Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Primerpump till en 4hk 4-taktare

Rekommendera Poster

Hej, 

jag har e Yamaha 4hk 4-taktsmotor. Det verkar som bensinen dunstar mellan gångerna vi använder den så att man innan varje start får skapa övertryck via tanklocket. Är det någon som monterat en primepump mellan tank och förgasare?

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har lös tank brukar man väl pumpa på gummiblåsan på slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i detta fall så kör vi med den inbyggda tanken. Hade vi kört med en extern tank hade detta varit ett icke-problem.

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev wahlis:

Fast i detta fall så kör vi med den inbyggda tanken. Hade vi kört med en extern tank hade detta varit ett icke-problem.

/Wahlis 

Låter konstigt för Newton, gubben med tyngdlagen, borde ju fixa det åt dej i så fall. Finns det något filter att byta eller slangkrök att räta ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kikade på motorn idag så verkar den lägsta punkten vara utloppet för tanken sedan gör slangen en s-sväng upp till filtret och bränslepumpen vilket skulle kunna ha viss inverkan, det kan ju också vara otätt så att bensin dunstar över tid i systemet.

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev wahlis:

När jag kikade på motorn idag så verkar den lägsta punkten vara utloppet för tanken sedan gör slangen en s-sväng upp till filtret och bränslepumpen vilket skulle kunna ha viss inverkan, det kan ju också vara otätt så att bensin dunstar över tid i systemet.

 

/Wahlis 

Om du har bränslepump på motorn så är nivåerna inte avgörande, om grejerna fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...