Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Spänningsfall under belastning

Rekommendera Poster

Har en förbrukarbank på 3x73Ah som är ca 8 år gammal.

 

I helgen efter 2 dagar i naturhamn märkte jag att spänningen under belastning när kylkompressorn gick igång sjönk kraftigt men tillfälligt  till 11.8V.

Så fort kompressorn stannat återgick spänningen till 12.7. Dock är ju solpanelen ständigt inkopplad så det är ju svårt att avgöra "vilospänningen".

 

Enligt batterimätaren hade jag förbrukat ca 45Ah från fulladdat. 

 

Visst spänningsfall under belastning är väl naturligt har jag förstått. Men såpass kraftigt? Hur stort spänningsfall är normalt?

Kan det vara så att batteirerna börjar bli uttjänta?

 

Tacksam för svar

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara läge att belastningstesta batterierna för att se status på dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-10 vid 19:25 skrev Skuten:

Hur stort spänningsfall är normalt?

Det kan ha blivit dålig kontakt någonstans mellan batteriet och kylen. Mät direkt på batteriet när kylen går. Är spänningen lika låg där så tycker jag att du gör som Kane föreslår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om solpaneler är inkopplade så säger inte spänningen något alls om hur välladdade batterierna är.

De kanske ligger på 12,2 V utan laddning ( 50 % urladdat) och då är ju inte 11,8 V vid drift av kylen så konstigt.

 

42 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det kan ha blivit dålig kontakt någonstans mellan batteriet och kylen. Mät direkt på batteriet när kylen går. Är spänningen lika låg där så tycker jag att du gör som Kane föreslår.

Jag misstänker att TS inte mätt vid kylen utan tittat på batteritankmätarens voltmätare eller någon annan befintlig voltmätare.

 

  1. Jag skulle börja med att ladda upp batterierna med en batteriladdare och verkligen se till att de är riktigt fulladdade.
  2. Nästa steg för mig skulle vara att utan laddning från solpanelen starta kylen och se vilken skillnad det då är i spänning med och utan kyl i drift.
  3. Fortfarande dåligt, då skulle jag gå vidare med ett belastningstest.

Jag har med framgång använt laddarens rekondläge så det kan kanske hjälpa dig att behålla batterierna några år till om belastningstesten inte är så bra.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Nästa steg för mig skulle vara att utan laddning från solpanelen starta kylen och se vilken skillnad det då är i spänning med och utan kyl i drift.

Absolut! Men mät då direkt på batteriet.
Ännu bättre: Mät samtidigt spänningen direkt på kylen. Om skillnaden är mer än 0.1 V så har du onödigt stort spänningsfall mellan batteriet och kylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäta på batteriet och vid kylen håller jag med om, men man brukar dimensionerna kablage för 0,5 V spänningsfall för att inte få väldigt grova kablar.

 

En kyl på 3 A och tre meter kabel skulle behöva 4 eller 6 mm2 kabel vilket jag inte tycker är riktigt rimligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

En kyl på 3 A och tre meter kabel skulle behöva 4 eller 6 mm2 kabel vilket jag inte tycker är riktigt rimligt.

Det bestämmer man ju själv. 3A och 0.5V är 1.5W i förlust i form av värme. Oberoende av batteribankens storlek finns det ingen anledning att agera "snålgöte".
Vad kostar en 6 mm2 kabel jämfört med vad du investerar i båten totalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kabelarean behöver vara såpass, beror på att systemspänningen är låg. 

 

Annat är det i t ex 230 V system. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det bestämmer man ju själv. 3A och 0.5V är 1.5W i förlust i form av värme. Oberoende av batteribankens storlek finns det ingen anledning att agera "snålgöte".
Vad kostar en 6 mm2 kabel jämfört med vad du investerar i båten totalt?

1,5 W är 0,13 A vilket är  typ 4 %, men det är klart att man bestämmer själv om man vill minska förlusterna ytterligare

 

Det blir dock väldigt grova kablar på det mesta om man inte ska ha mer än 0,1V spänningsfall i någon del av elsystemet.

 

Ett USB uttag på 2 A som har 8 meter kabel ska då ha en 6 mm2 kabel.

För mig känns det rätt fel att beräkna elsystemet så, men det är ju upp till var och en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ett USB uttag på 2 A som har 8 meter kabel ska då ha en 6 mm2 kabel.

För mig känns det rätt fel att beräkna elsystemet så, men det är ju upp till var och en."

Man ska it va petig men om jag har rätt så gäller det 2A vid 5V...?

Men klart är att någon rim och reson skall det vara när det gäller kabeldimensioner. 

Ett ställe där jag dock skulle tendera att överdimensionera är mellan solpanel och MPTT-regulator...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 12,7V med solpanelen aktiv så är troligen inte batterierna fullt laddade.

 

Testa att koppla bort solpanelen ett par timmar och se hur batterispänningen ligger då. Troligen strax över 12,0V.

 

Att spänningen sjunker lite vid belastning är normalt men 1V pga en normal kompressor på kylen låter fel.

 

Eftersom batterierna är lite äldre kan det vara så enkelt att ett batteri håller på att ge sig.

 

Om du har möjlighet till det så koppla in ett batteri i tage och se hur det tar laddning från solpanelen samt hur det beter sig med kompressorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

1,5 W är 0,13 A vilket är  typ 4 %, men det är klart att man bestämmer själv om man vill minska förlusterna ytterligare

 

Det blir dock väldigt grova kablar på det mesta om man inte ska ha mer än 0,1V spänningsfall i någon del av elsystemet.

 

Ett USB uttag på 2 A som har 8 meter kabel ska då ha en 6 mm2 kabel.

För mig känns det rätt fel att beräkna elsystemet så, men det är ju upp till var och en.

USB är på 5 volt och då blir det lägre ström på 12 voltsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev LonelyBird:

"Ett USB uttag på 2 A som har 8 meter kabel ska då ha en 6 mm2 kabel.

För mig känns det rätt fel att beräkna elsystemet så, men det är ju upp till var och en."

Man ska it va petig men om jag har rätt så gäller det 2A vid 5V...?

Men klart är att någon rim och reson skall det vara när det gäller kabeldimensioner. 

Ett ställe där jag dock skulle tendera att överdimensionera är mellan solpanel och MPTT-regulator...

Håller med!

0,1 V spänningsfall i laddkretsar och 0,5 V till förbrukare tycker jag är vettigt.

 

Från batterier till elcentral kan det också vara vettigt att ha lite grövre kablar, men... 

Det är inte så lätt att beräkna någon sorts sannolik ström för denna kabel. Man får helt enkelt fundera på vad som troligtvis är i bruk samtidigt och dimensionerna utifrån det. Förbrukare med kort drifttid kan man bortse ifrån (el-toa tex.) och har man kyl och frys behöver man inte räkna med båda (om man inte seglar i varmare vatten än i Sverige). Lite pyssel och tankemöda blir det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev 2715e:

USB är på 5 volt och då blir det lägre ström på 12 voltsidan.

Jo absolut!

Jag räknade med en 5 V matning ut till USB-uttagen, men även med 12 V matning fram till uttaget blir kabeln orimligt grov om man ska ha högst 0,1 V spänningsfall.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...