Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brajzore

Från sjö till hav

Rekommendera Poster

Innan vi fortsätter; har trådskaparen kommit underfund med vad det tilltänkta objektet har för slags kylning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev coppertail:

Men upp med en bild på motorn så kan vi svars direkt om den är sjö eller färskvattenkyld. 
Vad jag vet har inte Volvo Penta sålt sjövattenkylda motorer på den svenska marknaden på minst 40 år. Men jag kan ha fel och någon kan ju mot förmodan monterat bort det? 

Har laddat upp lite bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenkylning, men det går att konvertera till färskvatten. Jag gjorde det på min V8 för många år sedan då den gått runt 1000 timmar, och hade absolut inga problem med den. Den hade gått i Florida sina första 824 timmar i livet innan den hamnade på västkusten. Så dåliga är inte jänkejärnen som vissa här vill göra gällande, men det förutsätter att motorerna sköts om med sköljning och glykolkörning innan vinterförvaring...som alla andra.

Men det ser definitivt ut som du har ett brådskande byte av limpor och knän, ett fint vinterjobb när du bygger om till färskvattenkylning. Leta på amerikanska sidor så blir det myyycket billigare, och samma system som säljs av svenska Martec. Heter San Juan och du kan med helt normal händig het montera det själv, men det blir sk. halvsystem. Betyder att limpor och knän fortfarande kommer att vara sjövattenkylda och behöva bytas med 7 - 10 årsintervall. Men då har du troligen sålt båten så det jobbet får någon annan ;-))

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seahunter:

Sjövattenkylning, men det går att konvertera till färskvatten. Jag gjorde det på min V8 för många år sedan då den gått runt 1000 timmar, och hade absolut inga problem med den. Den hade gått i Florida sina första 824 timmar i livet innan den hamnade på västkusten. Så dåliga är inte jänkejärnen som vissa här vill göra gällande, men det förutsätter att motorerna sköts om med sköljning och glykolkörning innan vinterförvaring...som alla andra.

Men det ser definitivt ut som du har ett brådskande byte av limpor och knän, ett fint vinterjobb när du bygger om till färskvattenkylning. Leta på amerikanska sidor så blir det myyycket billigare, och samma system som säljs av svenska Martec. Heter San Juan och du kan med helt normal händig het montera det själv, men det blir sk. halvsystem. Betyder att limpor och knän fortfarande kommer att vara sjövattenkylda och behöva bytas med 7 - 10 årsintervall. Men då har du troligen sålt båten så det jobbet får någon annan ;-))

 

Mvh Andréas

Hej,

 

Vad är "limpor och knän"? Enligt säljaren så är limpor och knän nytt på den. Gått ca 20h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gul pil knä, blå pil limpa, och ingen av dem ser speciellt nya ut tycker jag?

BA4EF239-926C-40C3-8737-3C6A2D0E4594.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaa, om det är en färsk bild och de limporna är 20 timmar gamla så heter jag Karl Alfred och är skitskraj för krypyonit 😉 Avgaslimporna är de 2 avlånga järnprylarna på var sida maskin, kyls av havsvatten. Knäna är det som sitter skruvat med 4 bult på ovansidan, rostrinnet i skarven vittnar om att det snart kan gå vatten baklänges in i cylindrarna. Detta springer loss på 12 - 15000/maskin, innebär att du ska pruta minst 30000. Det är tungt och trångt men ingen kärnfysik att byta själv.

Beroende på var du bor så kan jag rekommendera https://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=articlelist&gid=10710&gidlevel=2,

 

Mvh Andréas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Seahunter:

Njaaa, om det är en färsk bild och de limporna är 20 timmar gamla så heter jag Karl Alfred och är skitskraj för krypyonit 😉 Avgaslimporna är de 2 avlånga järnprylarna på var sida maskin, kyls av havsvatten. Knäna är det som sitter skruvat med 4 bult på ovansidan, rostrinnet i skarven vittnar om att det snart kan gå vatten baklänges in i cylindrarna. Detta springer loss på 12 - 15000/maskin, innebär att du ska pruta minst 30000. Det är tungt och trångt men ingen kärnfysik att byta själv.

Beroende på var du bor så kan jag rekommendera https://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=articlelist&gid=10710&gidlevel=2,

 

Mvh Andréas

 

Han sade att det bara är utsidan, och att insidan är de topp. Så man kan väl bara syra av dem antar jag? Han är ju bekant till mig, så han skulle inte luras liksom. Finns det ett enkelt sätt att kolla hur de ser ut "inuti"? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har väl kvitton med datum på bytet. Verkar mindre troligt att han skruvat själv eftersom han inte ens vet om motorn är färskvattenkyld.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Han har väl kvitton med datum på bytet. Verkar mindre troligt att han skruvat själv eftersom han inte ens vet om motorn är färskvattenkyld.

Här har vi kanske en säljare som kommer att hata maringuiden om nu @brajzoreberättar var han fått sina tips och råd.

 

Dessutom tycker jag det ser ut på bb-motorn, alltså vänstra maskinen, på sista bilden, att det är en servopump där som inte har någon drivrem, men det kanske är normalt när det gäller dubbelinstallerade motorer, den ena har servopump och den andra har generator? men här har ju båda motorerna var sin generator iallfall.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-09 vid 14:49 skrev trewq:

Läs en gång till

Jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte 🤪

Nu kan man likställa din motors kylsystem med en bilmotors, men det betyder ju inte att det suddar ut korrosionsangrepp av 20 års kylning med sjövatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Gripen72:

Jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte 🤪

Nu kan man likställa din motors kylsystem med en bilmotors, men det betyder ju inte att det suddar ut korrosionsangrepp av 20 års kylning med sjövatten. 

Nej, det gör det ju inte. Men om det inte rostat hål någonstans så får färskvattenkylningen stopp på korrosionen som då inte spelar någon roll, och motorn lever vidare med något tunnare gods än när den var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att korrosionsangreppet i stort sett är stoppat i och med bytet till färskvattenkylning, men det är ingen garanti för att ett läckage inte kommer att uppstå i framtiden. Limpor och knän lever ett hårt liv, och med ett uttunnat gods är det inte osannolikt att sprickor kommer att uppstå.

Nu tror jag ju inte att just din motortyp kommer att drabbas av detta, men på maskiner med högre effektuttag ökar risken för att detta kan hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, avgasdetaljer drabbas, precis som på en bil. Nu är min avgassamlare eller vad det heter av en aluminiumlegering som korroderar sönder emellanåt. Då ber jag en verkstad svetsa på en 5 mm aluminiumplåt så det finns material att ta av. En gång provade jag att lägga på en rostfri plåt med Gun-Gum som används till bilar, men det lossnade efter en säsong, fäste dåligt mot alu. Kanske kan funka mot gjutjärn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, kommer ihåg när man tog Gun-Gum och en Colaburk att laga bilens avgassystem med, classic! 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...