Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NickeDe

Hjälp mig hitta en båt till min motor (40hk, kort rigg)

Rekommendera Poster

Hej,

Skrev ett helt inlägg som tycks ha blivit raderat(?) Nåväl försöker igen.

 

Har en risig liten sportbåt med en jättefin 40hk 4takts Yamahamotor från -08 och nu är jag lite vilsen. 

 

Motorn är som sagt klockren och har endast gått 86h men jag är rädd att båten är bortom rimlig räddning med sprickor i såväl skrov som akterspegel. Allt funkar just nu men är trött på att behöva oroa mig varje gång jag ger mig ut på sjön. 

 

Min tanke är nu att börja leta efter en ny båt som jag kan hänga på befintlig motor på, men det har inte visat sig vara allt för enkelt och därmed ber jag nu om tips och råd. 

 

Har ni tips på bra båtar som orkar 100kg motor med kort rigg? Det jag hittills har hittat är Jofa Winth men utbudet är lite begränsat på passande exemplar. 

 

Tack på förhand! 

/Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

En Flipper 450 HT???

1330726314_Screenshot_20200811-013634_SamsungInternet.jpg.78c2fb9410d88872565c6f8eec02b598.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

En Flipper 450 HT???

1330726314_Screenshot_20200811-013634_SamsungInternet.jpg.78c2fb9410d88872565c6f8eec02b598.jpg

 

 

Dessa båtar är så snygga riktiga klassiker 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev NickeDe:

Hej,

Skrev ett helt inlägg som tycks ha blivit raderat(?) Nåväl försöker igen.

 

Har en risig liten sportbåt med en jättefin 40hk 4takts Yamahamotor från -08 och nu är jag lite vilsen. 

 

Motorn är som sagt klockren och har endast gått 86h men jag är rädd att båten är bortom rimlig räddning med sprickor i såväl skrov som akterspegel. Allt funkar just nu men är trött på att behöva oroa mig varje gång jag ger mig ut på sjön. 

 

Min tanke är nu att börja leta efter en ny båt som jag kan hänga på befintlig motor på, men det har inte visat sig vara allt för enkelt och därmed ber jag nu om tips och råd. 

 

Har ni tips på bra båtar som orkar 100kg motor med kort rigg? Det jag hittills har hittat är Jofa Winth men utbudet är lite begränsat på passande exemplar. 

 

Tack på förhand! 

/Nicklas

Går du på 70 talarna så har många båtar kort rigg från den tiden. Undrar om vator styrpulpet inte hade kort rigg på sina, jag har för mig det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

En Flipper 450 HT???

1330726314_Screenshot_20200811-013634_SamsungInternet.jpg.78c2fb9410d88872565c6f8eec02b598.jpg

 

 

Riktigt bra tips! Hade inte en tanke på denna häftiga lilla katamaran. 

Tanken är att det ska vara en allroundbåt för sol, bad och fiske och då passar denna fint. 

Gäller dock att hitta en med bra kärra eller ett ordentligt kapell, för vad jag har sett så är det inte enkelt att hitta bra trailrar till katamaranbåtar. 

 

1 timme sedan skrev kossor:

Går du på 70 talarna så har många båtar kort rigg från den tiden. Undrar om vator styrpulpet inte hade kort rigg på sina, jag har för mig det.

Vator tillverkades från början med kort rigg och därefter höjdes akterspegeln för att passa lång rigg. Har hittills inte hittat någon lämplig Vator som passar mina preferenser, men tack för tipset oavsett! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...