Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Drevet med power trim sjunker

Rekommendera Poster

Mitt Volvo Penta 290 drev med power trim sjunker tyvärr. Om jag hissar upp det i beach läge max upptiltat så har det sjunkit ned efter kanske 30 min.

 

Det verkar inte läcka ut någon olja någonstans och jag behöver inte fylla på olja i pumpen. På ena trim kolven har jag tidigare sett en antydan till olje läckage.

 

Vad bör jag inrikta mig att felsöka på? Pump, slangar eller trim kolvar?

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Boko57:

Mitt Volvo Penta 290 drev med power trim sjunker tyvärr. Om jag hissar upp det i beach läge max upptiltat så har det sjunkit ned efter kanske 30 min.

 

Det verkar inte läcka ut någon olja någonstans och jag behöver inte fylla på olja i pumpen. På ena trim kolven har jag tidigare sett en antydan till olje läckage.

 

Vad bör jag inrikta mig att felsöka på? Pump, slangar eller trim kolvar?

Om du visuellt ser en antydan till läckage vid en kolv så lär du ju börja felsökningen vid den. Kolvarna går att renovera utifrån om du får isär dem. Ska den bytas ut och plockas bort får du med största sannolikhet lyfta ut motorn för att komma åt demontering av densamme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Boko57:

Mitt Volvo Penta 290 drev med power trim sjunker tyvärr. Om jag hissar upp det i beach läge max upptiltat så har det sjunkit ned efter kanske 30 min.

 

Det verkar inte läcka ut någon olja någonstans och jag behöver inte fylla på olja i pumpen. På ena trim kolven har jag tidigare sett en antydan till olje läckage.

 

Vad bör jag inrikta mig att felsöka på? Pump, slangar eller trim kolvar?

Hej! Har du kollat att skruven för att manuellt sänka och höja drevet är ordentligt inskruvad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken skruv är det?

 

Jag trodde det endast gick att höja eller sänka med vipp strömbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boko57:

Vilken skruv är det?

 

Jag trodde det endast gick att höja eller sänka med vipp strömbrytaren.

Finns ingen skruv att skruva på 290 dreven, allt sker hydrauliskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Novis i om området. Men kan det inte vara tätningar inuti cylinder/cyllindrar som läcker? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfta ut motorn behövs väl inte. Bortmontering av drev och sköld om jag inte kan ta upp för kolvbultarna lär väl behövas.

 

Eftersom jag inte har något synligt läckage utöver den ena kolven som var lite fuktigt av olja på kolvstången så undrar jag om det kan vara backventilerna i pumpen? Har dock inte riktigt förstått hur man byter oringarna där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Finns ingen skruv att skruva på 290 dreven, allt sker hydrauliskt.

Ok, själv har jag bara haft utombordare där man kan skruva ut en skruv för att öppna en kanalen mellan oljebehållare och trimmcylindern för att kunna frikoppla systemet. Men då är det alltså inget som finns på detta drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nyss samma problem. Finns o-ringar i pumpen. En av dom var dåliga så mitt drev sjönk oxå. Känt fel. Ta bort pumpen och lossa backventilerna på undersida. En av dom är det garanterat.  Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte pump och nu fungerar allt som det ska. Betydligt enklare än trim kolvarna med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...