Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nynewbie

Flipper 700/familjebåt

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag är nybörjare vad gäller båtar, kan alltså ingenting om båtar. Jag är ute efter en familjebåt (inte jätteliten båt med toalett) och funderar på Flipper 700. 
 

Jag är osäker på vad man ska titta efter, allt känns som en djungel; motor, drev, trimplan eller inte, toalett med septiktank eller porta porti osv. 
 

Jag har kikat lite på en Flipper 700. Motorn är en Volvo Penta AQ145 från 84 och det gör mig lite nervös. Är det okej med en så gammal motor eller bör man ha en nyare? Är motorn tillräckligt stark? Bör man i stället satsa på en V6/8 motor? Dessutom har båten ingen trimplan, bör båten ha det? 
 

Jag har provkört båten och det kändes som att båten under stora delar av färden inte var plan utan fören stack liksom upp (hoppas ni förstår vad jag menar). Är det normalt? 
 

Jag har även kikat en del på Flipper 717c dock är de båtarna mycket dyrare. Jag tänker att min budget ska ligga runt 100-150 tkr. 
 

Tacksam för all hjälp/tips jag kan få! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 700 är en båt med relativt platt botten vilket gör att den planar (lyfter ur sjön) lättare men går å andra sidan väldigt stampigt. 
Att fören pekar lite uppåt beror förmodligen på att den, trots sin plana botten, inte riktigt orkar upp i planing. Det skulle isf betyda kass motor eller fel propp. 
Nu kan ju det vara så att båten går normalt men att du är ovan?

Flipper 700 har, vad jag kommer ihåg, en riktigt liten toa. Förstod inte riktigt hur din kravspec. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jag vet inte om jag tyckte att fören stack upp för att jag är ovan eller om motorn är svag. Det var i alla fall något jag reagerade på. Kanske är det bäst att ha en starkare motor? Jag vet inte som sagt... Du har rätt i att toaletten var väldigt liten. Tänker att det ändå är bra att ha en toalett i båten om det krisar sig och man behöver gå på toa. Finns det någon annan båt med bättre toalett i ungefär samma prisklass? I övrigt undrar jag fortfarande över bla frågan om trimplan och om det är nödvändigt att ha. 
 

Inte lätt det här :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle satsa på en 717c, då kan du stänga dörren om dej om det blir kallt. större toa, mer V-bottnad. Har trimplan som std. 700 modellen är en gammal modell och har ofta äldre motorer. Men hittar du en med bytt motor så är det bra. Annars finns Bella 650, modernare båt med toa och kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju 700 patrol också om man vill ha med dörr bak. Men inte så vanliga dock.

En sån hade farsan en gång i tiden.

Den hade inombordare med ca 130hk och jag minns han klagade på att den svår att få i plan trots trimplan, så jag tror den skulle göra sig bättre med lite större motor.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_700_patrol/91044894

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äger en lite nyare flipper 700 med aq151c, dvs lite lite starkare maskin (146 hk). Jag tycker motorn räcker till men skulle inye vilja ha en svagare. 

 

Jag förstår vad du menar med att fören ligger högt. Men med hjälp av trimplanen så kan den tryckas ner lite och då ökar farten med runt 2 knop. Det är alltså inte att använda trimplanen för attt få den att plana utan få ett mer ekonomiskt gångläge. 

Jag anser således att trimplan är ett måste. Det är ju även bra för att justera snednelastning. Den är ju väldigt platt i botten så snedbelastning märks ofta mest när den planar.

 

Fråga gärna om du har några funderingar! Det är en bra första båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag blir glad av hjälpsamma personer! :)   

 

Jag är nog mest intresserad av en Flipper 700 eller en 717 C. Tycker ni att det är värt att köpa en 717 C? Den är ju oftast mer än dubbelt så dyr som en Flipper 700...

 

Jag bifogar en ny annons från Blocket på en Flipper 700. Verkar ha en starkare motor än den jag provkörde, som jag nämnde i mitt första inlägg. Dessutom har den trimplan. Vad tycker ni om båten? Undrar även om det är säkert med gasolspis?  Toalett med septitank är väl också bättre än en porta potti?

 

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/flipper_700_med_mercrusier_v6_210hk/91007867

 

Tacksam för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där var ju ganska fullutrustad, skulle tro att den går att få ner priset lite då säljaren redan sänkt lite och verkar köpt/eller ska köpa en större båt. 

 

Porta potti är "skit" jämf med spoltoa + tank.

Motorn är ju också rätt för båten + att den är fäskvattenkyld, ett minus är att det är trångt i motorrummet. Bara att byta tändstift verkar vara ett äventyr i sig. Om nu inte sidorna går att lyfta bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...