Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chrillelille

Frågor gällande ankring vid tilläggning mot land med mindre DC på västkusten

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Gelis:

Jag använder Biltemas 5 kg Brucekopia och 1,5 meter kätting,  båten väger över 2 ton.

I princip aldrig några problem med att ankaret släpper. Nu visserligen ostkust men botten varierar från sten/berg, lera, sand.

Det är kombinationen av ankare och kätting som ger dig bra fäste. Kättingen tynger ned tenen så att flyna kan gräva eller ploga ned sig bättre. Jag har under många år ankrat med 10kg Beucekopia på ankarband utan kätting, detta med högst varierad framgång, det gick mycket bättre då jag skickade ut en tyngd på ankarbandet.
 

Ibland undrar jag om man i bland kan skippa ankaret och bara ha kätting...  I nuvarande båt har jag 30 meter kätting och 15 kg äkta Bruce, men jag har ibland fällt all kättingen utom kontroll, har frittfall utan räkneverk, och får bra fäste, sedan vid avgång och hemtagning märker jag att kättingen legat i en prydlig hög på botten med ankaret bredvid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Man skall ju som sagt ha lång lina för bättre fäste. Dock kör jag som mest 10-15 sjömil, tar en hel dag att ta upp annars...

Det finns väl kabelutläggningsfartyg som har väldigt bra kapacitet, särskilt den båten som lade ut atlantkabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sambon slängde i ankaret... 

 

Draggade fint, men larmet tjöt. 

 

Linan runt ena flyet. 

 

Så vis av detta, fira ned ankaret och kör fast. 

 

- Vid svajliggning, kan det vara mödan värt att ankra från aktern. Skutan seglar mindre på riggen. Blir lugnare. 

 

- Någon gång har jag lagt ut två ankare, med långa linor i ett "V". 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur noga vi skall vara med språket, ”nautiskt nonsens”?
Och jag vill heller inte bli ovän med @Hybro.

 

Om man slänger eller kastar ett ankare har man enligt den marina terminologin avsikten att göra sig av med ankaret, och så slänger man det lämpligtvis i en container för metallåtervinning.
Ankare fälls, oavsett om det sker medelst ankarsel eller manuellt av sambon eller annan besättningsmedlem.

 

Det är är i allmänhet ofördelaktigt att ankare draggar, eftersom det då rör sig efter botten. I vissa fall kan ju det vara bra under tiden man sträcker upp i lina eller kätting, men en regelrätt draggning är en indikation på att man förlorat ankarfästet.

 

Däremot draggar man med draggar, en mindre typ av ankare, eller ankare är väl kanske fel ord för en dragg. Jag vet inte hur man gör idag, men förr i tiden draggade man efter förlorade fiskeredskap, men släpade en eller flera draggar efter botten och på så vis hoppades man att man fick upp det man förlorat. Mer i morbida sammanhang draggades det förr i tiden även efter lik, det vet jag inte om man gör idag? Nu kanske man använder en ”grodman” och för den som läser sagor kan det ju då vara en förtrollad prins i neoprenklädsel... Idag benämner iallafall fall räddningstjänsten den kategorin dykare för ”lättdykare”. Men jag har inte kollat med SAOL.

 

Så blir det väl då tillåtet att ge sig an mina svatfel och felskrivningar....BE65D10D-40F6-4FCD-9D67-ABC9D5529E81.thumb.jpeg.96d4e41de7fce08da96d641b7efccaac.jpeg

Don Martin gjorde väldigt många varianter på det där med grodor, prinsar och prinsessor, detta är en av dem. Ärad vare Don Marin, frid över hans minne!

 


 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-14 vid 21:09 skrev Georg_Ohm:

Det är ju bra, lång lina? Det är väl nånstans omkring 90-100 M mellan dessa båda orter.🦀

Ja det borde ju förtydligas att jag oftast väljer en ankringsplats någonstans mellan dessa orter 😁 och inte är förtöjd däremellan och jag använder en ankarlina på blygsamma 30-50 meter, exakt hur lång linan är vet jag faktiskt inte men den brukar räcka. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med ett Bruce 15kg båten är av typ flybridge (stort vindfång) med  en vikt på 10ton. 

Lägger oftast 3x djupet. Har 600hk men man drar  inte fast det med all kraft. Oftast räcker det med ankarspelet om man ligger skyddat 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-13 vid 16:40 skrev Georg_Ohm:

Brucekopior funkar bra i Bohuslän. Det är när det är mycket ålgräs på botten då inte ankaret gräver ned sig, men det gör ju knappast några andra ankare heller.

Du kar inte nämnt vad du har för lina? Eller om du har någon kätting närmast ankaret?

Det är viktigt att ha kätting annars kan det nästan kvitta, kättingen tynger ned ankarets ten så att flyna plogar ned sig i sedimentet bättre.
Kättingen verkar också som ryckdampare.

 

Möjligen kan ett femkilos Bruce räcka, men sju och ett halvt kilo är nog bäst och om du då har fyra-fem meter ankarkätting ytterst på linan. Klart tiokilos med kätting är ju ännu bättre, men du skall ju kunna få upp skrotet i båten också, hur många kilo lyfter ankarspelet?

Bruckopiorna kan man med fördel vässa flyna med en vinkelslip, men galvet försvinner, men det 

finns kallgalvanisation på sprayburk.

 

Gummidämpare på förlinorna är ju aldrig fel, Det finns små smarta elektriska dämpare men knäpper på linan. Dom heter ”Bungy”. Två till tre bungy på varje lina är bra.

 

2020-08-15 vid 14:25 skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte hur noga vi skall vara med språket, ”nautiskt nonsens”?
Och jag vill heller inte bli ovän med @Hybro.

 

Om man slänger eller kastar ett ankare har man enligt den marina terminologin avsikten att göra sig av med ankaret, och så slänger man det lämpligtvis i en container för metallåtervinning.
Ankare fälls, oavsett om det sker medelst ankarsel eller manuellt av sambon eller annan besättningsmedlem.

 

Det är är i allmänhet ofördelaktigt att ankare draggar, eftersom det då rör sig efter botten. I vissa fall kan ju det vara bra under tiden man sträcker upp i lina eller kätting, men en regelrätt draggning är en indikation på att man förlorat ankarfästet.

 

Däremot draggar man med draggar, en mindre typ av ankare, eller ankare är väl kanske fel ord för en dragg. Jag vet inte hur man gör idag, men förr i tiden draggade man efter förlorade fiskeredskap, men släpade en eller flera draggar efter botten och på så vis hoppades man att man fick upp det man förlorat. Mer i morbida sammanhang draggades det förr i tiden även efter lik, det vet jag inte om man gör idag? Nu kanske man använder en ”grodman” och för den som läser sagor kan det ju då vara en förtrollad prins i neoprenklädsel... Idag benämner iallafall fall räddningstjänsten den kategorin dykare för ”lättdykare”. Men jag har inte kollat med SAOL.

 

Så blir det väl då tillåtet att ge sig an mina svatfel och felskrivningar....BE65D10D-40F6-4FCD-9D67-ABC9D5529E81.thumb.jpeg.96d4e41de7fce08da96d641b7efccaac.jpeg

Don Martin gjorde väldigt många varianter på det där med grodor, prinsar och prinsessor, detta är en av dem. Ärad vare Don Marin, frid över hans minne!

 


 

Kan inte låta bli när du bjöd in att hugga på stavningar i dina inlägg....

 

Var hittar jag de elektriska dämparna och är det 12 v som gäller?

😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bungy är avsedda för noll volt.

Klarar mekanisk spänning mycket bättre. Brukar finnas hos bland annat Seasea.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/15/2020 at 10:30 AM, Georg_Ohm said:

Det är kombinationen av ankare och kätting som ger dig bra fäste. Kättingen tynger ned tenen så att flyna kan gräva eller ploga ned sig bättre. Jag har under många år ankrat med 10kg Beucekopia på ankarband utan kätting, detta med högst varierad framgång, det gick mycket bättre då jag skickade ut en tyngd på ankarbandet.
 

 

Eftersom trådskaparen i sitt första inlägg säger att det nog blir svårt att få dit en kätting, så vill jag gärna förmedla min egen erfarenhet, som är den rakt motsatta. Jag har aldrig använt kätting till akterankaret utan kört med oblyad lina direkt kopplad till ankaret. Har sällan haft några problem med att få fäste och inte heller märkt av något påtagligt slitage på ankarlinan närmast ankaret.

Det kan tilläggas att jag i regel fäller ankaret så långt ut från land som möjligt och att jag sträcker upp linan så hårt jag kan. Därav följer att även förtöjningslinorna är spända.

(Däremot har jag 20 meter kätting + lina till mitt bogankare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev speljakt:

Eftersom trådskaparen i sitt första inlägg säger att det nog blir svårt att få dit en kätting,

Jo ts har ju skrivit att hen har ankarspel och blyad lina så kätting är nog uteslutet. 

Jag har själv blyad lina och 15kg brucekopia och det har nästan aldrig felat, men det är ju i Vänern och där är ju botten annorlunda förstås. 

Jag har däremot ett extra "manuellt" ankare som jag fäller ihop med spelet om jag vet det vankas oäkra vindar. Till det har jag 5m kedja som jag inbillar mig hjälper till. Lite extra trygghet på natten är aldrig fel ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7F572CA7-B6E7-4028-AA4C-E9775666FA01.jpeg.fa9d6046c6dc565d85bbf4e2de279be6.jpeg
Så här ser Bungy ut.

Sådana är alltid bra att ha med sig och vid behov sätta fast på sina förtöjningslinor. Köp minst två förpackningar (två i varje förp.) .

Det är bland det värsta man nattetid kan råka ut för, att det rycker otrevligt i förtöjningarna, sådana där stumma ryck som kan slita loss förtöjningskilar och i extrema fall kan skada både linor och båt.

 

1EC9EFCC-A33C-4DBD-95C2-77CC16D1A6DB.jpeg.fca0feef94096b89c9b388ecd8f56da3.jpeg

En annan bra grej är bergskilen ”Klippfast” jag köpte en på båtmässan i vintras och har använt den flera gånger denna säsongen. Dessvärre är den rätt så dyr, men lätt att använda och ”sitter som berget” om man finner en bra spricka att fästa den i så behöver man inte ligga orolig om natten.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...