Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bsundberg

Hjälp !! D4 Motorhaveri med oljetapp och grårök

Rekommendera Poster

2 hours ago, micke_102 said:

Jag fick 50% avdrag på en D4-07 Svedea XXL

Var det liknade typ av motorhaveri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bsundberg:

Var det liknade typ av motorhaveri?

2 spruckna kolvar, hål i den ena kolven och repa i cylindern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låntar tråden lite; är det svårt att kontrollera spridarna och hur ofta bör man göra det? Efter denna historia tänkte jag nog be mitt varv kolla dessa under vintern i förebyggande syfte. Har iofs en KAD-44 men även en sådan kan ju ta skada (om än lättare att renovera).

 

Motorn har idag gått 750h. Varvet gjorde en ventiljustering vid 400h ungefär. I övrigt normalservad med olja/filter varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MinbusNimbus:

Låntar tråden lite; är det svårt att kontrollera spridarna och hur ofta bör man göra det? Efter denna historia tänkte jag nog be mitt varv kolla dessa under vintern i förebyggande syfte. Har iofs en KAD-44 men även en sådan kan ju ta skada (om än lättare att renovera).

 

Motorn har idag gått 750h. Varvet gjorde en ventiljustering vid 400h ungefär. I övrigt normalservad med olja/filter varje år.

Du har andra spridare än vad som sitter på en commonrail. 750h då är den lagomt inkörd, inget som mig veterligt inträffar på 40 serien detta. På dina spridare sitter spännfjäder, när de tappat trycket krokar man om på nästa fjäder, sen är det utbytesspridare, går att spänna om två gånger. ganska enkelt att provtrycka dem liten kostnad men de tror jag inte du behöver förrän upp mot 1000 timmar. Oftast så brukar det lukta oförbränd diesel när de tappar tryck, du får då ingen dimma insprutad utan mer en stråle i cylindern. Din motor är det bästa som producerats för marin miljö. Ingen krånglande teknik.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Din motor är det bästa som producerats för marin miljö. Ingen krånglande teknik.

För min kunskapsuppbyggnad. Är inte 44 första generationen med massa elektronisk styrning som gav en del problem till skillnad från 42 och 43?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

För min kunskapsuppbyggnad. Är inte 44 första generationen med massa elektronisk styrning som gav en del problem till skillnad från 42 och 43?

Helt rätt, f.om 44 an blev det elektronisktstyrd bränslepump samt elektronisk fram back och gas. samt 4 ventiler per/cyl. Men den elektroniken är i sig inte jämförbar med dagens datastyrda motorer där man i princip behöver ha en dator för att byta oljefilter. ( Lite hårt kanske men snudd därpå ) 44 an är fortfarande en vanlig flinta diesel förutom bränslepumpen. Däremot vad jag uppfattat så börjar elektroniken styrbox till pumpen samt gas växlingsfunktion börjat fasas ut av VP sorgligt men en liten tillverkare orkar inte hålla stången hur länge som helst. Är ju hela 15 år sedan 300 an försvann, nu ska vi kasta ur den och köpa D serien hmmm kommer aldrig på fråga här iaf. Trevlig helg på dig Kane, hoppas ni har fint båtväder söderöver 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

Helt rätt, f.om 44 an blev det elektronisktstyrd bränslepump samt elektronisk fram back och gas. samt 4 ventiler per/cyl. Men den elektroniken är i sig inte jämförbar med dagens datastyrda motorer där man i princip behöver ha en dator för att byta oljefilter. ( Lite hårt kanske men snudd därpå ) 44 an är fortfarande en vanlig flinta diesel förutom bränslepumpen. Däremot vad jag uppfattat så börjar elektroniken styrbox till pumpen samt gas växlingsfunktion börjat fasas ut av VP sorgligt men en liten tillverkare orkar inte hålla stången hur länge som helst. Är ju hela 15 år sedan 300 an försvann, nu ska vi kasta ur den och köpa D serien hmmm kommer aldrig på fråga här iaf. Trevlig helg på dig Kane, hoppas ni har fint båtväder söderöver 👍

Tackar! Och detsamma!

Helgen ser riktigt lovande ut. Sol, varmt och lite vind. Men ni har väl liknande prognos?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kane:

Tackar! Och detsamma!

Helgen ser riktigt lovande ut. Sol, varmt och lite vind. Men ni har väl liknande prognos?

Imorgon heldag på siljan båten tankad idag gäller utnyttja dessa dagar, upptagning snart. Men blir snabb badat runt 15 grader. 😱

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-14 vid 14:51 skrev bsundberg:

Var det liknade typ av motorhaveri?

Hur har det gått för dig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering på hur det går. 

 

1. Jag lämnar jobbet till en Marina, kommer kosta runt 250-300tkr inkl material+jobb. 

2. Det är just nu längre leveranstid på Longblock. Inväntar leveransbesked. 

3. Motorluckan till motorrummet är ganska liten (ca 700mm bred), D4 kan ej lyftas ut med allt på (pumpar, filter mm). Funderar på två alternativ: Alt 1, plocka bort att runt blocket och sen lyfta blocket genom motorluckan. Alt 2 Montera ur durken på akterdäck inkl teak - detta är myyyyycket jobbigt, tar tid och jag förstör troligen Teaken. Ett tråkigt alternativ - hoppas Marinan kan utföra alt 1. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bsundberg:

1. Jag lämnar jobbet till en Marina, kommer kosta runt 250-300tkr inkl material+jobb. 

När jag först läste så trodde jag det var sekvensen du beskrev och tänkte både 250-300' och en jävla massa jobb men sen fattade jag. Är väl lite trögstartad på fm numer... 🤥.

Men 250-300', är det vettigt??? En sprillans D4-270 ligger med alla reglage och annat på 400' och du har ju bara problem med delar av motorn. Fast att lyfta och återmontera är väl en stor post?

(sitter med en D4-260 på 10 år och drygt 1000 timmar som också är svår att lyfta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, ChristerN said:

När jag först läste så trodde jag det var sekvensen du beskrev och tänkte både 250-300' och en jävla massa jobb men sen fattade jag. Är väl lite trögstartad på fm numer... 🤥.

Men 250-300', är det vettigt??? En sprillans D4-270 ligger med alla reglage och annat på 400' och du har ju bara problem med delar av motorn. Fast att lyfta och återmontera är väl en stor post?

(sitter med en D4-260 på 10 år och drygt 1000 timmar som också är svår att lyfta)

Jo det är sjuka pengar :( 

 

Funderar allvarligt på att göra jobbet själv med hjälp av en god vän som är mekaniker - om priset blir betydligt lägre. 

 

Utmaningen är att det är en hel del att tänka på , torrsättning (montera av drev), montera av allt runt blocket, lyfta ur/lyfta i block, återmontering av delar samt att få fram en truck/kranbil för lyften. 

 

Dessutom hittar jag inga vettiga priser på Longblock och blir inte klok på prissättningen (se länk nedan).  

 

Longblock 149tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746200-21-36068.aspx

Pantartikel (??) 45tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-3801701-longblockmotor.aspx

 

 

Samtidigt har jag fått pris på Longblock från OL Marin på 150tkr så jag fattar inte prissättningen från marinepartseurope. Nån annan som gör det? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev bsundberg:

Jo det är sjuka pengar :( 

 

Funderar allvarligt på att göra jobbet själv med hjälp av en god vän som är mekaniker - om priset blir betydligt lägre. 

 

Utmaningen är att det är en hel del att tänka på , torrsättning (montera av drev), montera av allt runt blocket, lyfta ur/lyfta i block, återmontering av delar samt att få fram en truck/kranbil för lyften. 

 

Dessutom hittar jag inga vettiga priser på Longblock och blir inte klok på prissättningen (se länk nedan).  

 

Longblock 149tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746200-21-36068.aspx

Pantartikel (??) 45tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-3801701-longblockmotor.aspx

 

 

Samtidigt har jag fått pris på Longblock från OL Marin på 150tkr så jag fattar inte prissättningen från marinepartseurope. Nån annan som gör det? 

 

Marinan som bytte vår motor i vintras berättade att de var det är pantsystem på longblock, de var tvingade att ligga ute med 40kkr tills dess att de skickat tillbaka det gamla blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bsundberg:

Uppdatering på hur det går. 

 

1. Jag lämnar jobbet till en Marina, kommer kosta runt 250-300tkr inkl material+jobb. 

2. Det är just nu längre leveranstid på Longblock. Inväntar leveransbesked. 

3. Motorluckan till motorrummet är ganska liten (ca 700mm bred), D4 kan ej lyftas ut med allt på (pumpar, filter mm). Funderar på två alternativ: Alt 1, plocka bort att runt blocket och sen lyfta blocket genom motorluckan. Alt 2 Montera ur durken på akterdäck inkl teak - detta är myyyyycket jobbigt, tar tid och jag förstör troligen Teaken. Ett tråkigt alternativ - hoppas Marinan kan utföra alt 1. 

Strippa motorn på allt onödigt så ni får kroppen ren med påbyggda tillbehör, lyft den sedan ur båten måste gå. Men detta jobb gör väl marinan skulle inte de göra allt för den penningen?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bsundberg:

Jo det är sjuka pengar :( 

 

Funderar allvarligt på att göra jobbet själv med hjälp av en god vän som är mekaniker - om priset blir betydligt lägre. 

 

Utmaningen är att det är en hel del att tänka på , torrsättning (montera av drev), montera av allt runt blocket, lyfta ur/lyfta i block, återmontering av delar samt att få fram en truck/kranbil för lyften. 

 

Dessutom hittar jag inga vettiga priser på Longblock och blir inte klok på prissättningen (se länk nedan).  

 

Longblock 149tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746200-21-36068.aspx

Pantartikel (??) 45tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-3801701-longblockmotor.aspx

 

 

Samtidigt har jag fått pris på Longblock från OL Marin på 150tkr så jag fattar inte prissättningen från marinepartseurope. Nån annan som gör det? 

 

Nej och det gör nog inte många, pentas gröna guld är motorerna kallade. Fruktansvärda reservdelspriser ej konkurrens utsatta, men nu börjar de bli det, de har levt länge på sitt goda namn, och flera varv har börjat fasa ut dem och monterar andra fabrikat. Detta för att stackars båtägare ska få tag på reservdelar till humana priser, och få tillgång till delar överhuvudtaget, då penta fasar ut delarna efter tio år. Och utan att strö salt i dina sår så D 4 eller D6 kommer jag aldrig köpa en båt med, Inte efter läst det du varit med om, nog för att motorerna är behäftade med problem, och det vet nog tillverkaren om. Och då kan man tycka de borde ha mer moderata reservdelspriser.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev kossor:

nog för att motorerna är behäftade med problem, och det vet nog tillverkaren om. Och då kan man tycka de borde ha mer moderata reservdelspriser.

Det är ju inte VP som sätter priserna, det är marknaden som gör det. Så länge vi kunder är så naiva att vi tror att kolv/fodersatsen är bättre om det står VP original i stället för ex-vis Mahle så kommer det att se ut som det gör. Att VP original inte är något annat än ex-vis Mahle i blå kartong är en helt annan sak.

 

Nä, vi får faktiskt skylla oss själva. Av någon anledning har jag använt mycket VP original, men även på min arbetsbänk börjar det dyka upp försändelser från ex-vis Olsson i Ellös. Numera kan ingen tycka att jag är illojal heller... 😎

 

Till TS: gör jobbet själv tillsammans med någon kompis. Du kommer att bli dubbelt belönad eftersom Du sparar en massa pengar och dessutom får Du lära Dig massor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Det är ju inte VP som sätter priserna, det är marknaden som gör det. Så länge vi kunder är så naiva att vi tror att kolv/fodersatsen är bättre om det står VP original i stället för ex-vis Mahle så kommer det att se ut som det gör. Att VP original inte är något annat än ex-vis Mahle i blå kartong är en helt annan sak.

 

Nä, vi får faktiskt skylla oss själva. Av någon anledning har jag använt mycket VP original, men även på min arbetsbänk börjar det dyka upp försändelser från ex-vis Olsson i Ellös. Numera kan ingen tycka att jag är illojal heller... 😎

 

Till TS: gör jobbet själv tillsammans med någon kompis. Du kommer att bli dubbelt belönad eftersom Du sparar en massa pengar och dessutom får Du lära Dig massor.

Håller med dig delvis, de motordelar som det gäller i detta fall, går inte att få tag på i piratdelar. Lika är det med mycket andra saker vad gäller reservdelar, det är tillverkat enkom för vp och återfinns ej någon annanstans. Ta kompressorn på kadarna den tillverkas i Japan men är mönsterskyddad av vp, så är det med mycket av det som tillverkas i Sverige en liten marknad och liten produktion enbart för tillverkarens egna produkter, så där finns ingen annan möjlighet än att välja original, och då till priser som vida överstiger all rimlig marginal. Det är lika på volvo entrepenad historiskt har det varit så att vi tillverkar en lastmaskin, då gör vi en egen växellåda med. Tillverkaren säger nu gör vi inga delar mer och vips är maskinen borta ur marknaden. I Europa få se växellåda gör inte bosch rexroth det jo då köper vi av dem, det vill säga delar finns till en enorm marknad och det går i princip alltid att få tag på reservdelar till bättre pris osv osv.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev kossor:

Håller med dig delvis, de motordelar som det gäller i detta fall, går inte att få tag på i piratdelar. Lika är det med mycket andra saker vad gäller reservdelar, det är tillverkat enkom för vp och återfinns ej någon annanstans.

 

I TS fall var det väl kolvhaveri och dessa finns ju, tack och lov, som pirat numera och mönsterskydd lever ju inte hur länge som helst.

 

I det längre perspektivet är väl lösningen på VPs beteende att köpa annat fabrikat på maskinen. Visst, en del vill prompt ha en Penta av olika skäl men vi får ju inte låta det gå in absurdum. I och för sig är det lättare sagt än gjort eftersom VP är obehagligt effektiva i att sälja in sina maskiner till båtbyggarna och då sitter vi i rävsaxen en tid framöver...🤑

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foto på kolv-skadan. 

Nytt longblock beställt (150tkr inkl moms, exkl spridare). 

 

Nån som har tips på vart man kan kolla spridarna orderntligt i Sthlm? Hört att Högdalens el och diesel är ett alternativ - finns fler?  

image.jpg

image (1).jpg

image (2).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Var det bara kolven som är kass? Varför byta block?

Torra foder i D serien, vid minsta skada i loppen så lär du borra. Penta har inga överdims kolvar, finns att tillgå kolvar pirat, men ingen penta verkstad monterar dem om det ej är original produkter. Därför måste man då byta blocket, till en orimlig kostnad. Penta håller på att prisa ut sig från marknaden. Många ledande varv monterar andra motorer idag p.ga orimliga kostnader från ovanstående. Torra foder lämnade de flesta tillverkare i början på 70 talet, så återgång till det är som att åka tillbaka till den tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Torra foder i D serien, vid minsta skada i loppen så lär du borra. Penta har inga överdims kolvar, finns att tillgå kolvar pirat, men ingen penta verkstad monterar dem om det ej är original produkter. Därför måste man då byta blocket, till en orimlig kostnad. Penta håller på att prisa ut sig från marknaden. Många ledande varv monterar andra motorer idag p.ga orimliga kostnader från ovanstående. Torra foder lämnade de flesta tillverkare i början på 70 talet, så återgång till det är som att åka tillbaka till den tiden.

Man skall hålla hårt i sin KAD44 har jag ju förstått. Nu får vi väl hoppas att den här historien med D4:an är ett undantagsfall men när det väl händer så blir man mörkrädd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför pratas det om Volvo Penta verkstad - Garantin är utgången!

Lämna till en motorskruvare för dieselmotorer som får dela den i sina beståndsdelar.

Skadan på kolven innebär inte nytt block. Har du tur är cylinderloppet oskadat, eller måste bara honas. Skulle blocket behöva borras, så är inte det så dyrt - och sen köp nya kolvar och balansera om veven.

Viktigt är däremot att förstå varför detta hände. Jag förstår inte hur ett spridar-fel skulle leda till detta. Mer kunskap härom efterfrågas från våra erfarna kolleger på forumet.

Kan det vara kylningen från den insprutade dieseln som saknas och överhettar kolven?

Eller är det oljesprut-kylningen under kolven som varit felmonterad/igensatt?

Torra foder är inget begrepp för mig, men antar att det är som alla GM-V8or att cylinderloppet är borrat direkt i blockets gods.

Om det var spridaren, vad skulle då gjorts och när?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Varför pratas det om Volvo Penta verkstad - Garantin är utgången!

Lämna till en motorskruvare för dieselmotorer som får dela den i sina beståndsdelar.

Skadan på kolven innebär inte nytt block. Har du tur är cylinderloppet oskadat, eller måste bara honas. Skulle blocket behöva borras, så är inte det så dyrt - och sen köp nya kolvar och balansera om veven.

Viktigt är däremot att förstå varför detta hände. Jag förstår inte hur ett spridar-fel skulle leda till detta. Mer kunskap härom efterfrågas från våra erfarna kolleger på forumet.

Kan det vara kylningen från den insprutade dieseln som saknas och överhettar kolven?

Eller är det oljesprut-kylningen under kolven som varit felmonterad/igensatt?

Torra foder är inget begrepp för mig, men antar att det är som alla GM-V8or att cylinderloppet är borrat direkt i blockets gods.

Om det var spridaren, vad skulle då gjorts och när?

Nja så lätt är det tyvärr inte.  

Garantin är utgången som ny motor ja, men nu ska den plockas ihop igen med nya delar, och då vill man ju göra rätt och inte fel, eller hur. 

Sedan har vi det problemet med nya motorer allt styrs av en data box, och plockar du ner denna motor så måste den in i datorn för nya värden. Här kommer nästa problem, du måste ha en penta verkstad som har tillgång till datorprogrammen. Det har du som penta dealer, men inte som ocertifierad verkstad. Pentas program är mönsterskyddade.

 

En modern commonrail motor har ett helt annat insprutningstryck än de gamla sugdieslarna, moderna motorer trycker in dieseln med ett tryck upp till 2000 bar, mot kanske en hederlig som ger 700 bar. Det höga trycket skall sönderdela dieselmolekylerna bättre så att förbränningen blir bättre. Missar då spridaren sin öppningstid eller att en spridarspets är lite defekt blir slutresultatet det som skett hål i kolven. 

Ja du har alldeles rätt våta foder är utbytbara det har de flesta tillverkare det var en revolution när det kom, blir det en skada i loppet eller motorn gått länge så knacka ur fodret och i med ett nytt, sen är motorn som ny igen. Torra foder för oss tillbaka till USA och v8 or och de lär man borra betydligt dyrare och krångligare än blöta foder, sedan överdim kolv.

Efter vad jag förstått så sker detta på D serien ibland det går att googla detta finns mycket skrivet både i världen och i sverige.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kossor!

Är det så att en del av spridaren skjuts ut mot kolven och skadar den eller skadas kolven av dieseln som sprutas med högt tryck mot den? Inte ett värmeproblem som jag tänkte?

Till bilbranschen har EU en lag som gör att en OEM inte kan konstruera in en monopolsituation för mer en ett par år för underhåll och reservdelar.

Jag arbetar i tågbranschen, där skulle vi inte i heller köpa något som kan hamna i en monopolställning - dock är det en liten marknad så ofta har vi bara 2-3 leverantörer på delar, men underhållet är öppen konkurrens.

Det låter på dig som VP har satt klorna i sina kunder på ett kortsiktigt sätt och att kunderna nu söker nya tillverkare på motorer. Detta är ju ett annat sätt för marknaden att återföra sina åsikter till tillverkaren.

Är det verkligen så att bara auktoriserade VP verkstäder har tillgång till mjukvara och dess verktyg?

Har denna information verkligen inte "läckt ut"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Tack Kossor!

Är det så att en del av spridaren skjuts ut mot kolven och skadar den eller skadas kolven av dieseln som sprutas med högt tryck mot den? Inte ett värmeproblem som jag tänkte?

Till bilbranschen har EU en lag som gör att en OEM inte kan konstruera in en monopolsituation för mer en ett par år för underhåll och reservdelar.

Jag arbetar i tågbranschen, där skulle vi inte i heller köpa något som kan hamna i en monopolställning - dock är det en liten marknad så ofta har vi bara 2-3 leverantörer på delar, men underhållet är öppen konkurrens.

Det låter på dig som VP har satt klorna i sina kunder på ett kortsiktigt sätt och att kunderna nu söker nya tillverkare på motorer. Detta är ju ett annat sätt för marknaden att återföra sina åsikter till tillverkaren.

Är det verkligen så att bara auktoriserade VP verkstäder har tillgång till mjukvara och dess verktyg?

Har denna information verkligen inte "läckt ut"?

Nja det jag hat lärt mig i de fall detta har hänt, händer ju på andra märken med inte enbart vp, så har dieseln sprutat in vid fel tidpunkt, eller så har spetsen varit defekt och skickat in en stråle istället. Så ja det höga trycket gör detta om systemet falerar. Angående mjukvara så kan jag inte med hundra säga att det är så i detta fallet, kanske finns någon här som kan konfirmera detta bestämt, dock vet jag att licens avgiften är rätt saftig, för att ha rättigheten. Kan ta ett paralell fall. Jag köpte 2017 en ny claas traktor efter mycket övervägande. Sex månader efter leverans deklarerar Svenska lantmännen att de ska sluta saluföra märket. Skit tänker jag då, hur blir det med service, inga problem blir svaret, vi får tag i mjukvara. Med facit i hand gick det inte så bra då claas har mönsterskydd på mjukvaran och bestämmer vem som ska ha vad. Summa summarum ledde detta till att den mjukvara de hade den hade de, men uppdateringar samt maskiner som är sålda efter utfasningen kan de ej ordna till. Skulle tro det är lika på vp sidan, på entrepenadsidan är det på detta vis iaf. På bilsidan råder helt andra riktlinjer. En ny motor till en case på 150 hk sexcyllar ligger väl ett utbyte komplett på runt 200 sek, det är skillnad mot vps prisbild, folk kan inte betala en halv miljon för en motor i en daycruiser sen när den går sönder kostar delarna nästan lika mycket, då vänder man sig till andra alternativ och det finns andra alternativ. Att prisa ut sig har sitt pris. Till de i min bekantskapskrets säger jag var rädd om eran gamla motor den kan vem som helst laga, de nya motorerna är att likställa med en dator, mekaniken är som den gamla men du får den inte att gå utan en dator, detta kommer leda till problem längre fram. 

För att förstå hur känsliga systemen är kan jag förtälja en händelse för tiotalet år sedan. Då åkte vi case ih på gården, på fredagskvällen hade vi ställt iordning för slåtter lö morgon. På natten drog ett rejält åskväder fram, med blåst och regn. Lö morgon äntrade jag traktorn och skulle köra ur maskinhallen, traktorn spann som vanligt smög ut på gårdsplanen och la i automatläge på växellådan, tryckte på med gasen men hur mycket jag än varvade motorn gick traktorn bara i 1,25 km. Fick tag i telefonen och ringde kompisen som dessutom servar detta märke. Förklarade vad som skedde, hmm blev svaret slog du ifrån huvudströmbrytaren igår kväll? Näe de gjorde jag nog inte, ok då har åskan slagit ur programvaran, jag kommer över till dig, med sig hade kompisen en lap och mobiltelefon ringde upp österrike tjoppade ner telefon i datorn in med pluggen i intaget på traktorn, det surrade och tog väl tio minuter en kvart, kompisen la på luren drog ur pluggen startade och allt funkade som vanligt. Ja det spelar ingen roll hur duktig du är på att skruva har du inte en IT tekniker med program funkar inget ändå, sorgligt anser jag.

Redigerad av kossor
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj - jag som hade gått och blivit dieselfreak och även VP-vän!!?

Då är det helt annorlunda för V8-bensinarna, där är marknaden överöst med eftermarknadselektronik som en mekare som jag kan bulta på och köra iväg. Dessutom med mer kraft och mindre förbrukning, troligen på bekostnad av avgasrening.

Tack Kossor, detta var ett uppvaknande som gör att jag och de jag känner inte köper D3-D6.

Ja, jag kommer att vårda min KAD42P-A ömt. Och det känns som om man kan laga och serva den  ytterligare 20 år. Dessutom billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Oj - jag som hade gått och blivit dieselfreak och även VP-vän!!?

Då är det helt annorlunda för V8-bensinarna, där är marknaden överöst med eftermarknadselektronik som en mekare som jag kan bulta på och köra iväg. Dessutom med mer kraft och mindre förbrukning, troligen på bekostnad av avgasrening.

Tack Kossor, detta var ett uppvaknande som gör att jag och de jag känner inte köper D3-D6.

Ja, jag kommer att vårda min KAD42P-A ömt. Och det känns som om man kan laga och serva den  ytterligare 20 år. Dessutom billigt!

Ja men du gör rätt i och gilla diesel det är bra grejor, sen är inte vps motor direkt dålig, den är bra. Det är vps ovilja att ta fram reservdelar till motorer som skjutit och detta leder till att enskilda individer får betala fruktansvärda kostnader då även prissättningen på delar är i mitt tycke hutlösa. Vi får hoppas att vp lyssnar till sina kunder och löser de problem som uppstår med att ha reservdelar, så man slipper som i detta fall köpa ett helt block. Man ska inte ruinera sina kunder då man redan tagit bra betalt för motorn en gång. Risken som jag ser det är att man till slut får sälja betydligt mindre volymer, och så är hjulet igång mindre volymer mindre delar mindre lönsamhet osv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Är det verkligen så att bara auktoriserade VP verkstäder har tillgång till mjukvara och dess verktyg?

Ja, så har jag hört från de som är och har velat bli VP-service-ställen. Och, som @kossor säger så betalar de som har tillgång till mjukvaran en rejäl slant.

När mjukvaran till bilar fick sina regleringar var det just bara bilarna som reglerades, inga andra fordon vad jag vet. Vet inte hur det är tex med lastbilar som jag tror inte omfattas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...