Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skuten

Kompressor med vred 1-8 - hur funkar det egentligen?

Rekommendera Poster

I vår båt sitter en gammal isotherm kylkompressor. Har 4st kykfack, 2 stora och 2 små.

 

Kompressorn styrs med ett vred 1-8 (och 0 då som är avstängd).  Ingen manual finns.

 

Jag har försökt lära känna den under sommaren men blir inte riktigt klok på den.

 

* Är det en ren inställning av effekten dvs den går alltid likadant på ett specifikt läge?

* Eller finns det ändå någon typ av termostat? Vad justeras då med dom 8 olika lägena?

 

Ibland har det känt som att det bli väldigt kallt på låg inställning men ibland inte tillräckligt kallt på hög inställning.

 

Jag tycker den drar väldigt mycket ström där den har förbrukat ca 35Ah efter ett dygn trots inställng 5 av 8.

 

Någon som har en liknande? Vad brukar ni ställa den på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har ett likadant kylskåp/kylbox som jag en gång hade för längesedan.
Vredet som du vrider på är termostaten. 0 är avstängt, 8 är full effekt, alltså kallast.

Men dessa marinkylskåp/boxar är väldigt beroende av omgivningstemperaturen. Så om du får bra kyla vid ”3” en normal kall sommardag räcker inte den inställningen riktigt till om det blir högtryck.

Det kan även vara så att du får vrida upp termostaten till ”8” om du stoppar in nya matvaror som inte är kylda. Om kylskåpet/boxen är gammalt har det en helt mekanisk termostat. Senare kom en serie med en enklare elektronisk termostat. Möjligen var den något bättre.
 

Sedan fanns det en serie med ASU som fungerar på ett helt annorlunda sätt. ASU kör kompressorn för högtryck då generatorn laddar och lagrar kyla i en ackumulator, för att sedan gå ned i ekonomiläge när man stängt av motorn och då ta av den lagrade kylan.

 

Det kan även vara så att din kylbox håller på att tappa sitt kylmedium.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det låter som om du har ett likadant kylskåp/kylbox som jag en gång hade för längesedan.
Vredet som du vrider på är termostaten. 0 är avstängt, 8 är full effekt, alltså kallast.

Men dessa marinkylskåp/boxar är väldigt beroende av omgivningstemperaturen. Så om du får bra kyla vid ”3” en normal kall sommardag räcker inte den inställningen riktigt till om det blir högtryck.

Det kan även vara så att du får vrida upp termostaten till ”8” om du stoppar in nya matvaror som inte är kylda. Om kylskåpet/boxen är gammalt har det en helt mekanisk termostat. Senare kom en serie med en enklare elektronisk termostat. Möjligen var den något bättre.
 

Sedan fanns det en serie med ASU som fungerar på ett helt annorlunda sätt. ASU kör kompressorn för högtryck då generatorn laddar och lagrar kyla i en ackumulator, för att sedan gå ned i ekonomiläge när man stängt av motorn och då ta av den lagrade kylan.

 

Det kan även vara så att din kylbox håller på att tappa sitt kylmedium.

Tack för svar.

 

Okej, så den mäter inte temperaturen själv och justerar ej för att hålla en optimal och jämn temperatur om jag förstår dig rätt.

 

Utan detta får jag helt enkelt ombesörja själv genom att mäta tempen och justera vredet beroende på väder och kylens innehåll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Skuten:

Tack för svar.

 

Okej, så den mäter inte temperaturen själv och justerar ej för att hålla en optimal och jämn temperatur om jag förstår dig rätt.

 

Utan detta får jag helt enkelt ombesörja själv genom att mäta tempen och justera vredet beroende på väder och kylens innehåll.

Ja så ointelligenta var de mekaniska termostaterna egentligen, de elektroniska kunde kompensera iallafall litet. Möjligen funkade de mekaniska bättre när dom var nya.

Jag tror att du kan känna skillnad på en mekanisk och en elektronisk genom att vrida på ratten, den mekaniska känns just ”mekanisk” litet trög med ojämnt vridmoment, den elektroniska känns lätt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...