Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bokaj

Fråga om isolering

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har länge gått och funderat på att tilläggsisolera vår segelbåt (enkellaminat med stringers, teakribbor på insidan) för att få lite tystare i båten och hålla värmen bättre på vår/höst.

 

Grejen är att ca 60-70% av ytan skulle vara relativt enkelt att komma åt (Skruva loss teakribborna, limma fast isolering mot skrovet mellan stringersen och sedan skruva tillbaka teakribborna). Detta känns som ett realistiskt projekt.

 

problemet är de resterande 30-40% där jag behöver montera sönder inredning vilket jag INTE är sugen på. Först och främst då det kommer ta på tok för mycket tid och energi sen är jag rätt övertygad om att jag inte kommer få samma fina finish som varvet.

 

är det någon som har erfarenhet av att göra en ”partial” isolering? Ger det något eller är det bara att kasta tid och pengar i sjön? Skapar jag något annat problem om endast delar är isolerade som jag inte tänkt på?

 

Tacksam för tips och input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk såhär.

Om man tilläggsisolerar husets vind som är cirka 20 % av husets yta mot omvärlden så hjälper det rätt mycket.

Om du kan isolera 60-70% så hjälper även det mycket.

 

Risken du får är att du kan få kondens på de oisolerade ytorna, men helt utan isolering kan du också få kondens, på alla ytor.

Jag misstänker att de svårisolerade ytorna även har svårt att få luftväxling och då blir kondensproblemet väldigt litet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Tänk såhär.

Om man tilläggsisolerar husets vind som är cirka 20 % av husets yta mot omvärlden så hjälper det rätt mycket.

Ja, värmen stiger uppåt så du får bra utväxling på de 20%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Ja, värmen stiger uppåt så du får bra utväxling på de 20%.

Framför allt är det lätt att isolera en vind jämfört med att isolera väggar/fasader.

 

Värmen stiger absolut, men skillnaden i temperatur är faktiskt inte så stor mellan tak (23°C) och väggar (21 °C) jämfört med utetemperatur.

Den stora drivkraften är låg utetemp.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns behov av isolering hade jag helt klart isolerat det som går att komma åt. Bättre att göra så än att inte isolera över huvud taget. Det kanske räcker med de ytorna. Har du kondens mot de isolerade ytorna i dag kommer det bli bättre när du isolerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Detta blir nog mitt ”innan höstsäsongen projekt”. Återkommer med utvärdering till vintern :)

 

allt gott,

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-07 vid 14:15 skrev Bokaj:

Grejen är att ca 60-70% av ytan skulle vara relativt enkelt att komma åt (Skruva loss teakribborna, limma fast isolering mot skrovet mellan stringersen och sedan skruva tillbaka teakribborna). Detta känns som ett realistiskt projekt.

Gör de ytor som du känner dig bekväm med att åtgärda. Erfarenheten du får kommer att ge dig ett helt annat intryck av hur besvärligt det (inte) är att även fortsätta med resten nästa vinter.
Mitt tips är att lägga tjockare (ex. 2 x 10 mm) isolering om det finns plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...