Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SonyBL

Förbrukning Mercruiser 5.7 V8?

Rekommendera Poster

Hej jag undrar vad en båt som är 6-8m lång med 5.7 V8 motor drar . Drar dem typ 0.2l mil som en bil gör eller drar dem mindre?

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev SonyBL:

Hej jag undrar vad en båt som är 6-8m lång med 5.7 V8 motor drar . Drar dem typ 0.2l mil som en bil gör eller drar dem mindre?

Man kan omöjligt svara på din fråga. För att vi ska hjälpa dig behövs mera information om båten. Sen beror det på hur man gasar, drar såklart mindre vid 5 knop respektive 30 knop.

 

Jag själv åker V8, men 7.4 liter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev SonyBL:

Hej jag undrar vad en båt som är 6-8m lång med 5.7 V8 motor drar . Drar dem typ 0.2l mil som en bil gör eller drar dem mindre?

En daycruiser med sb V8 i den storleksklassen (6-8m ca 1500-2000kg) som går i sin effektivaste planande hastighet drar rimligtvis 8-10liter/10km. Högst generaliserat!

 

En båt drar ofantligt mycket mer bränsle än en bil med motsvarande motor då en båt är väldigt tung att driva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev SonyBL:

Hej jag undrar vad en båt som är 6-8m lång med 5.7 V8 motor drar . Drar dem typ 0.2l mil som en bil gör eller drar dem mindre?

0.2 l/mil för en bil med en 5.7 liters motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag är inte kunnig nör det gäller båtar. Försöler lära mig så myclet innan jag skaffar nåt för 200-300 000 6-8m

Ser att många båtra har v8 eller v6 motor.

10l på  10km är det inte mycket  vad blir der då om man tar en båttur mellan GBG - Marstrand en resa på  tex ca 80 km då blir det 80L förbrukning?

80L x 15kr 1200kr  tar man en båttur 2ggr i veckan blir der 10 000 i månaden .  Stämmer det eller kommer man billigare undan?

Finns det andra motoralternativ eller båtar i det prisklassen och storleken som kamske skulle passa mig bättre

Jag vill ha en båt där jag,m7n fru och mina 2 barn kan ta och njuta i GBG skärgården

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mellqvist:

En daycruiser med sb V8 i den storleksklassen (6-8m ca 1500-2000kg) som går i sin effektivaste planande hastighet drar rimligtvis 8-10liter/10km. Högst generaliserat!

Låter väl rimligt, 1.5-2 l/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev SonyBL:

Tack.

Jag är inte kunnig nör det gäller båtar. Försöler lära mig så myclet innan jag skaffar nåt för 200-300 000 6-8m

Ser att många båtra har v8 eller v6 motor.

10l på  10km är det inte mycket  vad blir der då om man tar en båttur mellan GBG - Marstrand en resa på  tex ca 80 km då blir det 80L förbrukning?

80L x 15kr 1200kr  tar man en båttur 2ggr i veckan blir der 10 000 i månaden .  Stämmer det eller kommer man billigare undan?

Finns det andra motoralternativ eller båtar i det prisklassen och storleken som kamske skulle passa mig bättre

Jag vill ha en båt där jag,m7n fru och mina 2 barn kan ta och njuta i GBG skärgården

Börja räkna sjömil i stället så blir det enklare.

GBG - Marstrand är väl ca 20-25 sjömil x 2 liter/nm = soppa för 1000 kr enkel resa kanske för en båt med törstig V8. Och kanske 500 kr enkel resa för en båt med utombordare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Kane skriver 1.5-2 liter/nm är en rimlig uppskattning. Min Ryds 23 DC med en Mercruiser 4.3 MPI drar 1,4-1,5 l/nm i marschfart ca 23-24 knop. Förbrukar ca 4-500 liter bensin på en säsong.

 

nm = 1852 meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hittar en bil med V8 som tar 0,2 l/mil då köper jag den gärna. Du kanske kan räkna 0,2 l/hästkrafttimma både för bil och båt. En resa på en timma med användning av 200 hkr skulle då elda upp 40 liter. Hur långt kommer man då? Det beror på båten. Med en bil kommer man inte så långt, polisen kommer att hejda framfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Om du hittar en bil med V8 som tar 0,2 l/mil då köper jag den gärna.

Min Ford Expedition drar 0.5 liter/ton😉. Väger 2980kg och har en 5,4 liter V8.

 

Räknar man så låter det billigare 😁.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Jag har en Maxum 2400 scr som är ca 7,5 M. Motorn är en Mercruiser 5,7 Vortec. Körde tur och retur Kungsbacka-Läsö, mätte då upp förbrukningen till exakt 1,8 liter/distans. Blandad körning.

 

// Peter

Redigerad av pismo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pismo:

Tjena.

 

Jag har en Maxum 2400 scr som är ca 7,5 M. Motorn är en Mercruiser 5,7 Vortec. Körde tur och retur Kungsbacka-Läsö, mätte då upp förbrukningen till exakt 1,8 liter/distans. Blandad körning.

 

// Peter

Hur många nm pratar vi om? 

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-08 vid 09:17 skrev SonyBL:

Hur många nm pratar vi om? 

Ca 80.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 760 drar 1,8-1,9/l vid  25 knop med  full sem packning. Runt 2,1 vid 35 knop. drygt 3000 rpm.

Hyfsat med tanke på storlek och full packning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Alicia1:

Min 760 drar 1,8-1,9/l vid  25 knop med  full sem packning. Runt 2,1 vid 35 knop. drygt 3000 rpm.

Hyfsat med tanke på storlek och full packning. 

Drar den 1.8-1.9l  under 1 nm? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev SonyBL:

Drar den 1.8-1.9l  under 1 nm? 

Inte under, annars ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är taksam för alla som har svarat. Som jag skrev innan detta är helt nytt för mig. Jag vill skaffa en båt och vill lära mig allt. Min fru är med på det också men jag vill inte skrämma henne sen så att hon blir chockad när vi ska ta vår första båttur.

Så om jag tex tar en båttur som är 30nm lång och sen 30nm tillbaka hem blir det en resa på 60nm x 2l=120l 

120l x 16kr= 1920kr. Har jag tänkt rätt?

Det låtet lite safftigt.

Hur är det med andra motoralternativ,fimns det båtar som passsr bättre mig som tänkte kanske njuta av en svensksommar lite oftare då. Med mina beräkningar skulle jag då spendera 40 000 på bränsle under 4 veckor semestern

 

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev SonyBL:

Så om jag tex tar en båttur som är 30nm lång och sen 30nm tillbaka hem blir det en resa på 60nm x 2l=120l 

120l x 16kr= 1920kr. Har jag tänkt rätt?

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har ”need for speed” så är det betydligt lägre bränslekostnader med en deplacerande båt med diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på om du ska: 

- Köra mycket

- Köra lite

- Skall vara ute när det är fint väder bara eller som vissa av oss - alltid. 

Därefter om du har behov av att åka snabbt - planande båt eller om du kan tänka dig att åka snipa aktigt. 

 

Skall du köra mycket 800-1300 nm/ år då är en båt med diesel absolut ett vettigt ekonomiskt alternativ. 

Skall dui köra 200-400 nm/ år då kommer troligen en diesel att bli dyrare även om bränslekostnaden är lägre iom att servicekostnaderna ofta blir högre. Detta om du kör planande båt. 

 

Har du inte bråttom och kan tänka dig en snipa eller en segelbåt så kommer du ner till 0,5/ nm eller liknande. Nu skrev du DC 7-8 meter - det är inte samma mindset som en snipa eller en segelbåt - det fattar jag oxå. :) Vill sätta lite perspektiv på det. 

 

Som en förstabåt kan jag tycka att du gott kan titta på en populär DC med V8 - håll koll på begagnatmarknaden så du lär dig vilka som säljs fort - köp en av dessa. Då kan du enkelt om du antingen känner att båt livet inte var något för dig sälja, eller om ni känner WOW detta är fantastiskt och vill ha något annat lätt sälja och köpa det ni känner att ni har behov av. Som första båt hade jag med facit i hand köpt något som är populärt så jag kan sälja den och börjat känna efter - vad gillar jag vad saknar jag - ofta vill man ha annat när man väl är ute än vad man trodde från början. 

 

Jag har kört fort i skärgården i 15 år i olika motorbåtar - fart var viktigt, sen skaffade vi större motorbåt och kände att bränslekostnaden blev väl hög när vi gasade och började köra sakta och insåg tjusningen med det.. För ett år sedan bytte vi mot alla odds till en segelbåt.. Ett byte som vi borde gjort för många år sedan - helt magiskt :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack killar

Vad menas med detta "snabbt - planande båt eller om du kan tänka dig att åka snipa aktigt. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev SonyBL:

Tack killar

Vad menas med detta "snabbt - planande båt eller om du kan tänka dig att åka snipa aktigt. "

Snabba stora båtar som planar (går över över 7-8 knop kan man säga) drar mycket soppa per timme och sjömil medans en deplacementsbåt som en snipa går långsamt 6-7 knop max. men drar betydligt mycket mindre soppa.
Min snipa(Båt som är spetsig i bägge ändar) drar ca 1l per timme i marschfart (ca 5,5 knop) det blir runt 0,25-0,3l/sjömil.
Du tittar på V8:or medans jag klarar mig med en diesel på 10hk. 
Den stora nackdelen är ju dock att man inte kommer så långt på en dag men man slipper dyra sopparäkningar. jag lägger betydligt mer pengar på bottenfärg, lack, olja per år än diesel...

Exempelvis gullholmenssnipa, IW25 etc
 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en DC på 26 fot med diesel och den drar väl ca 1.1-1.2 per distans i marschfart (23-24 knop) i gynnsam sjö/vind. Går vi ner och myser runt 6 knop så ligger vi nog kring 0.8 vilket jag tycker är bra i en båt som med tank och lite packning väger över 3 ton. Inte sällan brukar man få höra att soppa ändå är den minsta kostnaden med båten och att det inte spelar någon roll.

 

Jag tror på psykologi och är av omvänd uppfattning. Eftersom båtägandet generellt är ett kostsamt nöje så vill jag åtminstone känna att motorn är så snål som det bara går när man nyttjar kalaset. Så slipper man åtminstone tänka så mycket på förbrukningen. 

 

Det är lite moment 22 i ditt fall. Visst kan det vara en tanke att köpa en billigare DC med bensinare för att känna om båtlivet är för er. Å andra sidan kanske ni av samma anledning gör att ni blir lite avtända pga förbrukningen. 

 

Det låter som att ni skall överväga diesel om sträckorna du nämner kommer avverkas på löpande band. En diesel har också oftast en väsentligt längre livstid än dito bensinare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just därför jag frågar så mycket. Vill inte att frugan blir skrämd utan målet är att med tiden kanske köpa nåt ännu större tex. 

Mitt mål är att åka i GBG eller runt GBG mest på sommaren. Kamske gå och fiska ibland men tanken var mest för en lyx semester hemma med min fru och mina barn.

Tack än en gång👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...