Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Berga1

Sidolanternor - höjd över vattnet

Rekommendera Poster

Hej båtfolk,

 

I likhet med halva Sveriges befolkning så har jag gått och blivit med "coronabåt"... Den saknade lanternor när den köptes, vilket jag tänkte åtgärda. Det är en gammal hardtop under 7 meter men över 7 knop, och jag har kommit så långt att jag behöver sidolanternor i kombination med vit runtlysande topplanterna, och att dessa ska skilja 1 meter i höjdled - men vad finns det för regler kring sidolanternornas placering i höjdled ovan vattnet? Lyckas inte hitta någon info om det och det kommer ju avgöra hur långt upp topplanternan behöver sättas för att nå 1 meter höjdskillnad... 

 

Stort tack på förhand! =)

 

//Berga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Välkommen hit!

Jag har haft samma funderingar, jag hade en Nimbus 2700 där sidolanternorna satt i vägen på däck, man slog i fotknölarna i dessa vid passage. Så jag sökte och sökte, fann inget bra svar på höjd över vattnet. Men bb och sb-lanternan blev en kombinerad röd/grön ovanpå båten i den lilla masten, och 100 cm ovanför denna en rundlysande vit, som ersatte topp-och akterlanternorna.


Nu har jag en större båt med annan placering av lanternor, men uppskattar när lanternorna sitter relativt högt upp på olika båtar, då tycker jag att dom syns bättre.

 

På din HT båt tror jag att en placering så högt upp på sidan som möjligt är bra. Eller som jag gjorde på Nimbusen, en kombinerad längst ned i masten och en rundlysande högst upp.

 

Det finns numera små slimmade men ljusstarka LED-lanternor som är mer lättplacerade på mindre båtar, kolla dessa!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns nån nedre gräns, för det finns ju båtar med väldigt låga fribord där eventuella lanternor är nästan i vattenlinjen.

För en 5-6 m lång hardtop hade jag nog försökt montera dem där överbyggnaden möter skrovet. Lagom högt. Bäst är nog framför sidofönstret, så det dels inte blir reflexer i fönstret, dels inte lyser in i båten! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Stort tack för de snabba svaren - och lite skönt att höra att det inte bara var jag som inte kunde hitta info om detta 😉

 

Bra tips både med kombinationslanterna på stång och placering på sidan, tänkte inte alls på reflexer i rutan.👍👍 Får suga lite på karamellen innan jag sätter borren i båten 😃 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Berga1:

Hej, 

 

Stort tack för de snabba svaren - och lite skönt att höra att det inte bara var jag som inte kunde hitta info om detta 😉

 

Bra tips både med kombinationslanterna på stång och placering på sidan, tänkte inte alls på reflexer i rutan.👍👍 Får suga lite på karamellen innan jag sätter borren i båten 😃 

Med risk för att vara tjatig, du syns bättre från litet större båtar om du sätter dem litet högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, till en början lät det som en bra tanke framför rutan men jag tror den rundar av för mycket där och vid något avstånd föröver gör att både rött och grönt kan synas samtidigt (kanske längre bort än vad de är klassade för att synas, jag vet inte)... Så får nog bli ovanför rutan istället, så slipper jag reflexer och att det lyser in, plus kommer upp en bit och får bättre vinkelförhållande. Sen får jag mäta hur hög "mast" jag behöver slänga på för att få det till 100 cm höjdskillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

För en 5-6 m lång hardtop hade jag nog försökt montera dem där överbyggnaden möter skrovet. Lagom högt. Bäst är nog framför sidofönstret, så det dels inte blir reflexer i fönstret, dels inte lyser in i båten! :)

 

Skall det inte bli med rätt lanternor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...