Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

jag har en Buster XXL från 2001 med en Yamaha F115 som gått ca 300 timmar. Motorn är i toppskick och båten är helt också. 
Häromdagen gick min propeller sönder, en Ballistic 13 3/8 x 19. Med den propellern varvade motorn max 5300 rpm och gjorde drygt 30 knop med endast mig i båten. Jag behövde hitta en ny propeller snabbt och beställde en Yamaha original 13 x 19-K. Enligt vad jag kunnat hitta för information så ska min båt med den motorn och den nya propellern göra ca 37 knop. Den gör 26 knop och varvar 5800 rpm.

Jag undrar om någon kan ge mig ett tips om vad detta kan bero på?

Tackar på förhand! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Trolig orsak är att du bytt från en "specialpropeller" i stål till en standardpropeller (troligen i aluminium)

 

Sedan ett råd på vägen.

4 timmar sedan skrev JoakimNyman:

Häromdagen gick min propeller sönder

När en propeller "går sönder" innebär det oftast grundstötning i klartext.

 

En stålpropeller är inte alls förlåtande så du kan ha fått skador som kanske inte visar sig direkt. Om du inte gjort det så bör du kolla upp så att propelleraxeln inte kastar (blivit lite böjd).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du har inte glömt att sätta dit konan i bakkant?

Mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man i denna propellerkatalog så har din motor utväxlingen 2,15 varv på motorn för varje varv på propeller.

 

Räknar man på detta blir teoretisk maxfart i knop = 0,383 x varvtalet x stigning/1000

 

Propeller 1 ger då 0,383 x 5300 x 19/1000 = 39 knop att jämföra med 30 (slip 23 %)

 

Propeller 2 ger 0,383 x 5800 x 19/1000 = 42 knop att jämföra med 26 (slip 38 %)

 

En propeller är aldrig ideal, det finns alltid slip ( se katalogen) och stigningen är aldrig perfekt, men så här stora avvikelser kan tyda på att varvräknaren visar för mycket och/eller att farten är för lågt uppmätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev JoakimNyman:

Jag behövde hitta en ny propeller snabbt och beställde en Yamaha original 13 x 19-K. Enligt vad jag kunnat hitta för information så ska min båt med den motorn och den nya propellern göra ca 37 knop. Den gör 26 knop och varvar 5800 rpm.

Verkar som du kanske har något annat problem. Yamahas körfakta från 2002 för Buster XXL med 13X19" propeller.

image.png.901571dbcd8bd632fdf89c3a7806f1e7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under farttester är allt perfekt. Perfekt botten (inget slem eller liknande). Två lätta personer kör. Ingen extra vikt (jag brukar ha verktyg m.m. i båten som väger en del).  Powertrim är perfekt ställd. Monteringshöjden på motorn är enligt tabellen 35 mm. Lufttemperaturen är 5 grader. 

 

Om någon av dessa faktorer inte stämmer kan du inte räkna med 37 knop i toppfart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev stensino:

Under farttester är allt perfekt. Perfekt botten (inget slem eller liknande). Två lätta personer kör. Ingen extra vikt (jag brukar ha verktyg m.m. i båten som väger en del).  Powertrim är perfekt ställd. Monteringshöjden på motorn är enligt tabellen 35 mm. Lufttemperaturen är 5 grader. 

 

Om någon av dessa faktorer inte stämmer kan du inte räkna med 37 knop i toppfart. 

Men det skall inte skilja typ 12 knop vid samma varvtal och propeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag förstår att testerna som redovisas görs under perfekta omständigheter men det borde inte kunna förklara 12 knop!

En kort fråga från en amatörmekaniker. Vad menas med monteringshöjd 35 mm? Vad avser 35 mm för avstånd?

Jag är inne på att det kan ha något att göra med monteringshöjden på motorn. Det verkar dock konstigt då den suttit på sedan leverans såvitt jag kan förstå. Den borde rimligtvis vara optimerad vad avser monteringshöjden vid leverans!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev JoakimNyman:

Hej

jag förstår att testerna som redovisas görs under perfekta omständigheter men det borde inte kunna förklara 12 knop!

En kort fråga från en amatörmekaniker. Vad menas med monteringshöjd 35 mm? Vad avser 35 mm för avstånd?

Jag är inne på att det kan ha något att göra med monteringshöjden på motorn. Det verkar dock konstigt då den suttit på sedan leverans såvitt jag kan förstå. Den borde rimligtvis vara optimerad vad avser monteringshöjden vid leverans!

35 mm är säkert höjden från det lägsta läget motorn kan monteras. Om du tittar på ditt fäste på motorn så har du för de 2 översta skruvarna 4 lägen att montera motorn på. Så 35 mm är förmodligen 2 hål ned, dvs näst högsta positionen möjlig (hål 3 skriver Yamaha numera i sina körfakta).

Du kan titta hur din antikavitationsplatta linjerar med kölen, skall vara i nivå eller strax över.

image.png.9da37c47a64a724c3fe858657534a6c1.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...