Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Läckage kring masthål!? Men vad läcker?

Rekommendera Poster

Har en båt med genomgående mast.

 

Vid regn droppar det  kraftigt ned från masthålet i taket. Mastkragen får väl bytas till nästa år men eftersom jag prövat att tejpa över plastpåsar över mastkragen och även tejpat kraftigt med silvertejp på mastkragen utan någon framgång så misstänker jag att det är något mer som läcker.

 

Kan det vara så att det läcker in vatten mellan skrovet och "metallen kring masthålet? "Behöver man täta med sikaflex här?

Lite svårt att förklara. Men jag får känslan av att det inte (bara) är själva mastkragen som läcker. 

 

Jag blir inte klok på varifrån vattnet kommer.

 

 

Screenshot_20200605-190732~2.jpg

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kollat inne i båten, var droppar det ifrån?

Inne i masten, på mastens ”utsida” eller från innertaket runt masten?

 

Har själv genomgående mast och ibland verkar dropp komma inne i masten somjag klurar på hur man enklast stoppar.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, skippeer said:

Jag skulle kollat inne i båten, var droppar det ifrån?

Inne i masten, på mastens ”utsida” eller från innertaket runt masten?

 

Har själv genomgående mast och ibland verkar dropp komma inne i masten somjag klurar på hur man enklast stoppar.

Tack för svaret!

 

Yes, jag har kollat noga invändigt.

Det droppar jämte matens alltså på mastens utsida. Problemet är alltså ej (främst) läckage inuti masten. Det rinner längs mastkilsgumnina (som ju är täckta av kragen).

 

Jag misstänker ett det läcker under eller jämte kragen på något sätt. 

 

Tar tacksamt emot hjälp och era erfarenheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-10 vid 20:38 skrev Skuten:

Har en båt med genomgående mast.

 

Vid regn droppar det  kraftigt ned från masthålet i taket. Mastkragen får väl bytas till nästa år men eftersom jag prövat att tejpa över plastpåsar över mastkragen och även tejpat kraftigt med silvertejp på mastkragen utan någon framgång så misstänker jag att det är något mer som läcker.

 

Kan det vara så att det läcker in vatten mellan skrovet och "metallen kring masthålet? "Behöver man täta med sikaflex här?

Lite svårt att förklara. Men jag får känslan av att det inte (bara) är själva mastkragen som läcker. 

 

Jag blir inte klok på varifrån vattnet kommer.

 

 

Screenshot_20200605-190732~2.jpg

Jo visst kan du ha lekage just där pilen pekar. Beror ofta på att de dragavlastande vantskruvarna mellan metallkragen och masten inte varit tillräckligt ansatta. Om lekage uppstått är den korrekta åtgärden att lösgöra metallkragen, putsa ytorna och återmontera med tex Sikaflex emellan. 

På bilden kan jag dock inte se de dräneringshål jag förväntar mig, straks ovanför gummikragens övre kant. 

Straks under denna kant (inne i masten) brukar sitta en styrox-kloss. På styroxklossen hälls sedan ett lim för att täta masten mot vatten. Det som blir ovanför dräneras med tidigare nämnda hål. Inte har du i misstag tejpat igen dem?  

Limmet på styrox-klossen brukar över tid torka och kracklera, men då läker det inne i masten till kölsvinet. 

Gummikragens övre hals bör naturligtvis sitta åtspänd runt masten. Ofta tejpar man en fönsterlist under den och drar åt kragen med en stor rostfri rörklämmare. 

Dräneringshålen bör således vara synliga och skall putsas för att förhindra vattensamling i masten... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...