Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bsundberg

Hjälp !! D4 Motorhaveri med oljetapp och grårök

Rekommendera Poster

Hej,



Idag på väg in till Sandhamn låg jag i 23 knop/2800rpm när SB motor plötsligt tappade varvtal till 2000-2500rpm. Jag kände tappet direkt och slog genast ner till 1200rpm, testade kort att värva upp lite men kände att nåt var fel och slog då av SB motor. Öppnade direkt motorluckan (försiktigt) och det kom en hel del grå rök från motorrummet samt att oljesprut syntes på sidan av motorn.

Inne i hamn märkte jag att jag tappat olja, oljastickan tom. Olja har sprutat ut nånstans från sidan av motorn (den sida där vevhusfiltret sitter). Uppskattar att ca 1 liter olja har läckt/sprutat ut. Dock kunde jag fylla på 3,5L olja tills det visar korrekt på stickan.


En kompis som bad mig filma när jag kort startar motorn så han kan höra hur den låter. Jag tog av oljepåfyllnadslocket vid starten och därifrån kom grårök ut direkt när jag startade.
Länk till den filmen: https://photos.app.goo.gl/McC2syAXJrHuS5eT8

Har även en film där jag försöker visa var oljan sprutat ut. Länk: https://photos.app.goo.gl/Cu2DTh4WgLS8xaVr8

Ska försöka få tag i verkstad i sthlm för att få en diagnos/reparation. Nån som har tips på bra verkstad nära centrala sthlm/Mälaren?

Någon som har en känsla för vad som hänt och vad som krävs för att reparera?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt trist.

 

Kolla med Mareco i Skurusundet eller Micab vid Gåshaga. Alt Sune Carlssons varv ute vid Saltsjöbaden 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bsundberg:

Hej,



Idag på väg in till Sandhamn låg jag i 23 knop/2800rpm när SB motor plötsligt tappade varvtal till 2000-2500rpm. Jag kände tappet direkt och slog genast ner till 1200rpm, testade kort att värva upp lite men kände att nåt var fel och slog då av SB motor. Öppnade direkt motorluckan (försiktigt) och det kom en hel del grå rök från motorrummet samt att oljesprut syntes på sidan av motorn.

Inne i hamn märkte jag att jag tappat olja, oljastickan tom. Olja har sprutat ut nånstans från sidan av motorn (den sida där vevhusfiltret sitter). Uppskattar att ca 1 liter olja har läckt/sprutat ut. Dock kunde jag fylla på 3,5L olja tills det visar korrekt på stickan.


En kompis som bad mig filma när jag kort startar motorn så han kan höra hur den låter. Jag tog av oljepåfyllnadslocket vid starten och därifrån kom grårök ut direkt när jag startade.
Länk till den filmen: https://photos.app.goo.gl/McC2syAXJrHuS5eT8

Har även en film där jag försöker visa var oljan sprutat ut. Länk: https://photos.app.goo.gl/Cu2DTh4WgLS8xaVr8

Ska försöka få tag i verkstad i sthlm för att få en diagnos/reparation. Nån som har tips på bra verkstad nära centrala sthlm/Mälaren?

Någon som har en känsla för vad som hänt och vad som krävs för att reparera?
 

Övertryck i tråget så oljan trycker ut brukar betyda att kompressionen går ner via en cylinder. Orsaken brukar bero på kolvringsbrott eller skärning, eller rasad ventil som slagit hål i kolv.  Är det skärning på de motorerna åker du på att byta hela blocket är torra foder i de motorerna  inga överdimensionskolvar finns  heller att tillgå. Men man måste på plats genomsöka vad som skett, jag kan bara anta med vilda gissningar vad som skett efter din film. Tråkigt för dig iaf. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara skärning när den trots allt startade?

 

Pratade precis med OL marin på Pampas Marina och han antydde ungefär det du säger :( Ska lämna båten där idag för kompressionstest.

 

Har ingen maskinskada på försäkringen :( :( Antar det här kommer dra iväg. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bsundberg:

Kan det vara skärning när den trots allt startade?

 

Pratade precis med OL marin på Pampas Marina och han antydde ungefär det du säger :( Ska lämna båten där idag för kompressionstest.

 

Har ingen maskinskada på försäkringen :( :( Antar det här kommer dra iväg. 

 

 

 

Ja det kan det vara, motorn går ju på de oskadade cylindrarna. Ja ett nytt block ligger nog på runt 100 :- tusen sen tillkommer ju allt annat. Förstår det är surt detta. Kad motorerna har blöta foder och de är bara att pressa ur sedan en ny kolv och det funkar igen. Dina motorer har torra foder och blocket är skrot om de skär. Vill du kan jag sondera runt om det finns något beggat block att tillgå, om detta nu är felet skärning vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, kolla gärna det låter ju som nytt block behövs. Lämnar som sagt båten på OL Marin idag och hoppas dom kan göra komp.test i dagarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om man kan kompressionstesta D4 direkt på glödstiften eller måste man gå via ventilerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bsundberg:

Hej,



Idag på väg in till Sandhamn låg jag i 23 knop/2800rpm när SB motor plötsligt tappade varvtal till 2000-2500rpm. Jag kände tappet direkt och slog genast ner till 1200rpm, testade kort att värva upp lite men kände att nåt var fel och slog då av SB motor. Öppnade direkt motorluckan (försiktigt) och det kom en hel del grå rök från motorrummet samt att oljesprut syntes på sidan av motorn.

Inne i hamn märkte jag att jag tappat olja, oljastickan tom. Olja har sprutat ut nånstans från sidan av motorn (den sida där vevhusfiltret sitter). Uppskattar att ca 1 liter olja har läckt/sprutat ut. Dock kunde jag fylla på 3,5L olja tills det visar korrekt på stickan.


En kompis som bad mig filma när jag kort startar motorn så han kan höra hur den låter. Jag tog av oljepåfyllnadslocket vid starten och därifrån kom grårök ut direkt när jag startade.
Länk till den filmen: https://photos.app.goo.gl/McC2syAXJrHuS5eT8

Har även en film där jag försöker visa var oljan sprutat ut. Länk: https://photos.app.goo.gl/Cu2DTh4WgLS8xaVr8

Ska försöka få tag i verkstad i sthlm för att få en diagnos/reparation. Nån som har tips på bra verkstad nära centrala sthlm/Mälaren?

Någon som har en känsla för vad som hänt och vad som krävs för att reparera?
 

Du har fått hål i en kolv, förmodligen pga en dålig spridare. Övertrycket i vevhuset trycker ut olja via vevhusventilationensfiltret. Jag råkade ut för exakt samma sak förra året med 2 spräckta kolvar varav hål i den ena kolven. Nytt långblock kostar ca 140000 plus arbete... 

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev micke_102:

Du har fått hål i en kolv, förmodligen pga en dålig spridare. Övertrycket i vevhuset trycker ut olja via vevhusventilationensfiltret. Jag råkade ut för exakt samma sak förra året med 2 spräckta kolvar. 

Hur märker man om man har en dålig spridare? Märks det ens?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det ju vara, men det kan lika gärna vara kolvringarna som kossor skrivit. I viket fall så är det en kostsam operation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev micke_102:

Du har fått hål i en kolv, förmodligen pga en dålig spridare. Övertrycket i vevhuset trycker ut olja via vevhusventilationensfiltret. Jag råkade ut för exakt samma sak förra året med 2 spräckta kolvar. 

Bara en nyfiken fråga. Hur gör man för att undvika det här problemet?

Har själv en 14 år gammal D4?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev anuba:

Bara en nyfiken fråga. Hur gör man för att undvika det här problemet?

Har själv en 14 år gammal D4?

Man köper ingen D serie från Penta!🙈

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Gripen72:

Så kan det ju vara, men det kan lika gärna vara kolvringarna som kossor skrivit. I viket fall så är det en kostsam operation.

Hål i kolv pga av dålig spridare är relativt vanligt fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Man köper ingen D serie från Penta!🙈

Ett alternativ 😝

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev anuba:

Bara en nyfiken fråga. Hur gör man för att undvika det här problemet?

Har själv en 14 år gammal D4?

Ta ur och lämna spridarna på provtryckning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

Övertryck i tråget så oljan trycker ut brukar betyda att kompressionen går ner via en cylinder. Orsaken brukar bero på kolvringsbrott eller skärning, eller rasad ventil som slagit hål i kolv.  Är det skärning på de motorerna åker du på att byta hela blocket är torra foder i de motorerna  inga överdimensionskolvar finns  heller att tillgå. Men man måste på plats genomsöka vad som skett, jag kan bara anta med vilda gissningar vad som skett efter din film. Tråkigt för dig iaf. 

Jodå, det finns överdimensionskolvar hos slp.se

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Bara en nyfiken fråga. Hur gör man för att undvika det här problemet?

Har själv en 14 år gammal D4?

Vanligt problem är att man fyller för mycket olja. Håll dig runt min-strecket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vanligt är denna typ av ras? Man har ju hört att marindieslar skall vara "skottsäkra" så länge de servras och underhålls enligt plan. Samt att man kör förståndigt, låter motorn nå arbetstemperatur innan högre varv och omvänt inte stänga av motorn vid max arbetstemp osv.

 

Eller är det (K)AD serien som är mer säker i det avseendet? Hur kan det i sådana fall skilja så mycket på D4 vs KAD? Vet iofs att D4 inte är en "äkta" marindiesel men det är ju ändå VP tänker jag. Eller är man naiv?

 

Har ju även hört skräckhistorier om D3:an men D6 verkar vara bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en mekaniker som är otroligt kunnig på lastbilsmotorer. Han menar att han troligen kan byta kolvar och spridare mm (om väggarna är felfria). Behöver såklart först titta i motorn med kamera för att ser hur kolvarna och väggarna är ut. Han är sjukt kunnig och dessutom en mycket nära vän som jag lita på till 100%, så jag lutar åt att lyfta ut motorn och lämna den till honom för kolvbylten mm. Blir billigare :). 

 

Ska få en offert från marinan, det blir intressant som jämförelse. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bsundberg:

Har en mekaniker som är otroligt kunnig på lastbilsmotorer. Han menar att han troligen kan byta kolvar och spridare mm (om väggarna är felfria). Behöver såklart först titta i motorn med kamera för att ser hur kolvarna och väggarna är ut. Han är sjukt kunnig och dessutom en mycket nära vän som jag lita på till 100%, så jag lutar åt att lyfta ut motorn och lämna den till honom för kolvbylten mm. Blir billigare :). 

 

Ska få en offert från marinan, det blir intressant som jämförelse. 

Lycka till hoppas loppen klarat sig utan skador, uppdatera oss gärna med hur det går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Hur vanligt är denna typ av ras? Man har ju hört att marindieslar skall vara "skottsäkra" så länge de servras och underhålls enligt plan. Samt att man kör förståndigt, låter motorn nå arbetstemperatur innan högre varv och omvänt inte stänga av motorn vid max arbetstemp osv.

 

Eller är det (K)AD serien som är mer säker i det avseendet? Hur kan det i sådana fall skilja så mycket på D4 vs KAD? Vet iofs att D4 inte är en "äkta" marindiesel men det är ju ändå VP tänker jag. Eller är man naiv?

 

Har ju även hört skräckhistorier om D3:an men D6 verkar vara bättre?

Rent generellt är väl inte det ena bättre än det andra, alla maskiner har sina akilleshälar. Det som mest skiljer D serien från flinta motorer dvs kadarna är ju hur de är uppbyggda. I en kad kan du byta foder rätt enkelt om det blir skador i loppen, det går inte på D serien då de är torra. Att konstruera en motor som man gjorde på 60 talet med torra foder är inte snyggt, att behöva köpa ett nytt block för 140 tusen p.ga en skärning är vansinne i mina ögon. Sedan styrs ju de nya motorerna via dator och elektronikbox, just detta ställer till det då man inte på ett enkelt vis kan åtgärda problem som uppstår utan att koppla upp motorn. Det är alltså lättare att ha en fred flinta som du justerar och reparerar enkelt för långvarig drift. Gamla motorer är ju ofta beprövade och uppdaterade under lång tid med mycket gods, kaden är ju en blyklump tung och otymplig med tanke på det  effektuttag som är på dessa. Idag tar du ju ut enormt mycket effekt räknat på motorns slagvolym, mera effekt risk för större skador och lättare ras. Jag är inte för elektronik på sjön det ställer och kommer ställa till problem i framtiden. Försvinner sedan elektroniken är det bara skrota motorn tyvärr hur fräsch den än må vara. På traktorsidan där jag dagligen jobbat med maskiner i drift har det på de äldre elektroniskt styrda maskiner börjat försvinna styrboxar, vilket leder till skrotning. D4 och D6 är ju industrimotorer jämfört med D3 som kommer från bilindustrin, och där är stor skillnad i hållbarhet. När volvo köpte 33% av tyska deutz så föddes ju D serien ett par år senare, och kad 300 försvann. Detta p.ga att det inte gick att komma vidare i hästkrafts löpet med starkare motorer och mer effekt på kadarna. Personligen skulle jag inte köpa en D serie av något slag, och det är min personliga åsikt. Det är för mycket krångel och mickel med motorerna både på sjösidan och på entrepenadsidan med dem, de återfinns i liknande form på land med. Sedan kan man ju diskutera pentas prissättning på enheterna de ligger långt över konkurrenterna, och så mycket bättre är de inte för att de är grönmålade. Många båtfabrikat som under lång tid monterat vp har ju idag andra märken nersänkta i maskinrummen, och bara det borde ju peka på utveckling prissättning samt hållandetid för reservdelar, svajar hos penta. På kadsidan börjar nu delarna fasas ut i ökad takt vilket är helt ofattbart att man gör så, 300 an försvann för 15 år sedan och nu försvinner delarna, och det är väsentliga delar för motorns funktion. Att köpa en D6a för 700 tusen och efter 15 år finns inte delarna att tillgå nja så mycket vp nörd kommer jag inte bli så jag går på det. Med andra ord är det för små volymer som kommer ut, tittar vi på FPT så tillverkar de någon miljon motorer om året, stora serier lång tillgång på delar. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

inga överdimensionskolvar finns  heller att tillgå.

Hörde för någon vecka sedan av en bekant i "kolvsvängen" att två tillverkare av kolvar har kikat på marknaden för överdimensionskolvar till D4/D6. Hoppas att det blir verklighet. Det är ju komplett vansinne att skrota blocket om det räcker att hona/borra.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Volvo_Penta:

Hörde för någon vecka sedan av en bekant i "kolvsvängen" att två tillverkare av kolvar har kikat på marknaden för överdimensionskolvar till D4/D6. Hoppas att det blir verklighet. Det är ju komplett vansinne att skrota blocket om det räcker att hona/borra.

Man kan ju undra varför VP ej kommit på den tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev kossor:

Man kan ju undra varför VP ej kommit på den tanken.

Kanske gjort bedömningen att det inte behövts, och troligen missbedömt kvalitén.

 

Jag minns ett resonemang när D6:an var under slutfasen innan lansering, en VP-chef var då fundersam om de nya motorerna verkligen behövde leva lika länge som 41:orna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Volvo_Penta:

Kanske gjort bedömningen att det inte behövts, och troligen missbedömt kvalitén.

 

Jag minns ett resonemang när D6:an var under slutfasen innan lansering, en VP-chef var då fundersam om de nya motorerna verkligen behövde leva lika länge som 41:orna.

De behöver leva dubbelt så lång tid med tanke på prissättningen 🙈

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Kanske gjort bedömningen att det inte behövts, och troligen missbedömt kvalitén.

 

Jag minns ett resonemang när D6:an var under slutfasen innan lansering, en VP-chef var då fundersam om de nya motorerna verkligen behövde leva lika länge som 41:orna.

Nej, då tjänar man ju inga pengar. Varje gång jag byter glödlampor (vilket sker oroväckande ofta) så har jag denna i åtanke:

 

https://www.centennialbulb.org/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Rent generellt är väl inte det ena bättre än det andra, alla maskiner har sina akilleshälar. Det som mest skiljer D serien från flinta motorer dvs kadarna är ju hur de är uppbyggda. I en kad kan du byta foder rätt enkelt om det blir skador i loppen, det går inte på D serien då de är torra. Att konstruera en motor som man gjorde på 60 talet med torra foder är inte snyggt, att behöva köpa ett nytt block för 140 tusen p.ga en skärning är vansinne i mina ögon. Sedan styrs ju de nya motorerna via dator och elektronikbox, just detta ställer till det då man inte på ett enkelt vis kan åtgärda problem som uppstår utan att koppla upp motorn. Det är alltså lättare att ha en fred flinta som du justerar och reparerar enkelt för långvarig drift. Gamla motorer är ju ofta beprövade och uppdaterade under lång tid med mycket gods, kaden är ju en blyklump tung och otymplig med tanke på det  effektuttag som är på dessa. Idag tar du ju ut enormt mycket effekt räknat på motorns slagvolym, mera effekt risk för större skador och lättare ras. Jag är inte för elektronik på sjön det ställer och kommer ställa till problem i framtiden. Försvinner sedan elektroniken är det bara skrota motorn tyvärr hur fräsch den än må vara. På traktorsidan där jag dagligen jobbat med maskiner i drift har det på de äldre elektroniskt styrda maskiner börjat försvinna styrboxar, vilket leder till skrotning. D4 och D6 är ju industrimotorer jämfört med D3 som kommer från bilindustrin, och där är stor skillnad i hållbarhet. När volvo köpte 33% av tyska deutz så föddes ju D serien ett par år senare, och kad 300 försvann. Detta p.ga att det inte gick att komma vidare i hästkrafts löpet med starkare motorer och mer effekt på kadarna. Personligen skulle jag inte köpa en D serie av något slag, och det är min personliga åsikt. Det är för mycket krångel och mickel med motorerna både på sjösidan och på entrepenadsidan med dem, de återfinns i liknande form på land med. Sedan kan man ju diskutera pentas prissättning på enheterna de ligger långt över konkurrenterna, och så mycket bättre är de inte för att de är grönmålade. Många båtfabrikat som under lång tid monterat vp har ju idag andra märken nersänkta i maskinrummen, och bara det borde ju peka på utveckling prissättning samt hållandetid för reservdelar, svajar hos penta. På kadsidan börjar nu delarna fasas ut i ökad takt vilket är helt ofattbart att man gör så, 300 an försvann för 15 år sedan och nu försvinner delarna, och det är väsentliga delar för motorns funktion. Att köpa en D6a för 700 tusen och efter 15 år finns inte delarna att tillgå nja så mycket vp nörd kommer jag inte bli så jag går på det. Med andra ord är det för små volymer som kommer ut, tittar vi på FPT så tillverkar de någon miljon motorer om året, stora serier lång tillgång på delar. 

Hej

Volvo Pentas D4 och D6 i marinmontage i fritidsbåtar har inget gemensamt med D motorer i entprenadmaskiner. Marinmotorerna görs i Vara. D motorerna i enprenadmaskiner är i grunden Deutz, dessa finns också som marinmotorer för yrkesbruk och då inte med alls samma effektuttag.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Volvo Pentas D4 och D6 i marinmontage i fritidsbåtar har inget gemensamt med D motorer i entprenadmaskiner. Marinmotorerna görs i Vara. D motorerna i enprenadmaskiner är i grunden Deutz, dessa finns också som marinmotorer för yrkesbruk och då inte med alls samma effektuttag.

Hälsningar Ove

I den frågan håller jag def inte med dig tyvärr. Bearbetning och ihopmontering sker säkert i Vara men grundkonstruktion och gjutning är i grunden från Deutz. Finns inte en sportmössa att VP har tagit fram en hel motor som är svenskproducerad för så små volymer som detta handlar om Inte ens Massey Fergusson hade råd att ensam ta fram en steg fyra motor och då pratar vi volymer.

                               // Hälsningar Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Kossor” (Peter) du har fel när du påstår att man måste byta motorblocken på D4/D6 eftersom det inte finns överdimensionskolvar. SLP i Norsborg erbjuder kolvsatser till D4/D6 och ett hundratal av dessa motorer är redan renoverade med SLP’s överdimensionskolvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...