Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kapten123

NMEA 2000

Rekommendera Poster

Båten i sig är knappast förberedd för , eller "har" NMEA. Det är först när du sätter i en plotter, ais, eller något sådant som du har något NMEA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får göra en fysisk inspektion. Har du någon utrustning sammankopplad, plotter/AIS/motor/stereo/etc. har du nog nätverk, annars inte.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du styra din Fusion med Simraden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en simrad NSS evo3, och en fusion ra70n stereo 

Nej, det kan jag inte...får ju inte upp stereo kontrollen där..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då finns det nog inget som talar för N2K i din båt. Vad hade du tänkt att använda det till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte mest att det såg lite kul ut att kunna se stereon i plottern, så därför jag tittade lite på det...sen hade det varit kul med lite bränsle mätare i plottern, osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att bygga ett nätverk. Inte svårt eller dyrt (relativt sett...). Du behöver motorinterface, vad har du för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury motor, var nere i båten nu ikväll, såg att jag har Mercury smartcraft instrument, så det är nog inget nmea nätverk 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury gateway plus NMEA2K startkit samt kanske några dropkablar och t-stycken så är du hemma!

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite märkligt tycker jag. Jag har också en ny Uttern, en D57, med exakt samma plotter samt stereo och jag har definitivt mina ihopkopplade via NMEA2k. Även motorn (Mercury, via Vesselview Link) är inkopplad. Känns konstigt att de på din båt skulle skicka med samma grejer men inte koppla ihop dem. Ser du ingen motorinformation på plottern heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju inte vesselview utan Mercury smartcraft. Tror inte jag får upp nån motorinfo. Är skitdålig på det här får jag erkänna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kapten123:

Har ju inte vesselview utan Mercury smartcraft. Tror inte jag får upp nån motorinfo. Är skitdålig på det här får jag erkänna!

 

Är inte heller expert på området, men jag är ganska säker på att jag har både och. Dvs jag har smartcraft-instrument OCH jag ser samma data på min plotter.

 

Ber om ursäkt för bildkvaliteten nu (är inte vid båten och det här var enda bilden jag hittade där man ser min plotter) men så här ser det ut hos mig. Dvs ute i vänsterkanten av skärmen har jag en flik för Mercury och en för audio (dvs ifrån Fusion-stereon). Tolkar det som att du inte har några såna flikar?

20-06-09_10-55-20.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju inte vesselview utan Mercury smartcraft. Tror inte jag får upp nån motorinfo. Är skitdålig på det här får jag erkänna!

 

precis, dom saknar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du antingen får börja rota i sladdarna bakom plottern eller höra med försäljaren av båten. Både din plotter och din stereo har ju stöd för NMEA2k, så är det inte ihopkopplat borde det som någon nämnde ovan inte bli speciellt dyrt att koppla ihop dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...