, drog till med några gissningar 13x17, 13x18,13x20. I värsta fall får vi åka ut å dyka efter gamla proppen, men vore tacksam om nån här här kunde kasta lite ljus över situationen.

Här är fakta om båten:

 

Användningsområde och ändamål: Fisketurer i skärgården
Båt och årsmodell: Flipper 450 HT Längd 4.50 m, Bredd 1.85 m,Vikt 215 kg
Verklig totalvikt: 510Kg         Två Personerx80kg=160kg+25 Lit Bensin. Batteri 5kg, fiskeutrustning 4kg, Div 5 Kg, motor 91Kg, fukt i skrov 5kg?
Motor och motoreffekt: Yahamaha 3cyl 1984 50hp
Drevets utväxling: 24:13 (1.85)
Rekommenderat maxvarvtal:4500-5500
Uppnått maxvarvtal:?     
Uppnådd maxhastighet:?
Nuvarande propellerdimension:?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gah forumdöden kräver sina offer, är ju en armada med Flipper 450 ägare här på forumet och säkert minst det tredubbla lär ju ha haft en, så var inte blyga nu, behöver verkligen veta en huffsad spec till jollen. 😬

Screenshot_20200812-020933_Chrome Beta.jpg

Redigerad av BengtWinge
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade ju inte antecknat dina propellerdata, så varför skulle andra ha gjort det? Båtägare tror nämligen att det bara är och handla en ny propp över disk. När dom då får frågan vad dom hade har dom ingen aning. Jag har varit säljare så jag har försökt hjälpa kunder att hitta rätt propeller många gånger. Gör gärna en anteckning medan den gamla finns kvar och är läsbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får en halv 0,25 poäng för den vinkeln 😃  Folk byter inte bara propeller när dom dragit över ett grund, och ofta skadas den bara, eller så byter man propp för man optimerar eller byter båt å lägger gamla proppen på hyllan. Jag som inte ens är båtägare (bröderna minas båt) fattar ju att det inte är bara att köpa över disk huxflux efter att ha läst en massa sen olyckan skedde, om det hade funnits några journaler vilka kombos som funka som det verkar finnas till lite modernare båtar och motorer hade ju varit guld.

 

Jag antar att det inte räcker att få beteckningen från vilken 50hp som helst heller då utväxlingen skiljer sig? Så måste få tag i nån som just kör med samma spec på motorn, 2-takt och samma utväxling och utgå från dennes användningsområde och totalvikt. 

Ändå rätt vanlig båt och motor, så konstigt att det inte finns i några tabeller.

 

Hur gjorde du som säljare då? Fick dom lånepropeller tills dom hittade rätt.

 

Absolut anteckning och undvika grund i fortsättningen.

 

Hjälp!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går naturligtvis att räkna på och göra antaganden så att man hamnar i rätt härad. Enligt tillgänglig propellerkatalog är utväxlingen mycket riktigt 1,85; men maxvarv anges till 6000 rpm. 

Max fart uppskattar jag till 27 kn med en person i båten. 

 

En ideal propelller som skruvar sig fram i ett fast medium förflyttar sig med hastigheten:

 

v = RPM x Pitch x 0,0254 x 60/(Utväxling x 1852) kn

där 0,0254 är meter/tum och 1852 = meter/distansminut och 60 = minuter/timme

 

Pitch = v x Utväxling x 1852/(RPM x 0,0254 x 60)

 

Med siffror Pitch = 27 x 1,85 x 1852/(6000 x 0,0254 x 60) = 10, 1 tum 

 

Antag 15 % slip så borde 12 tum vara något att sikta på.

 

Om du tror att båten går fortare än 27 kn eller vill sänka maxvarvet så öka på stigningen några tum. 12 tum är ändå bara ett riktvärde, men de siffror du nämner 17-20 tum tycker jag är klart i överkant.

 

Köp propellern där du kan byta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj fick för mig att det var en fyrtaktare. Då blir 14 tum en bättre propeller att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...