Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nht1

Tips vid tilläggning

Rekommendera Poster

Som nybörjare har jag stor respekt och lite rädsla för att lägga till i sidvind mot brygga vid ankring eller boj. Skulle gärna ta emot lite tips på metodik om man är en stark och en inte så stark ombord. Ibland fru och ibland 11 åring.

 

Om det finns en lucka mellan två båtar är det då ok eller ej ok att lägga till? Känns som oundvikligt att glida in andra båtar känns det som i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Nht1:

Som nybörjare har jag stor respekt och lite rädsla för att lägga till i sidvind mot brygga vid ankring eller boj. Skulle gärna ta emot lite tips på metodik om man är en stark och en inte så stark ombord. Ibland fru och ibland 11 åring.

 

Om det finns en lucka mellan två båtar är det då ok eller ej ok att lägga till? Känns som oundvikligt att glida in andra båtar känns det som i alla fall.

Vad har du för typ av båt?

Man beter sig på olika sätt med olika båtar då dess egenskaper kan skilja sig åt.
 

Men det är väl helt ok att gå in i en lucka om man i förväg fendrar av ordentligt.

Jag har gjort så många gånger, med en ylande badsugen hund och skrikiga barnbarn ombord, alltid lika populärt och välkommet i lugna gästhamnar eller pittoreska naturhamnar..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad har du för typ av båt?

Man beter sig på olika sätt med olika båtar då dess egenskaper kan skilja sig åt.
 

Men det är väl helt ok att gå in i en lucka om man i förväg fendrar av ordentligt.

Jag har gjort så många gånger, med en ylande badsugen hund och skrikiga barnbarn ombord, alltid lika populärt och välkommet i lugna gästhamnar eller pittoreska naturhamnar..

En maxi Fenix, fenkölad, 3 ton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den korta versionen.

 

Du har en förhållandevis lättmanövrered båt,det är en bra början.

 

Kör så sakta du kan och så fort som du måste.

 

Titta efter vind och ström och försök ta hjälp av dessa istället för att kämpa emot.

 

Lär dig vad propellerverkan och pivot point innebär. Kolla youtubeklipp.

 

Öva i lugn och ro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra råd ovan men ett litet tillägg/förtydligande. 
Säg att du ska in i en tillräckligt bred lucka mellan två båtar. 
Kolla vinden. Både på sjön och på de flaggor de tillagda båtarna har. 
Säg att vinden kommer rakt från babord. 
Lägg dig lite till babord om den vänstra båten och se hur du driver. (Bra tillfälle för någon i besättningen att fendra av om ni inte gjort det tidigare.) Driver du rakt åt styrbord så avvaktar du tills du ligger något babord om luckan och börjar sakta köra in så att du kommer in perfekt. 
Driver båten inte rakt så får man anpassa sig till det med en ny manöver en bit babord om den vänstra båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Den korta versionen.

 

Du har en förhållandevis lättmanövrered båt,det är en bra början.

 

Kör så sakta du kan och så fort som du måste.

 

Titta efter vind och ström och försök ta hjälp av dessa istället för att kämpa emot.

 

Lär dig vad propellerverkan och pivot point innebär. Kolla youtubeklipp.

 

Öva i lugn och ro.

 

Håller med och förtydligar/kompletterar lite.

 

Pivotpunkten är den punkt båten vrider sig runt när man svänger. På en segelbåt är det i princip där masten står.

Vid manöver i trång hamn ska man därför oftast svänga mycket senare än hjärnan vill och då med stort roderutslag. Man måste då också se till att det finns plats för aktern att svänga ut.

 

Propellerverkan är den sidokraft som propellern ger och märks framför allt när man startar från stillaliggande. Aktern vrids åt något håll, olika håll om man ska framåt eller bakåt. Det är oklokt att kämpa emot eftersom det inte går så bra att styra en båt som ligger nästan stilla. Använd istället effekten till din fördel.

 

Ta lite tid att öva och pröva, först på fritt vatten, sedan runt en boj och slutligen vid en relativt tom brygga.

 

Om du håller till i Stockholmstrakten så finns det en övningsbrygga på Grinda, Nybörjarbryggan tror jag Skärgårdsstiftelsen kallar den.

 

Lite mera styrskola...

Du kan rotera båten stillatigande genom att växla mellan fram och back och med kraftigt roderutslag (åt samma håll hela tiden). När du gasar (kraftigt) framåt hinner båten inte få mycket fart, men den vrider sig. Sedan back för att få stopp på den lilla fart du fått, osv.

 

Tänk på att fören oftast tar vind och driver ner mot lä. Bra att tänka på när man backar ut och det är sidvind. Kanske är det bäst att backa till en plats där det är lättare att vända (mera utrymme). I princip kan man bara backa rakt mot vinden eftersom fören driver ner.

 

Att lägga till i sidvind kan vara en utmaning.

Den som ska kliva i land (hoppa bör man alltid undvika) måste snabbt kunna få hjälp att hålla båten mot vinden genom att ta hjälp av ett träd, en ring, en pollare eller liknande som linan kan dras runt/igenom, man orkar inte hålla emot utan denna hjälp.

Den som kör måste vara tillräckligt modig för att hålla farten hög så att inte fören hinner driva ner i lä, och samtidigt hinna få stopp innan bryggan eller båten blir mos.

 

En lurig sak är att när/om man bromsar med ankaret vrider sig båten åt samma håll som ankarlinan ligger på. Det kan användas till din fördel, men blir en stor nackdel i lite kraftigare sidvind om man inte har ankarlinan på rätt sida (därifrån vinden kommer).

 

Det värsta jag gjort är att lägga till med 16 m/s rakt från sidan, 18 i byarna. Nästan inget skydd mot vågor.

Själva ankringen och ilandstigningen gick som planerat, men sedan tog det 45 minuter att förtöja båten med x antal linor i lovart.

Naturligtvis skulle vi inte ha gjort detta, men vi skulle ju besöka vänner på ön. Allt var bestämt sedan tidigare.

Glöm inte bort att man faktiskt kan ändra planerna.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips Du fått!

Så kolla flaggor i land och din egen och andras vindexar. Det blåser inte alltid åt exakt samma håll. Satsa på lediga platser bredvid pensionärer i snipor eller barnfamiljer i segelbåtar, då är chansen stor att du får hjälp att komma rätt till bryggan.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara tillägga. Om allt ser ut att gå fel, då är det lika bra att backa ut och göra om från början igen!

Brukar vara lättare att ta ny fart än att försöka desperat räta upp båten!

Talar av erfarenhet😁

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev YamaHans:

Tänkte bara tillägga. Om allt ser ut att gå fel, då är det lika bra att backa ut och göra om från början igen!

Brukar vara lättare att ta ny fart än att försöka desperat räta upp båten!

Talar av erfarenhet😁

 

Ordvalet ”tillägga” känns helt riktigt i detta sammanhang!

 

Undrar hur det har gått för trådskaparen i sina försök att lägga till och lära känna båten?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man in mellan två båtar i sidvind kan man köra i relativt god fart mot båten på lovartsidan för att helt slå av när man är nära, då driver man ner mot lä, mellan båtarna - enkelt och effektivt.

 

Skall man kasta loss när det blåser i sidan kan man ha kvar en lina i fören mot land som man släpper av allt eftersom man drar sig ut - för att hålla båten där man vill ha den och komma ut från brygga eller var man nu är innan fören börjar driva.

 

Alla tilläggningar är olika - öva öva öva öva är mitt tips. Viktigt också att alla på båten får lära sig dom olika momenten.

 

Som @Mackey skrev - man kan ändra planerna.. Om det är inte känns säkert att lägga till där man tänkt kan man hitta en annan angöringsplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips! Jag är ofta ute med barn och vänner som inte är särskilt erfarna. Att planera, förbereda alla tampar och fendrar, ta det väldigt lugnt, börja om om det verkar gå fel och framför allt - ge väldigt tydliga instruktioner till de som ska hjälpa till. Att be andra båtar, folk på bryggan/i land, om hjälp kan man också göra, min erfarenhet är att de flesta gärna hjälper till (i synnerhet om deras båtar ligger i riskzon :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En metod som inte är nämnt här som jag använder en hel del är att lägga sig med ett spring.

 

Alltså ordentligt med fendrar längst fram på båten (olika avstånd på olika båtar). Helst klotfender om man har. Sen går man lovart helt intill y bom eller brygga och förtöjer akterut. Ger lagom gas så att båten pressar sig inåt och ligger mot fender i fastlåst position. Med motorn igång kan du nu navigera runt båten och justera förtöjning osv.

 

Är man fler på båten kanske det inte behövs, men speciellt om man är själv är det en bra metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man springa runt å lägga ut spring o mhj av en spring dra båten rätt med motorn osv.. Men är inte det överkurs för Nht1?

 Själv rekommenderar jag något som fattas på många båtar.

Mittknap.

Går man, ensam, utan gast, långsides eller mot en bryggnock, med fören så hinner aktern sticka iväg å man har inte tillräckligt lång lina som man tog med sig samtidigt med förtampen. Viceversa om man går in med aktern.

Lägg till med mittknapen. Båten kan inte vrida sig ut från bryggan å man når sedan både för å aktertamp lätt.

 

Är jag ensam å skall gå in med akterankare så brukar jag ta med mig ankarlinan till fören, först ett halvt varv runt nått som avhåll. Då kan jag hindra att båten drar iväg aktern i sidled å samtiidgt bromsa upp mot bryggan- Sen justerar man å knyter fast när förtampen är lagom.

 

På svaj så gör jag som så att när ankaret har dragit fast går jag med linan utanför alla vant å knyter i fören. Sen kan man ta't lugnt å svaja.

 

Ang propellerverkan. Fingaln å Vegan å nåra till är kända för att när man backar går båten i en cirkel. Hopplöst. Enda som funkar är som det skrevs ovan att växla mellan fram å back hela tiden. Då kan man smyga runt å backa.

 

Testa även på fritt vatten själva vändradien åt båda hållen å vid olika fart. Man kan bli förvånad över resulltatet.

 

Lycka till

Ruskpricken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du missuppfattar mig. En bakre tamp bara och lite växel i trycker ju båten mot en brygga eller y bom. Inte särskilt överkurs eller komplicerat.

 

men låter alltså båten med motorn på pressa sig mot bryggan med motorns kraft tills man hinner fram och sätta den främre förtöjningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...