Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sirek

Köp av första båt för hela familjen

Rekommendera Poster

Hej alla!

Vi är på gång att ta första klivet in i havets värld, men har svårt att hitta vad vi vill/behöver ha.

Familjen består av 2 vuxna och 3 barn.

Jag har själv spenderat semestrarna under min uppväxt på Östersjön i olika båtar, men övriga i familjen är inte sjövana.

 

Så, vi är på jakt efter en båt där hela familjen kan sova bra, vad jag snokat fram så borde de gå åt en båt runt 30 fot, och gärna med akterruff om barnen vill vara för sig själva.  

Inga krav på hastigheter. 

Vår budget ligger på max 200.000 kr 

 

Vilka båtar borde jag titta på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte om du vill segla eller köra motorbåt. Inte heller var så jag öppnar försiktigt med att föreslå en snipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill ha en motorbåt, och den kommer ligga på östkusten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Sirek:

Vi vill ha en motorbåt, och den kommer ligga på östkusten. 

Då går nog snipa bort med tanke på den krabba och periodvis hopplösa puckelpist-sjön som drabbar stora delar av inre och mellanskärgården kring populära farleder och gästhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

1 timme sedan skrev Sirek:

Vi vill ha en motorbåt, och den kommer ligga på östkusten. 

 

20 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Då går nog snipa bort med tanke på den krabba och periodvis hopplösa puckelpist-sjön som drabbar stora delar av inre och mellanskärgården kring populära farleder och gästhamnar.

 

Det är ju inte riktigt samma förhållanden hela vägen från Utklippan till Skags udde.

 

Kanske går det att avgränsa östkusten något??

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Då går nog snipa bort med tanke på den krabba och periodvis hopplösa puckelpist-sjön som drabbar stora delar av inre och mellanskärgården kring populära farleder och gästhamnar.

På vilket sätt skulle det vara bättre att studsa runt i 25-30 knop om det är gropig sjö?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

 

 

Det är ju inte riktigt samma förhållanden hela vägen från Utklippan till Skags udde.

 

Kanske går det att avgränsa östkusten något??

Helt rätt, vi kommer vara mestadels i och runt Oskarshamn-Västervik-Öland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Rascal:

På vilket sätt skulle det vara bättre att studsa runt i 25-30 knop om det är gropig sjö?

Tänkte inte på farten utan snarare att snipor rent generellt rullar en del i sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Sirek:

Helt rätt, vi kommer vara mestadels i och runt Oskarshamn-Västervik-Öland

Är stockholmsskadad. Ber om ursäkt 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer med intresse. Går i liknande funderingar och har liknande familjesituation. 

Men funderar på att gå upp ett par fot till typ 33. 

Min erfarenhet tidigare från främst segelbåtar är att de där extra foten gör väldigt mkt för bokonforten om man är en hel familj och ska vara ute längre än enstaka nätter. Typ ståhöjd, plats runt bordet mm.  Samtidigt så är typ 10x3m och 5ton hanterbart i hamn då de flesta båtplatser är anpassade för upp till den storleken.  Spenderade själv halva min uppväxt i en segelbåt i den storleken.

 

För egen del tänker att det kan vara värt att offra fart/ planing för att få den bokomforten inom rimlig budget och driftkostnad även om det verkar finnas få sånna massproducerade motorbåtar.  

Synd egentligen då 7 -8 knop är en bra långfärdsfart i skärgården (särskilt mellan västervik och Oskarshamn med alla grynnor....) och

ensam diesel räcker fint och ger bra räckvidd o ekonomi. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu snipa inte är något alternativ kan man ju välja något i stil med en Tresfjord 29 AC (Tresfjord och Westfjord är "samma" båtar).

 

Personligen skulle jag avråda från akterruff, den är ofta ivägen.

 

Annars är ju något i stil med en Saga 27 rätt okej. Oavsett vad du köper, välj diesel.

Redigerad av Jernhand
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar i likande banor själv och har fastnat lite för nimbus 280 eller 310 coupé samt Saga 29. Dessa kostar mellan 500-900 kkr. Båtar som går bra och ganska billigt runt 7-8 knop men man köra 15 (ca.) om man får brådis. Föreställer mig man mer kan njuta av att vara på sjön som i en segelbåt. Idag har jag en vrålande bensinare i marchfart 20 knop (4 cylidring, 30 år gammal) där man mest håller utkik efter fiskeredskap och funderar på när man är framme.

 

Saga 29 har en extra styrplats ute som jag tycker är intressant då jag föreställer mig att det då är enklare att hantera båten själv vid tillägning. Detta är mer en gissning då jag inte provat själv. Någon som vet?

Nimbus anser jag dock snyggare och båtar måste köpas med både hjärna och hjärta enligt mig. Knepigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev JamesCook:

Saga 29 har en extra styrplats ute som jag tycker är intressant då jag föreställer mig att det då är enklare att hantera båten själv vid tillägning. Detta är mer en gissning då jag inte provat själv. Någon som vet?

Har en Saga 315 med styrplats ute. Detta är dock inte standard varken på 315 eller 29 men är ganska vanligt förekommande. 
Hur stor nyttan är varierar såklart med vilka vanor man har mm. Jag använder aktre styrplatsen mest när jag ska lämna hemmahamnen. Oftast är det min fru som lossar i fören och jag drar oss ut till bojen med bojlinorna. Då är det bra att ha nära till en styrplats så man snabbt kan manövrera utan att driva på andra båtar. 
När jag är ensam ute och ska gå in i en naturhamn så använder jag mest bogproppen för att styra genom att sticka in en arm genom fönstret vid förarplatsen och dutta med reglaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev MagplasKE:

Följer med intresse. Går i liknande funderingar och har liknande familjesituation. 

Men funderar på att gå upp ett par fot till typ 33. 

Min erfarenhet tidigare från främst segelbåtar är att de där extra foten gör väldigt mkt för bokonforten om man är en hel familj och ska vara ute längre än enstaka nätter. Typ ståhöjd, plats runt bordet mm.  Samtidigt så är typ 10x3m och 5ton hanterbart i hamn då de flesta båtplatser är anpassade för upp till den storleken.  Spenderade själv halva min uppväxt i en segelbåt i den storleken.

 

För egen del tänker att det kan vara värt att offra fart/ planing för att få den bokomforten inom rimlig budget och driftkostnad även om det verkar finnas få sånna massproducerade motorbåtar.  

Synd egentligen då 7 -8 knop är en bra långfärdsfart i skärgården (särskilt mellan västervik och Oskarshamn med alla grynnor....) och

ensam diesel räcker fint och ger bra räckvidd o ekonomi. 

 

Håller med, går gärna ner lite i hastighet i utbyte mot bokomfort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jernhand:

Om nu snipa inte är något alternativ kan man ju välja något i stil med en Tresfjord 29 AC (Tresfjord och Westfjord är "samma" båtar).

 

Personligen skulle jag avråda från akterruff, den är ofta ivägen.

 

Annars är ju något i stil med en Saga 27 rätt okej. Oavsett vad du köper, välj diesel.

Tack för tips.

Jo så kan det vara, men finns det några båtar utan akterruff där vi kan sova 5 pers inne inom min budget? Vad jag hittat måste man upp lite i storlek och pris då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är en akterruff i vägen jämfört med en vanlig "stängd" akter?

 Är det när man ska nå ner till bojen eller tänker du på nåt annat.

 

Jag kan se att man Utnyttjar mer av båtens yta med akterruff vilket känns motiverat i denna båtstorlek om man är en hel familj som ska bo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev MagplasKE:

På vilket sätt är en akterruff i vägen jämfört med en vanlig "stängd" akter?

 Är det när man ska nå ner till bojen eller tänker du på nåt annat.

 

Jag kan se att man Utnyttjar mer av båtens yta med akterruff vilket känns motiverat i denna båtstorlek om man är en hel familj som ska bo.

Motorbåtar i allmänhet och snipor i synnerhet blir ganska trånga i sittbrunnen om det även skall vara en akterruff. Men beroende litet på, det finns snipor som har akterruffen helt eller delvis under durken akterut.

 

Jag hade under många år en Nimbus 2700, och det funkade med två vuxna och två barn. Det finns en 2600 också, den har akterruff, det har inte 2700, i övrigt likadana båtar och där märkts det tydligt att akterruffen tar upp stor plats, där vi i 2700 hade ett stort matbord som man ledigt satt fyra kring, och det gick att sitta sex personer också, dessutom ett stort stuvutrymme under däck akterut.

 

I en annan tråd tipsade jag om en norsk snipa som heter Sandvik 945, den är väldigt trevlig och välplanerad samt gedigen och konstruerad efter den norska atlantkustens vresiga vatten. Men det finns inte så  många svensksålda sådana, men dom återfinns på norska båtsäljarsajter.
 

Tresfjord/Westfjorden har nämnts, det finns både snipor och sådana med rak akter, och de senare med och utan akterruff. Det var Carlander i Munkedal som köpte loss tresfjordformarna och byggde Westfjorden i dessa. De svenskbyggda är mer gedigna med bättre inredningsarbeten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga  som är relevant i de här sammanhangen är också driftkostnader och hantering.

Många av de båtar som finns i den aktuella storleks och prisklassen är gamla. Jag har ingen riktigt koll på åskostnad för en gammal 30 fot motorbåt, i genomsnitt. För egen del blir det väl ca 3 veckors användning per sommar tänker jag. Men vad får man räkna med för kostnader på service reparationer mm?

Upptag o båtplats har jag viss koll på då jag haft segelbåt tidigare.

 

Hur pass svåra är de här båtarna att lägga till ensam?  Jämfört med en segelbåt med inombordare i samma storlek t.ex.

 

Båtar likt den i bilden som verkar vara mycket båt för pengarna dyker upp då och då. Lite större men ändå tilltalande för den här användningen. Vad är er syn på ett sådant köp? Fälla?

Jag kommer inte köpa nu, utan bara spånar lite för nästa år....1461087364_Screenshot_20200813-114229_SamsungInternet.thumb.jpg.cafcc5f5f908bb1ec3f9fa3cd085308e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar litet i bakvänd ordning, båten på bilden, är det en båt av stål? Självbygge?

Om svaren är ja på någon av frågorna och ja på båda kan det vara ett stort observandum eller kanske en varning. Men man kan ha tur och komma över fantastiskt välbyggda sådana båtar.
 

Vi räknade litet mellan tummen och pekfingern på vad vår Triton 29, som är nästan 31 fot lång, kostar per år. KAD43 med 290 drev.

 

Försäkring, drivmedel, båtplatshyra, förbrukningsmaterial, oljor, litet reservdelar färg och sådant, och senast en ny septiktank, ja även gästhamnsavgifter togs med. Det stannar mellan 30 och 35.000kr, då ingår inte vinterplats, men väl transport på land med upptag och sjösättning. Och jag gör allt jobb själv.

Det finns dom som lägger den summan bara på vinterförvaring i varmhall.

 

Så var det manövreringen...

Olika båtar manövrerar man på olika sätt. En motorbåt mer en rak axel  och ett roder har ju en hel del gemensamt i manövreringen med en långkölad segelbåt, ja det finns skillnader så klart, men principen... sedan är motorbåten motorstarkare och man får därmed bättre respons på sina manöver.
Snipor kan vara svara att backa, propellerns rotationsriktning avgör var man hamnar.

Motorbåtar med dubbla maskiner är ju lättare, med en maskin back och den andra framåt kan man svänga runt lätt. Bogpropeller underlättar, med även en hänckpropeller är det rent av fusk.

 

Motorbåtar med drev är i allmänhet lättare att manövrera och dom styr hyfsat bra även bakåt, men så fort propellern stannar i friläge och det kommer en vindpust i sidan är man ute ur leken. Det gäller väl förvisso även båtar med axel. En segelbåt med köl ligger ju kvar iallafall för den lilla vindpusten.
 

Men att generellt svara på frågan hur en motorbåt manövreras i detalj går inte, dom är olika, och sedan råder det ju olika meteorologiska och geografiska skillnader där man skall lägga till som gör det mer spännande.

 

Jag googlade upp den där Becker 34:an, ok metall i skrovet, aluminium, ännu lurigare än stål... kan ju vara jättebra, men kan också vara en mardröm om det inte skötts om ordentligt, Man kan ju bli rädd för felaktiga elektriska installationer som ger oönskade galvaniska strömmar i skrovet.

 

Sedan planlösningen, ser ju trevlig ut på bilderna, tagna med vidvinkelobjektiv...

Salong i förruffen och trång sittbrunn samt barnkammare i akterruffen.

Jag har svårt att tro att man får upp den i 21 knop med en motor på 175 hk, men det kanske går.

Ja motorn är gammal, man får nog kallt räkna med ett motorbyte något av de närmaste åren, eller tidigare, redan i förrgår kanske...

 

Det finns en plastbåt med snarlikt utseende och planering, jag är litet osäker men vill minnas att den heter Apollo 30-nånting. Måhända är den samtida från sent 1970-tal, jag har sett några sådana med stora familjer ombord, generationsfamiljer med mormor, morfar, deras barna och barnbarn med pojk eller flickvän samt stor hund... tycks funka bra, fast kanske inte tre veckor i sträck.

 

Sedan finns det väl prnicesser, eller det heter väl ”prinsessor” i pluralis?

Alltså en brittisk båt som har funnits länge på den svenska marknaden, det finns ju några modeller som är ritade med linjal och vinkelhake innan Hollywoods rymdskeppsdesigners blev arbetslösa och gav sig på att designa strömlinjeformade båtar... Nåväl, jag vet egentligen ingenting om princessbptarna mer en att det finns några, någon modell som är samtida med Becker och ser ungefär likadan ut.


Du kan ju ha tur och hitta en gammal båt med nya motorer och mycket annat nytt. Plastbåtar kan ju bli flera hundra år gamla, om det stoppar det vet vi inte ännu och vår generation får inte reda på det heller, men maskiner och utrustning tar slut fortare, för att inte tala om marinelektronik som är omodern redan efter en säsong, om inte snabbare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forden en 2715 troligtvis bör efter ca 15000-20000 timmar renoveras

en som gått av 5000 är troligtvis inkörd

har haft borta toppen på min och var jättefin i cylinderlopp o kylkanaler

Det visade sig att Bosö marin som renoverat

så kallad fabriksrenoverad hade dom ej haft av toppen o planat o slipat ventiler 

så man undrar när en såkallad välrenomerad firma fuskar så förbannat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Svarar litet i bakvänd ordning, båten på bilden, är det en båt av stål? Självbygge?

Om svaren är ja på någon av frågorna och ja på båda kan det vara ett stort observandum eller kanske en varning. Men man kan ha tur och komma över fantastiskt välbyggda sådana båtar.
 

Vi räknade litet mellan tummen och pekfingern på vad vår Triton 29, som är nästan 31 fot lång, kostar per år. KAD43 med 290 drev.

 

Försäkring, drivmedel, båtplatshyra, förbrukningsmaterial, oljor, litet reservdelar färg och sådant, och senast en ny septiktank, ja även gästhamnsavgifter togs med. Det stannar mellan 30 och 35.000kr, då ingår inte vinterplats, men väl transport på land med upptag och sjösättning. Och jag gör allt jobb själv.

Det finns dom som lägger den summan bara på vinterförvaring i varmhall.

 

Så var det manövreringen...

Olika båtar manövrerar man på olika sätt. En motorbåt mer en rak axel  och ett roder har ju en hel del gemensamt i manövreringen med en långkölad segelbåt, ja det finns skillnader så klart, men principen... sedan är motorbåten motorstarkare och man får därmed bättre respons på sina manöver.
Snipor kan vara svara att backa, propellerns rotationsriktning avgör var man hamnar.

Motorbåtar med dubbla maskiner är ju lättare, med en maskin back och den andra framåt kan man svänga runt lätt. Bogpropeller underlättar, med även en hänckpropeller är det rent av fusk.

 

Motorbåtar med drev är i allmänhet lättare att manövrera och dom styr hyfsat bra även bakåt, men så fort propellern stannar i friläge och det kommer en vindpust i sidan är man ute ur leken. Det gäller väl förvisso även båtar med axel. En segelbåt med köl ligger ju kvar iallafall för den lilla vindpusten.
 

Men att generellt svara på frågan hur en motorbåt manövreras i detalj går inte, dom är olika, och sedan råder det ju olika meteorologiska och geografiska skillnader där man skall lägga till som gör det mer spännande.

 

Jag googlade upp den där Becker 34:an, ok metall i skrovet, aluminium, ännu lurigare än stål... kan ju vara jättebra, men kan också vara en mardröm om det inte skötts om ordentligt, Man kan ju bli rädd för felaktiga elektriska installationer som ger oönskade galvaniska strömmar i skrovet.

 

Sedan planlösningen, ser ju trevlig ut på bilderna, tagna med vidvinkelobjektiv...

Salong i förruffen och trång sittbrunn samt barnkammare i akterruffen.

Jag har svårt att tro att man får upp den i 21 knop med en motor på 175 hk, men det kanske går.

Ja motorn är gammal, man får nog kallt räkna med ett motorbyte något av de närmaste åren, eller tidigare, redan i förrgår kanske...

 

Det finns en plastbåt med snarlikt utseende och planering, jag är litet osäker men vill minnas att den heter Apollo 30-nånting. Måhända är den samtida från sent 1970-tal, jag har sett några sådana med stora familjer ombord, generationsfamiljer med mormor, morfar, deras barna och barnbarn med pojk eller flickvän samt stor hund... tycks funka bra, fast kanske inte tre veckor i sträck.

 

Sedan finns det väl prnicesser, eller det heter väl ”prinsessor” i pluralis?

Alltså en brittisk båt som har funnits länge på den svenska marknaden, det finns ju några modeller som är ritade med linjal och vinkelhake innan Hollywoods rymdskeppsdesigners blev arbetslösa och gav sig på att designa strömlinjeformade båtar... Nåväl, jag vet egentligen ingenting om princessbptarna mer en att det finns några, någon modell som är samtida med Becker och ser ungefär likadan ut.


Du kan ju ha tur och hitta en gammal båt med nya motorer och mycket annat nytt. Plastbåtar kan ju bli flera hundra år gamla, om det stoppar det vet vi inte ännu och vår generation får inte reda på det heller, men maskiner och utrustning tar slut fortare, för att inte tala om marinelektronik som är omodern redan efter en säsong, om inte snabbare.

Tack för mycket info.

 

Jag har tittat lite på Apollo 32, som jag tycker ser fin ut, men många har dubbla motorer vilket kan vara trevligt i sig, men kostnaderna sticker ju iväg vid underhåll, eller ev motorbyte. 

Så jag vill ha en båt med bara en motor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst påminner väl aluminiumbecker om Apollo 32:an, litet iallafall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...