Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anders_I

Respekt för traditioner?

Rekommendera Poster

Det här året (2020) är helt uppenbart inte som de tidigare jag varit med om på sjön.

Många är i år nybörjare och är osäkra både när det gäller att navigera och att lägga till.

I alla fall är detta väldigt uppenbart för mig efter en veckas augustisemester på västkusten.

 

Denna osäkerhet och okunskap är inte så mycket att hänga upp sig på ett sådant här år utan de som precis börjat upptäcka båtlivet önskar jag varmt välkomna och hoppas de skall trivas.

 

Det är istället den äldre generationen som förbryllar mig i år och jag förstår inte vad som hänt.

 

När vi på allvar började besöka gästhamnar för knappt 20 år sedan så fanns det många oskrivna och vedertagna regler som alla följde, inte sällan initierade av den äldre generationen.

Till exempel hur flaggan skall hanteras. 

I en del hamnar var det tapto kl 21, och i de hamnar det inte fanns så löste sig detta ändå.

Så fort någon tog ner sin flagga spred sig detta som en löpeld i hela gästhamnen.

 

Det här året har jag konstaterat att detta är helt ute. 

Förutom att vi själva tagit ner flaggan varje dag så har det mestadels varit norska båtar som setts kvällstid utan flagga (fast de har ibland  inte, av kända skäl haft norska flaggan uppe på dagen heller).

Då det nu är slutet på säsongen så är det uppskattningsvis 75-80% som är 65+ eller äldre, och jag har svårt att tro att samtliga dessa är nybörjare på sjön.

Har svårt att tro att alla köpt båt i år för att de inte kan besöka sin lägenhet i Spanien.

 

Är det bara vi som är för traditionsbundna och tycker att det här är bedrövligt slappt när bara 1 av 50 båtar anstränger sig?

Vi som nu är drygt 50 har ju med detta från skola och scoutverksamhet och de som är ännu äldre borde ju verkligen ha fått detta inpräntat under uppväxten.

 

Mvh

 

Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 20 miljoner Covid-19 smittade och 700.000 avlidna av den smittan i världen kanske några icke-halade båtflaggor är ett litet problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag ta ner flaggan? Om jag orkar ta ut den så får den sitta tills jag är hemma igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev gusvo085:

Varför skulle jag ta ner flaggan? Om jag orkar ta ut den så får den sitta tills jag är hemma igen...

Säger du att du inte följer traditionen med flagga upp / ner eller att du inte känner till att sådana finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG Anders!

 

Flaggandet har förändrats mycket, inte bara i år utan också över lite längre tid.

 

Kan det vara så att alla 65+ är för orörliga och trötta för att orka ta ner sina flaggor och andra yngre hänger villigt på för att de är lata och curlade.

 

Jämfört med de som smittats av corona, utvecklat Covid-19 och kanske tom. dött kan man tycka det mesta annat är oviktigt, men...

 

Det konstiga är att vi klarat av att hissa och hala flaggan under alla år som 200 miljoner människor smittats av malaria och 600 000 har avlidit. Malaria är inte värst...

TBC, 2 miljarder smittade och 1,2 miljoner dör varje år.

Lungcancer dödar 1,6 miljoner människor varje år.

HIV/AIDS dödar 1,6 miljoner människor varje år.

 

Hittills är corona som en fis i rymden, eller en piss i Mississipp kanske passar bättre.

 

Hissa och hala flaggan är en tradition som även jag saknar.

 

Tillägg: Förr var det också vanligare att någon spelade tapto eller på något annat stämningsfullt vis hintade om att det var dags.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra teori Mackey.

Visst är många äldre lite skröpliga rent fysiskt.

Vi har hjälpt ett åtminstone 10 båtar om inte fler under veckan att lägga till (med äldre par).

Många har svårt att röra sig ledigt och en del har berättat att den ena eller andra parten är opererad och har svårt att röra sig ordentligt.

Självklart hjälper man någon att lägga till eller lägga ut om man ser att de har problem.

 

Så har det alltid fungerat på sjön. Precis lika naturligt som det har varit att hissa och hala flaggan.

Även om flera vi hjälpt lägga till och lägga ut inte haft toppfysik så tror jag inte det är sämre status på pensionärerna nu än för 15 år sedan.

En allmän lättja kanske, men visst var det härligt när någon spelade tapto och sjöbodarna stängdes.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr tog man även in fendrarna när man var ute och åkte. Det var också en trevlig tradition som tydligen har gått ur tiden. Dom som inte gjorde det kallades för Korvhandlare och det var skämmigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Förr tog man även in fendrarna när man var ute och åkte. Det var också en trevlig tradition som tydligen har gått ur tiden. Dom som inte gjorde det kallades för Korvhandlare och det var skämmigt.

Kallas väl fortfarande korvhandlare vad jag vet, i alla fall kring Orust?

 

Bor man inte på västkusten och är väldigt lat så behöver man ju inte använda flaggan alls.

 

I Bohuslän, framför allt i de norra delarna är flaggan nödvändig av en enda anledning. 

Att visa att man inte är norrman.

 

 

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte många nätter i gästhamn eller naturhamn i mitt liv, men om nån jävel skulle spela trumpet hade jag blivit förbannad. Vill man lajva nån slags 30-talsfantasi kan man väl hitta en egen ö och leka på.

Flaggor är bara färgade tygbitar. Inget att bry sig om. Människor är värda respekt, inte tyg.


Jag tycker dessa flaggfjomperier är så töntiga att jag nog skulle kunna tänka mig att hissa en hel lina full med flaggor prick klockan 21 bara för att reta dessa stackare som bryr sig om sånt! :D

Redigerad av raol
  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Nu har jag inte många nätter i gästhamn eller naturhamn i mitt liv, men om nån jävel skulle spela trumpet hade jag blivit förbannad. Vill man lajva nån slags 30-talsfantasi kan man väl hitta en egen ö och leka på.

Flaggor är bara färgade tygbitar. Inget att bry sig om. Människor är värda respekt, inte tyg.


Jag tycker dessa flaggfjomperier är så töntiga att jag nog skulle kunna tänka mig att hissa en hel lina full med flaggor prick klockan 21 bara för att reta dessa stackare som bryr sig om sånt! :D

Ej någon 30-talsfantasi. Har använts av armén mycket längre än så.

I de hamnar jag hört tapto har detta varit kl 21 (vilket är logiskt).

Förstår din irritation om detta förstört din nattsömn.

 

Är inte husbil istället för båt ett mer logiskt val för att slippa den mer konservativa båtbranchen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Nu har jag inte många nätter i gästhamn eller naturhamn i mitt liv, men om nån jävel skulle spela trumpet hade jag blivit förbannad. Vill man lajva nån slags 30-talsfantasi kan man väl hitta en egen ö och leka på.

Flaggor är bara färgade tygbitar. Inget att bry sig om. Människor är värda respekt, inte tyg.


Jag tycker dessa flaggfjomperier är så töntiga att jag nog skulle kunna tänka mig att hissa en hel lina full med flaggor prick klockan 21 bara för att reta dessa stackare som bryr sig om sånt! :D

Vissa människor är värda mindre respekt än andra.........

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Anders_I:

Ej någon 30-talsfantasi. Har använts av armén mycket längre än så.

I de hamnar jag hört tapto har detta varit kl 21 (vilket är logiskt).

Förstår din irritation om detta förstört din nattsömn.

 

Är inte husbil istället för båt ett mer logiskt val för att slippa den mer konservativa båtbranchen?


Armén lever ju kvar i en föråldrad tid med honnör, titlar och annat trams. Där är till och med 30-talet rena sci-fi i jämförelse.

Nej, gamla tider är gamla tider. Nu är det nutid och vi kan och bör lägga gammalt nationalistiskt grums bakom oss. Låt oss alla njuta av att vara på havet, utan massa löjliga hyllningar till färgade tygstycken.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev raol:

Nu har jag inte många nätter i gästhamn eller naturhamn i mitt liv, men om nån jävel skulle spela trumpet hade jag blivit förbannad. Vill man lajva nån slags 30-talsfantasi kan man väl hitta en egen ö och leka på.

Flaggor är bara färgade tygbitar. Inget att bry sig om. Människor är värda respekt, inte tyg.


Jag tycker dessa flaggfjomperier är så töntiga att jag nog skulle kunna tänka mig att hissa en hel lina full med flaggor prick klockan 21 bara för att reta dessa stackare som bryr sig om sånt! :D

Kom just på varför jag inte skrivit på länge här, en del medlemmar har ett förakt och en ton i sina inlägg att jag blir ledsen. Tack för mig /C

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev s841:

Kom just på varför jag inte skrivit på länge här, en del medlemmar har ett förakt och en ton i sina inlägg att jag blir ledsen. Tack för mig /C

Ja, det är trist att vissa medlemmar inte har förmågan att visa respekt för andra människor och det de uppskattar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slutade att ta ner flaggan när nya reglerna för flaggor kom när vi gick med i EU.

Förr skulle flaggan ner vid solensnergång fast senast klockan nio och då blev det klockan nio på sommaren. Nya reglerna är vid solens nedgång och då blir det olika tider hela tiden, dessutom får du ha flaggan uppe hela natten om den är belyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag som aldrig tagit in flaggan förrän jag kommit i hamn efter att vi åkt iväg. Och mig veterligt är det ingen som plockar ner en flagga kl 2100. Har aldrig hört talas om tapton o dyl, nu är jag 54 år, första båten fick jag vid 6 års ålder, och det är ju ett tag sedan. Ska fråga runt i min bekantskapskrets hur de gör. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det en ny tråd om det här IGEN? Kan väl inte varit många veckor sedan vi senast hade en jättetråd om just flaggans upp- och nedtagande?

 

Hur eller hur så sumpade jag min flagga helt förra veckan. Förmodar att den ligger och flyter någonstans och att den som eventuellt hittar den svär över hur vanhedrande det är att den ligger där. Men jag har tusan inte hittat något sätt att sätta dit flagglinan på käppen så att den håller mer än kanske 5-10 distans i planande hastighet innan linan är genomsliten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit detta innan , skriver igen för nytillkomna, jag hissar flaggen när jag flyttar ombord på våren, den sitter sedan kvar tills jag flyttar iland på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter upp flaggan när jag mastar på och tar ner den när jag mastar av.
Att folk skulle ha synpunkter på hur jag flaggar på min egen båt, eller hur jag väljer att göra med fendrarna när jag är ute är inget jag bryr mig om, sådana människor får inte min respekt.

 

Gamla konservativa regler som kommer från någon gammal nationalromantik är inget för mig, flaggan visar min nationalitet, inget annat. Jag har dessutom av praktiska skäl en ganska liten flagga som fladdrar mindre och inte är i vägen.

 

De som vill behålla traditioner och annat är ju fria att göra det, jag ser inte ner på någon som tar ner sin flagga, men när jag hör i denna tråd hur andra tydligen ser ner på mig blir jag besviken på båtfolket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man skall vara försiktig med att jämföra flaggtraditioner med nationalism. Tror det mer handlar om att  bevara vissa traditioner i största allmänhet i en värld som förändras i en rasande takt. Då kan gamla traditioner (förutsatt att de inte är diskriminerande eller på annat sätt skadar våra medmänniskor) ses som en slags avstressande trygghet. 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev kossor:

Och jag som aldrig tagit in flaggan förrän jag kommit i hamn efter att vi åkt iväg. Och mig veterligt är det ingen som plockar ner en flagga kl 2100. Har aldrig hört talas om tapton o dyl, nu är jag 54 år, första båten fick jag vid 6 års ålder, och det är ju ett tag sedan. Ska fråga runt i min bekantskapskrets hur de gör. 

Intressant men ändå lite märkligt att traditionerna är så olika över landet.

De områden jag mest rört mig i med båt är områden där Schartaunismen var som starkast.

Vet att svärfar växte upp i ett sådant hem. 

Varje gång pappa kom hem från sjön vankades det stryk för sådant som hänt under veckan, samt 3-timmarspredikningar varje söndag.

Svärfar fick nog och flyttade hemifrån när han fyllt 15.

Kanske en del av förklaringen till att man höll fast vid traditionerna på ett annat sätt??

Kyrkan var väl ett ett ypperligt sätt att kontrollera folket på. 

Nu för tiden är det populärt med diktatur istället. Given vinnare och bäst på att kontrollera folket är väl Kina men tyvärr finns det många som inte är långt därefter.

 

Rörande tapto så har vi upplevt detta i bland annat Hunnebostrand (som är en av de större gästhamnarna på västkusten) samt Hovenäset som tyvärr inte är gästhamn längre. Synd då det är en underbar miljö.

 

Nej, det är bara att inse att det är kört. Det är ju inte den enda traditionen som fått stryka på foten.

 

Julen är ju numer ingen familjetradition utan det primära syftet är att stimulera handeln. 

 

Midsommar är inte någon familjetradition längre, fast det ger fortfarande klirr i kassan hos Systembolaget. Ett antal ställen där familjer tidigare firade midsommar i närområdet har försvunnit.

 

Påskkärringar finns inte längre. Påsken är utbytt till förmån för Halloween, vilket bara är ett amerikanskt påfund för att låta barnen tigga godis.

Så varför bry sig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av tråden får jag intrycket av att flagga och flaggning knyts till en grupptillhörighet. Några vill fortfarande tillhöra gruppen och visar det genom att följa det som länge varit gruppens normer medan majoriteten, genom att bryta dessa normer, vill visa sin individualism och särart. 

 

Frågan är om detta går igen även inom annat uppträdande på sjön?
"Jag är inte en del av ert kollektiv och demonstrerar det genom att passivt/aktivt bryta mot gamla normer om hänsynsfullt uppträdande och gott sjömanskap!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Gaidin:

Sätter upp flaggan när jag mastar på och tar ner den när jag mastar av.
Att folk skulle ha synpunkter på hur jag flaggar på min egen båt, eller hur jag väljer att göra med fendrarna när jag är ute är inget jag bryr mig om, sådana människor får inte min respekt.

 

Gamla konservativa regler som kommer från någon gammal nationalromantik är inget för mig, flaggan visar min nationalitet, inget annat. Jag har dessutom av praktiska skäl en ganska liten flagga som fladdrar mindre och inte är i vägen.

 

De som vill behålla traditioner och annat är ju fria att göra det, jag ser inte ner på någon som tar ner sin flagga, men när jag hör i denna tråd hur andra tydligen ser ner på mig blir jag besviken på båtfolket.

Det är inte alls frågan om att se ner på någon men i den lilla del av Sverige där jag har kört båt har det alltid funnits en mängd oskrivna regler de flesta har hållit sig till.

 

Kalla det tradition eller vanligt sunt förnuft, men här är några saker jag tycker fungerar klart sämre nu för tiden (kalla mig gärna traditionell stofil. Jag kan ta den kritiken):

 

1. Man tömmer inte septiktanken när man ligger i gästhamn. Gå på toaletterna på land om din tank är full alternativt töm den på vedertaget sätt.

 

2. Häng inte ut "paketet" och pinka på eller i vattnet framför andras båtar, framförallt inte framför barnfamiljers båtar. Alla uppskattar inte att se din dolme när de äter frukost och i 9 fall av 10 brukar det finnas toalett ett stenkast bort.

 

3. Sköt din flagga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ny visste jag inte, eller har aldrig reflekterat över, att små båtflaggor omfattas av flaggregler. Men det gör de självklart när man tänker efter och kommer förstås skärpa mig på denna punkt i fortsättningen. Med tanke på vissas, i tråden, inställning till traditioner är det inte konstigt att det ser ut som det gör i samhället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden började som en fråga om traditioner hade slutat respekteras, fortsatte med frågan om flaggning, gick över i en virrig tirad om att religion är ett opium för folket och att det nu mest var diktaturer som gällde, utläggningar om brist på respekt för gamla helgdagar, vidare till vissa absurda situationer som att visa könet för intilliggande båtar och att tömma septiktanken i hamn. Oj oj. 
TS:
Visste du att den svenska flaggan är en religös symbol?

Känner du till att de flesta helger i Sverige är religösa?

Vet du att flaggreglerna har ändrats för något decennium sedan?

Vet du att regler för båtflaggning skiljer sig från flaggning i land?

Nä, nu slutar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Anders_I:

 

1. Man tömmer inte septiktanken när man ligger i gästhamn. Gå på toaletterna på land om din tank är full alternativt töm den på vedertaget sätt.

 

2. Häng inte ut "paketet" och pinka på eller i vattnet framför andras båtar, framförallt inte framför barnfamiljers båtar. Alla uppskattar inte att se din dolme när de äter frukost och i 9 fall av 10 brukar det finnas toalett ett stenkast bort.

 

3. Sköt din flagga.

Fast detta låter väldigt extremt. Vem f-n tömmer tanken i hamn eller står på båten och pinkar i hamnbassängen kl 9 på morgonen? Har du hamnat i kläm mellan ett gäng partybåtar vid Smögens brygga en högsommardag i juli?

 

Dessa exempel ser jag mer som enstaka händelser och unga som ännu inte lärt sig båtvett (eller vett överhuvudtaget). Ingen trend.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

TS:
Visste du att den svenska flaggan är en religös symbol?

Känner du till att de flesta helger i Sverige är religösa?

Vet du att flaggreglerna har ändrats för något decennium sedan?

Vet du att regler för båtflaggning skiljer sig från flaggning i land?

Nä, nu slutar jag. 

Vart vill du komma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en jäkla skillnad på att inte respektera sina medmänniskor eller att inte bry sig om påhittade flaggregler.

 

Det drabbar ingen om min flagga är uppe dygnet runt, tömmer jag däremot skittanken i hamnen där ungar badar är det ju ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ChristerN said:

Vet du att flaggreglerna har ändrats för något decennium sedan? 

Vems  rekommendationer för flaggning ändrades för 10 år sedan? Och hur ändrades de? För det verkar osannolikt att det skulle ha något med EU-inträdet att göra, som nämndes ovan. Detta då flaggning inte är reglerat i lag i Sverige, utan det är olika organisationer och liknande som har egna regler och rekommendationer.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en gång under de senaste ca 5 åren har jag hört någon blåsa tapto på kvällen och densamme plockade inte ens ner sin egen flagga? 🙂

Annars är det ju trevligt med traditioner och även om jag själv inte alltid lyckas att följa dem fullt ut får andra gärna göra det. Men lämnar jag båten tas flaggan alltid ner.

Och vi fuskflaggar ombord också och för en andra nationalitetsflagga i mindre format som skulle kunna tolkas som "gästflagga" och detta gör vi som en kul grej eftersom halva den fasta besättningen har rötter från Karibien , men korrekt flaggning är det ju inte.

Däremot möts vi ofta av nyfikna blickar,leenden och frågor om flaggan men ingen har tagit illa vid sig av vår "dubbelflaggning" än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...