Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljung_Gbg

Placera båten rätt på trailern - Ge mig lite tips!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Båten jag nyss köpt står inte idealt på trailern och jag känner att jag borde åtgärda detta. Trailern fick jag med båten och är aldrig använd, och därför inte rätt anpassad för båten. Här tag jag gärna emot lite tips!
 

T ex ligger båten för långt fram så stäven hamnar inte rätt i klykan så vinschen blir svår att använda. Förra ägaren är kranbilsförare så han lyfte över båten från den förra trailern till den nya, så den är inte vinschad alls. Nu ska vi flytta båten till min tomt och jag måste ju kunna låsa den ordentligt i fören och det går inte nu...

 

Sedan måste rullarna anpassas mot skrovet, men det bör gå rätt bra.

 

Hur smidigt är det att anpassa kärran när båten ligger på? Jag antar att jag får ta fram domkraften...


Mvh Andreas

9DC27368-A082-4451-817F-8F91998909A3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Hej!

 

Båten jag nyss köpt står inte idealt på trailern och jag känner att jag borde åtgärda detta. Trailern fick jag med båten och är aldrig använd, och därför inte rätt anpassad för båten. Här tag jag gärna emot lite tips!
 

T ex ligger båten för långt fram så stäven hamnar inte rätt i klykan så vinschen blir svår att använda. Förra ägaren är kranbilsförare så han lyfte över båten från den förra trailern till den nya, så den är inte vinschad alls. Nu ska vi flytta båten till min tomt och jag måste ju kunna låsa den ordentligt i fören och det går inte nu...

 

Sedan måste rullarna anpassas mot skrovet, men det bör gå rätt bra.

 

Hur smidigt är det att anpassa kärran när båten ligger på? Jag antar att jag får ta fram domkraften...


Mvh Andreas

9DC27368-A082-4451-817F-8F91998909A3.png

Har du ingen bild från sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Hur smidigt är det att anpassa kärran när båten ligger på? Jag antar att jag får ta fram domkraften...

Lite krångligt kan det vara. Jag lånade 4 stöttor en gång när jag skulle justera trailern med båten på. Då gick det att lyfta båten från trailern på ett säkert sätt.

image.png.3d758d5c3a5b311d9b18a859295bbda2.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bilden som luras eller sitter stävöglan på sidan av fören? Ser ju nästan ut som den är monterad som låsögla och inte något att dra båten i. Sitter det någon ögla längre ner?

 

Vilket fall som helst så behöver du inte låsa fast båten i fören för att transportera den.

Fyra spännband löser den frågan.

Från knapet i fören drar du ett spännband snett bakåt och fäster det i trailern lika dant på andra sidan. Det hindrar båten från att röra sig framåt.

Sedan ett spännband från aktre knapet och det drar du snett framåt och fäster det i trailern lika dant på andra sidan. Det hindrar båten att röra sig bakåt

 

Båten behöver komma bakåt ca 10 cm kanske lite till, här får du tänka på kultrycket, Men vinschtornet är ju flyttbart så där är ju inga problem. Nästa är ju vinschens läge och för att få till detta så behövs nog lite smidesarbete på tornet. 

Det går ju visserligen att flytta upp stavstöttan på tornet för att vinna lite avstånd, men det vill ju till at det finns en stävögla på rätt nivå.

 

Ska man bara flytta båten bakåt och inte i sidled på trailern så går det ganska enkelt om båten inte väger för mycket (max 900kg) förankra båten i aktre knapen (en tamp i varje) mot något fast föremål tex i draget på en bil sedan kopplar man trailern till dragbilen och kör mycket försiktigt lite framåt tills båten hamnar där man vill.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Kane:

Har du ingen bild från sidan?

Nej, men det kan jag fixa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Gelis:

Är det bilden som luras eller sitter stävöglan på sidan av fören? Ser ju nästan ut som den är monterad som låsögla och inte något att dra båten i. Sitter det någon ögla längre ner?

 

Vilket fall som helst så behöver du inte låsa fast båten i fören för att transportera den.

Fyra spännband löser den frågan.

Från knapet i fören drar du ett spännband snett bakåt och fäster det i trailern lika dant på andra sidan. Det hindrar båten från att röra sig framåt.

Sedan ett spännband från aktre knapet och det drar du snett framåt och fäster det i trailern lika dant på andra sidan. Det hindrar båten att röra sig bakåt

 

Båten behöver komma bakåt ca 10 cm kanske lite till, här får du tänka på kultrycket, Men vinschtornet är ju flyttbart så där är ju inga problem. Nästa är ju vinschens läge och för att få till detta så behövs nog lite smidesarbete på tornet. 

Det går ju visserligen att flytta upp stavstöttan på tornet för att vinna lite avstånd, men det vill ju till at det finns en stävögla på rätt nivå.

 

Ska man bara flytta båten bakåt och inte i sidled på trailern så går det ganska enkelt om båten inte väger för mycket (max 900kg) förankra båten i aktre knapen (en tamp i varje) mot något fast föremål tex i draget på en bil sedan kopplar man trailern till dragbilen och kör mycket försiktigt lite framåt tills båten hamnar där man vill.

 Nej den sitter mitt på, men det finns två varav en är mindre. Troligtvis satt vinschen högre på det tidigare släpet. Jag tror det kan bli svårt att montera en ny ögla längre, det är väldigt trångt! Annars hade ju det varit det bästa. Bra tips för att flytta båten m h a en dragbil, men räcker sidrullarna från att inte välta? De bör ju justeras först förstås.

 

Båten ska bara flyttas ca 100m så det bör gå bra med spännband. Men vinschens/båtens läge måste ju lösas för att jag ska kunna sjösättas på våren. Dessutom kommer den stå i en liten sluttning på vår tomt (nu står den snarare med aktern uppåt) så jag vill ju kunna haka fast i vinschen alt. en kätting. Den senare kommer jag sätta dit oavsett då jag har en dålig erfarenhet då en kompis glömde låsa vinschen när båten låg på slipen... inga större skador uppstod den gången men det är en situation jag gärna undviker! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att fören står lite högt, den främre rullen ser ut att inte ligga mot skrovet. Bör ju lösa sig om båten kommer bakåt lite? Tror ni man kan flytta ner den främre och bakre rullen ett steg till? Då sitter den i o f s bara med en bult, men det kanske går.

 

Som jag ser det så måste båten (öglan) ner och klykan upp så mycket som möjligt för att jag ska kunna använda vinschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det vinscha båten i den nedre, mindre öglan? Annars kan jag kanske byta den mot en kraftigare i kombination med att sänka båten, då borde det nog gå?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är långt ifrån expert på området, men jag tycker det ser konstigt ut. Stävöglan kan junlyftas en hel del. Men på bilden framifrån ser det ut som tornet står så långt bak det kan göra. Ändå ser man på bilden bakifrån att båten står för långt fram (framför bakre rullen)? För inte skall väl tornet stå bakom "förgreningen"?

Vad är det för trailer och vad är det för båt? Kan trailern vara för stor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Fattiglapp_:

Jag är långt ifrån expert på området, men jag tycker det ser konstigt ut. Stävöglan kan junlyftas en hel del. Men på bilden framifrån ser det ut som tornet står så långt bak det kan göra. Ändå ser man på bilden bakifrån att båten står för långt fram (framför bakre rullen)? För inte skall väl tornet stå bakom "förgreningen"?

Vad är det för trailer och vad är det för båt? Kan trailern vara för stor?

Du kan vara något på spåret här. Tittar man på bilder på släpet i butiker så är tornet faktiskt bakom ”förgreningen”... men det ändrar ju inte vinschens position i förhållande till öglan. Men helt klart ska båten bakåt en hel del.

 

Båten är en Örnvik 510 CLX, dvs 5,1m. Släpet är för båtar upp till 5,5m så det ska stämma.

5D555D77-EFD4-41B8-9E54-DD0F8DF7AE14.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt gäller att:  Bocken med spelet flyttas fram. Båten spelas framåt tills kultrycket blir ca 60 kg. Axeln kan gå att justera i längsled för att få båten lagom långt upp på trailern då kultrycket är lagom. Därefter flyttas bocken med spelet bakåt så att stävstödet hamnar rätt mot stäven, det ser ut att behöva höjas.

 

Vid behov att flytta båten bakåt på släpet kan du fästa båtens akter t.ex. i ett  träd och dra försiktigt men bilen, men hellre fästa vajern i dragkroken och spela fram släpet under båten.

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minutes ago, Ljung_Gbg said:

Du kan vara något på spåret här. Tittar man på bilder på släpet i butiker så är tornet faktiskt bakom ”förgreningen”... men det ändrar ju inte vinschens position i förhållande till öglan. Men helt klart ska båten bakåt en hel del.

 

Båten är en Örnvik 510 CLX, dvs 5,1m. Släpet är för båtar upp till 5,5m så det ska stämma.

5D555D77-EFD4-41B8-9E54-DD0F8DF7AE14.png

 

Men nog står båten i motlut på trailern också? Hur mycket skulle man kunna sänka stäven genom att justera kölrullarna? Svårt att se på bilderna hur det ser ut i dag, det blir kanske inte tillräckligt mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

Båten ska bara flyttas ca 100m så det bör gå bra med spännband.

Tips för ev. framtida transporter.

 

Spännband bör du särskilt använda om du ska köra längre än 100 meter. Tornet håller absolut inte om du krockar, kanske inte ens vid kraftig inbromsning eller en undanmanöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Tips för ev. framtida transporter.

 

Spännband bör du särskilt använda om du ska köra längre än 100 meter. Tornet håller absolut inte om du krockar, kanske inte ens vid kraftig inbromsning eller en undanmanöver.

Bra uppmaning, inte bara för mig utan för alla!


Det syns inte på bilden men det sitter två kraftiga spännremmar längre bak. Kan även tillägga att jag bl a följer tråden ”Skräckexempel på lastsurrning” på Byggahus.se och där vill jag inte hamna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Fattiglapp_:

Men nog står båten i motlut på trailern också? Hur mycket skulle man kunna sänka stäven genom att justera kölrullarna? Svårt att se på bilderna hur det ser ut i dag, det blir kanske inte tillräckligt mycket?

Jo, så är det. Evetuellt tar jag hjälp av grannens kranbil för att komma åt och flytta båten. Tror som du säger att det borde bli bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär står båten från sidan. Dessutom står den inte ordentligt på den främre rullen.

13D2D35F-CB30-4A31-AA6E-31C3DDF4BA45.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

9DB1D862-508F-4FCF-85F9-ABB25C0197FB.jpeg

Där blir det inga problem att fixa till. Går ju att justera i höjd och längsled. Vänta tills du vet hur båten skall ligga för med avseende på kultrycket innan du gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

Såhär står båten från sidan. Dessutom står den inte ordentligt på den främre rullen.

13D2D35F-CB30-4A31-AA6E-31C3DDF4BA45.jpeg

Har du någon uppfattning om kultrycket? Känns den lätt eller tung om du lyfter i handsken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1, Ställ stödhjulet på badrumsvågen, om du kan smyga ut med den så att frun inte ser.

Ställ in lämpligt kultryck genom att knuffa båten fram eller tillbaks på trailern, en så liten båt knuffar man för hand, skullem man vara för klen går det att använda ett spännband för att flytta båten gentimot trailern.

 

Sedan ska hela båtens tyngd vila på kölrullarna, inget (0) på stödhjulen, dom ska bara förhindra att båten inte välter på trailern.

 

Du har redan fått instruktioner av Gelis hur man anbringar spännbanden, alltså 4 styck, inte ett som en livrem runt båt och trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har kan man flytta båten bakåt på trailer,

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Så har kan man flytta båten bakåt på trailer,

 

 

Japp, så gör jag. Helt klart!

 

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...