Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pellen75

Zipwake Interceptor fastnat i ute läge...

Rekommendera Poster

Hej,

 

Igår när vi åkte ut för att njuta av helgens fina väder hängde/fastande styrbords Interceptor i ute läge, ca 35-40%

Stannade båten, kastade ankare och hoppade i. Kunde konstatera att bladet var ute men satt inte låst, gick att röra lite på men ingen skillnad.

Åkte vidare till natthamnen och gjorde om processen samt startade om systemet flera gånger men får inte styrbord att fungera.

 

Badade igen och som tidigare, bladet är inte fastlåst. Dvs det går att vicka och röra på bladet men det åker inte ut eller in.

Vågar inte trycka eller slå med våld.

 

Någon som haft liknande problem?

Vill helst slippa att lyfta båten..

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp!

Då var det servomotorn inne i interceptorn som hade lagt av. Detta är en stegmotor som får impulser från centralenheten om hur mycket eller litet den skall fälla ned ”gardinen”, dvs bladen.
Om du har mer tur än jag hade, kanske det är exemtern mellan motorn och bladen som spårat ur, om nu bladen är lösa, hos mig satt dom fast fixerade i innersta eller översta läget.

Jag fick iallafall god hjälp av generalagenten i Västra Frölunda, Båtsystem, och min garanti gällde fortfarande.

Men var tvungen att ta upp båten på land, två gånger, en gång för felsökning och en gång för bytet av servomotorn, jag utförde jobbet själv, inte svårt. Men använd inte skruvdragare till skruvarna, man drar sönder plasten, eller om du skall använda sådan så ställ momenten väldigt lågt.

 

I övrigt är jag helnöjd med zipwaken jag ägnar nu inte trimningen en tanke, det sköter sig helt själv och båten har alltid ett bra gångläge.

 

Jo, en sak till, stegmotorn har en liten växellåda, i ena ändan på den kommer axeln ut med en sexkantsfattning, här kan du känna med en insexnyckel om du kan vrida runt motorn (tips från agenten) det kan ibland fastna och man kan få igång motorn igen.

Troligtvis får du också frågan (om du kontaktar firman) om vad du får/fått för testvärden när du kört självtestfunktionen. 
Ladda även ned den senaste programvaran, på ett USB-minne. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailat till Båtsystem och Jocke skall ringa upp 👍

under tiden fick jag instruktioner att starta om ett tiotal gånger så det skall göras nu. Håller tummarna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Pellen75:

Mailat till Båtsystem och Jocke skall ringa upp 👍

under tiden fick jag instruktioner att starta om ett tiotal gånger så det skall göras nu. Håller tummarna...

Ja det känner jag igen... men jag skall väl inte måla fan på väggen, men om det är ett mekaniskt fel för du nog ändå lyfta båten. Förvisso är det nu varmt i vattnet och du kanske kan kränga upp sb-sidan så pass mycket att du kan komma åt att meka med den interceptorn medan båten ligger i vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har startat om säker 15 ggr och felet är kvar.

Ser att krysset som visar att det något fel försvinner ibland vid uppstart, förmodligen så att den försöker men inte lyckas.

Har provat att koppla bort panelen på flybridge = ingen skillnad

Har provat att byta plats på kablarna, då flyttar sig felet på panelen till babord = inte fel på kabeln
 

Båten är 36 fot och väger några ton så lyfta lite blir en intressant manöver :)

 

Inväntar samtal från Båtsystem så får vi se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pellen75:

Har startat om säker 15 ggr och felet är kvar.

Ser att krysset som visar att det något fel försvinner ibland vid uppstart, förmodligen så att den försöker men inte lyckas.

Har provat att koppla bort panelen på flybridge = ingen skillnad

Har provat att byta plats på kablarna, då flyttar sig felet på panelen till babord = inte fel på kabeln
 

Båten är 36 fot och väger några ton så lyfta lite blir en intressant manöver :)

 

Inväntar samtal från Båtsystem så får vi se

Tja, om du byter plats på interceptorerna och felet också byter plats har du ju felet i interceptorn 

Att krysset inte finns vid uppstart är att centralenheten ännu inte ”känt efter” hur interceptorena mår.

Dessvärre tror jag du har ett mekaniskt eller elektriskt fel i din ena interceptor. 
Undervattensoperationer med snorkel och cyklop är spännande, men du får nog ändå lyfta båten.

Jag fick specialpris på kranlyft under kranförarens lunch. Upp innan lunch, och jag hade en timma på mig att byta grejerna, och hade tid över, sedan i vattnet igen efter lunch innan nästa planerade båt skulle sjösättas, detta var på våren.

2 timmar sedan skrev Gripen72:

Har du kört självtestet?

Gå in i menyn och gör ett sådant, det förändrar visserligen ingenting, men du får en indikation på hur det funkar, eller inte funkar.

 

Centralenheten bryter strömmen/manöverpulserna till interceptorerna om det går för trögt, det är en säkerhetsgrej, det blir det samma om klaffarna hindras av havstulpaner. 
Men det hade du kanske kollat? Hade du varit under akterspegeln med cyklopet på och kollat hur det ser ut?

 

Jag har målat mina interceptorer med Hempels SilicOne och har nu inga havstulpaner där iallafall.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling efter samtal med Båtsystem.

Först måste jag säga att det var bra service att bli uppringd på en lördag :) Löste inte problemet men uppskattar gesten. 

 

Jag har också målat mina och när jag dök och tittade satt det inga havstulpaner eller annan nämnvärd växtlighet.

 

Lösningen är att lyfta båten och plocka isär interceptorn. Fick samma tips som du nämnt, kan vara motorn, kan fungera att vrida runt med insektsnyckel. Måste säga att jag inte har lust att försöka skrämma liv i en motor som hängt sid om så är fallet, då får dom byta. Systemet är bara 6 månader och jag vill inte stå nästa sommar med samma problem...

 

Vad som skrämmer mig mer är att Båtsystem säger att det kan ha kommit in skit i systemet och det pga av detta hängt sig. Då blir man orolig, skulle ett system tänkt för marin miljö vara så känsligt...

 

Vi kan köra med båten även om det inte är optimalt så jag kommer att felsöka när den är på land.

 

Spontant är jag ganska besviken. Har fungerat bra när det fungerat men problem efter bara  6 månader...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Jag har börjat fundera på om jag skall kontakta Båtsystem och fråga om hur lång den beräknade livslängden är på dessa stegmotorer, på min båt jobbar dom ideligen under gång.
Den jag bytte var bb, och den slutade fungera after bara några veckor i vattnet. Jag hade kopplat upp systemet hemma på arbetsbänken och märkt redan då att jag vid något tillfälle fick ett X i displayen, men det försvann omgående, jag tänkte kanske att jag gjort fel på något vis, kanske inte anslutit kontakten ordentligt, vilket kan ha varit fallet. och jag hade dålig GPS-mottagning. Så jag monterade gladeligen systemet på båten och sålde den gamla trimplanspumpen...

Du har ju garanti kvar, så du kan ju byta efter torrsättningen.
Men det viktiga är att interceptorerna är plant monterade mot akterspegeln, man får inte böja dem. Då jag har en konvex akterspegel fick jag tillverka en adapter av en ekplanka som epoxyplastades in väl.

 

Jag valde två stora 70cm interceptorer, kanske hade det varit bättre med fyra kortare, då är ju risken mindre att båda på samma sida havererar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket relevant fråga ang livslängden. 

Skälva konstruktionen med motor i interceptorn gör systemet omständligt att laga. Jag jämför då med gamla trimplanen med motorn/pumpen inne i motorrummet.  

 

Jag tycket att vår akterspegel var plan men insåg att så inte var fallet. Jag gjorde därför mallar och spacklade upp plana ytor, skall vara väl inom spec. Fick inga felmeddelande när båten var på land och vid självtestet så var allt inom grönt.

 

Har svarat till Båtsystem att vi väntar med lyft men jag har framfört mina tankar i mail, dvs om konstruktionen och tillförlitligheten. Fråga gärna om livslängden. Jag kommer att göra detsamma och trycka på för extra garanti på just motorn.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pellen75:

Mycket relevant fråga ang livslängden. 

Skälva konstruktionen med motor i interceptorn gör systemet omständligt att laga. Jag jämför då med gamla trimplanen med motorn/pumpen inne i motorrummet.  

 

Jag tycket att vår akterspegel var plan men insåg att så inte var fallet. Jag gjorde därför mallar och spacklade upp plana ytor, skall vara väl inom spec. Fick inga felmeddelande när båten var på land och vid självtestet så var allt inom grönt.

 

Har svarat till Båtsystem att vi väntar med lyft men jag har framfört mina tankar i mail, dvs om konstruktionen och tillförlitligheten. Fråga gärna om livslängden. Jag kommer att göra detsamma och trycka på för extra garanti på just motorn.

 

Bra, stå på dig.

Inlägg av denna typ på Maringuiden kan både gynna och stjälpa företaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft mina i två säsonger nu och de har funkat perfekt. 4 st 450 på 35-fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog lite tid då jag väntat på torrsättning (ville inte lyfta båten en extra gång...)

 

Plockade loss yttre koppan inklusive bladen. Dessa rörde sig utan problem och jag kunde inte se något skräp. Provade att starta systemet utan kåpan = fortfarande fel.

 

Tog loss motorn/servo och kunde se att skruven satt i ytterläge, skruva manuellt enligt instruktioner för att se om det låst sig och den gick att skruva utan problem. Provade att starta systemet igen = fortfarande fel.

 

Kontaktade Jocke på Båtsystem som lovade skicka ett nytt servo.

Fick detta i förra veckan och provade att koppla bort gamla och sätta dit det nya = Fungerar igen :)

Så allt bra så långt.

 

Mina tankar

+ Enkelt att byta med färdiga moduler

+ Mycket serviceminded (Jocke på Båtsystem)

 

- Servot gick sänder efter en sommar. Otur men visst funderar man på kvaliteten på lång sikt.

- Båten måste lyftas för att byta servo då detta sitter i interseptorn.  

- Dyr motor/servo (pris 4 056 kr). 

 

Redigerad av Pellen75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ungefär likadant som min historia, men för mig hände det redan på våren första säsongen, så jag fick en ny servomotor på garantin.

 

Jag installerade min Zipwake 2017 och har även denna säsongen fungerat helt felfritt.

Jag har dock inte installerad senaste uppdateringen, minns inte hur man gör.

Är det att ladda ned filen på ett USB-minne, som sätts in i centralenheten och sedan bara sätta igång systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två paneler, huvudpanelen kom med senaste versionen men jag upptäckte efter halva sommaren att slaven på flybridge har äldre version. Ska kolla på det innan sjösättning.

Men det stämmer nog som du skriver, ladda ner uppdateringen på USB och plugga in i enheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderingar på att byta mina hydrauliska trimplan till interceptorer. Undrar om det kan vara en fördel att montera överdimensionerade interceptorer så att servomotorn inte behöver jobba så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Jag har funderingar på att byta mina hydrauliska trimplan till interceptorer. Undrar om det kan vara en fördel att montera överdimensionerade interceptorer så att servomotorn inte behöver jobba så mycket?

Förstår inte hur du ska kunna överdimensionera dem, men du kanske menar att sätta fyra små istället för två stora och då är du helt rätt på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gripen72:

Jag har funderingar på att byta mina hydrauliska trimplan till interceptorer. Undrar om det kan vara en fördel att montera överdimensionerade interceptorer så att servomotorn inte behöver jobba så mycket?

 

2 timmar sedan skrev MartinA:

Förstår inte hur du ska kunna överdimensionera dem, men du kanske menar att sätta fyra små istället för två stora och då är du helt rätt på det.

Jag 1000 mm interceptorerna, men rekommendationen var en kortare modell. Mina arbetar nästan hela tiden under gång. Kanske hade det varit bättre, men dyrare, att ha två kortare på varje sida så att servomotorerna inte belastas lika mycket, men jag vet inte.

Dessvärre får inte den ”trekantiga” modellen plats under skölden, annars kanske en sådan hade varit bra som komplement.

Men det fungerar väldigt bra ändå på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MartinA:

Förstår inte hur du ska kunna överdimensionera dem, men du kanske menar att sätta fyra små istället för två stora och då är du helt rätt på det.

Nja, jag tänkte mer att monterar jag för stora interceptorer i förhållande till båtstorleken kanske det blir för kraftig effekt när systemet jobbar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gripen72:

Nja, jag tänkte mer att monterar jag för stora interceptorer i förhållande till båtstorleken kanske det blir för kraftig effekt när systemet jobbar?

Nejdå, det är ingen fara. Centralenheten känner ju av båtens gångläge och kompenserar kontinuerligt. Det är ju värre om du monterar för små interceptorer och centralenheten justerar ut dessa till 100% och det inte räcker till. Mitt råd är att köpa så stora interceptorer som du har plats med och som ekonomin tillåter.

 

Tänk bara på att akterspegeln måsta vara väldigt rak där dom skall monteras, min är lätt konvex så jag fick hyvla till en ekoplanka som följde akterspegelns form och sedan gav en rak yta att montera interceptorn på. Drag heller inte interceptorernas skruv med skruvdragare, då drar man sönder plasten, eller sätt momenten väldigt lågt på,skruvdragaren iså fall, för det är frestande, det är många långa skruvar som dom monteras ned, ju längre interceptorer desto fler skruvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nejdå, det är ingen fara. Centralenheten känner ju av båtens gångläge och kompenserar kontinuerligt. Det är ju värre om du monterar för små interceptorer och centralenheten justerar ut dessa till 100% och det inte räcker till. Mitt råd är att köpa så stora interceptorer som du har plats med och som ekonomin tillåter.

 

Tänk bara på att akterspegeln måsta vara väldigt rak där dom skall monteras, min är lätt konvex så jag fick hyvla till två ekplankor som följde akterspegelns form och sedan gav en rak yta att montera interceptorn på. Drag heller inte interceptorernas skruv med skruvdragare, då drar man sönder plasten, eller sätt momenten väldigt lågt på,skruvdragaren iså fall, för det är frestande, det är många långa skruvar som dom monteras ned, ju längre interceptorer desto fler skruvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte motorn jobbar hårdare eller (mycket) mer för att du har större interseptorer. När båten väl är uppe plan jobbar dom hela tiden för inte skall luta i sidled. Möjligtvis mindre rörelser varje gång men dom rör sig nästan hela tiden om man ska tro displayen.

 

Främsta fördelen med större skulle jag tro är att det går fortare att komma upp i plan om det är ett problem.

 

En fördel med fyra små skulle kunna vara att du har en kvar en om någon går sönder. 

 

I vårt fall fastande den ute så jag fick stänga av automatiken och jobba manuellt med andra planet för att ballansera båten.

 

Enligt Båtsystem är det ytterst ovanligt att motorn går sönder, men vet iallafall en till på detta forum som haft samma fel (Georg_Ohm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Gripen72:

Nja, jag tänkte mer att monterar jag för stora interceptorer i förhållande till båtstorleken kanske det blir för kraftig effekt när systemet jobbar?

Enligt båtsystem så om du har samma storlek på interceptorerna som på trimplanen får du bättre effekt med interceptorer. 

Min erfarenhet stämmer med detta.

 

Sen styr väl plånbok och plats på akterspegeln hur stora man kan och vill montera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pellen75:

 

 

Enligt Båtsystem är det ytterst ovanligt att motorn går sönder, men vet iallafall en till på detta forum som haft samma fel (Georg_Ohm)

Skönt att veta!

Jag upptäckte egentligen redan då jag provkörde systemet på arbetsbänken att en av interceptorerna inledningsvis var litet konstig, men felet försvann, och jag tänkta att jag kanske inte hade fått i kontakten ordentligt, felet försvann och jag glömde bort vilken interceptorer det var som hade lämnat felmeddelande. Monterade och testade ordentligt innan sjösättning och allt fungerade bra, tills ett par veckor efter sjösättningen... men som jag redan skrivit hade jag garanti kvar, men det ersatte ju inte kranlyftet.

 

Trots detta är jag fantastiskt nöjd med zipwaken, numera tänker jag inte ens på den, men man ser ju att den jobbar hela tiden. Den första säsongen höll jag på att laborera med olika inställningar i programvaran, men till slut återgick jag till standardinställningen för min båt och modifierade den bara litet grann, de senaste två säsongerna har jag inte gjort någonting. 
Men det tar nog iallafall tio-femton resor med båten innan man kommit på hur finurligt det fungerar och man har gjort en bra inställning för olika hastigheter.

 

Det bad säkert fungerat bra med att behålla de elhydrauliska trimplanen och kompletterat dessa med en Mente Marin, men dom trimplanen är betydligt långsammare än vad interceptorerna är. Dessutom är bågavataren på centralenhetens display väldigt lik min båt, på Mentes är det en symbol som ser ut som en sportbåt med vindruta från 1960-talet.... bara en sådan sak...
 

Jo igår testade jag nödstyrningsfunktionen några gånger, ena gången på väg norrut inomskärs efter Fjällbacka visdom Musön ungefär, tja det fungerade ju bra men litet segt.

Andra gången var på väg söderut på Kosterfjorden med ordentliga vågor, och... njae, det går nog att vända båten och ta sig i land med den styrningen även då, men då får man ta bogpropellern till hjälp också.

 

De första säsongerna hade jag problem med beväxning av havstulpaner men jag installerade en uppgradering som motionerar interceptorerna en gång per dygn när båten ligger stilla, efter det är det problemet borta. Har även målat dessa med Hempels SilicOne, färgen funkar ju bra, men den lossnar på den feta plasten. 
 

För några år sedan innan programuppdateringen rensade jag Interceptorerna manuellt med hjälp av en plastskrapa, snorkel och cyklop. Min hund tyckte det såg farligt ut då jag försvann ned under badbryggan, så hon hoppade i för att rädda mig... det resulterade i några djupa rivsår på ryggen, det är inte bara i offentliga simbassänger det är klor i vattnet.... Det var iallafall ett jubel och applåderande i hela hamnen på Lilla Kornö där detta hände sig...
 

SilicOne har iallafall fungerat väldigt bra på propellrarna, inga havstulpaner eller annat där!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförlig recension, jag var speciellt intresserad om båten går att styra hjälpligt med interceptorerna. Kul med hunden också, känner igen scenariot. Min hund gick inte att ha med vid dykarbeten, men var hon det så var dykaren då och då tvungen att prata i intercomen med henne för att hon inte skulle kasta sig i vattnet för en räddningsaktion. Sorry för OT

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för videoklippet.

Ja människor är landlevande varelser, dom skall hålla sig på land, ok vuxna kan väl få simma, en stund, men alla barn skall upp omedelbart, dom vallas upp på stranden. Ännu har inga badande barn blivit sura, dom har väl tyckt att det varit en rolig lek med hunden. Jo vi har en schäfer vi också. En bekant har en new foundlands hanne  om 75 kg, den lyfter upp ”nödställda” på sin rygg. Den anser att även diverse sjöfåglar skall upp ur vattnet.

 

Men som sagt jag är helnöjd med mina zipwake. Innan var det ett himla trimmande med de gamla trimplanen. Den förra båten som var en halvplanande Nimbus trimmade man ungefär en gång varje resa så var det bra med det, denna som är mer planande kräver verkligen aktiv kontroll iallafall i roll, då är det bekvämt med automatiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har QL-trim som är en äldre föregångare till Zipwake, (samma person har gjort mekaniken).
De är också gjorda i plast och har suttit på båten i 14 år. De målar jag med vanlig västkustbottenfärg. Kanterna på bladet målar i infällt läge.
Det bli ingen påväxt på dem och jag ser inte att färgen har skadat dem.

 

Det är viktigt att man inte kör dem vid minusgrader då det kan var is invändigt.
En båtgranne kom på detta förra året med sina QL-trim.

Vet inte om Zipwake är mer vintertålig. 

Interceptorerna lyfter bra. Min båt går att plana ner till 13knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...