Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Yens

Yamarin Q, Radio problem

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en Yamarin från 2019 med Q systemet. Jag lyckas inte få radion att fungera, mottagningen är helt kass. Se bifogat videoklipp, bättre än så blir det inte. Varken återförsäljaren MMG Marin eller q-support@nextfour.com verkar tycka att detta är något som behöver åtgärdas utan att det är förväntad kvalitet. Det enda tips jag fått är att se till att antennsladden inte är ihoprullad utan utdragen till minst 60cm längd, hjälpte inte alls.

Vad säger ni andra med Q-system? Ska det inte vara bättre än såhär?

 

Hälsningar

/Jens

33DE220E-D1F5-4C11-A69F-7BF96A241214.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilka farvatten navigerar du?

Jag vet att det är svårt att lyssna på rundradio i Bohuslän, det är egentligen bara nära Göteborg och Brudarmossens kraftiga sändare man får bra radiosignal.

 

På båtar behöver man en väldigt bra antenn, jag har en likadan som du till extraradion, och den funkar bara i sändarnas närhet, inte annars. Till den huvudsakliga radion/stereon har jag en speciell båtantenn från LTC med en antennförstäkare, den funkar, men inte så bra.

Jag skall köpa en vanlig bilradioantenn och se till att den blir ordentligt signaljordad i en targabåge, så hade jag på förra båten och det fungerade oftast tillfredställande.
 

Nä, det är svårt, men man måste ha en väldigt bra antenn.

 

Här finner du alla landets sändare och dess frekvenser, liksom på hur stor effekt dom sänder på.

 

Edit, ojdå, dom har tagit bort effektangivelserna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I vilka farvatten navigerar du?

Jag vet att det är svårt att lyssna på rundradio i Bohuslän, det är egentligen bara nära Göteborg och Brudarmossens kraftiga sändare man får bra radiosignal.

 

På båtar behöver man en väldigt bra antenn, jag har en likadan som du till extraradion, och den funkar bara i sändarnas närhet, inte annars. Till den huvudsakliga radion/stereon har jag en speciell båtantenn från LTC med en antennförstäkare, den funkar, men inte så bra.

Jag skall köpa en vanlig bilradioantenn och se till att den blir ordentligt signaljordad i en targabåge, så hade jag på förra båten och det fungerade oftast tillfredställande.
 

Nä, det är svårt, men man måste ha en väldigt bra antenn.

 

Här finner du alla landets sändare och dess frekvenser, liksom på hur stor effekt dom sänder på.

 

Edit, ojdå, dom har tagit bort effektangivelserna.

Hej och tack för svar!

 

Jag skulle ju såklart skrivit att det är Stockholms skärgård, dessutom med fri sikt till Nacka masterna som sänder just den kanalen som är på videon med 40kW uteffekt om jag minns rätt. Så mottagningsförhållandena på platsen är generellt mycket goda. Min gamla båt hade en Sony marinradio där antennen bara var en ca1m lång 1,5mm FK-kabel och den fungerade oftast utmärkt i de delar av skärgården jag normalt rör mig i. Så frågan är kanske snarare om det här är förväntad kvalitet på Yamarin/Buster Q systemet vid optimala mottagningsförhållanden?

 

/Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du har fri sikt till en sändare med 40kW uteffekt har du ju problem med antennen om du inte har någon mottagning. Brudarmossen sänder med 50kW om jag minns rätt och då räcker det med en liten antenn om man är nära. Litet längre bort får man ha en bättre antenn, om jag nu får utgå från mina referenser. Så kolla din antenn, om du har möjlighet så testa med en annan antenn och se hur det blir.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte för mig att jag haft problem med radio i Q och ligger också i Nacka, men å andra sidan lyssnar jag aldrig på radio i båten för jag vill ha tyst på sjön 😄

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...