Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfie81

Behöver lösning på kölrullar till trailern

Rekommendera Poster

Hej!

 

köpte en billigare trailer av märket neptun. Den var dock inte optimal till min båt ( Bella 500br) har jag sidorullarna så lågt det går, för att komma åt vid rengöring mm så ligger båten inte på kölrullarna som är maxhöjda. Jag hittar bara liknande de jag redan har men finns det någon annan bra lösning?. Se bif bild på problemet, saknas 10cm kanske, den bakre i bild är den som sitter på en vipp för att hjälpa till vid upptagning 

 

tack på förhand

9639CDAC-A254-46A3-8DF0-B3AC36189096.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en bild längre ifrån? Svårt att få en översikt av problemet🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev YamaHans:

Kan du ta en bild längre ifrån? Svårt att få en översikt av problemet🙂

Hej, tyvärr inte. Tog bild i våras, nu ligger båten i :) ska se om jag kan illustrera ikväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen, så här ser trailern ut, jag behöver nya kölrullar som kommer högre upp eller något :)

När jag har sidorullarna så lågt jag kan hänger båten fortfarande i luften och vilar inte i botten så att säga

Skärmavbild_2020-08-18_kl._22_35_43.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta lite mått o be en smed att göra förhöjningsplattor att skruva mellan ramen o befintliga fästen till kölrullarna. Smeden har säkert kontakter att fixa även varmgalvning av plåtarna. Se till att du även fortsättningsvis kan göra finjusteringen av höjden med slitsarna du har på de befintliga fästena. Fästena i vaggan kan säkert göras som klykor som ställs över det bockade fyrkantröret o fästs i de befintliga bulthålet för "stödhjulsvaggan".

 

Att svetsa direkt i vagnen är nog sämre p.g.a. problemet med att varmgalva hela ramen på nytt.

 

Om du behöver göra extra hål i ramen under de befintliga, för att göra förhöjningen stadigare,  så måste du sätta rörförstärkning inne i ramen. Annars kommer du att dra fyrkantröret platt när du spänner åt fästbultarna. (Det sitter troligen rör instoppade i de befintliga fästhålen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du flytta sidorullarnas stolpar till utsidan av vagnen?

Då blir det bredare mellan sidorullarna och då får kanske båten plats, alltså sjunker ner mot kölrullarna.

 

Hela båtens vikt skall tas upp av kölrullarna.

 

Lycka till!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte flytta bakre sidorullarna bakåt och främre framåt, så att dom går sänka mer. Antar det är det längsgånde förstärkningsstaget som hindrar att sänka. Samt att du får kapa så dom inte tar i backen när du väl sänkt.

Om det inte räcker med att montera på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-18 vid 22:38 skrev ulfie81:

hej igen, så här ser trailern ut, jag behöver nya kölrullar som kommer högre upp eller något :)

När jag har sidorullarna så lågt jag kan hänger båten fortfarande i luften och vilar inte i botten så att säga

Skärmavbild_2020-08-18_kl._22_35_43.png

Har du bilder med båten på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Kan du flytta sidorullarnas stolpar till utsidan av vagnen?

Då blir det bredare mellan sidorullarna och då får kanske båten plats, alltså sjunker ner mot kölrullarna.

 

Hela båtens vikt skall tas upp av kölrullarna.

 

Lycka till!

 

/Mathias

Precis det jag tänkte på... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev M__G:

Precis det jag tänkte på... 

tack för svar, hittat en lösning jag får prova, dessa beslag (använder mina existerande rullar)

hoppas det funkar

Skärmavbild 2020-08-20 kl. 21.44.16.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Kane:

Har du bilder med båten på?

Hittade inte några bilder med båten på, tyvärr, men kanske hittade jag en lösning:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎08‎-‎18 vid 22:38 skrev ulfie81:

När jag har sidorullarna så lågt jag kan hänger båten fortfarande i luften och vilar inte i botten så att säga

Det brukar vara så att 4kantsröret för sidostöden tar i backen innan rullarna är max nere, bara att kapa med vinkelslip, flyttar du sedan stöden till utsidan som föreslagits innan blir det ytterligare en bit till din fördel.

 

Att ha båten hängande på sidorullarna brukar resultera i skador på skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ulfie81:

tack för svar, hittat en lösning jag får prova, dessa beslag (använder mina existerande rullar)

hoppas det funkar

Skärmavbild 2020-08-20 kl. 21.44.16.png

Ja varför inte. Egenbyggda eller hittat färdiga att köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Pirayan:

Typ dessa har grannen till sin trailer

 

 

6D2F7553-04B7-4E6A-9AA0-5CF6205D32DC.png

Typ 90 grader fel bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Typ 90 grader fel bara.

Beror på hur kreativ man är😃

 

Men sorry att jag kom med fel modell. 
Efter en googling så tycker jag mig se ett ganska brett utbud annars. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Pirayan:

Beror på hur kreativ man är😃

 

Men sorry att jag kom med fel modell. 
Efter en googling så tycker jag mig se ett ganska brett utbud annars. 

Det finns brett utbud på den varianten du visade, men den varianten jag behöver finns få och är jäklars dyra( behöver 3 st)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-21 vid 14:53 skrev Kane:

Typ 90 grader fel bara.

Borde finnas med vridbar rulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galvade takjärn får du för max 200:- kronor för två meter.

Skyddsmåla de kapade ytorna så håller de rätt länge.

 

273976066_Screenshot_20200822-161403_SamsungInternet.jpg.b51291a423c8f8432ba7787411e0e866.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite finurlighet så går det lösa med lite skrot eller modifiera rullar från biltema, jule etc. men för några slantar kanske dessa kan va ett alternativ

41A173A8-7567-4211-9836-37D4182CB220.png
 

Går dock bygga själv med lite delar från järnhandeln. 

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Pirayan:

Med lite finurlighet så går det lösa med lite skrot eller modifiera rullar från biltema, jule etc. men för några slantar kanske dessa kan va ett alternativ

41A173A8-7567-4211-9836-37D4182CB220.png
 

Går dock bygga själv med lite delar från järnhandeln. 

kollade på dessa med, men det får bli att köpa isf, inte så händig på att försöka bygga ihop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ulfie81:

kollade på dessa med, men det får bli att köpa isf, inte så händig på att försöka bygga ihop

Okej. Jag förstår. Dom kostade en slant men det är det ju värt om det funkar. Va va det, ca 500:- styck. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hissar kölrullarna i max läge, skruvar bort sidostöden helt. Har du då någon marginal till stagen som går längs med vagnen (röda pilar uppåt) samt plast skärmarna. Jag tycker du borde ha det då det är en v-bottnad båt.

 

Isåfall skulle jag absolut inte höja kölrullarna något mer, då går det montera sidorullarna lägre bara du kapar dom så som inte tar i backen. Lägg krutet på flytta eller ändra infästningen för dom istället.


327232B7-B25A-4FC7-AB80-9B560D706A63.jpeg.d73a499f9e01639342a592bd77e0aebc.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäste utan rulle, totalt ca. 250:- kronor på www.boatlab.se

 

1637080106_Screenshot_20200823-092714_SamsungInternet.thumb.jpg.568f10ce0d4f1491cd20d0932848c049.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Fäste utan rulle, totalt ca. 250:- kronor på www.boatlab.se

 

1637080106_Screenshot_20200823-092714_SamsungInternet.thumb.jpg.568f10ce0d4f1491cd20d0932848c049.jpg

 

Varför höja rullarna om det inte behövs?

Kostar pengar, blir inte starkare, båten kommer onödigt högt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev lp75:

Lägg krutet på flytta eller ändra infästningen för dom istället.

Om jag inte minns fel har detta föreslagits tidigare, men inte fallit i god jord. Oklart varför...

 

Jag tycker också detta borde vara lösningen på problemet.

 

Sidorullarna kan flyttas framåt och bakåt och ev. även sättas på utsidan om det skulle bli bättre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Om jag inte minns fel har detta föreslagits tidigare, men inte fallit i god jord. Oklart varför...

 

Jag tycker också detta borde vara lösningen på problemet.

 

Sidorullarna kan flyttas framåt och bakåt och ev. även sättas på utsidan om det skulle bli bättre.

Precis! 
Främre sidorullarna ser jag inte som ett problem, enkelt flytta framåt.
Bakre kanske är lite knepigare, men borde inte vara ett problem om man är lite kreativ. Flytta infästningen till något lämpligt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en eka och en neptun trailer. Har precis som ts en rulle som inte når upp till kölen, då är de andra rullarna så lågt det går. Dock inte försökt lösa det. Den har fåtr stå felaktigt men viste borde jag kanske fixa det. Jag har dock försökt lösa det inom ramen för justeringar men inte gått. Men i ts fall borde det nästan gå att flytta sidorullarna till utsidan fordonets ram och därmed få ner båten lite.ts kanske kunde ta lite mera foton så vi ser helheten och därmed förstår problemet, om det inte går att få ner sidostöden tillräckligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske blir lite klent men om man tar bort kölrullarna och höjer dom med plattjärn. Borra lite nya hål och bulta fast. 

85BDF6A4-EB43-439B-94B5-DB6984B0B53C.jpeg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev lp75:

Om du hissar kölrullarna i max läge, skruvar bort sidostöden helt. Har du då någon marginal till stagen som går längs med vagnen (röda pilar uppåt) samt plast skärmarna. Jag tycker du borde ha det då det är en v-bottnad båt.

 

Isåfall skulle jag absolut inte höja kölrullarna något mer, då går det montera sidorullarna lägre bara du kapar dom så som inte tar i backen. Lägg krutet på flytta eller ändra infästningen för dom istället.


327232B7-B25A-4FC7-AB80-9B560D706A63.jpeg.d73a499f9e01639342a592bd77e0aebc.jpeg

 

 

Hej

 

tack för illustrationen, problemet är just stagen och skärmarna, det är precis så att jag kommer åt att måla och rengöra och då har jag 8-10cm ner till kölrullarna, så skulle jag lägga ner den på dessa så kommer jag inte ha många milimeter om det inte till och med tar i. Hittade en bild från i  våras, där man kanske ser lite. Dock väldigt baklutad trailer på bilden, uppfarten lutar och nyligen urspolad så det skulle rinna ur.

 

Så det handlar inte om att höja båten ytterligare, utan bara att få stöd på kölen :)

bellas.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...