Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wanderer

(För) stor båt med barn?

Rekommendera Poster

Vi har seglat svärföräldrarnas 30-fots Scampi i Stockholms skärgård i många år, de senaste fem med barn, och har bra koll på det.

Nu är det dags att köpa egen båt. Då vi har små barn och kommer att ha det i några år till, vill ha möjlighet att bjuda med vänner några dagar och har vissa planer på att, inom några år, segla i alla fall lite längre och längre bort letar vi i storleken 36-42 fot med tre kabiner och ganska modernt/bekvämt. Av ekonomiska skäl blir det sannolikt någon av de massproducerade båtarna, typ Bav/Hanse/Beneteau/Jeanneau/Dufour.

Några i bekantskapskretsen varnar nu för att en båt i 40-fotsklassen lätt blir otymplig och svårhanterad för två i tex trånga hamnar och naturhamnar eller (när barnen behöver uppmärksamhet) för en vuxen tex på kryss eller när det börjar gå sjö. Vi har fått förslag om att både att gå ner i storlek och lägga pengar på elektriska ankarspel och bogpropellrar.

Vi skulle gärna höra hur det funkar med större båt för er som seglar med barn och kanske tips om hur/vad man ska prioritera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglingen är väl egentligen densamma oavsett storlek.

 

Satsa på en båt som barnen kan växa på så slipper ni byta. Snart är de tonåringar.

 

Elektriskt ankarspel är i stort sett nödvändigt på båtar över 34-35 fot om man inte styrketränar regelbundet. Ett ankare på 15 kg eller mera på 10 meters djup blir ganska jobbigt att hantera.

 

Bogpropeller kanske, men inte nödvändigt.

 

 Ett radkokommunikations-headsett är bra på en större båt så att man kan prata lugnt och sansat när man lägger till. Då klarar man det på två.

 

Så tycker jag, du får säkert även andra synpunkter snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 40 fots Hanse. Man vänjer sig snabbt med storleken. Jag hade inte i Stockholms/Sveriges skärgård velat ha speciellt mycket större. Visst djupet gör att man inte kommer in i motorbåtsvikar (vår går 2,05 m). Vi har lagt oss i små stränga vikar med vår båt utan problem. 

 

Fördelar som jag ser det med en större båt:  

 

Tryggare i sjön - just för att det är större massa. 

Lugnare att lägga till med - tyngre.

Stor boyta = vi är ute 5 veckor i stöten 2 vuxna och 2 barn.

När det regnar kan vi röra oss inne i båten på ett bättre sätt iom lite större.

Dusch och rejäl vattentank = duschar oftare.

 

Nackdelar:

Mer massa att ta hand om och underhålla - kostar lite mer pengar. 

Allt blir lite dyrare iom storleken. 

När det börjar dra blir det snabbt tungt.

Inte alltid enklast att hitta båtplats, kötiderna för klubbplats kan vara lite längre - finns en massa varv som har platser. 

 

Slutsats - jag hade inte velat byta ner mig till en mindre båt - vi är supernöjda med storleken och båtvalet i stort. 

 

Vad som är ett "måste" på en modern båt med höga raka fribord är en bogis - vinden tar gärna fören, med lite bestämda rörelser och vara med i hur båten rör sig så är det smidigt att hantera även i stark sidvind. 

 

En iaktagelse, som kan vara felaktid så verkar det som att dom olika verven har olika inriktning. Beneteau, Jeanneau & Bavaria - lite mer cruising, storskotet framför sprayhood, lite lägre mast, kortare bom osv.

Hanse - lite mer performance båt med lite större rigg, längre bom, storskotet kan fås i sittbrunnen eller framför sprayhood (förberett för båda så man kan ändra efteråt om man vill). 

 

Lycka till! Ett angenämt uppdrag  - att leta ny båt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...