Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Risas

Lätt slagsida

Rekommendera Poster

Hej 

jag har tittat på några First 31,7:or och alla har haft en lätt slagsida åt styrbord, är det någon som vet om det är enkelt att åtgärda, berätta i så fall gärna vad ni har gjort.

// p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara batteribanken eller vattentanken som är placerad på styrbordssidan? Borde kunna åtgärdas med att kompensera med annan utrustning på babordssidan alternativt stuva om batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att flytta batterierna till barbord men eftersom jag inte köpt någon båt ännu så kan jag inte testa.

vattentanken ligger i fören.

 Tack ändå för input 

//p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är några problem med First 31.7 och det går säkert att få balansen bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt - inte en First - hade lätt slagsida åt babord när jag köpte den. Det berodde på att batterierna satt i mitten, och pentry och sittbrunnstuv var till babord. En flytt av batteribank och en toainstallation på styrbord sida löste problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt (inte heller en First) lutar liiite åt styrbord eftersom både dieseltanken och batterierna sitter på den sidan. Batteribanken skall flyttas över till babordssidan och då kommer det bli rakt.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en First 31,7:a som kan berätta lite mer i detalj vad ni gjort för att få bort slagsidan
//p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lätt slagsida på min Fingal åt babord när hon är olastad å sedan seglar hon bättre med vinden in från babord.

Vad kan det bero på?

😉😮💛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att en del ger sig långt ut och fiskar långa, Molva molva och efter att man tagit ombord sådan fisk kan det ju inte bli annat än slagsida.

 

Jag hade med mig en arbetskamrat ut en gång, hur vi än bar oss åt lutade båten, han var från en ort i Italien som är på det lutande planet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...