Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brunnsviken

Bensin vs diesel

Rekommendera Poster

@Georg_Ohm du skrev så här i en annan tråd:

 

”sedan har jag även åsikter om bensinmotorer i båt, men dom håller jag inne med i denna tråden då dom är utanför frågan”

 

Skulle du vilja berätta? Jag är nyfiken, så jag startade en ny tråd. Har missat dina åsikter om detta tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Brunnsviken:

@Georg_Ohm du skrev så här i en annan tråd:

 

”sedan har jag även åsikter om bensinmotorer i båt, men dom håller jag inne med i denna tråden då dom är utanför frågan”

 

Skulle du vilja berätta? Jag är nyfiken, så jag startade en ny tråd. Har missat dina åsikter om detta tror jag.

Ja, ok.

Jag gillar inte att ha bensin ombord i en båt. Brand- och explosionsrisken är för stor.

I en bil med bensinmotor ventileras motorrummet hela tiden, det är öppet nedtill, så är det ju inte i en båt. Får man bara en liten bensinläcka, litet syre och en gnista är det kört, det orsakar inte bara hörselskador, om man säger så.

 


907AC640-4492-4C4B-82C3-D10FFF87754F.jpeg.4256d08449fb72de586cf43aed406099.jpeg

 

Senast nu i juli var det en båtbrand i Mollösund, denna gången klarade sig besättningen, men jag har bevittnat en dödsolycka en gång. Det finns även en film på Youtube och mer utförlig information på SSRS sida.
 

Det var under 1990-talet, en amerikansk 26 fots båt, kom in i hamn, gick till sjömacken och började brinna där. Och exploderade kort därefter.  En kvinna och ett barn slängde sig i vattnet, och klarade sig mannen ombord slungades iland med väldigt svåra brännskador och avled innan ambulansen han fram. Rådiga personer fick ut båten på fritt vatten innan branden spred sig till land och sjömacken. En av dessa rådiga fick rök och brännskador. 

 

Bilden ovan är från Mollösund i juli i år. Det uppstod en explosionsartad brand vid start efter tankning. De ombordvarande tog sig i land, men båten drev iväg och orsakade en brand i några sjöbodar, innan SSRS bogserade ut den på öppet vatten.

 

Jag har en gång haft en båt med bensinmotor, och förgasare, var alltid paranoid på detta och sniffade runt i båten och bytte bränsleslangar varje år.
Jag försöker till och med undvika tilläggning intill motorbåtar som jag misstänker har bensinmotor.
 

Det behövs bara en kaffekopp eller mindre med bensin och litet syre samt en gnista för att det Skall kunna explodera. Förvisso är diesel inte heller ofarligt, men inte alls på samma sätt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag trodde det var av tekniska, ekonomiska eller miljömässiga skäl och eftersom jag inte kan så mycket om motorer ville jag lära mig mer. Tack ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet handlar mer om att båtar nästan alltid är katastrofalt dåligt konstruerade. De flesta är en enda stor balja, där all luft och allt vatten glatt kan samlas i en enda stor volym.

En vettig motordriven båt har ett helt isolerat motorrum, utan nåt utbyte med resten av båtens innervolym. Vattentäta och lufttäta skott. För en bensindriven båt gäller då också att motorrummet är mekaniskt ventilerat, helst med två av varandra oberoende system. Tanken ska vara isolerad från övrig båt och motorrum enligt samma princip, med undantag för bränsleledning.


Sen ska det förstås vara material som är gnistfria och så ska motorrummet och tankrummet vara försedda med fjärrutlösta brandsläckare av lämplig typ.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Brunnsviken:

Okej. Jag trodde det var av tekniska, ekonomiska eller miljömässiga skäl och eftersom jag inte kan så mycket om motorer ville jag lära mig mer. Tack ändå!

Tja, nu har det ju svängt i miljödebatten, iallafall när det gäller bensinbilar som släpper ut mindre skit än dieselbilar... 

Prismässigt är det inte så himla stor skillnad på literpriset, men man kommer längre på en liter diesel än på en liter bensin.

 

Nej, det är brandrisken jag främst tänker på, och båtar brinner upp otroligt snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många trådar om detta på Maringuiden. Sök och läs!

 

@Georg_Ohm

Om man ska gå efter anekdotiska bevis så kan jag komma med motsatsen. Jag känner en enda person som råkat ut för båtbrand de senaste åren. Han hade diesel och den var cirka 40 år yngre än min bensindrivna. Branden startade i motorrummet och båten blev totalförstörd. Besättningen fick hoppa i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Eld-:

Det finns många trådar om detta på Maringuiden. Sök och läs!

 

@Georg_Ohm

Om man ska gå efter anekdotiska bevis så kan jag komma med motsatsen. Jag känner en enda person som råkat ut för båtbrand de senaste åren. Han hade diesel och den var cirka 40 år yngre än min bensindrivna. Branden startade i motorrummet och båten blev totalförstörd. Besättningen fick hoppa i vattnet.

Allting är farligt!

Och man kan argumentera för både det ena och det andra.

Jag håller iallafall fast vid det att jag aldrig kommer att köpa en båt med en bensininombordare. Och det är rätt osannolikt att jag köper en utombordare också. Jag har redan en liten en...
 

Dessutom är det ju svårt att få tag på bensin hos Bohusläns sjömackar de flesta säljer bara diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer väldigt få olyckor med bensindrivna båtar, men bensin är farligare än diesel.

 

Några råd vid tankning.

  • Kolla att allt som brinner ombord är avstängt/släckt.
  • Stäng av allt elektriskt, stäng helst även av "huvudströmbrytaren".
  • Låt alla ombord gå i land (och köpa glass).
  • Låt motorrumsfläkten gå under tankningen.
  • Se till att jorda påfyllningshandtager mot påfyllningshålet för att undvika statisk elektricitet och gnistbildning.
  • Fundera igenom vad du ska göra om det börjar brinna. Släck helst, men tänk i första hand på din egen och andras säkerhet.
  • Var finns närmaste brandsläckare?
  • Lösa tankar ska tankas på bryggan, annars "rinner" bensinångorna som pressas ut vid tankningen ner i båten.
  • Ventilera extra länge med motorrumsfläkten före start.
  • Lukta innan du slår på "huvudströmbrytaren" och startar motorn.
  • Starta utan "onödiga" personer ombord.

Man kan bli skräckslagen av ovanstående råd, men bli inte det. Det är väldigt ovanligt att något händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med diesel i dessa sammanhang är ju att det är helt andra säkerhetsmarginaler. Sköter man sin motor och båt i största allmänhet samt är noga med ventilationen så är det ju ingen fara med bensin heller. Men som sagt...det är uppenbarligen inte alltid så.

 

Bara det faktum att motorrummet skall ventileras noga och att ev passagerare skall gå av båten vid tankning skickar ju onekligen signaler om en högre risk. 

 

Nu brinner ju lyckligtvis inte båtar alltför ofta men när det sker så vill jag nog påstå att det inte sällan är i samband med tankning. Och bensin.

 

Sedan gäller det förstås att hålla koll på övrig utrustning i båten också för att minimera riskerna. Ev gasolläckage, gamla råttbon till elinstallationer etc. Men det är en annan diskussion

 

Edit. Såg att Mackey hann före med en del liknande input

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Såg att Mackey hann före med en del liknande input

Då är vi i alla fall två som har ungefär samma uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mackey:

Det händer väldigt få olyckor med bensindrivna båtar, men bensin är farligare än diesel.

 

Några råd vid tankning.

  • Kolla att allt som brinner ombord är avstängt/släckt.
  • Stäng av allt elektriskt, stäng helst även av "huvudströmbrytaren".
  • Låt alla ombord gå i land (och köpa glass).
  • Låt motorrumsfläkten gå under tankningen.
  • Se till att jorda påfyllningshandtager mot påfyllningshålet för att undvika statisk elektricitet och gnistbildning.
  • Fundera igenom vad du ska göra om det börjar brinna. Släck helst, men tänk i första hand på din egen och andras säkerhet.
  • Var finns närmaste brandsläckare?
  • Lösa tankar ska tankas på bryggan, annars "rinner" bensinångorna som pressas ut vid tankningen ner i båten.
  • Ventilera extra länge med motorrumsfläkten före start.
  • Lukta innan du slår på "huvudströmbrytaren" och startar motorn.
  • Starta utan "onödiga" personer ombord.

Man kan bli skräckslagen av ovanstående råd, men bli inte det. Det är väldigt ovanligt att något händer.

Inte stänga av huvudströmmen då fungerar inte motorrumsfläkten och det kanske inte är så bra.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev kossor:

Inte stänga av huvudströmmen då fungerar inte motorrumsfläkten och det kanske inte är så bra.👍

Den skall väl då kopplas innan batterifrånskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Den skall väl då kopplas innan batterifrånskiljaren.

Huvudströmbrytare ska ju enligt tanken bryta samtlig ström från källan. De inombordare jag haft har varit strömlösa då huvudströmmen brytits. Har varit lika med utombordsmotorerna. Lika på traktorer tröskor och dyl detta för att undvika brand och elfel under stillestånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Inte stänga av huvudströmmen då fungerar inte motorrumsfläkten och det kanske inte är så bra.👍

Nej det är dåligt att stänga matningen till motorrumsfläkten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev kossor:

Huvudströmbrytare ska ju enligt tanken bryta samtlig ström från källan. De inombordare jag haft har varit strömlösa då huvudströmmen brytits. Har varit lika med utombordsmotorerna. Lika på traktorer tröskor och dyl detta för att undvika brand och elfel under stillestånd.

Automatiska länspumpar (gäller båtar, inte jordbruksmaskiner....😉) är normalt sett kopplade före huvudströmbrytare.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget som hindrar att man har två huvudströmbrytare. En som bryter allt, för tillfällen när man inte vill ha nån förbrukning alls möjlig, och en "normal" för såna lägen som diskuteras. Rimligtvis är totalbrytaren lite undanskymd så den inte blandas ihop med den andra.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsfläkten skall INTE gå under tankningen då det finns risk att den suger in bensinångor i motorrummet. Däremot skall den köras 3 minuter före start för att ventilera ur motorrummet.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Motorrumsfläkten skall INTE gå under tankningen då det finns risk att den suger in bensinångor i motorrummet. Däremot skall den köras 3 minuter före start för att ventilera ur motorrummet.

Sorry, då är jag fellärd.

 

Men innan jag ger upp så ska jag googla lite...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer aldrig mer köpa en båt med inombord bensin 😄 skulle ladda batteriet och båten exploderar när jag sätter igång laddaren.. troligen låg det lite bensin i kölsvinet och 35 grader varmt. Brann upp på 5 minuter. 20180507_130613.thumb.jpg.61b52bbfb1e494ab58c22ac3163fbbe4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att några andra utom jag förordar att motorrumsfläkten är igång vid tankning.

http://www.rsgbg.se/hem-och-fritid/pa-fritiden/batliv/brandskydd-i-fritidsbat/#

https://brandskyddskoncept.se/brandskydd_i_fritidsbåt.html

https://www.dinsakerhet.se/sakrare-fritid/hav-och-sjo/brandskydd-i-fritidsbat/

https://www.sjoraddning.se/sjosakerhetsskolan-tanka-sakert

 

Det finns även aktörer i branschen som inte skriver något om att fläkten ska vara igång, men jag har inte hittat någon som avråder ifrån att ha fläkten igång.

 

Bäst är att följa det som står i båtens instruktionsbok.

 

Saknas instruktioner så skulle jag köra fläkten under tankning om inte tankavluftningen sitter precis bredvid luftintaget till motorrummet.

Sedan skulle jag flytta avluftningen till en bättre placering.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt påstående bygger på hågkomster från utbildningen till säkerhetsbesiktningsman för Svenska Båtunionen och Svenska Sjö som är några år gamla. Men jag tycker nog att det finns en uppenbar risk att man suger in ångor i motorrummet som inte fanns där efter körning om fläkten går under tankning. Under gång finns det ju få utrymmen som är så välventilerade som motorrum med tanke på hur mycket luft en motor suger i sig.

Även kursboken för Båtmekanikerintyg som jag använder vid kurserna på båtklubben påpekar med fetstil att fläkten skall stängas av vid tankning.

 Dina hänvisningar verkar ju vara avskrivningar av varandra så man kan undra vad som är den ursprungliga texten och källan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Dina hänvisningar verkar ju vara avskrivningar av varandra så man kan undra vad som är den ursprungliga texten och källan. 

Något behöver ju inte vara fel för att flera skriver samma sak. 😉

Samtidigt blir ju inget mera rätt för att flera skriver det.

 

Efter lite dålig nattsömn kan jag konstatera att MSB kan vara källan. I handboken Hantering av brandfarliga gaser och vätskor på bensinstationer finns följande att läsa

 

14.2.1 Exempel på säkerhetsanvisningar för obemannad sjöbensinstation

I detta avsnitt visas exempel på hur säkerhetsanvisningar för en obemannad sjö- bensinstation kan se ut.

 

Vid tankning

1) Rökning får inte förekomma, varken i båten eller i närheten av bensin- stationen.

2) Trycktank och lösa dunkar ska lyftas ur båten och fyllas på land.

3) Inga personer får finnas i båten vid tankning.

4) Stäng av motorn och se till att gasolutrustning och all elektrisk utrustning som kan ge gnistor är avstängd om du ska tanka bensin.

5) Starta motorrumsfläkten innan tankning av bensin. (Min retning.) 

6) Kontrollera var brandsläckaren, nödstoppet och miljölådan är placerade.

7) Kontrollera att rätt bränsle valts och att rätt tankningshål används.

8 ) Automaten stoppar efter 100 liter vid tankning av bensin. Ska mer bensin tankas måste kortet dras igen.

9) Kontrollera efter tankning att inget läckage eller bränslelukt förekommer i båten innan motorn startas och övriga personer går ombord.

 

Vad som är den ursprungliga texten är svårare att komma fram till och känns inte heller viktigt.

 

Fortfarande är grundregeln vid tankning att göra på det vis som beskrivs i båtens instruktionsbok.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min offshore båt jag ägde i min ungdumms tid va motorbrunnen strömlös i 4-5 minuter efter att man slog på tändningen, enda som hände va att  mototrrums fläktarna startade, det va en förregling som (typ en timer krets) på resten.

Tur va väl det när man satt på en 850 liters bensintank.

Nu gammal och vis har jag en diesel motor i båten.

En eventuell brand i en båt med diesel motor.

Diesel är inte i närheten så explosiv jämförelsevis som bensin, vad jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran, hur många är det som har instruktionsbok till sin båt? Jag själv har ju för gamla båtar men jag har under mina 45 år i båtlivet aldrig sett någon och vet att när jag på mina motorkurser efterfrågar böcker på motorerna så är det ganska få som har det. Dock går ju mycket att hitta på nätet i dessa dagar. 

Vi kanske ska enas om en kompromiss och köra fläkten under halva tankningen?😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Vi kanske ska enas om en kompromiss och köra fläkten under halva tankningen?😃

Låter som en bra lösning, men...

Om man funderar lite på frågan utan syfte att vinna en diskussion.

 

När man tankar pressas bensinångor ut ur tanken och går förhoppningsvis ut genom avluftningen. Dessa ångor verkar onödigt att suga in i motorrummet så om luftintaget sitter nära avluftningen är det kanske dumt att köra fläkten.

 

Om bensinångorna av någon anledning inte går ut genom avluftningen kan det ju istället vara bra att ha fläkten igång. Om man får en gnistbildning (vilket inte ska kunna hända) när man startar fläkten är det ju "lite trist" om man har en antändningsbar mängd bensinånga i båten.

 

Risken att suga in bensinångor från andra tankande båtar måste betraktas som försummbar för då skulle man ju i princip inte kunna starta en bensindrivna båt vid en sjömack.

 

Har man god koll på bränsle- och avluftningssystemen finns det väl ingen fördel med att ventilera motorrummet vid tankning, men råkar man ha läckage i något av dem verkar det ju bra att bli av med bensinångorna så fort som möjligt.

 

En motorrumsfläkt ska ju ha rätt bra flås, kanske runt 2 - 3 m3/minut.

Jag har ingen aning om hur snabbt man fyller en bensintank på en båt, minns bara att det tar väldigt lång tid att fylla 1000 liter bensin. En gissning, max 20 l/minut.

 

Är en blandning av 2 m3 luft och 20 liter bensinånga farlig?

Bensinånga i luft är antändningsbar vid en koncentration på 1 - 8 % bensinånga.

20 liter bensinånga i 2000 liter luft är 1 %.

Inte uteslutet att få en antändningsbar blandning alltså.

 

Frågan är vilka risker som är störst.

Kanske är halva tiden en bra kompromiss?

Eller så ökar man då risken genom att få del av alla tänkbara risker.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte heller välja mellan diesel eller bensin i båten. Gör som jag ha en båt av varje sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit det i andra trådar och skriver det igen. Underhållet är mycket viktigare än bränslevalet. En dåligt underhållen dieselinstallation är mycket farligare än en väl underhållen bensininstallation. 

 

Oavsett vilket  man har så måste man använda både näsa ögon och öron för att hålla koll på att allt är rent, i bra skick och fungerar som det ska. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Rascal:

Motorrumsfläkten skall INTE gå under tankningen då det finns risk att den suger in bensinångor i motorrummet. Däremot skall den köras 3 minuter före start för att ventilera ur motorrummet.

 

13 timmar sedan skrev Lostsailor:

Jag kommer aldrig mer köpa en båt med inombord bensin 😄 skulle ladda batteriet och båten exploderar när jag sätter igång laddaren.. troligen låg det lite bensin i kölsvinet och 35 grader varmt. Brann upp på 5 minuter. 20180507_130613.thumb.jpg.61b52bbfb1e494ab58c22ac3163fbbe4.jpg

 

13 timmar sedan skrev Mackey:

Sorry, då är jag fellärd.

 

Men innan jag ger upp så ska jag googla lite...

Jag var nog också fellärd, på den tiden jag hade en Monark 670 med bensininombordare, körde jag fläkten under tankning och innan start, och det hände ofta att jag glömde stänga av den under gång, så jag byggde en timer, men hann sälja båten innan den installerades.

 

Någon längre upp i tråden tycket jag grundade min bensinparanoija på ”anekdoter” jag har tänkt på det, Jag anser inte att ett traumatiskt vittnesmål med dödsfall, personskador och en totalskadad båt är just en anekdot, det är någonting mer än så. När jag sedan läser och ser bilder på andra likartade olyckor får jag en otrevlig flashback, visserligen helt hanterbar utan ångest, men med minnesbilder som dyker upp.
Jag har även sett bensinbränder i landsvägsfordon, en gång i England nånstans, på M1 där en bil med husvagn och en familj med hundar på väg till en utställning drabbades, alla räddades, men bil och husvagn alla handlingar alla kläder och alla pengar och kontokort försvann.

Sedan för tre år sedan, en gammal VW buss på väg hem från en veteranbilsträff, en passagerare brännskadades vid släckförsök, men det kom en stor tankbil innan räddningstjänsten hann fram, en tankbilsförare med flera stora pulver- och skumsläckare och det räddade situationen någorlunda, det blev iallafall inte totalskada.
Det är väl sådana minnen som sätter spår och orsakar en rädsla för bensin i båtar, eller er det fler som anser att detta är ”anekdoter”?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anekdoten som skulle bevis dieselbåtars farlighet hade dessutom inga personskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...