Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Geyer

Motorproblem

Rekommendera Poster

Har en OMC Seadrive 115hk som plötsligt inte vill starta. Har alltid gått som en klocka, men i veckan började den krångla och var svårstartad, för att i helgen inte starta alls. Det enda som hörs är ett surrande ljud. Plockade bort kåpan och såg då att startmotorn snurrar (därav surret), men axeln/kugghjulet lyfter inte och hakar inte i själva drevet/kugghjulet. Vad kan detta bero på? Någon som vet?

IMG_6652.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att smörja axeln vid fjädern på startmotorn lite med olja, men vanligen beror detta problem på att startmotorn snurrar med för lågt varv vilket i sin tur oftast beror på dåligt batteri. Kolla i första hand att batteriet är ordentligt laddat och att alla anslutningar till batteri och startmotorn har bra kontakt. Lossa och gör rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fulla batterier, oljad axel och alla kopplingar kollade. Ingen skillnad. Kan det vara startmotorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går drevet på startmotorn att vrida upp manuellt, eller har den fastnat på  axeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag kan vrida/lyfta upp den. Fick tips om att det är solenoiden som gett upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen på startmotorn under startförsök. 

Mät spänningen mellan de grova anslutningarna på starträlet/solenoiden under startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en startmotor med Bendix-drev, den har ingen solenoid som skjuter upp drevet mot svänghjulets kuggkrans. På en Bendix är det centrifugalkraften som slungar upp drevet.

Som guetsson skrev så är det viktigt att man har ordentlig spänning för att få upp varvtalet på startmotorn.

Mät på startmotorn vad du har för spänning vid startförsöket.

Även om du inte har en solenoid så finns det troligtvis ett relä eller något annat som kanske ger spänningsfall till startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoid är ett annat ord för startrelä och dom finns med eller utan tvingande arm för drevet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till höger om startmotorn på bilden sitter ett relä och fram till det har jag 11,8 V, samma som batteriet. Vid anslutningarna till startmotorn har jag max 10,5 V. Kan den lilla skillnaden vara tillräcklig? 
Har lossat alla kablar och rengjort anslutningarna. Hittade ett passande relä hos Watski, så det är väl lika bra att byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med en startkabel från batteriets PLUSPOL till startmotorn anslutning, där kabeln från startreläet kommer. 

Vad händer då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma på en Mercury 125:a.
Den startmotorn var av typen Bendix-drev. Liknar din dock.
Det lilla kugghjulet slungades aldrig upp utan bara snurrade. Lyckades med en skruvmejsel peta upp drevet under startförsök och motorn startades. Ej att rekommendera dock.
Lämnade in startmotorn till en lokal firma som lagade generatorer m.m. De bytte drev och något till för en mindre peng, typ 500 spänn.
Fungerade klockrent efter det.
Men som andra skriver mät upp spänningen först.

Redigerad av sSvensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gammal evinrude som var så, bytte kolen startmotorn sen funkade den igen. Är den så gammal så är nog kolen slut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som reagerar på att han bara har 11,8 volt på batteriet dvs tomt ska ligga på 12.65-70 volt

byt batteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Rascal:

Solenoid är ett annat ord för startrelä och dom finns med eller utan tvingande arm för drevet. 

Nej det är det inte, en solenoid är en spole som blir magnetisk när man påför spänning och då utför ett mekaniskt arbete. I och för sig sitter det även en spole i relän som gör ett mekaniskt arbete, men med solenoid menar man större spolar, exempelvis den som sitter på vissa startmotorer, eller stoppmagneten som drar i insprutningspumpens stopparm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Geyer:

Till höger om startmotorn på bilden sitter ett relä och fram till det har jag 11,8 V, samma som batteriet. Vid anslutningarna till startmotorn har jag max 10,5 V. Kan den lilla skillnaden vara tillräcklig? 

Kanske, det beror på hur du mätt. Mätt igen som jag beskrev ovan. Du kan lägga till en mätning direkt PÅ batteriets poler under startförsök.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte batteri och då funkar den som den ska. Men då duker nästa problem upp - den startar inte ändå. Låter som om den inte tänder, men har kollat tändstift osv och de ser bra ut. Börjar tro att den inte får bensin. Sista gångerna jag startade innan den la av, var den svårstartad och jag fick pumpa och choka lite extra. Nu när jag kör bränslepumpen innan start, fortsätter den bara att gå. Normalt ska den ju sluta när systemet är fullt, men nu fortsätter den bara, alltså. Kan det vara stopp nånstans? Den lilla behållaren (vad än den heter?) på bilden är bara bottenfull trots att jag pumpat. Borde inte denna fyllas på och vara full i så fall?

 

C32138FF-E26E-4037-8366-7795E4C96742.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...