Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Suttit ikväll och kollat lite ankarspel och inser vilken djungel det är. 

Vad kör ni med för ankarspel till era Maxim 26'or?

 

Jag tänker mig att sätta i box på badbryggan styrbord och behöver inget extra som trådlös styrning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bandankarspel, typ Ancharomatic fungerar erfarenhetsmässigt bättre än sådana med lina och/eller kätting, som dras upp över linhjul.

Om du inte väljer sådant och sneglar på Lewmar så köp inte ProFish, HX1 fungerar mycket bättre, men inte fullt ut.
 

Om du har gått om plats ombord kanske du skall välja ett spel som sitter innanför akterspegeln.. men där har du ju akteruffen...?

 

Ankarspel där lina eller kätting passerar linhjul har sina begränsningar, spel med band som lindas upp runt en cylinder är smidigare, men det är sällan man kan ha kätting längst ut på bandet, men det går om man gör en speciell installation.

 

Sök på detta forums sökfunktion och läs diverse trådar så inser du att ankar spel är väldigt bra men det löser inte alla problem och kan orsaka nya problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att allt har sina för o nackdelar. Jag har sökt en del på forumet och det är det jag menar på är en djungel. 

 

Dels skiljer det många gånger i båt storlek och sen skrivs det sällan ut vilken modell utan man helst bara lewman, Quick eller Engbo. 

 

Det skulle vara intressant att veta vilket märke och modell som andra kör med på sina Maxim 26 båtar med ankarbox. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pattedala:

Visst är det så att allt har sina för o nackdelar. Jag har sökt en del på forumet och det är det jag menar på är en djungel. 

 

Dels skiljer det många gånger i båt storlek och sen skrivs det sällan ut vilken modell utan man helst bara lewman, Quick eller Engbo. 

 

Det skulle vara intressant att veta vilket märke och modell som andra kör med på sina Maxim 26 båtar med ankarbox. 

Om du skall ha ankarspelet utombords i en box på badbryggan har det nog ingen betydelse vilket du väljer av Engbo, Quick eller Lewmar. Och det beror inte så mycket på båtmodellen heller.
Jag har nyligen haft Lewmar ProFish som inte höll, så jag bytte till Lewmar HX1 som delvis är en annan konstruktion som fungerar bättre. Det finns säkerligen andra här som har Quick och Engbo som kan lämna omdömen om dessa.

 

Vad jag själv upplever och ser  på andra båtar vid ankarfällning och framförallt när ankaret skall upp, är att det krävs en del jobb och övervakning, så en fast trådbunden fjärrkonteol, på akterdäck eller en trådlös är man nog beroende av, eller iallafall dubbelkommando.

 

Jag hade Ancharomatic i förra båten, en Nimbus 2700, där satt hela apparaten innanför akterspegeln, sådan installation kan du nog inte göra med tanke på din akterruff. Men iallafall, allt sköttes från förarplatsen, inte trassel, och ändlägesbeytare när ankaret var i sköljläge och sedan när det var helt uppe. Bara att trycka på en knapp för fällning och en annan knapp för upptag, hur enkelt som helst.

 

Jo, en 26 fots båt kräver väl en ankarvikt på 7,5 till 10 kilo, samt kätting, det är den kapaciteten spelat skall klara av. Men får inte lov att dra båten baklänges med ankarspelets hjälp, gäller nog alla fabrikat.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...