Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrillelille

Frågor gällande ankring vid tilläggning mot land med mindre DC på västkusten

Rekommendera Poster

Jag vet att det finns många trådar gällande detta, men jag har inte hittat någon som besvarar mina specifika funderingar. Framförallt är tråden "Ankringens ABC" mycket lärorik.

 

Köpte innan sommaren en 7m DC, en AMT 230 DC med utombordare. Den väger 1,7ton med sin 300hk utombordare, säkert 2 ton med passagerare, last, bensin etc. Båten ligger i bohuslän och vi rör oss mellan Marstrand och Strömstad. 

 

Vi har använt båten både för dagsutflykter och övernattningar, vilket fungerat bra. Jag har dock haft lite problem med att ankaret släppt. Det har inte varit någon fara, men skapat lite oro då vi känt att vi alltid måste vara på tårna ifall det släpper. 

 

Därför har jag lite funderingar. 

 

Här är mina specifika frågor:

  • Båten har ett 5kg bruce ankare, vilket kan vara lite klent då det ofta är strömt och kommer svall från andra båtar, samt vindar och strömmar som vänder under natten. Jag tänkte uppgradera, men vill helst inte lägga mer än 2500kr. Vad ska jag ha? Det finns begagnade bruce ankare på 7,5kg på blocket för en bra peng, men har även hört gott om nyare ankartyper, typ Delta, Rocna, CQR etc. men de blir så otroligt dyra Det måste ju också fungera i ankarspelet jag har (Slepiner Side-power Midi201)
  • Hur långa tampar vill man ha mot land, och hur spända ska dessa vara? Tänker att det kanske skiljer sig mellan en 23 fots DC och en tyngre segelbåt. Jag har kört med lite längre tampar som dessutom haft lite slack. Kan detta göra att båten kränger mer och dessutom att tamparna blir mer fjädrande? Ska jag tighta till allt, både mot land och ankare, så det ligger spänt? Är då rädd att minsta krängning upp/ner eller sidledes från båten kan rycka loss ankaret?
  • Senast hade jag ett spring i sidled från aktern till land, men jag undrar om inte fjädringen från denna, pga dess längd, skapade påfrestning på ankaret. Bra eller dåligt? 
  • Jag har sett råd om att köra fast ankaret ordentligt med hjälp av motorn för att se till att det fäster, hur ska jag gå till väga? Med 300hk på en båt runt 1,5 ton måste ju förfarandet skilja sig mot en segelbåt med mindre motor?
  • Är det värt att testa snubber mot ankarlinan samt en tyngd 2/3 av vägen ner? Känns lite overkill på vår lilla båt, men jag känner att jag vill ha hängslen och livremmar när vi ska gå ut, framför allt när vi ska ligga över natt igen i naturhamn. Blir lugnare då mellan mig och min fru :) 

 

Kanske bra med lite förutsättningar också. Jag kommer alltid ankra mot land, med minst två tampar från fören - alltså inte på svaj. Botten är väldigt varierad på västkusten så behöver klara mig all round. Jag har ett ankarspel från Sleipner, ett Side-Power Midi201, så jag tror det blir svårt att koppla dit kätting mot ankaret (har dock blyad lina) https://sleipnerab.se/produkt/20690/side-power-engbo-midi-201/

 

 Många frågor och jag är otroligt tacksam även om jag bara får svar på någon av dem. Stort tack på förhand!

 

Mvh

Christian 

 

Redigerad av Chrillelille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5kg Bruce-typ låter lite. Skulle ha minst 10.
Vilken typ du ska ha låter jag någon annan svara på då jag är ovan vid västkust-bottnar. 

Jag låter oftast mina linor i land ligga sträckta. Undantaget är om jag förväntar mig grövre svall eller dyningar då jag i vissa fall har lite slack. Jag har om jag kan också alltid runtgående linor så jag slipper gå iland om jag hastigt måste ge mig av. 
Spring är bra om vinden kommer från sidan. Det förhindrar ankaret från att vridas ur sitt grepp och avlastar ankardraget. 
Tyngd på ankarlinan är det många här som förespråkar. Ta det som ett steg 2 om ett större ankare inte fungerar. 
Alla har nog erfarenhet av att ankare släpper. Åtminstone en bit. Se till att lägga ut ankaret långt från land så minskar risken. Minst 3 x vattendjupet och helst 5-6 beroende på bottenbeskaffenhet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För enbart akterankring skulle nog ett ankare av typen "Danforth" vara bra. Vasst och stor yta bör ge bra fäste i mjuka bottnar. Tål inte riktningsändring, men det inträffar ju inte vid den typen av ankring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig ska ditt 5kg ankare funka fint, jag har 10 kg Bruce-kopia med blyad lina till 4,5 ton dc båt alltså  lite undervattenskropp och mycket vindfång och det funkar fint på de allra flesta ställen som jag har ankrat på mellan Göteborg och Strömstad. I den förra båten, en dc på 2,5 ton hade vi 7 kg Delta-kopia från Biltema som också funkade fint.

Annars håller jag med ChristerN, mycket ankarlina ute, kör fram till land och lägg fast så att man kan komma av och på båten och dra sen in lite ankarlina med ankarspelet eller för hand och känn att det sitter (räcker oftast med några decimeter eller kanske en halvmeter beroende på vilket botten det är)

och spänn upp lite grann, hellre för lite och tajta till senare om båten kommer för nära land.

Ha inte för bråttom att börja dra in en massa ankarlina, jag tycker att att ankaret verkar sätta sig bättre om man ger det lite tid att sjunka.

 

Tamparna mot land har alltid lite "slack" och ett spring från aktern om vinden vrider och kommer från sidan

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger också min röst på ett ankare av Danforth / Fortress variant om du ska ligga mot land.

 

Lägg ut så mycket lina du kan göra praktiskt så brukar det hålla bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev LuminaL:

Jag lägger också min röst på ett ankare av Danforth / Fortress variant om du ska ligga mot land.

 

Lägg ut så mycket lina du kan göra praktiskt så brukar det hålla bra.

 

Jag har knappt sett en båt på västkusten med ett Danforth som häckankare men oftare i fören på en del båtar.

Bruce-typen är vanligast men säkert inte det bästa men eftersom många har det så kan det ju inte vara helt kass?

 Mitt Delta var jag nöjd med och hade jag köpt nytt idag hade jag testat Rocna som sägs funka bra i lera och sand som vi ofta har här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Danforth i aktern och Delta i fören. En större Dragg som komplement.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev LuminaL:

Jag har Danforth i aktern och Delta i fören. En större Dragg som komplement.

 

Hur stort Danforth och vilken vikt på båten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat många olika ankare och tycker att Delta fungerar bäst. Har ett 7kg till Solingen och det sätter sig otroligt bra i sanden och kunde säkert ha varit ytterligare lättare. 

 

Danforth fungerade också bra, så länge man låg mot land, däremot tyckte jag att Bruce hade svårt att fästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant att spring i sidled kan sträcka MER på ankaret om man inte lyckas dra det mer eller mindre rakt mot vinden.

 

Generellt så får man nog vara skeptisk mot ankringskvaliteten om man inte har mycket lite vind eller vinden från stäven. Det är ingen som sover gott med vinden från sidan t ex. Ankaret har ju hela natten på sig att vicka sig framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack alla för alla bra och snabba svar! Fantastiskt forum! 

 

Först och främst så tror jag att jag har haft för bråttom in, samt då jag inte lyckats få till "fritt fall" på ankarspelet antagligen inte lagt ut tillräckligt med lina. Ska försöka märka upp linan för att se hur mycket som kommer ut. 

 

Nästa gång blir det att testa att lägga ut mkt lina, låta det sjunka ner, gå långsamt fram, låsa ankaret, dra försiktigt på lågvarv för att se att det sitter. 

 

Jag tror även att jag kan ha lagt ankaret lite djupt, vid 7-8 meter, vilket gör att jag måste lägga ut mycket lina, typ 50 meter, om man ska gå på 7x djupet. 

 

Vad gäller längd och spända eller ospända förtampar så har jag två giv i svaren. En säger tight, en annan säger slack. Vad säger ni andra? 

 

Till nästa säsong blir det ett större ankare, även om det kanske inte behövs så känns det bra med hängslen och livrem. 

 

Hittade ett test på ankare för bohuslän och då vinner danforth: https://www.poly.se/wp-content/uploads/test-ankare-polyropes-force-SXK.pdf

 

Dock kommer Bruce tvåa, vilket det gör även här: http://www.dagensbatliv.se/ankartest-i-sandlada-nykomling-var-bast

 

Annars säger ju många att Delta-ankaret ska vara bra. 

 

Vanligtvis så ankrar jag i lera, med viss beväxtning, och ibland sand. 

 

Som sagt så ligger jag nästan aldrig på svaj, men det händer kanske 1/20 gånger. Kommer dock ha det under uppsikt, så tycker inte att den egenskapen är så viktig. Dock känns danforth inte riktigt bra för de gånger det är sand eller jag måste svajja? 

 

Vad säger ni om ankartyp och vikt, samt längd på förtamper och spring i sidleds vara eller icke vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Makro:

Hur stort Danforth och vilken vikt på båten?

Vet inte vikten på Danforthen men det är betydligt lättare än mitt Delta på 10Kg. Trots att det sitter en bra bit kedja på Danforthen.

 

Båten är en Segelbåt, Compis 28 och 3.5-4 ton.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Jag har testat många olika ankare och tycker att Delta fungerar bäst. Har ett 7kg till Solingen och det sätter sig otroligt bra i sanden och kunde säkert ha varit ytterligare lättare. 

 

Danforth fungerade också bra, så länge man låg mot land, däremot tyckte jag att Bruce hade svårt att fästa.

Hur fungerar Deltat i lera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Enligt mig ska ditt 5kg ankare funka fint, jag har 10 kg Bruce-kopia med blyad lina till 4,5 ton dc båt alltså  lite undervattenskropp och mycket vindfång och det funkar fint på de allra flesta ställen som jag har ankrat på mellan Göteborg och Strömstad. I den förra båten, en dc på 2,5 ton hade vi 7 kg Delta-kopia från Biltema som också funkade fint.

Annars håller jag med ChristerN, mycket ankarlina ute, kör fram till land och lägg fast så att man kan komma av och på båten och dra sen in lite ankarlina med ankarspelet eller för hand och känn att det sitter (räcker oftast med några decimeter eller kanske en halvmeter beroende på vilket botten det är)

och spänn upp lite grann, hellre för lite och tajta till senare om båten kommer för nära land.

Ha inte för bråttom att börja dra in en massa ankarlina, jag tycker att att ankaret verkar sätta sig bättre om man ger det lite tid att sjunka.

 

Tamparna mot land har alltid lite "slack" och ett spring från aktern om vinden vrider och kommer från sidan

Var har du båten? Väst eller östkust? Tänker om det är samma botten. 

 

Vad tycker du funkar bäst, Delta eller Bruce?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra regel att planera din ankring väl så att du inte får vind i sidan eller aktern.

Det är oftast värt att ligga i lä för att undvika skvalp.

Framförallt om det kommer blåsa upp. I sådana fall kan du överväga att ligga långsides eller med en lång tamp till en annan sida. Då underlättare det om man har en dinge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde, ankrar jag mellan Göteborg och Strömstad 🙂

Jag har ju aldrig gjort några riktiga tester men baserat på om jag behövt lägga om ankaret och hur svårt det varit att få loss det igen så är det lite övervikt åt Delta.

Den enda gången det inte funkade var på Bassholmen vid NV vind, men då släppte också det för de flesta som låg där.

Kanske ett Danforth hade klarat av det? 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Makro:

Som jag nämnde, ankrar jag mellan Göteborg och Strömstad 🙂

Jag har ju aldrig gjort några riktiga tester men baserat på om jag behövt lägga om ankaret och hur svårt det varit att få loss det igen så är det lite övervikt åt Delta.

Den enda gången det inte funkade var på Bassholmen vid NV vind, men då släppte också det för de flesta som låg där.

Kanske ett Danforth hade klarat av det? 🤔

Det gjorde du, ursäkta :)

 

Men då låter kanske Delta som ett bra alternativ. Tänker också att den vassa spetsen lättare borde ta sig igenom vegetation? 

 

Tror att Danforth blir lite för smalt användningsområde, då jag i enstaka fall kanske kommer lägga mig på svaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Chrillelille:

Det gjorde du, ursäkta :)

 

Men då låter kanske Delta som ett bra alternativ. Tänker också att den vassa spetsen lättare borde ta sig igenom vegetation? 

 

Tror att Danforth blir lite för smalt användningsområde, då jag i enstaka fall kanske kommer lägga mig på svaj

Samtidigt är det inte alls dumt att ha två oberoende ankringsuppsättningar i båten. Danforth är också väldigt lätt och platt vid förvaring, jämförelsevis, så det är inte så jobbigt ändå, tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan erfarenhet vid ankring stäv mot land på västkusten är: har du väl tänkt ”ska vi byta plats”, då ska du göra det.

 

Som nybörjare är det kanske lite motigt att göra en till tilläggning, men det är alltid värt det. 20 m tvärs över en pyttevik kan vara skillnaden mellan ”Skvalpar rätt mycket, dunkar rätt bra i båten, men ankaret sitter nog ok ändå?!” och ”shit vilken fin kväll”

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Chrillelille:

Men då låter kanske Delta som ett bra alternativ. Tänker också att den vassa spetsen lättare borde ta sig igenom vegetation? 

 

Tror att Danforth blir lite för smalt användningsområde, då jag i enstaka fall kanske kommer lägga mig på svaj

Delta skär ner bra men vegetationen fastnar på skaftet och linan som då verkar göra att den inte fastnar ordentligt i botten. (min erfarenhet) Så fort ankaret kommit ner i botten ordentligt så verkar inte vegetationen göra så mycket. Tror dom flesta ankare fungerar likadant.

 

Danforth är gjord för att fungera bra i en riktning T.ex när man ligger mot land. Fungerar dåligt på svaj då den har svårt att byta dragriktning.

 

Delta däremot fungerar bra på svaj eftersom den kan (oftast) byta dragriktning utan att tappa fäste ur botten. Om den gör det så har den en bra chans att ta fäste igen.

Fungerar troligen bra när man ligger mot land också men relativt Danforth behövs troligen ett betydligt tyngre Delta ankare då det har mindre area för sin vikt.

 

Ankring handlar mest om den erfarenhet man har fått själv. Om du nu har ett bruce ankare så kanske det fungerar bra för dig dom gånger du ligger på svaj. Komplettera med ett fortress / Danforth ankare när du ligger mot land. Då har du två ankare att välja mellan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev raol:

Samtidigt är det inte alls dumt att ha två oberoende ankringsuppsättningar i båten. Danforth är också väldigt lätt och platt vid förvaring, jämförelsevis, så det är inte så jobbigt ändå, tror jag.

 

Kanske faktiskt blir så! Kan ju ha ett danforth redo ifall vi ska ligga över natt. Kan ju köra två ankare i aktern i värsta fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev AndW:

En annan erfarenhet vid ankring stäv mot land på västkusten är: har du väl tänkt ”ska vi byta plats”, då ska du göra det.

 

Som nybörjare är det kanske lite motigt att göra en till tilläggning, men det är alltid värt det. 20 m tvärs över en pyttevik kan vara skillnaden mellan ”Skvalpar rätt mycket, dunkar rätt bra i båten, men ankaret sitter nog ok ändå?!” och ”shit vilken fin kväll”

 

 

Detta är väldigt sant och jag tror faktiskt att jag har både lite för bråttom och kanske inte tar mig tiden att riktigt utvärdera platsen. Men "känslan" för att ligga "rätt" kommer nog med tiden/erfarenhet. Jag har tidigare mest ankrat med mindre ribbåt och skillnaden blir ju markant :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar landa på ett tyngre Bruce, 7,5 eller 10kg. Nån som har tips på bättre Bruce-kopior? Nån man ska akta sig för? Erfarenheter?

 

Nån som tycker jag ska ta ett Delta istället, och i så fall varför? (i så fall blir det galvat då rostfritt blir för dyrt - värt det?)

 

Tack

Redigerad av Chrillelille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brucekopior funkar bra i Bohuslän. Det är när det är mycket ålgräs på botten då inte ankaret gräver ned sig, men det gör ju knappast några andra ankare heller.

Du kar inte nämnt vad du har för lina? Eller om du har någon kätting närmast ankaret?

Det är viktigt att ha kätting annars kan det nästan kvitta, kättingen tynger ned ankarets ten så att flyna plogar ned sig i sedimentet bättre.
Kättingen verkar också som ryckdampare.

 

Möjligen kan ett femkilos Bruce räcka, men sju och ett halvt kilo är nog bäst och om du då har fyra-fem meter ankarkätting ytterst på linan. Klart tiokilos med kätting är ju ännu bättre, men du skall ju kunna få upp skrotet i båten också, hur många kilo lyfter ankarspelet?

Bruckopiorna kan man med fördel vässa flyna med en vinkelslip, men galvet försvinner, men det 

finns kallgalvanisation på sprayburk.

 

Gummidämpare på förlinorna är ju aldrig fel, Det finns små smarta elektriska dämpare men knäpper på linan. Dom heter ”Bungy”. Två till tre bungy på varje lina är bra.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2 tons HT-båt på västkusten och bytte förra året ett tallriks-ankare mot ett 6 kg delta. Under dessa två somrar har jag bara haft problem en gång men då misstänker jag att ankaret låg på en berghäll så då hade troligen inget hjälpt. Har blyad ankarlina men ingen kätting. Försöker hitta lä och är sällan ute när det blåser rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klassisk dragg kan greppa på kalt berg om den hittar sprickor, men kanske inget att svajankra från... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-10 vid 15:22 skrev Makro:

Som jag nämnde, ankrar jag mellan Göteborg och Strömstad 🙂

Det är ju bra, lång lina? Det är väl nånstans omkring 90-100 M mellan dessa båda orter.🦀

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Biltemas 5 kg Brucekopia och 1,5 meter kätting,  båten väger över 2 ton.

I princip aldrig några problem med att ankaret släpper. Nu visserligen ostkust men botten varierar från sten/berg, lera, sand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju bra, lång lina? Det är väl nånstans omkring 90-100 M mellan dessa båda orter.🦀

Man skall ju som sagt ha lång lina för bättre fäste. Dock kör jag som mest 10-15 sjömil, tar en hel dag att ta upp annars...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju bra, lång lina? Det är väl nånstans omkring 90-100 M mellan dessa båda orter.🦀

Ha ha, ja det kräver en lång lina helt klart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...