Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Boko57

Läckage sprängkåpa / VP 290 drev

Recommended Posts

Jag har bytt motor och drev i en Flipper 700. Det blev en AQ171 och VP 290 drev istället för en trött AQ130 med VP 280 drev.

 

Efter mycket arbete och en allvarlig släng av Corona så kom båten inte i vattnet förrän idag.

 

Glädjen blev dock kortvarig. Det läcker en smula på ena sidan där sprängkåpan/struten går in i skölden. Det är inte mycket, rätt obetydligt med lämnar man båten så kommer den till slut bli en ubåt.

 

Därför så tog jag upp båten på land igen. Naturligtvis så undrar jag varför det läcker. I och med den nya AQ171 så var jag tvungen att bygga en motorbalk. Fick mått från en annan Flipper700 med AQ171 så framför allt höjden är nog hyggligt rätt. Jag har naturligtvis nya gummiringar av mjuka modellen.

 

På land fick jag rådet att lossa skruvarna till motorstöden då den som gav detta råd sa att jag kanske pressat motorn förut nåon/några mm vilket kanske var anledningen till läckaget. Jag kommer testa detta i helgen.

 

En annan fundering är om man kan dra bultarna för hårt så att ringarna deformeras? När jag tittar på ringen vid motorn så ser det dock helt ok ut. 

 

En annan fundering är linjeringen av motorn och om jag misslyckats här. Dock när jag drog fast allt så mätte jag innan och det så bra ut. 

 

Det finns en distansring som heter VP artnr 813964 som jag undrar över dess funktion. Denna sitter mellan klämring och motor och skapar 5-6 mm distan mellan motor och klämring.

 

Finns det någon med goda råd så tas dessa gärna emot. Att ta av drevet igen är ju en rätt stor operation och jag vet älrligt talat inte varför det sakta droppar på ena sidan. Vad kan orsaken vara till detta?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Boko57:

Jag har bytt motor och drev i en Flipper 700. Det blev en AQ171 och VP 290 drev istället för en trött AQ130 med VP 280 drev.

 

Efter mycket arbete och en allvarlig släng av Corona så kom båten inte i vattnet förrän idag.

 

Glädjen blev dock kortvarig. Det läcker en smula på ena sidan där sprängkåpan/struten går in i skölden. Det är inte mycket, rätt obetydligt med lämnar man båten så kommer den till slut bli en ubåt.

 

Därför så tog jag upp båten på land igen. Naturligtvis så undrar jag varför det läcker. I och med den nya AQ171 så var jag tvungen att bygga en motorbalk. Fick mått från en annan Flipper700 med AQ171 så framför allt höjden är nog hyggligt rätt. Jag har naturligtvis nya gummiringar av mjuka modellen.

 

På land fick jag rådet att lossa skruvarna till motorstöden då den som gav detta råd sa att jag kanske pressat motorn förut nåon/några mm vilket kanske var anledningen till läckaget. Jag kommer testa detta i helgen.

 

En annan fundering är om man kan dra bultarna för hårt så att ringarna deformeras? När jag tittar på ringen vid motorn så ser det dock helt ok ut. 

 

En annan fundering är linjeringen av motorn och om jag misslyckats här. Dock när jag drog fast allt så mätte jag innan och det så bra ut. 

 

Det finns en distansring som heter VP artnr 813964 som jag undrar över dess funktion. Denna sitter mellan klämring och motor och skapar 5-6 mm distan mellan motor och klämring.

 

Finns det någon med goda råd så tas dessa gärna emot. Att ta av drevet igen är ju en rätt stor operation och jag vet älrligt talat inte varför det sakta droppar på ena sidan. Vad kan orsaken vara till detta?

 

 

Är du säker det läcker runt stosen i skölden? Har du smort styraxeln, fettet i den är det som tätar mot vattenintrång. Stödringen som sitter på utsidan runt drevet och som klämmer ihop ringarna i struten skall momentdras. För att kunna dra bultarna måste drevet ner igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orsaken är nog uppklarad nu.

 

I sprängskissen för 290 drevet finns en distansring, artnr 813964. Jag köpte och monterade den i tron att den behövdes men har fått en antydan från drevdelar.se att den ska bara användas när ett djupare svänghjul används för att få distans till struten.

 

Det betyder i så fall att jag måste montera av drevet vilket är rätt jobbigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ringen borttagen och läckaget försvann! 🙂

 

Det var mycket jobb för att råkat montera en distansring som inte skulle vara där. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...