Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Minego

Toalettproblem

Rekommendera Poster

Min manuella toa i båten slutade helt att ta in vatten till stolen, har köpt o monterat nya packningar  med samma resultat.... kollat montering flera gånger o finns spår  alt piggar som visar montering.

Tar in vatten om jag tar loss inloppet av spolvatten toa o täpper med tummen men inte utan, så nån som kan ge mig svaret vad jag gör för fel!!

har bytt packningar tidigare  utan problem,men går bet denna gång, blir ny under morgondagen om nån inte har lite koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har upplevt det där en gång, det var backventilen (en fjäderbelastad kula) i inloppet som hade fastnat under vintern. Pollare loss den och sen har det fungerat i ett antal år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ingen fjäderbelastad kula i min toa vad jag sett, kan det varit en Jabsco kanske? min Biltemas, både denna o förra båtens var från dom bytte bara packningar så har det funkat utan problem men inte denna gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimligen har du någon sorts backventil i alla fall, kolla den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haft toan i typ 9 år funkat 100  sen utan orsak bara lagt av....inget fel på packningarna som såg ok ut.

nåt knepigt är det eftersom det inte är nåt fel varken på gamla kollade packningar alt nya om jag jämför....känns som den suger luft o inte kan hålla tryck.

som sagt finns tydliga markeringar för att montera packningarna....ger snart upp men är en envis dj....mao tar ingen skit!!!!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon form av backventil bör det nog finnas. Hade en toa med en gummiflärp som enda backventil, men det var fortfarande en backventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte det där med tummen... men det är inte så att det är stopp i inloppet av vatten..? Alltså igensatt skrovgenomföring, stängd ventil, ihopklämd slang..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Fattar inte det där med tummen... men det är inte så att det är stopp i inloppet av vatten..? Alltså igensatt skrovgenomföring, stängd ventil, ihopklämd slang..?

19 timmar sedan skrev Minego:

Tar in vatten om jag tar loss inloppet av spolvatten toa o täpper med tummen men inte utan, så nån som kan ge mig svaret vad jag gör för fel!!

Jo, det var en knepig formulering...

 

Jag är inne på Peter_K:s linje.

Ta loss spolvattenslangen från toastolen och sätta på en annan slangstump som får gå ner i en hink med vatten. Provspola!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Någon form av backventil bör det nog finnas. Hade en toa med en gummiflärp som enda backventil, men det var fortfarande en backventil.

Har ett svagt minne av ett byte av packningar där en fungerade som backventil och man kunde vända den fel så den inte fungerade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en ny toastol....allt funkar med den. finns bara 3 packningar som kan vändas fel, som jag skriver finns markeringar typ hål piggar mm som visar placering dessutom vänt dessa o provat. Givetvis trodde jag att det var stopp i sjöintaget men icke.

Tummen....lossnade slang som spolar vattnet in i stolen in med tummen o det funkar,  alltså den som går in baksida stol.

Som sagt fick ta lite skit att köpa nytt men nu funkar det med bravur....vill nån köpa gamla o fortsätta utreda problemet så är det ok🙃 Tack för input typ Tummen upp ej i slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...