Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
btunemalm

Evinrude 30 hk 1990 startar ej

Rekommendera Poster

Har en Evinrude 30hk 1990 som inte startar.

  • Puffar till av tändgas och primer, tillräckligt för att startmotorn slår av men inte mer.
  • Startmotorn fungerar bra.
  • Gnista på båda tändstiften (ej bytt stiften).
  • Bränslepumpen pumpar bra (öppnad och rengjord) och flottörhuset fylls på normalt.
  • Kollat flottörens läge och nål och de verkar bra.
  • Rengjort förgasare med ultraljud (på verkstad).
  • Kollat slangar och kablar.
  • Kabeln till tempgivaren på motorblocket är inte kopplad.
  • Svart/gul till stoppknapp hänger lös och isolerad.
  • Packningar är inte bytta, men är heller inte spruckna eller trasiga.

Vad kan jag göra mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-10 vid 08:46 skrev btunemalm:

Har en Evinrude 30hk 1990 som inte startar.

  • Puffar till av tändgas och primer, tillräckligt för att startmotorn slår av men inte mer.
  • Startmotorn fungerar bra.
  • Gnista på båda tändstiften (ej bytt stiften).
  • Bränslepumpen pumpar bra (öppnad och rengjord) och flottörhuset fylls på normalt.
  • Kollat flottörens läge och nål och de verkar bra.
  • Rengjort förgasare med ultraljud (på verkstad).
  • Kollat slangar och kablar.
  • Kabeln till tempgivaren på motorblocket är inte kopplad.
  • Svart/gul till stoppknapp hänger lös och isolerad.
  • Packningar är inte bytta, men är heller inte spruckna eller trasiga.

Vad kan jag göra mer?

 

Har du gjort kompressionstest? Hur ser stiften ut efter startförsök med primning? de borde vara blöta efter upprepade startförsök om det finns bensin i flottörhuset och munstyckena i förgasaren är rena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter felsökning av min Evinrude och hittar lite konstiga kopplingar. Det gäller visserligen likriktaren, men jag undrar om det är rätt kopplat inom den röda ringen. Och kan denna koppling göra att motorn inte startar?

20200714_111524_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha hjälp så tycker att det är rimligt att du till att börja med svarar på @Craycoat frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat kompressionen men det är bra sug i förgasaren.

Flottören fylls med bensin.

Bränslepumpen är renoverad.

Nya tändstift, ny primerpump, nya slangar.

Tändstiften är lite blöta, men jag tycker det borde varit mer. 

Det kommer rök ur avgasröret när den går med startmotor.

Den tänder till med primer och startar nästan om jag chokar med handen.

Startgas ger en liten puff.

Handen blir rejält blöt av bensin när jag håller för insuget.

Men jag har aldrig fått den att starta.

Den tänder så pass att startmotorn slår av sen dör den.

 

Kan ett byte/felmontering av impeller förhindra att den startar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev btunemalm:

Jag har inte testat kompressionen men det är bra sug i förgasaren.

Flottören fylls med bensin.

Bränslepumpen är renoverad.

Nya tändstift, ny primerpump, nya slangar.

Tändstiften är lite blöta, men jag tycker det borde varit mer. 

Det kommer rök ur avgasröret när den går med startmotor.

Den tänder till med primer och startar nästan om jag chokar med handen.

Startgas ger en liten puff.

Handen blir rejält blöt av bensin när jag håller för insuget.

Men jag har aldrig fått den att starta.

Den tänder så pass att startmotorn slår av sen dör den.

 

Kan ett byte/felmontering av impeller förhindra att den startar?

Nej, felmonterad impeller behöver du inte oroa dig för att det har någon koppling till att motorn inte startar. Den sitter förvisso på drivaxeln som alltid snurrar med motorn, men eftersom din startmotor orkar dra runt allt så verkar det inte som att impellern gör något större motstånd. Jag skulle gissa att felet beror på någon av de sakerna du redan har felsökt. Gnista finns, men är den tillräcklig för att antända bensinblandningen (den ska klara av att hoppa minst 7mm)? Blev alla munstycken i förgasaren rena vid ultraljudstvätten? Det brukar finnas lågfartsmunstycken som är trånga och lätt sätts igen, spruta in förgasarrent i dessa och se om det kommer ut någonstans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Är tändningen rätt inställd eller får du gnista i helt fel tidpunkt ?

Håller med om att det verkar så. Nedan en förklaring till hur tändningen skall röra sig under gaspådrag. Kolla ett detta verkar stämma.

 

Generellt funkar 2-takt utombordare vid gaspådrag så att :

 

1. Det första som händer från tomgång är att tändförställningen ökas. Vanligen gör detta mekaniskt genom att "tändplattan" som sitter under svänghjulet och på vilken triggers för tändningen sitter vrids moturs (motorn roterar medurs). Så är det på din motor. Varvet börjar nu öka.  

 

2. Efter att tändförställningen ökat ett antal grader börjar spjällen i förgasarna att öppna mer, samtidigt som tändförställningen fortsätter öka.

 

3. Tändförställningen når sitt max och skall inte tillåtas öka mer efter detta. Det finns en stoppskruv med låsmutter för detta justera max förställning. 

 

4. Gasspjällen i förgasarna fortsätter att öppna tills de är horisontella.

 

Rör inga inställningar utan kolla efter om det är något som inte rör sig som det skall. 

Ibland kan det vara så att motorn måste går för att rörelsen i länkaget för förställningen ska bli korrekt. Magneterna i svänghjulet "drar" då med sig länkaget så att det vilar mot sitt stoppläge, som kan vara reglerbart med gaspådraget eller skruven för max förställning.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte motorn bli väldigt blöt av bensin och 2takts olja efter så många startförsök om feltajmad gnista var problemet? Jag lutar fortfarande åt att problemet ligger i bränsletillförseln.


Prova vad som händer om du snapsar förgasarna istället för startspray, det brukar ge lite längre effekt. Då borde motorn starta några sekunder. Om den går så vet du vad som saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Dum fundering kanske men det är inte så att tändningen blivit "felvänd" vid allt pyssel? Så ena tändstiftet får gnista när det andra skulle haft och tvärtom. Med både gnista och så pass mycket bränsle borde den ju gå mer än ett varv på egen hand vid något tillfälle... 

På en Johnson 50hk 96:a vi hade kunde man prime:a/chocka manuellt med ett litet rött(?) vred på sidan av motorblocket. Vet inte om det ser ut så på din motor men jag kunde få den att gå genom att "gasa" lagom där när mina förgasare var fulla med 5 år gammal ihopkladdad bensin-oljeblandning som inte ville samarbeta. På så vis kunde jag bekräfta att bytet av cdi-box jag gjort precis innan var korrekt och jag fick ge mig på att tömma förgasarna på diverse klet istället. 30 minuter senare gick den som vanligt igen. 

DSC_8386 (3) - kopia.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att kompressionen på ena cylindern år dålig. Funderar på hur jag ska gå vidare.

Tack för era tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat så att bypasspackningen är hel? Den var trasig på min Evinrude 30hk och gav dålig kompression på ena cylindern. Visserligen gick motorn igång men den gick kasst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...