Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pos42

Ankra direkt i ankarspelsrullen

Rekommendera Poster

Tjenare

 

Mycket kan jag. Men jag är inte expert på ankarspel....

 

 

Jag har precis monterat ett Engbo midi 201 ankarspel på min TG 7000. Allt klart och ok gjort  med fästen och el. MEN....

 

Nu ställer jag några  dumma frågor innan jag har provat :)

 

Om man lägger till mot land och droppar ankaret och sen sträcker upp linan. Kan man övernatta med linan direkt in i ankarrullen på spelet? Jag kan se att rullen definitivt är kompetent att hålla linan utan att tappa fästet. Men kommer ankarspelsrullen att vara låst om jag släpper strömmen på spelet? Manualerna säger inget om detta. Eller är det ett måste att efter förtöjning släppa på spelet och sätta fast linan i en knap?

 

Så klart kan jag prova. Har dock inte hunnit. Men jag frågar gärna här då jag vet att forumet flödar av kompetens.... Säkert en korkad fråga för de som är kunniga. men då bjuder jag på det :)

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev pos42:

Tjenare

 

Mycket kan jag. Men jag är inte expert på ankarspel....

 

 

Jag har precis monterat ett Engbo midi 201 ankarspel på min TG 7000. Allt klart och ok gjort  med fästen och el. MEN....

 

Nu ställer jag några  dumma frågor innan jag har provat :)

 

Om man lägger till mot land och droppar ankaret och sen sträcker upp linan. Kan man övernatta med linan direkt in i ankarrullen på spelet? Jag kan se att rullen definitivt är kompetent att hålla linan utan att tappa fästet. Men kommer ankarspelsrullen att vara låst om jag släpper strömmen på spelet? Manualerna säger inget om detta. Eller är det ett måste att efter förtöjning släppa på spelet och sätta fast linan i en knap?

 

Så klart kan jag prova. Har dock inte hunnit. Men jag frågar gärna här då jag vet att forumet flödar av kompetens.... Säkert en korkad fråga för de som är kunniga. men då bjuder jag på det :)

 

/Peo

Inga frågor är felställda och alla frågor är inte dumt ställda, hur skulle vi annars lära oss något 👍😀 Jag har ett Engbo maxi på min båt, och har alltid ankrat så som du beskriver det funkar bra. Då du spelat in linan så ligger den också låst, till du trycker på frihjul. Sen vet jag för något år sedan att en större båt låg förtöjd i en naturhamn, under natten blåste det upp rejält. Spelet var nog inte så bra monterat vilket resulterade i att ett hål slets upp i aktern där detta var monterat. Men detta hör nog till ovanligheterna. Kom ihåg att montera en hålltamp med hake för att säkerställa så inte spelet släpper ankaret under gång då får du garanterat ett hål. Knyt en knut på linan i slutet så får du ankaret kvar om du nu skulle släppa det för långt ut och linan inte räcker till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, kossor said:

Inga frågor är felställda och alla frågor är inte dumt ställda, hur skulle vi annars lära oss något 👍😀 Jag har ett Engbo maxi på min båt, och har alltid ankrat så som du beskriver det funkar bra. Då du spelat in linan så ligger den också låst, till du trycker på frihjul. Sen vet jag för något år sedan att en större båt låg förtöjd i en naturhamn, under natten blåste det upp rejält. Spelet var nog inte så bra monterat vilket resulterade i att ett hål slets upp i aktern där detta var monterat. Men detta hör nog till ovanligheterna. Kom ihåg att montera en hålltamp med hake för att säkerställa så inte spelet släpper ankaret under gång då får du garanterat ett hål. Knyt en knut på linan i slutet så får du ankaret kvar om du nu skulle släppa det för långt ut och linan inte räcker till.

Jag har dubbla karbinhakar som håller ankaret i däverten när det är inspelat helt. Inge lina. Så där är det lugnt :)

 

Sen har jag en "riktigt" stopp så jag inte kan "tappa" linan....

 

Så allt sånt är lugnt....

 

Men du menar att jag kan släppa strömmen på ankarspelet och våga låta båten sitta direkt i ankarrullen?

 

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här sitter det fast i ankarboxen. Så tappa linan gör jag inte :) Blev lite arbete i rostfritt i vintras...

 

Men som sagt.... Menar du att jag kan släppa strömmen på ankarspelet och våga låta båten sitta direkt i ankarrullen när den spänts uppmot bryggan ?

 

559EC7CF-5CE2-4DA0-B84B-D1C26D58F846_1_105_c.jpeg.5f0020ec3ad367d070ca48d7f0a8e31b.jpeg

 

 

A1B9BC5C-54BF-4EE0-B89E-62175B9E0461_1_105_c.jpeg.ba5929e2e959e6d0e7825c81a7da30bd.jpeg

 

 

 

72B17744-2565-40A8-AFBC-F9D8794D2705_1_105_c.jpeg.23311d8e860ad46480745c6168eaafe0.jpeg

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pos42:

Så här sitter det fast i ankarboxen. Så tappa linan gör jag inte :) Blev lite arbete i rostfritt i vintras...

 

Men som sagt.... Menar du att jag kan släppa strömmen på ankarspelet och våga låta båten sitta direkt i ankarrullen när den spänts uppmot bryggan ?

 

559EC7CF-5CE2-4DA0-B84B-D1C26D58F846_1_105_c.jpeg.5f0020ec3ad367d070ca48d7f0a8e31b.jpeg

 

 

A1B9BC5C-54BF-4EE0-B89E-62175B9E0461_1_105_c.jpeg.ba5929e2e959e6d0e7825c81a7da30bd.jpeg

 

 

 

72B17744-2565-40A8-AFBC-F9D8794D2705_1_105_c.jpeg.23311d8e860ad46480745c6168eaafe0.jpeg

Ja så gör jag på mitt Engbo maxi iaf, sen om ditt Engbo är konstruerat på ett annat vis kan ju inte jag säga, men de flesta jag känner gör precis som du påför att du vill ankra. Du får väl prova då , varför ska du stänga ner strömmen i båten? Bor du i båten när du ankrat så lär ni väl behöva ström till andra saker ombord. Är du osäker får du väl lägga en sling runt knapen tills du känner dig säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev pos42:

Tjenare

 

Mycket kan jag. Men jag är inte expert på ankarspel....

 

 

Jag har precis monterat ett Engbo midi 201 ankarspel på min TG 7000. Allt klart och ok gjort  med fästen och el. MEN....

 

Nu ställer jag några  dumma frågor innan jag har provat :)

 

Om man lägger till mot land och droppar ankaret och sen sträcker upp linan. Kan man övernatta med linan direkt in i ankarrullen på spelet? Jag kan se att rullen definitivt är kompetent att hålla linan utan att tappa fästet. Men kommer ankarspelsrullen att vara låst om jag släpper strömmen på spelet? Manualerna säger inget om detta. Eller är det ett måste att efter förtöjning släppa på spelet och sätta fast linan i en knap?

 

Så klart kan jag prova. Har dock inte hunnit. Men jag frågar gärna här då jag vet att forumet flödar av kompetens.... Säkert en korkad fråga för de som är kunniga. men då bjuder jag på det :)

 

/Peo

Ankarspelet  orkar å kan hålla linan.

Sen kanske det inte är jättelämpligt att låta spelet hålla ankringslasten. Vill du att spelet ska hålla länge, använd det då som ankarspel upp och ner. Fäst linan/kedjan i en knap eller annat fäste när du spännt upp, så det får ta ankringsbelastningen.

Hade en polare som hade likadant spel som jag. Han fick byta alla lager efter några år, visserligen en femtiofotare. Jag har tamp till kättingen å den fäster jag i knap, släpper trycket på spelet. Spelet e helt friskt efter över 20år i tjänst. Ankrar med det i minst 90% av ankrigar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på.... är mitt svar.

Man avlasta ankarspelet och dess infästning har i båten genom att lägga ankarlinan runt en knape eller pollare. Jag har kätting hela vägen, och har då en kättingkrok som jag fäster i kättingen, och en lina med gummidämpare i kroken, som kan fäster i akterknapen, kanske onödigt, men jag vet att mitt ankarspel ibland kan sakta rulla ut sig.
Sedan skall man ju i möjligaste mån lägga till med fören mot vinden, men man kan ju få en vindkantring under natten.

 

Du skall inte dra båten bakåt med enbart ankarspelet, du skall sätta båten i rörelse med hjälp av propellern och sedan ta hem på ankarlinan med spelet, och det är ju så där lagom riskfyllt att backa när man har linan i vattnet, men ett kort ryck bakåt brukar räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...