Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
uase

Evinrude 25 XP - Problem med att den stannar

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har fått ärva min pappas gamla Cresent båt med en Evinrude 25 XP motor på. 

Denna har stått ett tag oanvänd efter att min pappa inte kunde åka ut längre. 

Nu har jag fått ta över den och tänker använda denna. 
Vi har lyckats få igång den med dragsnöret och åkte glada runt med båten en förmiddag. 

Efter lunch när vi var taggade att åka mer så går det visserligen att starta motorn, men så fort man ger gas så stannar den direkt. 

Vi har även försökt använda startmotorn (som man pappa alltid använde), men det hörs bara ett svagt klick sen inget mer. 

 

Är det någon som kan komma med lite idéer kring vad det kan vara för fel. 
 

IMG_20180617_161139 (2).jpg

Redigerad av uase

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Här kommer lite vägledning för felsökningen.

 

Felsöka startmotorn;

1 kolla kontakterna till batteriet, borsta rent med stålborste innan du sätter tillbaka batteriskorna

2 prova med startkablar från batteripolerna direkt till startmotorn, om detta fungerar så är det inget fel på startmotorn, i så fall är det dålig kontakt eller reläet som har gått sönder. 


Felsöka motorproblem

Att motorn dör när du gasar beror förmodligen på att den får för mager blandning när du öppnar gasspjällen. För att den ska vara redo på att gasspjället öppnas så måste blandningen vid tomgång bli fetare. Börja med att rengöra lågfartsmunstyckena i förgasarna. Fungerar inte detta så får du ställa in fetare blandning på luftskruvarna i förgasarna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Craycoat har två förslag som låter mycket kloka. Inte omöjligt att premiärturen innebar att skit i bränslesystemet lossnat/flyttat på sig och skapar problem i förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svagt klick från startmotor/startrelä har inget med bränsletillförsel att göra! Kolla batteriet innan du river sönder saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal om du läser hela felbeskrivningen så kommer du upptäcka att uase beskriver två olika fel. Ena är att startmotorn inte fungerar som den ska och andra felet är att motorn dör vid gaspådrag. Att motorn dör vid gaspådrag har inget att göra med vare sig startmotorn eller dåligt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. 

Jag har testat startmotorn enligt förslaget. Och den fungerar med hjälp av startkablarna, så då har jag isolerat det felet. 

Bytte tändstiften idag. Och skall titta på förgasaren i morgon. 

 

Någon som vet var jag kan hitta en sprängskiss för den på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra då vet du att batteriet 😉 och startmotorn är ok. Det är dock inte säkert att det är fel på reläet. Felet kan lika gärna bero på dålig kontakt på batteriet, vid reläet eller jordkabel. Ta loss alla kontakter som du kan hitta mot batteriet, reläet och jordkablar till motorblocket och slipa rent kontaktytorna innan du monterar ihop det igen. Sprängskisser till evinrude har jag ingen koll på vart man hittar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Craycoat:

Rascal om du läser hela felbeskrivningen så kommer du upptäcka att uase beskriver två olika fel. Ena är att startmotorn inte fungerar som den ska och andra felet är att motorn dör vid gaspådrag. Att motorn dör vid gaspådrag har inget att göra med vare sig startmotorn eller dåligt batteri.

Jag förstår det sambandet. Min tanke är dock att man först får motorn att starta för att sedan se till att den går bra vid ökat gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Craycoat:

Sprängskisser till evinrude har jag ingen koll på vart man hittar.

För sprängskisser kan du kika på https://www.boats.net/catalog/evinrude

Du behöver info som står på brickan på motorn, kika runt fästet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Jag förstår det sambandet. Min tanke är dock att man först får motorn att starta för att sedan se till att den går bra vid ökat gaspådrag.

Ok, det gick ju uppenbarligen att starta motorn med dragsnöret men visst underlättar det med elstarten om den fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag förutom att byta tändstiften även gjort rent förgasaren. 

Tyvärr gjorde det ingen skillnad. 

Den stannar direkt efter gaspådrag eller efter en stund på tomgång. 
Se nedan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stannar den om du konstant pumpar på blåsan medans den går? Om pumpandet gör skillnad så är det nog fel i bensinpumpen. Backventilerna på amerikanska motorer brukar ätas upp av etanolen i bensinen med tiden. 
Prova även att ta bort bränsleanslutningen till förgasaren och pumpa på blåsan och se om det kommer bensin för att försäkra dig om att flödet inte begränsas på vägen. Håll en glasburk under slangänden medan du pumpar. Det ska flöda rikligt med bensin när du pumpar.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...