Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bsundberg

Hjälp !! D4 Motorhaveri med oljetapp och grårök

Rekommendera Poster

Vänta nu!

 

Nu blir det ju både nytt Long block som. inkluderar topplock och köper även nya spridare. Detta borde ju göra mig trygg MEN om det är så att "dieseln sprutat in vid fel tidpunkt" hjälper ju inte allt nytt. Eller? Vad kan orsaka att det sprutas vid fel tidpunkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bsundberg:

Vänta nu!

 

Nu blir det ju både nytt Long block som. inkluderar topplock och köper även nya spridare. Detta borde ju göra mig trygg MEN om det är så att "dieseln sprutat in vid fel tidpunkt" hjälper ju inte allt nytt. Eller? Vad kan orsaka att det sprutas vid fel tidpunkt?

Defekt / felaktig spridare, orsak de byter du ju nu, samt uppdatering av programvara bör göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bsundberg:

Vänta nu!

 

Nu blir det ju både nytt Long block som. inkluderar topplock och köper även nya spridare. Detta borde ju göra mig trygg MEN om det är så att "dieseln sprutat in vid fel tidpunkt" hjälper ju inte allt nytt. Eller? Vad kan orsaka att det sprutas vid fel tidpunkt?

Spridaren har inte sprutat in en dimma utan det har istället blivit en stråle. Råkade ut för exakt samma sak sommaren -19. Penta-mecken har koll på sådant. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Jag har inte hört om samma problem på bilar...

Om man jämförde volymen diesel som går igenom spridaren på en båt resp bil så runt 600h på en båt var jämförbart med 30000 bilmil. Kommer inte ihåg var jag läste det och vilka antagna värden man använde 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Jag har inte hört om samma problem på bilar...

Du har inte det effektuttaget samt det varvet och mängden bränsle och luft genomlupet i en bilmotor. Jag kan tycka att motorn är underdimensionerad för sin uppgift, då verisionerna är rejält uppskrämda i hk antal och varvtal. Men det är vad jag tycker finns inget vetenskapligt belägg för mitt påstående bäst att skriva.

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-20 vid 08:08 skrev bsundberg:

Volvo säljer inte lösa kolvar till D-serien :(

Hej

Visst finns det kolvar till D 4 motorn, fyra kolvar till D 4 kostar 4894 kr, har man väl plockat isär motorn är det lika gott att byta alla tycker jag.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Visst finns det kolvar till D 4 motorn, fyra kolvar till D 4 kostar 4894 kr, har man väl plockat isär motorn är det lika gott att byta alla tycker jag.

Hälsningar Ove

Nej det gör det inte om du måste borra om lopp i blocket. Överdimmensions kolvar har ej penta original därav får man köpa ett nytt block idioti. Men på eftermarknaden finns pirat ej original och ej original monterar inte penta verkstaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-22 vid 17:10 skrev kossor:

Nej det gör det inte om du måste borra om lopp i blocket. Överdimmensions kolvar har ej penta original därav får man köpa ett nytt block idioti. Men på eftermarknaden finns pirat ej original och ej original monterar inte penta verkstaden.

 

Ursäkta om jag är lite trög att fatta. Hela ditt problem har också bekymrat mig då jag äger en liknande motor.

 

Menar du att man måste bearbeta motorblocket för att kunna montera in nya kolvar i ett gammalt (eller nytt) motorblock?

 

Hade det fungerat tekniskt om man hade fått tag på en firma (eller gjort det själv) som hade monterat in "piratkolvar", som de här, plus att byta spridare?

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/motordelar/dieselmodeller/produkter/kolvsats-for-volvo-penta-d4-d6-rec21921545/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte cylinderloppet har skador med betydande djup (>0,1 mm) så räcker det att hona cylinderloppet och då passar kolvarna med originalmått.

Öppnar man motorn byter man alla lager och kolvringar - man måste inte byta oskadade kolvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Om inte cylinderloppet har skador med betydande djup (>0,1 mm) så räcker det att hona cylinderloppet och då passar kolvarna med originalmått.

Öppnar man motorn byter man alla lager och kolvringar - man måste inte byta oskadade kolvar.

Det ser ju ut som att hålet bara har uppstått i mitten av kolven men det det kanske lossnat delar som har skadat cylindern. 😕

 

Att byta annat är ju klassiker som ger lite extrakostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Ursäkta om jag är lite trög att fatta. Hela ditt problem har också bekymrat mig då jag äger en liknande motor.

 

Menar du att man måste bearbeta motorblocket för att kunna montera in nya kolvar i ett gammalt (eller nytt) motorblock?

 

Hade det fungerat tekniskt om man hade fått tag på en firma (eller gjort det själv) som hade monterat in "piratkolvar", som de här, plus att byta spridare?

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/motordelar/dieselmodeller/produkter/kolvsats-for-volvo-penta-d4-d6-rec21921545/

Tjena tror du postat till fel medlem, jag äger inte D 4 an utan har svarat i tråden. Skulle inte skaffa mig en dylik motor på några villkors vis, inte förrän VP ser till att delar finns att tillgå till rimliga priser, man ska inte råna folk.

Men till din fråga svaret lyder enligt följande. Får du så stor skada i cylinderloppen så, så att motorn behöver borras, så finns det eftermarknadskolvar att tillgå dock ej från penta. Detta leder till att ingen penta verkstad monterar dessa, och då står du där, byte av hela blocket till orimlig kostnad. Det är så mycket pengar detta handlar om så man måste ha garantier, och garanti från cert penta verkstad kräver original delar. Det är inte bara plocka ihop motorn, sedan ska all data in med nya värden, programmen har cert penta verkstäder. Allt detta krångel för man valt en produkt med fasta foder alltså typ gammal V8 från 60 talet. Våta foder är att föredra de byter du bara ut till kaffepengar jämfört med torra foder. Det är några motorer som drabbas av detta varje år. Skulle vara intressant veta om det bara gäller de uppskrämda verisionerna eller om 150 hk klarar sig från detta. Likaså när motorn gått många timmar och kompen försvinner, våta foder byt samt nya kolvar klart ny motor. Torra foder borra, överdimensionskolvar eller byta blocket till utbytes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Tjena tror du postat till fel medlem, jag äger inte D 4 an utan har svarat i tråden. Skulle inte skaffa mig en dylik motor på några villkors vis, inte förrän VP ser till att delar finns att tillgå till rimliga priser, man ska inte råna folk.

Ursäkta mig. Det lät som du insatt i motortypen. Jag försökte förstå vad du menade med att borra cylinderloppet. Det sägs massa saket här. Det hade varit kul förstå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev anuba:

Ursäkta mig. Det lät som du insatt i motortypen. Jag försökte förstå vad du menade med att borra cylinderloppet. Det sägs massa saket här. Det hade varit kul förstå. 

Fast det har jag förklarat i mitt inlägg ovanför. Vad tycker du är otydligt eller inte förstår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

Fast det har jag förklarat i mitt inlägg ovanför. Vad tycker du är otydligt eller inte förstår?

 

Jag undrar mest över behovet att att borra cylinderloppet. Om det ser som för TS med ett hål i kolven så skulle man anta att skräpet har ramlat ner i oljetråget. Om man senare ser att inte cylinderloppet har blivit repat, så borde man väl bara kunna byta den trasiga kolven?

 Kolven har ju trots allt  kolvringar som tar upp eventuella skillnader.

Jag förstår att VP-service inte gör det.

 

Jag har ett tillräckligt stort kontaktnät för att göra det på min egen motor, om (när?) det skulle inträffa mig. ;) 
Men måste alltid vara beredd om man har en VP D4/D6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev anuba:

 

Jag undrar mest över behovet att att borra cylinderloppet. Om det ser som för TS med ett hål i kolven så skulle man anta att skräpet har ramlat ner i oljetråget. Om man senare ser att inte cylinderloppet har blivit repat, så borde man väl bara kunna byta den trasiga kolven?

 Kolven har ju trots allt  kolvringar som tar upp eventuella skillnader.

Jag förstår att VP-service inte gör det.

 

Jag har ett tillräckligt stort kontaktnät för att göra det på min egen motor, om (när?) det skulle inträffa mig. ;) 
Men måste alltid vara beredd om man har en VP D4/D6.

Finns inga skador i loppen är det ju bara i med nya ringar och en ev ny kolv. Detta är nog inget man ska oroa sig för det händer ibland tydligen, och vore det väldigt vanligt skulle ju ingen köpa en dylik. Så åk du och njut av sjön. 😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/20/2021 at 7:18 PM, micke_102 said:

Spridaren har inte sprutat in en dimma utan det har istället blivit en stråle. Råkade ut för exakt samma sak sommaren -19. Penta-mecken har koll på sådant. 

Men hur gick det för dig då? hur löste du ditt problem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update - Nu är longblock utbytt, spridare bytta på båda motorerna. Allt fungerar bra, nya blocket inkört och fungerar fint. 

 

Här är lite fakta:

https://olmarin.se/ Longblock och spridare (utbytes) inköpt på OL Marin (Pampas marina) Bra snabb leverans och support. Priserna ungefär som alla andra auktriserade Penta handlare. 

 

http://www.distansmarinmaskin.se/ och https://skargardensmarinmotor.se/om.html Utförde arbetet, lyft, flytt av delar, underhåll och återmontering. Helt fantastiska killar som verkligen är erfarna och känns trygga. 

 

Priser ink moms:

145 000:- Longblock

45 000:-  Spridare (8 stycken då jag bytte på båda motorerna). 

60 000:- Arbete inkl enklare reservdelar (slangar, ny oljesticka mm). 

5 - 10 000:- övriga kostnader (traktorförare för motorlyft, hembyggt lyftok mm).

 

Det svettigaste jobbet var faktiskt att ta ur golvet på akterdäck (då jag har en flybridge är det oftast byggt så man kan ta ur golvet vi motorbyte). Fint av tillverkaren, Galeon, att lägga teaken exakt så man kan skära mellan teakplattorna i nåtningen för att kunna lyfta golvet (inte en enda teak-bit blev skadad). 

 

Mitt smartaste beslut var nog att just ta ur golvet själv för att spara teaken. Alla marinor jag bett om offert på jobbet med motorbyte angav att de skulle riva ur teaken och med det kommer kostnad för att sätta dit ny teak. 

 

mvh

Björn

  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En total kostnad på 260,000 då om jag läser rätt? och då är det lite extra då du passade på att ta spridarna på den hela motorn👍

Bra jobbat och bra med tips på länkar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-10 vid 14:00 skrev kossor:

Man köper ingen D serie från Penta!🙈

Hejsan, väcker liv i denna gamla tråd.

 

Jag har tidigare efterfrågat råd gällande VPs kad serie, föredrar en sådan då jag förstår att de är mer lättmeckade och även renoveringsbara.

 

Vissa fina exemplar av de båtar jag kollar på har tyvärr en D4 i maskinrummet.  Efter att ha läst diskusionner som denna verkar det som det kan bli väldigt dyrt med haveri på en sådan maskin eftersom hela blocket måste bytas.


Nu har jag har  noterat att det finns även finns renoveringskit till D4, där får man ju såklart borra upp blocket för att få det att funka. Är detta ett sämre alternativ än att byta foder på en Kad maskin? 

 

 

Tacksam för råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-24 vid 14:52 skrev johan_sjobjorn:

Hejsan, väcker liv i denna gamla tråd.

 

Jag har tidigare efterfrågat råd gällande VPs kad serie, föredrar en sådan då jag förstår att de är mer lättmeckade och även renoveringsbara.

 

Vissa fina exemplar av de båtar jag kollar på har tyvärr en D4 i maskinrummet.  Efter att ha läst diskusionner som denna verkar det som det kan bli väldigt dyrt med haveri på en sådan maskin eftersom hela blocket måste bytas.


Nu har jag har  noterat att det finns även finns renoveringskit till D4, där får man ju såklart borra upp blocket för att få det att funka. Är detta ett sämre alternativ än att byta foder på en Kad maskin? 

 

 

Tacksam för råd

 

D4 har en mycket tråkig gång och är hemsk att lyssna på på tomgång. Antar att de motsvarande båtar med KAD har tex KAD43, 44 osv = mycket trevligare?

OM det räcker med borrning och överdimensionskolvar vid haveri borde det inte vara några problem. Finns företag på Blocket som annonserar renoverade D4 med ett års garanti och antar att de kör sådana kit

Är ju inte block och kolvar som är problemet med D4 när det bränns hål i kolvar mm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att borra ut slitna torra cylinderfoder och pressa in nya är fullständigt normalt underhåll på en motor. Många gamla Perkins traktormotorer är redan inne på sin tredje eller rentav fjärde omgång torra cylinderfoder. Såvida det finns nya cylinderfoder att tillgå. Man plockar sönder motorn så bara blocket är kvar och så för man det till en motorverkstad som gör arbetet. Bäst blir det om de nya fodren har litet undermått på borrningen så verkstaden kan borra dem till rätt mått efter att man har pressat in dem. De vill nämligen ibland bli litet ovala eller koniska när man pressar in dem.

 

En del motorer utan cylinderfoder har så tjockt gods i blocket att det går att borra upp dem och pressa in något lämpligt torrt cylinderfoder varefter originalkolvar passar. Typiska sådana motorer finns i Ford 1000 seriens traktorer och i David Brown 850. Ford Trader lastbilsmotorer från 60-70-talet brukar man också renovera på det viset. Gamla enkla båtmotorer som Wickström och Olympia och Albin brukar också tåla den operationen. Säkert finns det många fler och en kunnig mekaniker vet vilka motorer som tål det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vilka modeller som varit utsatta för dessa kolvhaverier. Vad är era erfarenheter? Är det mest D4, eller D6 som haft problem? Och vilka effektutföranden? Är det bara 260 Hk som drabbats?  Det framgår inte i denna tråd vilken version trådskaparen har, bara att det är en D4.

 

Personligen har jag inte kunnat hitta någon info på nätet om 210 eller 225 Hk utföranden som blivit drabbade. 

 

Jag antar att det numera är klarlagt vad haverierna berott på. Vad jag kunnat läsa mig till så är det insprutningsventilerna som falerat och matat in fel mängd och strålbild på bränslet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som jag undrar över är HUR många av Volvos D3, D4 och D6-motorer som blivit drabbade av problemen som beskrivs här i tråden?

Oftast blir det mycket prat och skriverier när några båtägare drabbas av havererade motorer vilket är fullt förståeligt med tanke på de kostnader det för med sig. 

Jag förstår att Volvo Penta själva håller tyst om sådan statistik (även fast dom säkert vet) men det skulle vara intressant att veta hur många % av motorerna som drabbas. Om det är t.ex 5% är det förstås trist men det innebär också att 95% klarat sig. Ifall det skulle vara uppåt 50% så är det katastrof och kommer att drabba Volvos anseende över tid (kanske det som dom insett och därmed håller dom tyst).

Det är inte lätt att uppbringa sådan här statistik med tanke på att motorerna sitter i båtar runtom hela vår planet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågade "min" mek, och de sa att D-serien bör man regelbundet kolla spridarna på, medan de inte hört om motorhaveri på KAD serien kopplat till spridare. Där går motorn istället dåligt vid spridarhaveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-11 vid 10:19 skrev Mambo:

En fråga som jag undrar över är HUR många av Volvos D3, D4 och D6-motorer som blivit drabbade av problemen som beskrivs här i tråden?

Oftast blir det mycket prat och skriverier när några båtägare drabbas av havererade motorer vilket är fullt förståeligt med tanke på de kostnader det för med sig. 

Jag förstår att Volvo Penta själva håller tyst om sådan statistik (även fast dom säkert vet) men det skulle vara intressant att veta hur många % av motorerna som drabbas. Om det är t.ex 5% är det förstås trist men det innebär också att 95% klarat sig. Ifall det skulle vara uppåt 50% så är det katastrof och kommer att drabba Volvos anseende över tid (kanske det som dom insett och därmed håller dom tyst).

Det är inte lätt att uppbringa sådan här statistik med tanke på att motorerna sitter i båtar runtom hela vår planet.

 

D3 har mig veterligen inget att göra med det som drabbat D4 och D6 när det gäller kolvhaveri och insprutare däremot är t.ex kärvande VNT-turbo inte ovanligt.
D3 bygger på Volvos gamla 5-cylindriga bilmotor och som nu mer har slutat att tillverkas.
Men annars håller jag med, man skulle gärna vilja ha siffror på hur vanliga problemen är egentligen, jag känner flera som åker både D4 och D6 och som inte drabbats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnt tidigare har försökt hitta en VP-mek i Göteborgsregionen, som erbjuder inspektion av insprutarna på en D4. De jag har pratat med säger att de inte rekommenderar den åtgärden om motorn går normalt.

De hade inte heller hört att någon hade råkat ut för trasiga kolvar, som vi pratar om i tråden. Men den naturligtvis bero på att de får säga något.
Jag har haft kontakt med,

Wahlborgs Marina AB

Marinteknik Torslanda AB

Ringens Varv, Marstrand.

 

Känner någon till en firma i Göteborg som gör sådana inspektioner eller som har erfarenhet av problemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Som jag nämnt tidigare har försökt hitta en VP-mek i Göteborgsregionen, som erbjuder inspektion av insprutarna på en D4. De jag har pratat med säger att de inte rekommenderar den åtgärden om motorn går normalt.

De hade inte heller hört att någon hade råkat ut för trasiga kolvar, som vi pratar om i tråden. Men den naturligtvis bero på att de får säga något.
Jag har haft kontakt med,

Wahlborgs Marina AB

Marinteknik Torslanda AB

Ringens Varv, Marstrand.

 

Känner någon till en firma i Göteborg som gör sådana inspektioner eller som har erfarenhet av problemet?

 

Kolla med någon lastbils- eller entreprenadmaskinsverkstad. De behöver ju inte känna någon Pentaångest. Insprutarna bygger ju på samma princip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev anuba:

Som jag nämnt tidigare har försökt hitta en VP-mek i Göteborgsregionen, som erbjuder inspektion av insprutarna på en D4. De jag har pratat med säger att de inte rekommenderar den åtgärden om motorn går normalt.

Har hört samma. Tror dock att de kan plocka ur spridarna och kolla dem för en dyr peng om man specifikt ber dem göra det.

Min fundering, efter att mina meckar sagt som ovanstående, är hur det märks att maskinen börjar gå dåligt - och att det därmed finns skäl att kolla spridarna? Kan man som brukare märka det eller ser man det bara via ”vida” (eller vad det heter på VP-språk)? Om man är ute och kör och märker något, hur lång tid har man då på sig innan det skiter sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Har hört samma. Tror dock att de kan plocka ur spridarna och kolla dem för en dyr peng om man specifikt ber dem göra det.

Min fundering, efter att mina meckar sagt som ovanstående, är hur det märks att maskinen börjar gå dåligt - och att det därmed finns skäl att kolla spridarna? Kan man som brukare märka det eller ser man det bara via ”vida” (eller vad det heter på VP-språk)? Om man är ute och kör och märker något, hur lång tid har man då på sig innan det skiter sig?

Vid Ringens sade de att skulle kolla med jämna mellanrum att motorn varvar ut på sina 3600rpm. Isåfall är motorn ok och du har rätt propeller.
Enkelt va?😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...