Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brajzore

Från sjö till hav

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag ska precis köpa min första båt(kan ingenting om båtar), en Chaparral signature 29 penta.

 

Den har bara gått i sötvatten, men jag kommer vilja ha den i havet. Jag vet att man ska bottenmåla den samt fixa till anoder.

 

Men hur fungerar det här med kylningen egentligen? Jag har läst massor om söt- och saltvattenkylning, värmeväxlare osv, men jag blir inte ett dugg klokare. En skrev exempelvis:

 

"Det är ingen skillnad på båtar som går i sött eller salt vatten. Man räknar med att en båt som går i sött vatten också kan slussa ut eller sjösättas i saltvatten. 
 
Motorerna klarar detta och termostaten på en sjövattenkyld motor öppnar lite tidigare, c:a 60 grader för att saltet kan annars kristallisera i kanalerna om den håller 80 grader som den har i ett slutet glykolsystem (s.k. färskvattenkylning). 
 
Det är bara att köra. Det inverkar visserligen på livslängden och gångvärmen/varmvattenberedaren som inte blir så varma."

 

Ska jag tolka detta som att jag inte behöver göra något, utan det är bara att tuta och köra?

 

Säljaren verkar ha dålig koll på kylningen, men han tror båten är sötvattenkyld, vilket jag antar att den är då han kopplade in en vattenslang i drevet när han startade den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna berätta vad det är för motor så blir det lite lättare att få goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att han kopplade en slang till drevet ger tyvärr inte svar på hur motorn är kyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är info om båten

Modell: SIGNATURE 29

Båttyp: Daycruiser Bobåt

Årsmodell: 1999

Längd: 9,50 meter

Bredd: 2,63 meter

Vikt: 3200 kg

Bränsletank 450l

Färskvattentank 50l Spillvattnen 50l Motormärke: Volvo penta

Motormodell: 4,3l GXI

Motortyp: Inombordare

Drivmedel: Bensin

Årsmodell motor: 1999

Gångtimmar: 700 Motor effekt (hk) 2x225

 

Någon mer info som behövs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skiljer på färskvattenkylning och sjövattenkylning.

Vid färskvattenkylning cirkulerar det en glykolblandning i motorn som i sin tur passerar en värmeväxlare där vatten utifrån hav eller sjö kyler glykolbnadningen. Detta är det mest gynnsamma för motorn som då håller längre.

 

Sjövattenkylning däremot är litet gammalmodigt, då tas vatten utifrån in och pumpas genom motorns kylkanaler. Om man då kör båten i en sjö eller innehav kan motorn hålla länge, men om man kör i saltvatten rostar motorn sönder snabbare. 
 

Så du bör ta reda på vad båten har för kylsystem, en bild att lägga ut på forumet kan hjälpa. Men en färskvattenkylning avslöjas oftast genom att det finnns ett expassiomskärl synligt, eller ett lock som påminner om kylarlocket på en bil.

 

Om din båt är importerad och såld av en Svensk firma första gången, är det stor chans att den har en färskvattenkylning, om den är privatimporterad begagnand är det mindre chans att det är så. Om den har en gammaldags sjövattenkylning med kylvatten direkt in i motorn bör du nog inte betala några större summor för den båten, eller iallafall kallt räkna med ett motorbyte inom kort.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man skiljer på färskvattenkylning och sjövattenkylning.

Vid färskvattenkylning cirkulerar det en glykolblandning i motorn som i sin tur passerar en värmeväxlare där vatten utifrån hav eller sjö kyler glykolbnadningen. Detta är det mest gynnsamma för motorn som då håller längre.

 

Sjövattenkylning däremot är litet gammalmodigt, då tas vatten utifrån in och pumpas genom motorns kylkanaler. Om man då kör båten i en sjö eller innehav kan motorn hålla länge, men om man kör i saltvatten rostar motorn sönder snabbare. 
 

Så du bör ta reda på vad båten har för kylsystem, en bild att lägga ut på forumet kan hjälpa. Men en färskvattenkylning avslöjas oftast genom att det finnns ett expassiomskärl synligt, eller ett lock som påminner om kylarlocket på en bil.

 

Om din båt är importerad och såld av en Svensk firma första gången, är det stor chans att den har en färskvattenkylning, om den är privatimporterad begagnand är det mindre chans att det är så. Om den har en gammaldags sjövattenkylning med kylvatten direkt in i motorn bör du nog inte betala några större summor för den båten, eller iallafall kallt räkna med ett motorbyte inom kort.

Tack för svar.

 

Säljaren skrev att vattenpumparna på motorn hämtar kylvattnet ifrån dreven. Säger det något?

 

Vad exakt för bild behövs, så kan jag be han ta fram bilder

 

 

Redigerad av brajzore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev brajzore:

Tack för svar.

 

Säljaren skrev att vattenpumparna på motorn hämtar kylvattnet ifrån dreven. Säger det något?

 

Vad exakt för bild behövs, så kan jag be han ta fram bilder

 

 

Ja det säger att vattenpumparna hämtar vatten direkt utifrån att den båten har en sjövattenkylning, inte bra! Om säljaren vill ha bra säljarargument vet han vad båten har för kylning, om han är seriös så uppger han rätt specifikationer.

En översiktsbild över motorrummet kan säga en del.
 

Min rekommendation är att inte köpa båt med sjövattenkylning, sedan har jag även åsikter om bensinmotorer i båt, men dom håller jag inne med i denna tråden då dom är utanför frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det säger att vattenpumparna hämtar vatten direkt utifrån att den båten har en sjövattenkylning, inte bra! Om säljaren vill ha bra säljarargument vet han vad båten har för kylning, om han är seriös så uppger han rätt specifikationer.

En översiktsbild över motorrummet kan säga en del.
 

Min rekommendation är att inte köpa båt med sjövattenkylning, sedan har jag även åsikter om bensinmotorer i båt, men dom håller jag inne med i denna tråden då dom är utanför frågan.

Den har ju gått i hav förut säger han. Motorrummet är rent och snyggt.

 

Men ska man använda en värmeväxlare här? Jag menar, man måste ju kunna skydda motorn från att rosta.

 

Och hur ställer du dig till det "Det är ingen skillnad på båtar som går i sött eller salt vatten" som jag citerade i min fråga?

Redigerad av brajzore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även en motor som är färskvattenkyld kan hämta kylvattnet från havet, det säger ingenting om hur motorns kylning är uppbyggd.

Fråga ägaren när han bytte glykol senast. Får du svaret att det inte finns någon glykol att byta så är motorn sjövattenkyld.

 

För själva båten (skrovet) spelar det ingen roll om den gått i sjö eller hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gripen72:

Även en motor som är färskvattenkyld kan hämta kylvattnet från havet, det säger ingenting om hur motorns kylning är uppbyggd.

Fråga ägaren när han bytte glykol senast. Får du svaret att det inte finns någon glykol att byta så är motorn sjövattenkyld.

 

För själva båten (skrovet) spelar det ingen roll om den gått i sjö eller hav.

Okej men jag är fortfarande som att frågetecken om jag kan köra den i hav eller inte? 

 

Som sagt så skrev ägaren att pumparna på motorn hömtsr kylvattnet ifrån drevet. Och han kopplade ku in en slang i drevet med vatten så att den skulle kylas när han startade den.

 

Jag tolkar det som att den då är råvattenkyld, dvs, vatten in i kylsystemet för direkt kylning. Nackdelarna med detta är ju korrosion och pannstensutfällning. Men hur underhåller man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan verka förvirrande detta med begreppen om färskvattenkyld och sjövattenkyld då bägge typerna använder sjövatten för att kyla motorn.

En färskvattenkyld motor har 2 olika kretsar, en där det cirkulerar glykolvatten precis som i en bil, och en där det cirkulerar sjövatten för att kyla glykolvattnet. I värmeväxlaren möts de olika systemen, utan att blandas. (På din bil har du kylaren i fronten som kyls av luft, på båt har du värmeväxlaren som kyls av sjövatten)

 

En sjövattenkyld motor saknar värmeväxlare, och man låter sjövattnet kyla även där det på en färskvattenkyld motor är glykol.

 

En sjövattenkyld motor har avsevärt kortare livslängd, och det ska återspeglas i båtens prissättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köra en båt med sjövattenkylning i havet, men livslängden på motorn blir ännu kortare då havsvattnet är korrosivare än vattnet i en insjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev brajzore:

Okej men jag är fortfarande som att frågetecken om jag kan köra den i hav eller inte? 

 

Som sagt så skrev ägaren att pumparna på motorn hömtsr kylvattnet ifrån drevet. Och han kopplade ku in en slang i drevet med vatten så att den skulle kylas när han startade den.

 

Jag tolkar det som att den då är råvattenkyld, dvs, vatten in i kylsystemet för direkt kylning. Nackdelarna med detta är ju korrosion och pannstensutfällning. Men hur underhåller man det?

Du kan köra båten i vilket vatten som helst. Men om du kör den i västerhavets saltvatten förkortas motorns återstående livslängd högst väsentligt. Och vem vet hur lång ”återstående livslängd” är för en motor från -99 även om den bara skulle använts på en insjö?

 

”Råvattenkyld” är kanske ett bra begrepp på vad det handlar om.

Korrosion och pannsten? Ja det rostar ju så in i helskotta, och det kanske blir saltavlagringar också. Avgassystemet med knän och bockhorn ger sig troligtvis först.

 

Sedan förstod jag inte det där med slangen...? Kan det vara så att han kopplade trädgårdsslangen då båten som på land för att kunna köra motorn?

 

Underhåll, ja enligt min mening kan man inte underhålla ett sådant system, man brukar skölja ur med sötvatten, alltså kranvatten från en trädgårdsslang på hösten och sedan köra igenom systemet med glykolblandat vatten, glykolen förhindrar frostsprängning och har viss rostskyddande effekt.
 

Jag kanske är tråkig och grusar dina drömmar, men jag avråder från köp av en båt med en motor som är sjövattenkyld, dessutom skulle jag aldrig köpa en båt med en inombords bensinmotor.

Men om båten är i gott skick och priset är så lågt att du har råd med ett planerat motorbyte kan det vara en annan sak.

 

Nu i coronatider är det ju säljarnas marknad, efterfrågan på båtar påverkar priset, säljarna kan kränga vilka vrak som helst till förstagångsköparna. Tänk på det!

Hilma bra att du vill ventilera dina funderingar här och inte låta någon säljare lura dig.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på en helt annan sak också.

Tag reda på vad Chaparallen har för material i bränsletanken, ja även dricksvattentanken om sådan finns.

En del amerikanska båtar har bränsletankar av aluminum, som förr eller senare börjar att läcka.

Och en läckande bensintank vill man definitivt inte ha ombord, Läs i denna tråden vad den stackars trådskaparen har för omfattande jobb framför sig när det började att läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan köra båten i vilket vatten som helst. Men om du kör den i västerhavets saltvatten förkortas motorns återstående livslängd högst väsentligt. Och vem vet hur lång ”återstående livslängd” är för en motor från -99 även om den bara skulle använts på en insjö?

 

”Råvattenkyld” är kanske ett bra begrepp på vad det handlar om.

Korrosion och pannsten? Ja det rostar ju så in i helskotta, och det kanske blir saltavlagringar också. Avgassystemet med knän och bockhorn ger sig troligtvis först.

 

Sedan förstod jag inte det där med slangen...? Kan det vara så att han kopplade trädgårdsslangen då båten som på land för att kunna köra motorn?

 

Underhåll, ja enligt min mening kan man inte underhålla ett sådant system, man brukar skölja ur med sötvatten, alltså kranvatten från en trädgårdsslang på hösten och sedan köra igenom systemet med glykolblandat vatten, glykolen förhindrar frostsprängning och har viss rostskyddande effekt.
 

Jag kanske är tråkig och grusar dina drömmar, men jag avråder från köp av en båt med en motor som är sjövattenkyld, dessutom skulle jag aldrig köpa en båt med en inombords bensinmotor.

Men om båten är i gott skick och priset är så lågt att du har råd med ett planerat motorbyte kan det vara en annan sak.

 

Nu i coronatider är det ju säljarnas marknad, efterfrågan på båtar påverkar priset, säljarna kan kränga vilka vrak som helst till förstagångsköparna. Tänk på det!

Hilma bra att du vill ventilera dina funderingar här och inte låta någon säljare lura dig.

Säljaren är ju bekant till mig och han har lagt ned mycket tid på båten. Så det är ju en fräsch båt. 

 

Vad är enligt dig ett "lågt" pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Även en motor som är färskvattenkyld kan hämta kylvattnet från havet,......

Var hämtar den annars kylvatten ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att skriva ”kan” bara för att det finns andra sätt att kyla motorns färskvattenkrets , kölkylning till exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så summan av allting så rekommenderar ni inte att jag köper en båt som har sjövattenkylning om jag vill köra den i havet?

 

Jag tänker ju mig att i och med att den bara har gått 700h så har inte motorn slitits. Sen att man sköljer igenom systemet med vanligt kramvatten och med glykol efter varje säsong borde väl "duga"? 

 

Jag hade ju tänkt att ha båten i Kalmar, och vattnet där är ju inte lika salt som på västkusten.

 

Vad skulle en konvertering till slutet system med växelvärmare kosta? Är det värt att göra?

 

 

Tack för alla fina svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1996 satte jag in sötvattenkylning på min då 20 år gamla motor (1 cyl diesel) för att stoppa ev. korrosion. Den går fortfarande och har inga tendenser att rosta sönder. Går i Sthlmtrakten/Ostkusten

Det blir ju i princip samma sak som en bil, när hörde man talas om en bilmotor som rostat sönder? Med undantag för avgassystemet då, men det är väl samma sak med bilar och båtar.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev trewq:

1996 satte jag in sötvattenkylning på min då 20 år gamla motor (1 cyl diesel) för att stoppa ev. korrosion. Den går fortfarande och har inga tendenser att rosta sönder. Går i Sthlmtrakten/Ostkusten

Det blir ju i princip samma sak som en bil, när hörde man talas om en bilmotor som rostat sönder? Med undantag för avgassystemet då, men det är väl samma sak med bilar och båtar.

Så din båt har alltså inte färskvattenkylning, utsn vanlig sjövattenkyld, och det funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Var hämtar den annars kylvatten ifrån?

En definitionsfråga, som redan påpekats är ordvalen mindre bra. Klart att ett färskvattenkylt  kylsystem också blir anfrätt på sjövattensidan, medan motorns kylkanaler klarar sig bättre.

1 timme sedan skrev Gripen72:

Jag valde att skriva ”kan” bara för att det finns andra sätt att kyla motorns färskvattenkrets , kölkylning till exempel.

Ja en slinga med koppadrör under båtens botten, kölkylning, inte så vanligt numera, jag har mest sett det hos kustbefolkningens mer allmogeliknande båtar.

Sedan finns det mindre motorer som är luftkylda, men en fläkt på svänghjulet, ja faktiskt även rejält stora marindieslar, men då krävs det enorma kylfläktar.

31 minuter sedan skrev brajzore:

Så summan av allting så rekommenderar ni inte att jag köper en båt som har sjövattenkylning om jag vill köra den i havet?

 

Jag tänker ju mig att i och med att den bara har gått 700h så har inte motorn slitits. Sen att man sköljer igenom systemet med vanligt kramvatten och med glykol efter varje säsong borde väl "duga"? 

 

Jag hade ju tänkt att ha båten i Kalmar, och vattnet där är ju inte lika salt som på västkusten.

 

Vad skulle en konvertering till slutet system med växelvärmare kosta? Är det värt att göra?

 

 

Tack för alla fina svar!

Nej helst inte en båt med sjövattenkylning i saltvatten. Jag hade en sådan en gång, det var en fyrcylindrig AQ130, som då var en marinanpassad Volvo B-20. Där åt rosten upp motorblocket inifrån. Det blev så småningom ett motorbyte.

 

Min salige far som hade segelbåt med en liten diesel, gjorde som så att han hade en trevägskran på slangen från kylvattenintaget och en slang från dricksvattentanken, så han körde igenom motorn med sötvatten efter varje tur, måhända hade det viss positiv inverkan. Han hade även kopplat ytterligare en trevägskran så att man i nödfall kunde suga upp vatten ur kölsvinet om det skulle börja läcka akut.

 

I södra Östersjön är det ju rätt salt i vattnet också, inte som i Bohusläns farvatten, men ändå, det är mer salt än bräckt. Sannolikt har det redan påverkat motorn och dess kylkanaler. Men den kommer väl att hälla i gissningsvis 700 timmar till om du sköter om den i övrigt. Sedan diskuteras det ju om det är gångtimmarna eller om det är tiden i år totalt som sliter en marinmotor.

 

Jag vågar inte uttala mig om vad det kostar att sötvattenkonvertera en sådan motor, om det ens finns sådana satser att köpa? Må andra inläggande i debatten svara på den frågan.

Däremot har jag konverterat en liten trecylindrig dieselmotor en gång, det fanns då en sats att köpa för ett par tusen kronor, och då var farhågorna om det fanns rostflagor i motorn som kunde vandra vidare och fastna i värmeväxlaren, men det märkte jag aldrig av. Det var en liten snipa som ägdes av en annan familjemedlem och jag brukade den båten sporadiskt som pendlarbåt till olika jobb.
 

Men amerikanska V8:or (om det nu är en sådan i Chaparallen) är ju tacksamma ur den synpunkten att de är relativt billiga då det finns gott om dem, och det är väl ingen raketvetenskap att lyfta ur och i med en ny, och om man byter till en ny så vore man ju dum om man inte satsade på färskvattenkylning.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev brajzore:

Så din båt har alltså inte färskvattenkylning, utsn vanlig sjövattenkyld, och det funkar?

Nej, sötvattenkylning=färskvattenkylning=glykol blandning (som en bil)

Alltså inte sjövattenkylning.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev trewq:

Nej, sötvattenkylning=färskvattenkylning=glykol blandning (som en bil)

Alltså inte sjövattenkylning.

Okej. Hur ställer du dig till att skaffa en båt med sjövattenkylning som man ska använda i havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev brajzore:

Okej. Hur ställer du dig till att skaffa en båt med sjövattenkylning som man ska använda i havet?

Det var vad jag gjorde 1994 när jag köpte nuvarande båt, men blev orolig efter ett par år och satte dit sötvatten kylning. Å andra sidan köpte sonen en sjövattenkyld 20-årig motorbåt på västkusten, och fick nästan börja med att byta ut den sönderrostade motorn mot en begagnad bilmotor. Tack och lov inga stora pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev trewq:

Det var vad jag gjorde 1994 när jag köpte nuvarande båt, men blev orolig efter ett par år och satte dit sötvatten kylning. Å andra sidan köpte sonen en sjövattenkyld 20-årig motorbåt på västkusten, och fick nästan börja med att byta ut den sönderrostade motorn mot en begagnad bilmotor. Tack och lov inga stora pengar.

Okej tack för svar. Men tror du det är bökigt att sätta dit sötvattenkylning på denna båten jag vill köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev brajzore:

Okej tack för svar. Men tror du det är bökigt att sätta dit sötvattenkylning på denna båten jag vill köpa?

Vet ingenting om den motorn eller hur en värmeväxlare till en sån ser ut. Gissar att det främst är en utrymmesfråga. Den behöver nog inte ligga precis intill motorn. Tänker på när jag på 60-talet lade ett extra värmepaket i baksätet på min Fiat 1350. När man satte på det steg det upp en varm vägg bakom ryggen, och att det var långa slangar till motorn verkade inte hämma kylningen, fast extrapaketet hjälpte ju till förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men upp med en bild på motorn så kan vi svars direkt om den är sjö eller färskvattenkyld. 
Vad jag vet har inte Volvo Penta sålt sjövattenkylda motorer på den svenska marknaden på minst 40 år. Men jag kan ha fel och någon kan ju mot förmodan monterat bort det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev trewq:

1996 satte jag in sötvattenkylning på min då 20 år gamla motor (1 cyl diesel) för att stoppa ev. korrosion. Den går fortfarande och har inga tendenser att rosta sönder. Går i Sthlmtrakten/Ostkusten

Det blir ju i princip samma sak som en bil, när hörde man talas om en bilmotor som rostat sönder? Med undantag för avgassystemet då, men det är väl samma sak med bilar och båtar.

Man får dock betänka att det är en avsevärd skillnad på godstjocklek i komponenterna på en 1-cyl diesel från 70-talet än det är i en bensinare från 2000.

Vidare förstår jag inte riktigt jämförelsen med bilmotorn, dom är ju alltid kylda med glykolvatten så det är klart att de inte rostar upp inifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...