Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steffecfh

Lyckades göra kortslutning...

Rekommendera Poster

(Larson 235, mercruiser 5.7L -1998)


Oflytet bara fortsätter och fortsätter....

 

Lång historia kort:


Från ingenstans började det lukta bränt från motorutrymmet på båten när motorn är igång. Det luktade bränd el. Det luktar ingenting när jag har elen igång fast med avstängd motor. Lukten framträdde redan efter 2-3 min på tomgång. 
 

Gjorde en snabb felsökning och upptäckte att B+ kabeln som är dragen mellan generatorn och startmotorn var så varm så det inte ens gick att peta på den utan att bränna sig = kabelbrand. 
 

Hade 2,5mm2 kabel liggandes i båten så jag bytte ut B+ kabeln provisoriskt. 
 

Körde vidare och den brända lukten kom tillbaka precis likadant som sist. Och samma visa dagen efter. 
 

Igår felsökte jag mer grundligt (den som dragit elen i båten har gjort ett riktigt dåligt jobb, dragit kablarna på så onödigt svåråtkomliga ställen och flera kablar ligger i hårt sträck) och hittade flera ställen där tejp/isolering släppt. Jag lagade detta med vulk/tejp och drog om så gott jag kunde för att få kablarna mindre sträckta/ej ligga mot varma motordelar. 
Var otroligt svårt att kolla allt kablage då det är dragit så j*vla dumt. För B+ kabeln som det blev kabelbrand i var ihoptejpad med flera andra kablar och det var oerhört svåråtkomligt. Den kabeln kan ju ha smält isoleringen på någon av de andra kablarna. Jag tänkte att jag kollar de ställen jag kommer åt först och provstartar och om problemet kvarstår får jag kolla de svåråtkomliga ställena. 

Jag hittade också vad jag TROR är kabeln till varvräknaren (platt svart kabel med 2st ledare). Jag orkade aldrig kolla var den tog vägen. Den går inte till generatorn iallafall. 
Hursom, den platta kabeln blir skarvad med två stycken andra kablar och de kablarna fortsätter fram i fören på båten. Dessa skarvar var rejält ergade/korroderade och ”ergen” har krupit långt upp i båda (alla fyra) kablar. Jag klippte av och skarvade om. 
Jag tänkte att detta kunde vara orsaken till den brända lukten. Då varvräknaren inte är i drift förrän motorn är igång (eller??).
 

Före det var dags för provstart för att se om jag lagat felet så var det dags att byta B+ kabeln mellan generatorn och startmotorn. 
Och det var såklart då det inträffade...


Hade glömt att stänga av huvudströmbrytaren. Kopplade ifrån den provisoriska 2,5mm2 kabeln från generatorn och anslöt den nya 16mm2 kabeln jag köpt. 
Sedan skulle jag greja med startmotorn och lite slarvigt skulle jag rulla ihop 2,5mm2 kabeln (som fortfarande var ansluten på startmotorn) och GIVETVIS lyckades jag flänga till så kabelskon som suttit ansluten på generatorn kommer åt någonting jordat i motorn och det blir två stycken smällar....

 

Tänker att jag är en jävla idiot som inte ens tejpade kabelnskon eller slagit av strömmen... jaja.. men hoppas att jag haft tur och att allting klarat sig. 

 

Jag fortsätter med att koppla på 16mm2 kabeln på startmotorn, det är trångt och jävligt så det tar en stund. 
 

När jag är färdig kommer då på att det är massor av mat i kylskåpet (jag och sambon hade planerat helgen till sjöss, trodde min felsökning skulle gå snabbt... jo tjena). Så jag (i smått panik) drar igång huvudströmbrytaren och jag känner hur vredet på brytaren kärvar rejält och fattar att någonting har hänt, och det börjar lukta rejält med bränt(!!). Slår givetvis tillbaka brytaren på Off igen. 
 

I detta skede blev jag uppgiven så jag packade ihop och vi åkte hem igen....

 

Det jag undrar är , vad kan ha hänt? Kan det räcka med att huvudströmbrytaren gått åt fanders?

Kan startmotorn ha gett upp?

 

Jag har 2st batterier för start som är ihopkopplade och dessa visade 12,2 volt, och 1st batteri för förbrukning och detta visade 12,95 volt. Jag har solceller för laddning. Båten har stått ganska mycket på senaste tiden men har kört förbrukning en del då vi ändå varit i båten för att sola osv. Då har stereo och kyl varit igång. 
 

Det jag ska göra idag är att försöka öppna ”dosan” (huvudströmbrytaren) och se om något hänt inuti den. Jag skruvade bort den och det jag kunde se på baksidan är 3st pluskablar och en liten jordkabel. Allt där ser reko ut. Så tänker att jag måste öppna upp dosan 
 

Jag ska kolla om Circuit breakern har slagit ifrån 

 

Jag ska kolla hur flatsäkringarna vid instrumentpanelen ser ut. 
 

Tips på vad jag mer kan göra?

 

tacksam för er kunskap!

 

mvh

Redigerad av Steffecfh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!


Förstår inte riktigt vad du menar med troll-grejen
 

Startmotorn har 3st plus-matningar anslutna. 1 kommer från de dubbla startbatterierna, 1 kommer från förbrukningen och 1 kommer ifrån generatorn. 
 

jag är rädd att jag bränt startmotorn och/eller solinoiden då plus-kabeln mellan startmotorn och generatorn fortfarande var ansluten i startmotorn och att jag gjorde en kortslutning i någonting med änden som har suttit fast i generatorn. 
 

Kan man kontrollera startmotorns skick utan att vrida igång strömmen?

 

mvh

 

ps, jag är helt ny på motorer/el så bare with me. Jag har haft sånt strul med både båten och trailern nu under min semester så ni anar inte. Positiva saker är att jag lärt mig sjukt mycket. Bla lärt mig svetsa. Och för någon vecka sen visste jag inte ens vad en generator var. 
ds

Redigerad av Steffecfh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog bara om elen till samma som den såg ut innan. 
Jag vet att det inte behövs någon kabel emellan startmotorn och generatorn. Nu spelar det ändå ingen roll. Kortslutningen har redan hänt. 
 

Pratade med min svåger och han tror inte att Startmotorn tagit skada då den i princip funkar så att den kortsluter vid start. Vilket ju stämmer. 
 

har köpt ny batteriväljare/huvudströmbrytare nu. Ska testa om det räcker med att byta den

 

Påstod aldrig att jag är någon gud på att svetsa. Men att gå från att aldrig ha sett en svets tidigare till att göra fina skarvar/lägga fin svets/klara av att svetsa enklare saker med elektroder (Ockulärt godkänt av kompis som varit svetsare i +20år) på några dagar finner jag som något positivt i allt elände. Var bara det jag ville förmedla 

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Steffecfh:

Hej!


Förstår inte riktigt vad du menar med troll-grejen

Du är nog i gott sällskap, det är kanske inte så många andra som förstår det där med trollen heller.

 

Din tråd blev litet snårig, jag hade litet svårt att hänga med, men det är nog mitt eget fel.

Men du hade alltså lyckats koppla en kabel mellan B+ på generator/startmotor och minus/jord i motorblocket?

 

Om jag nu missuppfattade dig rätt har du då fått en strömrusning i denna kabel, och då kan ju som du tror kontaktblecken i ”huvudströmbrytaren” (som egentligen heter ”batterifrånskiljaren) bränt ihop för att ge konstant kontakt eller bränt sönder för att inte ge kontakt alls. Dessa batterifrånskiljare har ju en maxkapacitet på ett stort antal ampere, ofta i storleksordningen 100-200A. De billiga i plast klarar inte så mycket.

 

Jag tror inte att varesig startmotor eller solenoiden har påverkats då dom ligger utanför denna kortslutningskrets, den stora strömmen har inte passerat dessa, och om så skulle varit fallet klarar båda höga strömmar.

Om en stor felaktig ström däremot passerar genom generatorn kan dess lindringar eller dioder gå åt helskotta.

 

Något jag inte heller förstod, var att du skruvat isär en grej med tre kablar, varan en minuskabel, du benämnde den som någon brytare, på den beskrivningen tyckte jag det förelåg som om det var ett skiljerelä mellan batteribankerna. Sådana är kopplade mellan bankernas pluspoler och med en klen kabel mot minus. Skiljerelän känner av den högre spänningen som uppstår när generatorn laddar och kopplar då ihop batterierna, och kopplar isär när generatorn slutar att ladda. 
 

Du får väl återkoppla så vi får reda på hur det går för dig i detta dilemma.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Sinus:

Ser man på, nu får jag dra mig tillbaka, kapten Bölja har skvalpat in!

Bölja har du förståelse för mitt skämt? Får påpeka att Bölja är skämtet.

Jag vet inte om det är mig du syftar på, men humor är allvarliga grejer som man inte skämtar om hur som helst. 
Jag tycker väl att humor och skämt är på sin plats för att lätta upp en del trådar som kan kännas tradiga ibland. Men när dessa skämt istället skapar provokationer och förvirring och avleder uppmärksamheten från huvudfrågan allt för mycket, som detta inlägg faktiskt gör kan jag tycke det blir tråkigt. 
Och för att på något vis försöka navigera åt rätt håll i denna tråden igen kommer jag inte att kommentera detta mer. Ingen mer trollutfodring från min sida.

 

Trådskaparen får väl kolla sina batterifrånskiljarna och mäta var han har spänning och sedan testa om startmotor, solenoid och generatorn, liksom resten av elsystemet funkar.

Även om det är trångt och besvärligt så får ju ts även kolla efter skadade isoleringar alltså en ockulär besiktning av kablar och anslutningar och på det viset försöka lista ut var felet är.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var stressad när jag skrev inlägget så är medveten om att det blev rörigt. 
 

sen använder jag även fel ord ibland. 
 

med ”huvudströmbrytare” menar jag precis som Georg skrev ”BATTERVÄLJARE” och ingenting annat :)

 

det jag alltså lyckades göra var att skruva bort plus-kabeln från generatorn, men ha den kvar på startmotorn och sedan dra kabeländen med kabelskon på någon motordel som var jordat när jag skulle flytta på denna kabel. Det var väldigt klantigt men jag hade stått som en ostbåge i 8-9 timmar och fixat med motorn så var så less på skiten. Var hjärndöd och utbränd.  
 

den där grejen med 3st kablar, det var batteriväljaren jag menade då. Ett en kabel var jord var riktigt korkat tänkt av mig. Det är såklart inte jord. Det är en tunn svart kabel som är ansluten ihop med en av de 3 inkommande pluskablarna. 
 

Jag har nu köpt en ny batteriväljare. Skall testa att byta den samt köpte jag ett skiljerelä utifall det gett sig med. 
 

Tack för era svar. Jag återkommer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jaha en batteriväljare, en pryl jag inte är någon förespråkare av. Bättre med två batterifrånskiljare och ett skiljerelä mellan batteribankerna.

Men en fördel till dig här är att kvaliteten på dessa batteriväljare överlag är låg och att dom klarar en kortis sämre än andra komponenter och tar smällen först, innan något annat skadas.
Att generaton var bortkopplad från B+ är ju också bra, då var den utanför kortslutningskretsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...